beantwoord

Met Nederlands kaartje in Duitse trein in België. Mag dat?

• 13 januari 2020
  • 14 reacties
  • 810 Bekeken

Reputatie 4

Als je bij NS int. een ticket Brussel-Maastricht koopt kun je tussen Brussel en Luik ook een Duitse ICE nemen. Bij mijn weten heeft België geen treinbinding. Of zie ik dat verkeerd?

icon

Beste antwoord door iMark 16 januari 2020, 14:15

Op de pagina https://www.belgiantrain.be/nl/support/faq/faq-routes-schedules/faq-choose-your-route wordt meer uitgelegd over de reisroutes. Daar kun je ook meer informatie vinden over reizen naar o.a. Maastricht en Roosendaal vanuit België.

@Arend7

De NMBS rekent inderdaad €19,30 voor een enkeltje tweede klas van Brussel Zuid naar Maastricht. Daar staat dan weer tegenover dat je in het weekend (vanaf vrijdag 19.00 uur) je maar de helft betaalt. Ik zie overigens dat ik een ticket van €15 alleenkan kopen voor een reis van Maastricht naar Brussel Zuid wanneer ik dat minimaal 14 dagen voor de reisdatum koop. Ik zie verder alleen enkele reizen vol tarief van €23,40 bij NS International. Dus wanneer je vandaag of morgen op pad wilt is het weer goedkoper om bij de NMBS een kaartje te kopen.

Meer informatie over alle tariefmogelijkheden (ook fietsen en huisdieren) van de NMBS naar/van Maastricht op https://www.belgiantrain.be/nl/international/just-outside-belgium/maastricht

Wat een tarievenoerwoud.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina https://www.belgiantrain.be/nl/support/faq/faq-routes-schedules/faq-choose-your-route wordt meer uitgelegd over de reisroutes. Daar kun je ook meer informatie vinden over reizen naar o.a. Maastricht en Roosendaal vanuit België.

@Arend7

De NMBS rekent inderdaad €19,30 voor een enkeltje tweede klas van Brussel Zuid naar Maastricht. Daar staat dan weer tegenover dat je in het weekend (vanaf vrijdag 19.00 uur) je maar de helft betaalt. Ik zie overigens dat ik een ticket van €15 alleenkan kopen voor een reis van Maastricht naar Brussel Zuid wanneer ik dat minimaal 14 dagen voor de reisdatum koop. Ik zie verder alleen enkele reizen vol tarief van €23,40 bij NS International. Dus wanneer je vandaag of morgen op pad wilt is het weer goedkoper om bij de NMBS een kaartje te kopen.

Meer informatie over alle tariefmogelijkheden (ook fietsen en huisdieren) van de NMBS naar/van Maastricht op https://www.belgiantrain.be/nl/international/just-outside-belgium/maastricht

Wat een tarievenoerwoud.

Reputatie 5
Badge

Op zich klopt volgens de logica van de NMBS deze mededeling (en uiteraard biedt de NMBS ook net nederlands op hun site) dit dacht ik ook op de ticketjes staat gedrukt (vorige week dito Luik-Mstr), want voor Rsdl/Mstr/Aachen gelden lang niet alle binnenlandse kaartsoorten , maar slechts enkele waarin dan een extra toeslag voor het grenstraject zit verwerkt.

En naar de vraag terug: NEE, de ICE heeeft zijn eigen tariefstelling en laat slechts met gepeperde toeslag toegang toe met binnelandse biljettekes.

Nog niet zo lang geleden-en RvdB weer er alles van, waren de normale INTernationale biljetten 2 mnd geldig en mits je het aangeduide traject volgt met onbeperkt onderbreken in diet ijd en in alle treinen-al moest je voor sommige dan wel een toeslag betalen. Dat wist ook vrijwel elke NS-lokettist.

Reputatie 7
Badge +2

Vind het ook een vreemde tekst. Ik haal mijn ticket voor Brussel-Roosendaal gewoon uit de automaat en dat ticket is uiteraard gewoon geldig voor dat traject.

Ik kan het ticket alleen niet boeken/kopen via de normale NMBS-app. Dat is iets anders dan 'Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs'.

Misschien bedoelen ze iets anders, dat de reisweg wel is toegestaan, maar niet met elk willekeurig/om het even welk ticket? Wat daar dan mee bedoeld wordt weet ik dan ook niet.  Welke reisweg is wel toegestaan met any ticket/om het even welk ticket?

In het Engels staat er dit:

Reputatie 4

Ze bedoelen dus “boekbaar voor” i.p.v. “toegestaan met”. In de Franse versie staat het net zo krom. Ze zeggen daar “n’est pas autorisé", maar ze bedoelen dus” non reservable".

Reputatie 7
Badge +2

Een ticket voor die reis kun je niet kopen via de normale app of website van NMBS, maar wel via de internationale versie. Bij reizen van/naar Roosendaal krijg je een zelfde soort melding. 

Reputatie 4

Heb het even gecheckt. De Belg rekent (vanaf Brussel Zuid)19,30/29,80 (2e/1e klas) en den Hollander 15,00/22,00 . Wat nog ridiculer is: Ik krijg mij NMBS bij iedere mogelijkheid de melding “Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs".  Wat is dat nu weer?

Reputatie 6
Badge

Als het puur om Maastricht <> Brussel gaat zou ik vooral eens even kijken of NMBS niet goedkoper is, omdat dit (stukje van/naar Maastricht) een ‘binnenlands’traject is voor NMBS.

Reputatie 4

De ICE wordt inderdaad niet bij NMBS genoemd, maar wel op bahn.de, zonder restricties voor bepaalde tickets. 

Overigens beweert @Stijn NS hierboven dat internationale tickets gebonden zijn aan de geboekte trein. Op www.nsinternational.nl vind ik echter het volgende:

“Heeft u een ticket naar België of Luxemburg met Intercity of stoptrein (dus niet met Thalys of Eurostar)?
Dit is een open ticket. U bent niet gebonden aan een tijdstip en kunt een volgende Intercity of stoptrein naar België/Luxemburg nemen. Wel moet u reizen op de dag van geldigheid en via de route en grensovergang die op uw ticket staan." 

Hieruit maak ik op dat ik wel degelijk de Duitse trein mag gebruiken, tenzij er "reservierungspflicht” o.i.d. staat, maar dat staat er niet.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer ik op de website van de NMBS een reisadvies opvraag van Brussel Zuid naar Maastricht krijg ik alleen reisadviezen met de gewone IC tussen Brussel Zuid en Liège Guillemins. Die stopt onderweg 3 keer (Brussel Centraal, Brussel Noord en Leuven). 

Interessant is dat de NMBS meldt dat de treinen van de S43 (ook bekend als de 5350-serie) tussen Liège Guillemins en Maastricht tot zo’n 9 minuten wachten in geval van vertraging van de IC. Blijkbaar is de IC dermate vaak vertraagd dat de NMBS deze regeling heeft ingevoerd.

Ook interessant natuurlijk dat de NMBS voor verwarring zorgt door bij deze trein het volgende te melden: “Gaat terug van Eijsden (NL) als S43 5366 in de richting Maastricht (NL). Dat is baarlijke nonsens. De trein rijdt natuurlijk niet “terug” maar juist verder van Eijsden naar Maastricht. Het blijkt abominabel slecht vertaald Frans te zijn.

Zou er bij de NMBS nu niemand aanwezig zijn die uit het Frans in het Nederlands kan vertalen? De zin “Circule à partir de Eijsden (NL) en tant que S43 5366 en direction de Maastricht (NL)” wordt wijselijk maar niet vertaald in het Duits en Engels op de website.

Je loopt altijd het risico een aansluiting te missen en die is kleiner als je een trein eerder kan nemen. 

Niet noodzakelijk. 

De meeste ICE's keren op Brussel Zuid. Ik kan de keren dat de ICE later vertrok of afgeschaft werd door problemen in België en/of Duitsland niet meer op een hand tellen. En dan merk ik er op 'mijn' Brusselse station nog weinig van. 

Dan kan je beter de Belgische IC van een half uur eerder nemen. Dat doe ik tegenwoordig ook als ik via Brussel en Luik naar Luxemburg ga. Die 7 minuten overstap in Luik is me net iets te riskant als de volgende trein pas 2 uur later rijdt. 

Wanneer wordt dat probleem met quoten op een tablet eindelijk opgelost? 😠

Reputatie 4

De tijdwinst is overigens gering, want de reguliere IC tussen Luik en Brussel v.v. rijdt al heel snel en sluit vaak beter aan op het reguliere Belgische net.

Voor mij gaat het om de aansluiting in Luik naar Maastricht. De Belgische IC rijdt vlak achter de Duitse ICE, maar met meer tussenstops. Je loopt altijd het risico een aansluiting te missen en die is kleiner als je een trein eerder kan nemen. 

Overigens, in Duitsland kun je wel kiezen tussen zugbindung of  (wel vaak veel duurdere) “freie zug wahl". Met Nederlandse internationale tickets heb je dus blijkbaar altijd  “treinbinding”.

Reputatie 7
Badge +4

De tijdwinst is overigens gering, want de reguliere IC tussen Luik en Brussel v.v. rijdt al heel snel en sluit vaak beter aan op het reguliere Belgische net.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mogelijk om bij een loket van de NMBS/SNCB een toeslag te kopen voor een rit tussen Brussel en Luik (of in de omgekeerde richting). De toeslag kost €8 in de tweede en €12 in de eerste klas. Deze toeslag is zonder zitplaatsreservering (en dus zonder treinbinding).

Goedemiddag Arend7. In tegenstelling tot binnenlandse tickets zijn internationale tickets over het algemeen enkel geldig voor de trein en het tijdstip die je hebt gekozen tijdens het boeken (met uitzondering van sommige IC Brussel tickets). Welk tijdstip en welke trein jij mag nemen staat dan vermeld op het ticket zelf. In hoeverre je met deze Duitse ICE trein mag reizen kan ik dus niet van tevoren aangeven.

Reageer