Met de fiets naar Engeland.

• 3 augustus 2020
  • 21 reacties
  • 346 Bekeken

Ik wil graag naar Engeland, met de fiets en een stuk met de trein. Kan ik ergens half augustus met de trein naar Vlissingen, fiets in de trein en daarna fietsen richting kanaal-tunnel (Calais). Ik heb keuzedagen en ik zou hier graag één van willen gebruiken. Weet u of ik in Belgie gewoon kan fietsen?

Groetend, Aantje

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt met uw Keuzedag naar Vlissingen en u mag uw fiets naar Vlissingen meenemen. U heeft wel een fietskaartje nodig en NS heeft graag dat u reserveert, edit: registreert. In België komt u door West-Vlaanderen, en daar zijn helemaal geen beperkingen. Hoe het half augustus zal zijn, is niet te zeggen, het virus laait weer wat op.

Overigens kunt u als u 65-plusser bent ook relatief  goedkoop naar De Panne met de trein en dus samen met een Belgisch seniorenbiljet, bijna tot aan de Frans-Belgische grens. Uw fietskaartje is dan wat duurder en kost 12 euro. Als u daarvoor zou kiezen, hebben we hier nog wel wat tips om dat goedkoop aan te pakken. Uw Keuzedag kunt u voor het Nederlandse traject dan ook gebruiken.

Het is mogelijk dat een moderator deze vraag naar een andere rubriek verplaatst.

Reputatie 5

Nog even een tip. Op de veerboot naar Breskens kan je je ov chipkaart niet gebruiken. Daar moet je een los kaartje gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

En nog een kleine aanvulling op het bericht van @Thom. NS wil graag dat je een reis met fiets voorafregistreert. Een reservering zit er helaas niet bij.

Reputatie 7
Badge +4

Is helemaal waar. Je hebt nooit een recht je fiets mee te nemen, ook al heb je een fietskaartje, dus er is geen sprake van een reservering. In de praktijk heb je wel meer kans dat je mee kan, maar dat is het dan ook. Registratie zou correcter geweest zijn. Ik zou het wel doen overigens.

Reputatie 6

Nog even een tip. Op de veerboot naar Breskens kan je je ov chipkaart niet gebruiken. Daar moet je een los kaartje gebruiken.

Is dat nieuw? Paar jaar geleden heb ik mijn ov-chipkaart gebruikt voor deze veerboot.

Reputatie 7
Badge +4

Het is inderdaad zo als  @Melvinhage zegt, ik was ook onaangenaam verrast vorig jaar. De kosten zijn niet hoger, maar het is meer gedoe.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat nieuw? Paar jaar geleden heb ik mijn ov-chipkaart gebruikt voor deze veerboot.

Dat is al zo'n één tot anderhalf jaar. Reden voor de Provincie om de OV-chipkaart niet meer te accepteren waren de hoge kosten die Translink in rekening bracht. 

Overigens is die veerboot langzamerhand in de zomer een dure grap geworden. 

Dat is al zo'n één tot anderhalf jaar. Reden voor de Provincie om de OV-chipkaart niet meer te accepteren waren de hoge kosten die Translink in rekening bracht. 

Overigens is die veerboot langzamerhand in de zomer een dure grap geworden. 

Lijkt mij derhalve een juiste actie van de provincie. Indien deze kosten zouden worden doorbelast wordt het kaartje alleen nog maar weer duurder.

Reputatie 5

Met de pas van de boot is het niet duurder in de zomer hoor.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is duur wanneer het gaat om overtochten met een veerboot? Even wat vergelijkingsmateriaal.

Een enkeltje met de Westerscheldeferry kost €5,65 wanneer je je fiets meeneemt. 

Een retour met fiets van Den Helder naar Texel kost €5.

Een retour met fiets naar Terschelling of Vlieland kost in de zomer €16,02

Een retour met fiets naar Ameland kost €20,60 en naar Schiermonnikoog €22,85, exclusief toeslag sneldienst.

De veerdienst van Den Helder naar Texel van de TESO is verreweg het goedkoopst. De TESO is een bijzonder bedrijf zonder winstoogmerk en is eigendom van 3100 Texelaars.Blijkbaar is dat het goedkoopste model voor de reizigers.

Is helemaal waar. Je hebt nooit een recht je fiets mee te nemen, ook al heb je een fietskaartje, dus er is geen sprake van een reservering. In de praktijk heb je wel meer kans dat je mee kan, maar dat is het dan ook. Registratie zou correcter geweest zijn. Ik zou het wel doen overigens.

Het NS-personeel is daar ook nog niet hele,maal over uit. Afgelopen zondag was ik vanuit Amsterdam onderweg naar huis. Er stapte 4 personen met een mountainbike in. Conductrice vroeg of ze een reservering hadden??. Personen bleken Duits sprekend te zijn. Daarop vroeg de conductrice: Haben sie ein reservierung? Toen hierop ontkennend werd geantwoord liep de conductrice door. Fietskaartjes werden overigens niet gecontroleerd.

Overigens waag ik het te betwijfelen of je meer kans heb dat je mee kan. Hier is al uitgebreid over gediscussieerd. Voorlopige conclusie is m.i. toch dat het een onzinnig systeem is. Registeren op de heenweg zou nog wel kunnen, maar ik vind het op d terugweg toch wel erg lastig worden op zo'n mobiele telefoon.   

Reputatie 5

De ovchipkaart is ook afgeschaft op de boot omdat studenten gratis de fiets konden meenemen. Dat was niet de bedoeling voor een fiets moet je namelij bij betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat soort verwarring krijg je wanneer je registratie zonder reservering invoert. Zoals al veel vaker besproken isk heeft het systeem van registreren van ritten waarmee je je fiets meeneemt nul en generlei waarde. 

Het enige praktische effect is dat je nu een e-ticket moet kopen voor het meenemen van de fiets en geen kaartje meer kunt kopen bij de automaat. En dat laatste was nu juist zo handig wanneer de treindienst verstoord is. Je komt bij het station aan en ziet dat de treinen niet rijden. Je koopt geen kaartje en gaat weer naar huis.

Het registreren van ritten is niets anders dan het ontmoedigen van het meenemen van fietsen in de trein. Daar is best iets voor te zeggen maar zeg dat dan eerlijk als bedrijf en hou op met het suggereren dat het een systeem is om een plaats voor je fiets te reserveren.

Reputatie 7
Badge +3

De ovchipkaart is ook afgeschaft op de boot omdat studenten gratis de fiets konden meenemen. Dat was niet de bedoeling voor een fiets moet je namelij bij betalen.

Wat heeft dat met de OV-chipkaart te maken? In de trein kunnen studenten ook met de OV-chipkaart reizen terwijl ze voor hun fiets gewoon moeten betalen.

De truc met de aparte b-tag lijkt vooral bedoeld om toeristen te kunnen uitmelken zodat ze de lokalen mogen subsidiëren.

Reputatie 5

Wat heeft dat met de OV-chipkaart te maken? In de trein kunnen studenten ook met de OV-chipkaart reizen terwijl ze voor hun fiets gewoon moeten betalen.

In de trein koop je een apart kaartje bij de boot kon dat niet. De ov chipkaart maakte geen onderschrid tussen studenten met en zonder fiets.

Reputatie 7
Badge +3

Dan hadden ze ook net als bij de trein losse fietskaartjes kunnen verkopen. Ik zie het verschil niet.

Reputatie 5

Dan hadden ze ook net als bij de trein losse fietskaartjes kunnen verkopen. Ik zie het verschil niet.

Dat is pas later bekend geworden. Ze wisten het niet en Translink kon het in het systeem niet aanpassen.

Reputatie 7
Badge +3

Ja ja, de Zeeuwse smoes is goed maar de enige echte reden is ze dat ze toeristen een veelvoud willen laten betalen van wat de lokalen betalen.

Reputatie 5

5,50 voor een dagretour met de b-tag. 8,65 voor een  retour met losse kaartjes. Losse kaartjes zijn duurder ja maar dat is bij alles zo.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is duur wanneer het gaat om overtochten met een veerboot? Even wat vergelijkingsmateriaal.

Een enkeltje met de Westerscheldeferry kost €5,65 wanneer je je fiets meeneemt. 

Een retour met fiets van Den Helder naar Texel kost €5.

Een retour met fiets naar Terschelling of Vlieland kost in de zomer €16,02

Een retour met fiets naar Ameland kost €20,60 en naar Schiermonnikoog €22,85, exclusief toeslag sneldienst.

De veerdienst van Den Helder naar Texel van de TESO is verreweg het goedkoopst. De TESO is een bijzonder bedrijf zonder winstoogmerk en is eigendom van 3100 Texelaars.Blijkbaar is dat het goedkoopste model voor de reizigers.

De prijs hangt af van de veelal particuliere eigenaren van de veerdiensten. Een veerdienst moet wel rendabel zijn voor de eigenaar. Dat een veerdienst naar Texel goedkoper is, is niet gek. De afstand is ook een stuk korter dan naar de andere waddeneilanden.

Reputatie 7
Badge +3

Ja ja, de Zeeuwse smoes is goed maar de enige echte reden is ze dat ze toeristen een veelvoud willen laten betalen van wat de lokalen betalen.

Beetje kort door de bocht. De lokale bevolking maakt nu eenmaal vaker gebruik van veerdiensten. Voor Waddeneiland bewoners zijn de veren ook goedkoper met een speciaal pasje.

Reageer