beantwoord

mag je reizen via herzogenrath?

  • 4 July 2023
  • 11 reacties
  • 408 Bekeken

Reputatie 6

Van Heerlen naar aachen geeft de planner ook een overstap in herzigenrath. Mag je deze gebruiken met je ov chip omdat je in aachen weer uitchechkt? Je reist NL wel een stukje met een db trein?

icon

Beste antwoord door john852 4 July 2023, 11:53

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7

Ik ga er van uit dat dat niet mag en alleen in de ariva trein de OV kaart geld. Overstappen betekend dat je gebruik gaat maken van Duits OV.

Reputatie 6
Badge +1

Ik ga er van uit dat dat niet mag en alleen in de ariva trein de OV kaart geld. Overstappen betekend dat je gebruik gaat maken van Duits OV.

Dit klopt inderdaad. De sneltrein van Arriva rijdt 1x per uur tot Herzogenrath en 1x per uur door naar Aachen. Als je de eerste trein hebt, mag je tot Herzogenrath met de OV-chipkaart reizen en moet je daarna een Duits vervoerbewijs hebben. Met de tweede trein kun je met de OV-chipkaart naar Aachen reizen. 

Reputatie 6

Tja jammer, door een vertraging tussen Eindhoven en Weert kan ik de rechtstreekse trein. Iet halen. Dus nu nog meer vertraging erbij

Reputatie 7

Of toch een Duits vervoerbewijs aankopen voor het restant tot Aachen zodat de vertraging beperkt blijft en de extra kosten voor lief nemen.

Reputatie 6

Tja 3,40 op om 10 min eerder aan te komen want in herzogenrath moet je ook 17 min wachten. Dan geef ik dat maar uit aan een kopje koffie ( in eigen beker). Ik reis dal vrij dus anders heb ik m’n reisbeschrijving al afbetaald. Je kunt ook naar gronau in een Duitse trein dus daarom vroeg ik het me af. Ik check immers op Aken weer uit 

Reputatie 4

In de trein van DB Regio tussen Stolberg en Aachen mag je met een OV-Chipkaart reizen. Deze trein wordt getoond in de reisplanner. De andere treinen (RE/RRX) mogen niet op je OV.

In de trein van DB Regio tussen Stolberg en Aachen mag je met een OV-Chipkaart reizen. Deze trein wordt getoond in de reisplanner. De andere treinen (RE/RRX) mogen niet op je OV.

Nee, dat mag niet. De OV-chipkaart is op het Duitse stuk uitsluitend geldig in de Arriva trein.

De reisplanner geeft ook verbindingen naar Aachen met overstap in Herzogenrath maar daarvoor moet je dan wel een Duits vervoersbiljet hebben.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij heeft het Duitse treinpersoneel ook geen chiplezers om de geldigheid te controleren.

Reputatie 2

Wegens de langdurige verstoring mag je wel reizen met OV-chipkaart op de Duitse trein op dit traject.

Let op, alleen met de RB20 van de Euregiobahn. Niet met RB33 van DB Regio of RE4 van National Express.

 

Arriva heeft de regeling hier bevestigd:

https://www.arriva.nl/plan-je-reis/dienstregeling/bijzonderheden-in-de-dienstregeling/bijzonderheden-limburg/

Reputatie 3

Volgens mij heeft het Duitse treinpersoneel ook geen chiplezers om de geldigheid te controleren.

Ik heb redelijk wat controles gehad op het traject Aachen - Heerlen, maar ook in treinen van Arriva elke keer door Duits treinpersoneel dat inderdaad geen ov-chipkaarten uit kan lezen. Het tonen van een ov-chipkaart is altijd voldoende.

De laatste keer reisde ik met OV-pay en de medewerker die de mij controleerde was hier niet mee bekend. Het heeft wel wat tijd gekost om hem uit te leggen dat je in het Nederlandse OV nu met je bankpas kunt reizen. De volgende keer laat ik dus gewoon mijn ov-chipkaart zien. 

Ik vraag me daarom ook af of dit wel goed gaat op de RB20 waar je volgens de website van Arriva nu ook met een ov-chipkaart (en ov pay?) mag reizen, omdat het personeel toch vaak slecht geïnformeerd is.

Wegens de langdurige verstoring mag je wel reizen met OV-chipkaart op de Duitse trein op dit traject.

Let op, alleen met de RB20 van de Euregiobahn. Niet met RB33 van DB Regio of RE4 van National Express.

 

Arriva heeft de regeling hier bevestigd:

https://www.arriva.nl/plan-je-reis/dienstregeling/bijzonderheden-in-de-dienstregeling/bijzonderheden-limburg/

Die regeling was (zoals ook vermeld staat) tijdelijk toen vanwege de problemen met ERTMS de Arriva treinen niet tot Aachen konden rijden. Inmiddels rijden de Arriva treinen echter weer gewoon naar Aachen.

Reageer