Skip to main content

Zou het misschien een idee zijn om de trein van Luxemburg naar Luik door te trekken via Maastricht, Eindhoven, Den Bosch naar Utrecht/Amsterdam?

Zal er veel mensen gebruik gaan maken van deze lijn inplaats van de vliegtuig van Luxemburg naar Amsterdam te pakken?

Is niet haalbaar. Geen geschikt materiaal. En van het vliegtuig maken ook weinig mensen gebruik van. 

Ik vind dat een leuk idee. Ooit vertrok dagelijks een rechtstreekse trein van Amsterdam via Maastricht en Luik naar Luxemburg, en verder naar Italië. Later reed er in de zomermaanden één trein uit Nederland via Luik naar Luxemburg en terug. Al dat soort leuke verbindingen zijn afgeschaft; spoorwegen rijden net als metro's vaste trajecten. En helaas valt er met de verschillende maatschappijen niet over te onderhandelen. Te weinig vraag. Een goed aanbod tussen Nederland en Luxemburg zou overigens wel reizigers trekken.

Het staat een particuliere vervoerder vrij om een capaciteitsaanvraag in te dienen voor een rechtstreekse verbinding onder de voorwaarden van open access.
Persoonlijk heb ik zeer grote twijfels of daar een markt voor is. 

Die verbinding heeft tot begin deze eeuw vele jaren bestaan. Is geen courante verbinding dus gaat echt niet terugkomen.

Is niet haalbaar. Geen geschikt materiaal.

Met rijtuigen van de NMBS zou het prima kunnen.

Is niet haalbaar. Geen geschikt materiaal.

Met rijtuigen van de NMBS zou het prima kunnen.

Er is los van een handjevol vakantiegangers nauwelijks vraag naar zo'n verbinding. En veel van die vakantiegangers (op doorreis) gaan met de auto en doen Luxemburg vooral aan om goedkoop te tanken.

Ik vind dat een leuk idee. Ooit vertrok dagelijks een rechtstreekse trein van Amsterdam via Maastricht en Luik naar Luxemburg, en verder naar Italië. Later reed er in de zomermaanden één trein uit Nederland via Luik naar Luxemburg en terug. 

Luxemburg was een populaire vakantiebestemming in de jaren 60 en 70 voor de opkomst van het vliegtuig.

Is nogsteeds een populaire vakantiebestemming met de auto, net zoals Frankrijk, België en Duitsland.

Ook allemaal prima bereikbaar met de trein, behalve Luxemburg dan.

Luxemburg wordt vooral met de auto en sleurhut gedaan. Maar de spoorlijn Luik-Luxemburg is zeer de moeite waard. Alleen jammer van het materiaal dat daar rijdt.

Als je niks goeds aanbiedt, en dan geen reclame maakt zal er ook geen klant komen. Goed aanbod creëert vraag. Wie weet wordt hiermee een dagje of weekend Luxemburg weer per trein populair. Helemaal omdat het OV daar gratis is. Probeer eens iets zou ik zeggen. Ook al is het alleen een handige trein Luxemburg - Maastricht.

Dat in ieder land weer ander materieel rijdt, niet zomaar inwisselbaar, maakt het niet makkelijker.

@Rene74 

Als er een markt was had zich al lang een open access vervoerder gemeld.

Er is in principe genoeg capaciteit voor meer treinen.

Reageer