beantwoord

Met de Railpass naar België, hoe en waar aanschaffen?

• 10 March 2015
  • 3 reacties
  • 1460 Bekeken

Komende maand ben ik van plan om een weekje door België te trekken. Omdat ik veel met de trein zal reizen, lijkt de Railpass (10-rittenkaart voor 76 euro) mij een goede optie.
Op verschillende plaatsen op dit forum lees ik dat het met zo'n Railpass het handigst is om een internationaal ticket tot Essen te kopen. Omdat ik in het weekend reis en een Weekend Vrij-abonnement heb, zou ik dan alleen voor het stukje van de grens tot aan Essen hoeven betalen (1,80). Nu kan ik echter nergens een online verkoopplaats van de Railpass vinden. Betekent dit dat ik in Essen de trein zal moeten verlaten om daar bij de automaat de Railpass te kopen? Aangezien ik de eerste dag een vrij strak reisscchema heb, doe ik dit liever niet ivm vertraging die ik waarschijnlijk zal oplopen. Zijn er nog andere mogelijkheden, zoals het kopen van een Railpass in Roosendaal of in de trein? Of bestaat er een ander reisproduct voor een vergelijkbare prijs die ik wel in Nederland kan kopen. (De Go-Pass is helaas niet op mij van toepassing daar ik ouder dan 26 ben)

Alvast bedankt!

Wilfred
icon

Beste antwoord door Inge NS 10 March 2015, 18:27

Bekijk origineel

3 reacties

Welkom op het forum wilfred239! Volgens deze info op de website van NMBS is de RailPass alleen aan te schaffen bij automaten en loketten. Ik heb even navraag gedaan bij NS International: de RailPass wordt helaas niet in Nederland verkocht. Ik wil je daarom aanraden om even bij NMBS te informeren naar de verkooppunten.
Reputatie 1
Badge
KLopt-de 1e rit moet je dus beter plannen. Inmidels hebben wel vrijwel alle BE-staties een automaat-of meer, die hem zo, en zelfs zonder extra kosten met VISA of bankpas, kunnen verkopen.
Als je nog <26 bent, is de GOpass nog goedkoper. ben je >65, dan is er het seniorenretour, dat maar 6 eur kost BINNEN BE, of wat meer vanaf Rsdl of Mstr.
Het ligt nogal tamelijk erg voor de hand dat typisch BE-zaken in BE worden verkocht- in NL kan je ook geen BE-postzegels kopen als je daar een brief zou wensen te sturen.
Tip: je hoeft nou niet perse met juist die trein. Vanaf Tilburg rijdt elk uur lijn 460 deLIJN naar Turnhout-in 55 min en ook vanaf Maastricht zijn er diverse deLIJNbussen, naar Hasselt, Genk, Tongeren. Enkeltje is steeds 3 eur vaste prijs. Al die plaatsen hebben staties met winketten met mensen.
Kijk ook iets verder op de b-rail.be site: lees de voorwaarden, handel ernaar,en let ook op ''deals'' die af en toe nog meer voordeel bieden. Er is ook een 1weekse Netpas voor onbeperkt reizen, maar dan heb je als bijbehorende stamkaart, helaas, ook een SJIPkaart nodig, genaamd MoBiB, kost 5 eur. Was in '14 86/133 eur voor 2e/1e klas.
Dank beiden! Ik zal dus in Roosendaal goed moeten opletten welke trein ik neem, want ik neem aan dat niet iedere trein richting Antwerpen ook in Essen stopt.

Nog een laatste vraag: NS International geeft mij een route via Rotterdam, terwijl langs Zutphen voor mij sneller is (met de Syntus-trein). Ben ik verplicht om de aangegeven route van het ticket te volgen? En als dat niet hoeft, mag ik in een trein van Syntus reizen met het NS International-ticket?

Reageer