beantwoord

Meer Int. vanuit en naar Haarlem mogelijk en strandsprinters Zandvoort

• 12 december 2017
  • 16 reacties
  • 358 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vroeger vertrok er vanuit Haarlem naar Luxemburg in de zomermaanden de Ardennen Express. Ik vind het jammer dat de Ardennen Express niet meer rijdt. Maar ik vind Haarlem ook best wel geschikt voor Internationale treinen. Zo kunnen de Intercity's vanuit Berlijn en de ICE Int. vanuit Frankfurt naar Haarlem. Ik vind Haarlem net als Amsterdam net zo toeristisch alleen wat mij op is gaan vallen is dat in Haarlem op de Ardennen Express na verder nooit een buitenlandse trein heeft gestopt. Ze eindigen tot aan Amsterdam maar verder naar Haarlem is het nog al karig. Misschien is het een suggestie dat er ook buitenlandse treinen Haarlem aan kunnen doen? Tussen Amsterdam en Zandvoort reden vroeger volgens mij alleen in de zomer elk kwartier een stoptrein maar dat is nu heel erg karig door elk halfuur een trein te laten rijden, terwijl er in de zomer best wel heel veel mensen naar het strand gaan. Voor nu anno december/januari kan ik mij wel voorstellen dat Zandvoort minder in trek is. Een enkele waaghalzen zullen met die winterweer naar het strand proberen te gaan. Maar voor in de zomer lijkt mij nogal teleurstellend. Ik heb daar afgelopen zomer mee gemaakt dat een Duits meisje overstuur was geraakt omdat ze de trein had gemist en daardoor een halfuur moest wachten. Maar mogelijk dat er meer strandtoeristen er van baalden. Wat nu? Kunnen jullie ook voor toeristen meer voor betekenen misschien?
icon

Beste antwoord door DDietzen 13 december 2017, 11:17

De enige internationale trein die ik nog in Haarlem zou verwachten de komende tien jaar, is de conventionele IC Brussel. Als je die om Schiphol heen kunt leiden, scheelt dat immers toch wat wachttijd in Den Haag HS en wordt de propvolle Schipholtunnel iets ontlast. Maar vanaf komend jaar krijgen we de Benelux-plus, en Haarlem ligt niet aan de HSL dus die route zit er ook niet meer in.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De buslijn is afgeblazen omdat de Provincie Brabant onder druk van Hermes/Connexxion toestemming weigert.
Reputatie 4
Een regionale trein Breda-Noorderkempen-Antwerpen zal er zeker blijven, daar lijkt me voldoende markt voor en die is veel giedkoper te organiseren dan een dure Benelux. Zo'n verbinding heeft ook niet de concurrentie van de bus.
De NMBS heeft weinig intresse om een verbinding naar Breda te rijden. Voor hun is de lijn naar Roosendaal/Essen veel interessanter.

Voor Zeeland en de toeristen komt er mogelijk een lijn Domburg Dortmund.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/93193/Buslijn-Dortmund-Domburg-van-de-baan
Reputatie 5
Ik denk dat er vrijwel geen behoefte is naar internationale treinen van/naar Haarlem. De Ardennen Express die alleen maar in de weekends tussen juni en september reed vertrok uit Haarlem omdat het in het dienstregelingspatroon paste. Destijds had je elk uur een IC Haarlem-Maastricht die uit een locomotief plus rijtuigen bestond. De Ardennen Express was gewoon een binnenlandse IC die in de weekends toevallig doorreed naar Luxemburg.
Reputatie 7
Badge +3
Een regionale trein Breda-Noorderkempen-Antwerpen zal er zeker blijven, daar lijkt me voldoende markt voor en die is veel giedkoper te organiseren dan een dure Benelux. Zo'n verbinding heeft ook niet de concurrentie van de bus.
Reputatie 6
@Tamzin
Ik trek dan ook nu al de misschien voorbarige conclusie dat de Benelux, straks rijdend via Breda, in de toekomst wel zal worden opgeheven en Breda weer zonder internationale trein komt te zitten. Want hij blijkt dus gewoon niet rendabel te krijgen.

Wat betreft de Duitsers in Zeeland: het is inderdaad waar dat je met meerdere personen veel duurder uit bent per trein dan per auto. En in de auto kan je veel meer meenemen. Maar aan de andere kant strooit NS met actiekaartjes en je hebt nog het goedkope groepsretour. Daar zouden ze in principe op een of andere manier ook wat mee kunnen met bepaalde groepen buitenlandse gasten. En vrij reizen kaarten van een bepaalde regio aanbieden tegen betaling van de toeristenbelasting? Die zijn vrij algemeen en gratis of spotgoedkoop in de toeristische gebieden van de Duitstalige landen (Sommerkarte, Bürgerpass, de Mobilcard in Zuid-Tirol). Zou ideaal zijn, een "Zeelandkaart" voor de toerist incl. alle regionale ov. Is extra aantrekkelijk. Maar dan moeten bedrijven en de toerisme-industrie wel samenwerken en eerst durven investeren en dat zie ik niet zo snel van de grond komen.
Reputatie 7
Badge +3
De internationale trein kan (even los van het grensverkeer over korte afstand) het beste concurreren op de middenafstand waarbij snelheid minder belangrijk is dan een goede frequentie. Voor langere afstanden nemen mensen sowieso het vliegtuig en bij te lage frequenties op de middenafstand de auto.

Prijs speelt daarnaast ook een flinke rol. Ik denk dan ook dat je moet oppassen voor het maken van hoge kosten voor snelle, maar ook dure treinen. Dat geld verdien je gezien de beperkte omvang van het internationale verkeer niet terug. Dat is ook een beetje de les van de verliesgevende HSL, de verliesgevende ICE Amsterdam-Frankfurt en de anderzijds goed renderende maar wel goedkopere en tragere Intercity Berlijn.

@Bertus
Het probleem bij de dienst naar Brussel is dat de goed betalende zakelijke reizigers tegenwoordig de Thalys nemen en de Beneluxtrein is blijven zitten met voornamelijk studenten en dagjesmensen die op goedkope kaartjes reizen. Daar is inmiddels nog de massale concurrentie van de Fernbus bij gekomen. Vanaf komend voorjaar gaan Flixbus en Ouibus samen 40 keer per dag van Amsterdam naar Brussel rijden. Geen wonder dus dat NS en NMBS niet zo veel heil meer zien in de Benelux die in feite wordt gemangeld tussen de snellere Thalys en de goedkopere Fernbus.
Reputatie 6
Zoals al eerder gesteld: de spoorwegen hebben in het internationale langeafstandsverkeer het moeten afleggen: te duur en te traag.

En aangezien een ritje per trein van Amsterdam of Rotterdam naar Brussel (met de conventionele trein) tegenwoordig langzamer is dan in 1957, geeft al aan dat de spoorwegmaatschappijen in snelle internationale verbindingen geen brood meer zien.
Sterker nog er gaat wel vanuit Amsterdam via Haarlem naar Vlissingen elk half uur maar die trein is vermoeiend en zeker na Roosendaal minder in trek voor mensen die juist sneller naar Zeeland kunnen maar in meeste gevallen gaat het niet op paar spits treinen na. Toch heb ik begrepen dat een aantal jaren geleden dat de trein voor toerisme minder in trek was. Maar zowel de Thalys als de ICE moeten elkaar gaan concurreren met het vliegtuig. En als bijvoorbeeld AirFranceKLM of Lufthansa gaan staken dan zou je toch ook de mogelijkheid kunnen hebben dat je ook de trein kan pakken. Maar andersom ook. Laatst hoorde ik dat de belgische spoorwegen gingen staken en dat de Thalys misschien niet verder kon. Maar dan kun je altijd nog het vliegtuig pakken. Maar het zou toch vervelender zijn als ze allebei zouden gaan staken. Dan zit er niks anders op je reis beter uit te stellen of anders met de auto te gaan. Maar dat zou overmacht kunnen zijn wat gelukkig niet altijd vaak voor komt.
Badge +3
Het helpt natuurlijk ook niet dat allerlei aantrekkelijke formules als de Benelux Tourrail door NS om zeep zijn geholpen.

Ik zie overigens ook niet hoe je een Duits gezin dat met de auto naar Zeeland reist kunt overhalen om met het OV te reizen. Het OV kan dan echt niet concurreren met de auto.
Reputatie 7
Badge +3
OV niet handig ingericht, betaalbaar of toereikend genoeg? In Zeeland, waar het stikt van de Duitsers in ieder jaargetijde, is hun aandeel in het ov ook zeer minimaal. In Nederland laat men kansen liggen.
Voor toeristische doeleinden praat je veelal over mensen die met twee of meer personen reizen. Dat is met het OV veel te duur vergeleken met de auto.
Reputatie 6
De Duitsers komen vrijwel uitsluitend per auto, behalve als het doel een citytrip Amsterdam is. Je kan de vraag stellen waarom ze nog steeds bijna allemaal per auto komen. OV niet handig ingericht, betaalbaar of toereikend genoeg? In Zeeland, waar het stikt van de Duitsers in ieder jaargetijde, is hun aandeel in het ov ook zeer minimaal. In Nederland laat men kansen liggen.
Badge +3
ICE International heeft een jaar of tien geleden in het voorjaar een paar keer naar Haarlem gereden. Dat was om Duitse toeristen naar de Bollenstreek te vervoeren. Dat gebeurde door de kering van de trein te verleggen van het Westelijk Eiland in Amsterdam te naar Haarlem. Er was nauwelijks belangstelling voor.

Een probleem voor alle ideeën voor leuke treinen als een dagelijkse verbinding naar Luxemburg stranden op het overvolle net in Nederland. Er is simpel gezegd geen plaats meer voor extra paden. Dergelijke treinen zijn alleen interessant als ze naar/van de Randstad rijden. En juist daar zijn geen paden beschikbaar.
Badge
De enige internationale trein die ik nog in Haarlem zou verwachten de komende tien jaar, is de conventionele IC Brussel. Als je die om Schiphol heen kunt leiden, scheelt dat immers toch wat wachttijd in Den Haag HS en wordt de propvolle Schipholtunnel iets ontlast. Maar vanaf komend jaar krijgen we de Benelux-plus, en Haarlem ligt niet aan de HSL dus die route zit er ook niet meer in.
Ik kan natuurlijk niets garanderen, Info nummer 2. Maar wel kan ik je signaal doorzetten. Suggesties als deze zien wij graag.
Reputatie 6
Badge +1
Op warme dagen rijden er om het kwartier treinen naar Zandvoort. Ook op 1 januari tronwens!
Reputatie 6
De meeste internationale (en vakantietreinen) zijn opgeheven omdat er geen markt meer voor is: traag en duur. Vliegen, de bus en auto zijn veel sneller en stukken goedkoper.

Op stranddagen rijden er naar Zandvoort extra sprinters, op andere dagen is de vervoersvraag onvoldoende om meer treinen naar Zandvoort te laten rijden.

Reageer