Mededeling van de NMBS over Roosendaal-Essen.

• 21 april 2018
  • 88 reacties
  • 2715 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19108 reacties
NMBS heeft in 2016 besloten om de 4-ledige motorstellen die op de as Puurs-Roosendaal rijden, te moderniseren om op deze manier het comfort voor de reiziger te verhogen. Deze treinstellen moeten in Nederland opnieuw toegelaten worden. Dit is een wettelijk proces dat telkens moet gevolgd worden bij inzet van nieuw of gerenoveerd materieel in kader van de veiligheid. Momenteel loopt dit goedkeuringstraject vertraging op waardoor er tijdelijk onvoldoende goedgekeurd materieel beschikbaar is om naar Roosendaal te kunnen rijden.

Daarom zal vanaf 2 mei de verbinding Puurs-Roosendaal beperkt worden tot Essen. Tussen Essen en Roosendaal zal er elk uur een shuttletrein ingelegd worden. Het vertrekuur van de L-trein Puurs-Roosendaal is aangepast tussen Antwerpen-Centraal en Essen, in beide richtingen.

Momenteel is deze maatregel voorzien tot eind augustus.

Opgelet! Werken op het Nederlandse net van 28 april tot 2 mei en 5-6 mei
Door werken op het Nederlandse Net, vervangt in beide richtingen bovendien een bus de trein tussen Essen en Roosendaal, van 28 april tot en met 2 mei 10u en op 5-6 mei. Het vertrekuur van de L-trein Puurs-Roosendaal is aangepast tussen Antwerpen-Centraal en Essen, in beide richtingen. Bekijk of er iets verandert voor jouw trein via onze reisplanner .

88 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat de NMBS langzamerhand genoeg krijgt van de regelneverij van ProRail en I&M. Die toelatingsprocedure duurt maar eindeloos. De volgende stap is geen treinen Essen-Roosendaal meer?
Reputatie 4
nieuwe treinen of rode treinen met een nieuwe motor?
Geen van beide. Oude treinen met oude motoren, treintype MS75.
Reputatie 4
wat is de verbetering dan?
Reputatie 2
In deze alleen verbetering op het Belgische spoor. Op het Nederlandse gaan we in service terug. Maar ja, we hebben er wel een duurdere HSL verbinding voor terug 😉
Reputatie 4
Daar heb ik ook niet veel aan met 20 minuten omrijden van rsd naar breda.
Reputatie 4
Aha ik zie het al je moet extra overstappen op essen.
Reputatie 7
Badge +3
wat is de verbetering dan?
Renovatie van vooral het interieur.
Reputatie 4
Ik hoop dat het dan wel vergelijkbare banken worden want de nieuwe blauwe stoelen in de dubbeldekkers zitten voor geen meter en hebben geen kapstok.
Reputatie 4
Kan je dan niet beter in Essen in wachten op de Belgische IC als je naar Antwerpen wilt?
Reputatie 6
Badge +1
Met de sprinter die aansluit op de ingezette bus ben je toch echt het snelst in Antwerpen.
Reputatie 4
Ik denk dat ik sneller met de bus via Bergen op zoom naar Putte en daar overstappen ben vanuit Vlissingen maar dat is een alternatieve route.
Reputatie 6
Het blijft een hopeloze verbinding die niet veel mag kosten. Had jaren geleden al gemoderniseerd moeten zijn met een goed aansluitende moderne vlotte stoptrein Roosendaal - België. Zo'n stoptrein als Arnhem -Düsseldorf. Krijg je ook meer reizigers. Maar om moderniseren staat NMBS niet bekend. Kijk maar eens hoe veel stations en perrons eruit zien....
Reputatie 4
Op noorderdokken groeit er zelfs gras!
Reputatie 4
Kan iemand mij uitleggen waarom 1 stoptrein wel mag maar geen 2 per uur? ik snap er niks van.
Reputatie 7
Badge +3
Het blijft een hopeloze verbinding die niet veel mag kosten. Had jaren geleden al gemoderniseerd moeten zijn met een goed aansluitende moderne vlotte stoptrein Roosendaal - België. Zo'n stoptrein als Arnhem -Düsseldorf. Krijg je ook meer reizigers. Maar om moderniseren staat NMBS niet bekend. Kijk maar eens hoe veel stations en perrons eruit zien....
Bij de NMBS zijn de tarieven veel te laag en de personeelskosten veel te hoog waardoor er voortdurend een chronisch tekort aan geld is.
Reputatie 4

Het blijft een hopeloze verbinding die niet veel mag kosten. Had jaren geleden al gemoderniseerd moeten zijn met een goed aansluitende moderne vlotte stoptrein Roosendaal - België. Zo'n stoptrein als Arnhem -Düsseldorf. Krijg je ook meer reizigers. Maar om moderniseren staat NMBS niet bekend. Kijk maar eens hoe veel stations en perrons eruit zien....Bij de NMBS zijn de tarieven veel te laag en de personeelskosten veel te hoog waardoor er voortdurend een chronisch tekort aan geld.

Ik merk dat de tarieven in vergelijking met Nederland inderdaad laag zijn.

Met de stoptrein is niks mis. Hij rijdt toch?

Het maakte vroeger eigenlijk niet uit wat je nam IC of stoptrein met de IC was je wel eerder uit als je overstapte in Roosendaal zo als ik. Maar als je de IC mist is een 1 uur wachten helemaal niks en kon je beter met de stoptrein.

Met reizigers valt het inderdaad wel mee druk is het nooit behalve als een trein uitvalt of zo.

Hoe dan ook we moeten er mee leven dat Roosendaal een IC verbinding verliest.
Reputatie 6
Met de stoptrein is niks mis. Hij rijdt toch?

Ja hij rijdt (nog). Dat is tenminste nog iets. Maar ik vind het bepaald geen visitekaartje voor modern 21e-eeuws openbaar vervoer. Ik weet dat er niet veel geld is, maar om dan treinen/stations/perrons maar zo te laten vervallen, ten prooi aan graffiti, vandalisme en de tand des tijds.... geen wonder dat veel zijlijnen het belabberd doen in België.

In Nederland hebben we dat beter voor elkaar en daar mogen we echt blij mee zijn.
Kan iemand mij uitleggen waarom 1 stoptrein wel mag maar geen 2 per uur? ik snap er niks van.
Omdat de meeste treinen in belgie 1x per uur rijden en niet 2x per uur zoals in NL. Daarnaast is het aantal reizigers tussen RSD en Essen bijzonder laag, dus waarom zou NMBS dan geld investeren voor meer treinen?
Reputatie 6
Badge +1

Omdat de Belgische stoptrein eigenlijk helemaal niet mag rijden, en het ministerie van I&W bij hoge uitzondering 1x per uur een trein toelaat. 2x per uur is 2x zo veel treinen dus 2x zo veel risico op problemen. Bovendien hebben de Belgen weinig materieel wat deze reis naar Roosendaal kan maken.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat de meeste treinen in belgie 1x per uur rijden en niet 2x per uur zoals in NL. Daarnaast is het aantal reizigers tussen RSD en Essen bijzonder laag, dus waarom zou NMBS dan geld investeren voor meer treinen?

Als je kijkt naar het aantal reizigers lijkt me dat de NMBS nog eerder twee keer per uur van Maastricht naar Luik gaat rijden dan van Essen naar Roosendaal.
Reputatie 4
Als je weet wat je vorig jaar betaald als je een los kaartje kocht vanaf Roosendaal snap ik wel dat ze met een trein uit de jaren 70 rijden. Als je splinternieuwe treinen wilt dan moet je ook dokken. Ik denk dat er wel wat meer reizigers komen bij de stoptrein omdat omrijden geen zin heeft voor BOZ en zeeland.
Reputatie 6
Spotgoedkoop inderdaad. In het weekend helemaal. Van Roosendaal naar waar ook in België, en de terugreis in hetzelfde weekend is gratis, en je hebt niet eens een kortingsabonnement nodig. Hoe het kan....
Reputatie 7
Badge +3
Spotgoedkoop inderdaad. In het weekend helemaal. Van Roosendaal naar waar ook in België, en de terugreis in hetzelfde weekend is gratis, en je hebt niet eens een kortingsabonnement nodig. Hoe het kan....
Dat kan ook niet. Eind dit jaar komen er dan ook veranderingen in het tariefstelsel bij de NMBS.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens gaat Flixbus vanaf deze donderdag 20 (ma-do) tot 25 (vr-zo) keer per dag rijden van Amsterdam naar Brussel. Het aantal reizigers is deze maand 15% gestegen. De prijzen variëren van 11 tot 30 euro, afhankelijk van dag en tijd.

Reageer