15 november 2022. Niet voor het eerst, de ICE 105 naar Basel rijd Arnhem binnen. En weer heeft men er in Amsterdam een puinhoop van gemaakt. De volgorde van de rijtuigen komt niet overeen met de aangegeven volgorde. Met als gevolg een stoet mensen doe van P naar J rennen. Was het een uitzondering, nee.
Misschien is het beter de puinhoop van Amsterdam te voorkomen. Laat de trein in Utrecht of Arnhem beginnen
Wel of geen reizigersstop in Venlo? Dat de ICE daar op het rangeerspoor even stilstaat herken ik ook, echter is er door werkzaamheden al zo vaak tijdelijk iets veranderd aan het stoppatroon van de ICE. Alleen al in het afgelopen decennium heb ik met deze trein van/naar Eindhoven, Den Bosch, Arnhem of zelfs Nijmegen of Helmond kunnen reizen. allen een prettige optie, zolang er niet alleen in de Randstad gestopt wordt terwijl het zuiden/oosten niks krijgt.
Vooral de stop te Eindhoven was zeer prettig, voor reizen van/naar het Ruhrgebiet. dat NS doorgaans geen enkele internationale trein via Eindhoven rijdt (al sinds de eeuwwisseling niet meer....) is sowiezo een schande. Vooral nu dat er nieuwe treinstellen komen die dit moeiteloos kunnen, en toch al vanaf Den Haag rijden.
Dat klopt, en ik vraag me af of die strpoomwisseling daar ook aan het perron kan plaatsvinden. Bommel reisde lang geldeden met een stop in Venlo ook al met de internationale trein naar Keulen.
Maar de beantwoording daarvan laat ik als reiziger maar even aan de techneuten over. Twee stops lijken me ongewenst, het zou me niet verbazen als aan het perron ook een relais is om te zetten.
Dat klopt, en ik vraag me af of die strpoomwisseling daar ook aan het perron kan plaatsvinden. Bommel reisde lang geldeden met een stop in Venlo ook al met de internationale trein naar Keulen.
Zie Sporenplan.nl: Venlo heeft op spoor 1 t/m 3 omschakelbare bovenleiding en die zal nog werken anders is het reinigingsperron onbereikbaar.
Op het emplacement moet een ICE uitrollen met de stroomafnemer omlaag en die onder de Duitse bovenleiding weer omhoog zetten.
Dat leek me voor de hand liggen en vermoedde ik al, maar het is altijd goed iets zeker te weten. Dank!
Als een ICE omgeleid is via Venlo (dus niet de Betuweroute en alsnog via Arnhem) dan stopt die in Den Bosch voor binnenlandse reizigers vanuit Arnhem, toch?
Dat klopt, t/m zaterdag. Vanaf zondag gaan ze in Venlo stoppen.
Wat is daar de achterliggende gedachte van?
Geen idee. NS vond het niet nodig om hierover advies aan de consumentenorganisaties te vragen en dus was er ook geen uitleg over.
De ICE valt vanaf 1 januari 2025 niet meer onder de HRN concessie, derhalve is er ook geen advies aangevraagd bij de consumentenorganisaties.
De vraag is wat de toegevoegde waarde is om in Venlo te stoppen i.p.v. ‘s-Hertogenbosch. Voor Arnhem en Nijmegen is dit een aanzienlijke verslechtering voor reizen richting Duitsland.
In Veno wordt van stroomsterkte gewisseld. In de praktijk heb ik het vaker meegemaakt dat hij daar toch even stilstond. De stop in Den Bosch zorgde voor veel passagiers die hem als binnenlandse trein gebruikten, maar of dat de oorzaak is van het opheffen van de stop daar, is op dit moment voor mij speculatie.
Binnenlands gebruik was en is gewoon toegestaan; ook na 1 januari 2025. Het binnenlandse gebruik kan ook heel simpel worden uitgesloten door een aanpassing in de dienstregeling zodat de Nederlandse stations in de richting Duitsland niet vermeld worden en in omgekeerde richting “Niet Instappen” op de borden komt te staan en/of door NS vervoersbewijzen niet meer te erkennen.
Als een ICE omgeleid is via Venlo (dus niet de Betuweroute en alsnog via Arnhem) dan stopt die in Den Bosch voor binnenlandse reizigers vanuit Arnhem, toch?
Dat klopt, t/m zaterdag. Vanaf zondag gaan ze in Venlo stoppen.
Wat is daar de achterliggende gedachte van?
Geen idee. NS vond het niet nodig om hierover advies aan de consumentenorganisaties te vragen en dus was er ook geen uitleg over.
De ICE valt vanaf 1 januari 2025 niet meer onder de HRN concessie, derhalve is er ook geen advies aangevraagd bij de consumentenorganisaties.
Vandaar ook dat ik schreef: "NS vond het niet nodig”. NS vraagt wel eens vaker advies aan over zaken waarvoor dat niet strikt verplicht is.
Is dat wel eens voorgekomen dan? Dan zou de ICE in Woerden moeten stoppen om te keren. Dan ben je wel erg lang onderweg tussen Amsterdam en Utrecht.
Zeker wordt dat gedaan. Juist door dat keren kom je andersom te staan en daar gaat het nou net om.
Een ICE op Woerden keren om de machinistencabine aan de juiste of werkende kant te zetten
Ja. Werd ook geregeld gedaan via Weesp.
Ja. Werd ook geregeld gedaan via Weesp.
Maar in dat geval zonder reizigers.
Nee hoor, in de tijd dat ik hier moderator mocht spelen geregeld gezien dat een trein met reizigers werd omgeleid via Weesp om hem te driehoeken.
Als een ICE omgeleid is via Venlo (dus niet de Betuweroute en alsnog via Arnhem) dan stopt die in Den Bosch voor binnenlandse reizigers vanuit Arnhem, toch?
Dat klopt, t/m zaterdag. Vanaf zondag gaan ze in Venlo stoppen.
Dat geldt alleen voor de richting Duitsland; in de omgekeerde richting wordt in ‘s-Hertogenbosch gestopt i.p.v. Venlo. Dit asymmetrische stoppatroon lijkt meer bedoeld voor het maakbaar maken van de dienstregeling dan bedoeld voor reizigers als nuttige halte plaats. Bovendien rijdt de ICE naar München non-stop van Utrecht naar Keulen (dus ook zonder stop in Mönchengladbach; waarschijnlijk i.v.m. het te korte perron voor een dubbel ICE treinstel).
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.