Logica bij Duitse treinen.

• 15 mei 2019
  • 18 reacties
  • 828 Bekeken

Reputatie 3
Wil ik bij DB een trein van Kopenhagen naar Hamburg (verplicht wegens beperkte ruimte door spoorwerkzaamheden) reserveren, krijg ik de volgende tekst:

"Reservierung nicht möglich. Für diese Verbindung ist über www.bahn.de keine Reservierung erhältlich. Dies ist zumeist dann der Fall, wenn es sich um Nahverkehrsverbindungen, Kurzstrecken oder reservierungspflichtige Züge handelt".

Snapt iemand de 1e 3 woorden i.c.m. de laatste drie woorden?

18 reacties

Reputatie 3
Ook grappig als je het vertaalknopje gebruikt. "Vertrek" heet daar "afgang". Een "enkeltje" wordt "een manier" genoemd. Komt waarschijnlijk via het Engelse "one way". (In het EN wordt daar ook wel "single" voor gebruikt. Dat zou dan in het NL "vrijgezel" zijn geworden). En als er ergens "ikke" staat, dan kan er iets "niet".
Badge +3
Ook handig is wanneer je weet dat in het Deens "Udland" buitenland betekent.
Reputatie 3
Ik kwam er achter door interrail in het zoekloupje te tikken bij DSB.
Badge +3
Het vergt wel wat zoekwerk om de website te vinden waar je zitplaatsen kunt reserveren. Maar voor andere belangstellenden hier de link naar de website: https://travel.b-europe.com/dsb-rail/dk/reservation-only#TravelWish

Heel opvallend is dat deze Deenstalige site gekoppeld zit aan de boekingsmachine van de Belgische spoorwegen maar dat je geen andere taal dan Deens kunt kiezen.
Reputatie 3
Eindelijk antwoord ontvangen van DB waarom je niet kan reserveren op een reserveringsplichtige trein. Bedoeld wordt dat je kaartje en reservering niet los kan doen. Ik wilde reserveren met Interrail. Dat kan wel, maar niet on-line. Athans, niet bij de Duitsers. Bij de Denen (DSB.dk) kon het wel, ondanks het feit dat deze trein maar voor een klein stukje op Deens gebied "fährt". Eigenlijk letterlijk vaart, want het is alleen een stukje veerpond tot de grens.
Badge +3
Wat een paar dagen geleden in de DB reisplanner stond is moeilijk te achterhalen. Het enige dat ik kan vaststellen is dat op dit moment de reisplanner toont dat je met de bus van København H naar Rødby reist en daar overstapt op de trein voordat die de veerboot opgaat.

Bij de busverbinding staat wel de opmerking dat de deze rijdt van 16 mei (vandaag) tot 16 september. Het voorbeeld is een reis voor morgen.

De werkzaamheden op het spoor zijn er in maart begonnen. Het zou goed kunnen dat er veel klachten en gemiste aansluitingen zijn geweest door het vervangende busvervoer tussen Naestved en Nykøbing en dat de DSB besloten heeft de internationale reizigers slechts 1 keer te laten overstappen van bus op trein. Het is zo'n 163km met de bus en dat moet in 2u15m goed te doen zijn.
Reputatie 3
Dat is ook de bedoeling. Een paar dagen geleden stond in de DB-planner Nyköbing als overstap. Dat is inmiddels Roedby geworden
Badge +3
Het is ruim een half uur sneller om vanaf København H met de rechtstreekse bus naar Rødby F te reizen dan om met de stoptrein eerst naar Naestved te reizen, dan met de bus naar Nykøbing F en daar over te stappen op de trein naar Hamburg. Bovendien is de overstaptijd in Nykøbing maar een paar minuten.
Reputatie 3
Ik wilde 1e klas reserveren van Nyenköbing naar Hamburg.. (Tot Nyenkköbing rijden er vervangingsbussen vanaf Kopenhagen).. Nyenköbing is Deens, dus dan zou 1e klas moeten kunnen (2e klas lukte trouwens ook niet). Bij DB kreeg ik die rare foutmelding. Ik heb het ook op de DSB-site geprobeerd. Daar kwam ik in een lus terecht. Als ik op "Fortzetzen" klikte kwam ik weer terug op de vorige pagina i.p.v. de volgende.Volgens mij zit er een fout in de internationale software.
Badge +3
Precies wat er staat in de Duitse tekst. De vraag gaat over de mogelijkheid om in de 1e klas een zitplaats te reserveren van Oldenburg (Holst) naar Hamburg. Het antwoord is dat voor binnenlands verkeer in Duitsland er geen zitplaatsen in de 1e klas zijn te reserveren in de treinen die uit Denemarken komen. De DSB heeft blijkbaar de zitplaatsen in de 1e klas alleen vrijgegeven voor reserveringen van een Deens naar een Duits station. Dat zal zijn vanwege de zeer beperkte capaciteit (16 zitplaatsen) in deze trein van slechts 3 rijtuigen.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=EC&cislo=436&nazev=&rok=2019&lang=de
Reputatie 3
Dit is ook niet een vraag aan NS, maar aan medereizigers. Zoals tridek-ok terecht zegt is een forum een middel om over van alles en nog wat te praten. Ik wilde vooral wijzen op het feit dat er staat dat reserveren niet mogelijk is in resreveringsplichtige treinen. Dat vind ik nogal komisch. Eigenlijk vind ik een forum juist ongeschikt om specifieke vragen te stellen.Dat kun je beter aan de klantenservice doen, Je weet nooit zeker of een forumantwoord wel van een echte deskundige is. Ik heb de vraag ook gemaild aan DB, maar vooralsnog geen antwoord gekregen. Ik heb ook op het Duitse forum gekeken https://community.bahn.de/questions/1954600-reservierung-ec-436. Daar wordt iets als beste antwoord gegeven, dat alleen 2e klasse mogelijk is en 1e klasse alleen in internationaal verkeer,Geen idee wat daarmee bedoeld wordt.
Zoals anderen hier ook aangeven kan ik helaas vanuit NS hier weinig mee doen, Arend7. De Klantenservice van Deutsche Bahn kan je wellicht wel helpen.
Badge +3
Er zijn werkzaamheden tussen Nykøbing en Kopenhagen.

Bron: https://www.eisenbahn-kurier.de/images/stories/austausch-pdfs/Vorschau-Fernfahrplan-2019-Langfassung.pdf

Er gaan per dag 4 treinen op de veerboot tussen Puttgarden en Rødby. Reizigers naar Kopenhagen stappen in Rødby over op een rechtstreekse bus naar Kopenhagen.
Wanneer je op de website van DB een verbinding zoekt met een trein die om 09.28, 11.28, 13.28 of 17.28 uit Hamburg Hbf vertrekt, krijg je een gereserveerde zitplaats tussen Hamburg en Rødby.

Vanaf 16 september rijden er tot en met 14 december weer doorgaande treinen via de veerboot. Daarna is het afgelopen met de treinen op de boot. Doorgaande treinen rijden dan via Flensburg naar Kopenhagen.

De uitleg van DB blinkt niet uit in duidelijkheid. Het is overigens best relevant om de problemen hier te bespreken omdat je via NS International een doorgaande reis kunt reserveren naar Kopenhagen. Er is op het forum niet voor niets een subforum "Internationaal reizen", @Slidestops.

Hier een voorbeeld van een reisadvies naar Kopenhagen:

Als de tekst op de Duitse site onduidelijk is en je wil een Duits ticket boeken voor een Duits traject, dan zou ik mijn vraag aan de klantenservice van het Duitse bedrijf stellen, niet aan een bedrijf wat in dit geval er niets mee te maken heeft.

Dit is toch een reiziger vraagt reiziger forum? Dat is althans wat vaak aangegeven wordt. Uiteraard is het met name gericht op NS-reizigers, maar wat is er mis met het stellen van vragen aan mede-reizigers die hier wellicht al eens mee te maken hebben gehad? Als TS de NS-klantenservice zou bellen bel ik het met je eens dat dat niet het juiste kanaal is maar strikt genomen stelt TS deze vraag nu niet eens aan "een bedrijf d(w)at in dit geval er niets mee te maken heeft".
Reputatie 7
Ik ben bekend met de internationale tickets van Nederland naar het buitenland en vv.

Voor vragen aan een ander bedrijf in een ander land, om daar een reis te maken, kun je beter stellen aan dat bedrijf.

Als de tekst op de Duitse site onduidelijk is en je wil een Duits ticket boeken voor een Deens - Duits traject, dan zou ik mijn vraag aan de klantenservice van het Duitse bedrijf stellen, niet aan een bedrijf wat in dit geval er niets mee te maken heeft.
Reputatie 4
Nee, dit is niet erg duidelijk. ''In die fuelle des zu bearbeitende material koennen jederzeit kleinstfehler auftreten'' , of zoiets staat er ook altijd ergens.
Maar: denk eens na voor je post en geef duidleijke en volle info; over welke trein gaat het? Welke dag? Er zijn altijd wel spoor-o-fielen die elke detail en omlegging/stremming weten. Ik vermoed dat je gewoon een verbinding met vele overstaps hebt gekozen zonder heel goed op te letten.
EN als je specifieke vragen hebt over DB en al hun treinen: anders als de erg zuinige NS heeft DB zelfs een medewerker die aktief op enkele bekende tourist-fora vragen hierover naspeurt en enkel keer/dag duidelijk beantwoord. En die ook heel veel weet van duits maar niet-DB (ook al anders als NS die nergens zijn vingertjes aan durft te branden). Dat is abalada en hij/zij komt bvb op de engelse fora als lonelyplanet/thorntree, tripadvisor.com/forum (engels, niet de NL versie). Overigens doen de SBB=zwitserse spoorwegen dat ook.
Vanaf zeer binnekort wordt de snellere route via de pont Rodby-Puttgarden gesloten en de direkte treinen omgeleid via Flensburg-Fredericia, wat in tijd door wegvallen rangeren op de pont niet eens zo heel veel meer tijd kost. Er zijn plannen om de pont door een tunnel/brug te gaan vervangen. ar het is ook erg goed mogelijk dat net op jouw dag ergens werken zijn.
Overigens: nog niet eens zo veel jaartjes geleden waren juist de spoorwegen er zo trots op dat ze deel uitmaakten van een enorm samenhangend tot ver buiten EURopa doorgaand spoorstelsel en was het doodnormaal op zelfs een klein station een internationaal ticket door vele landen te kunnen kopen. Ook dhr slidestops moet erg bekend zijn met de veelheid van INTernationale tickets die reizigers zouden kunnen hebben. In de tijd van voor al die computers was dit trouwens veel simpeler als tegenwoordig.
Reputatie 7
Aangezien dit een vraag is voor een ander bedrijf, zou ik hem ook aan hun stellen. Ik snap niet goed wat de NS hier mee te maken heeft.
Badge +3
Nee, de logica ontgaat mij ook. Dat is uiterst onhandig geformuleerd. Ik denk wel dat ik de oorzaak van het probleem gevonden heb.

Er rijden een lange periode geen treinen tussen Nykøbing en Kopenhagen. De treinen uit Duitsland die op de veerboot gaan eindigen in Nykøbing. Vanaf Rødby rijden treinvervangende bussen naar Kopenhagen. Het is waarschijnlijk wel mogelijk om te reserveren tot Rødby.

Bron: https://www.eisenbahn-kurier.de/images/stories/austausch-pdfs/Vorschau-Fernfahrplan-2019-Langfassung.pdf

Wanneer je een verbinding kiest tussen Hamburg Hbf en Kopenhagen met overstap op de bus in Rødby krijg je automatisch verbindingen waarbij de zitplaatsreservering is inbegrepen. Dat zijn er 4 per dag: om 09.28, 11.28, 13.28 en 17.28 uit Hamburg Hbf.

In september gaan de doorgaande treinen weer rijden tot Kopenhagen. Dat duurt dan tot het einde van de lopende dienstregeling. Vanaf december rijden alle doorgaande treinen van Hamburg naar Kopenhagen via Flensburg en vervalt het overzetten van treinen via de veerboot.

Reageer