beantwoord

Met NS International naar België

• 28 april 2020
  • 3 reacties
  • 174 Bekeken

Hallo,

Ik vroeg mij af of het via NS International op dit moment mogelijk is naar België te reizen. Ik heb net de website gecheckt en er gaan wel gewoon treinen. Ik zou graag mijn partner willen bezoeken en volgens de pdf te vinden op deze pagina (pagina 40 van de pdf), zou dat moeten kunnen. Maar ik stel hier de vraag toch maar even, dan weet ik zeker dat ik straks niet wordt teruggestuurd of iets dergelijks. 

Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door Tamzin 28 april 2020, 17:35

Er rijden gewoon treinen zoals aangegeven in de reisplanner. U mag daarvan echter alleen gebruik maken voor essentiële reizen zoals genoemd in het tweede document op de door u genoemde website. Bezoek om sociale redenen valt daar niet onder, bezoek aan een in België woonachtige partner echter wel. Ik raad u wel aan bewijs mee te nemen dat aantoont dat de betrokkene echt uw vaste partner is (en niet slechts een vriend, vriendin of kennis) om het risico op weigering door de politie op het grenstraject te vermijden. Houd in het achterhoofd dat deze partnerregeling primair bedoeld is voor mensen die met hun gezin in België wonen en waarvan een van de partners doordeweeks voor werk of opleiding in Nederland verblijft.

Houdt u er tevens rekening mee dat u vanaf 4 mei verplicht bent op het Belgische deel van het traject en op de Belgische stations een mondkapje te dragen. 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het is mogelijk om te reizen, maar er is een kans dat de Belgische politie je terugstuurt. Bezoek aan partner lijkt volgens het document wel toegestaan, maar familiebezoek wordt dan weer niet-essentieel genoemd. NS of NMBS gaan hier verder ook niet over.

Reputatie 7
Badge +3

Er rijden gewoon treinen zoals aangegeven in de reisplanner. U mag daarvan echter alleen gebruik maken voor essentiële reizen zoals genoemd in het tweede document op de door u genoemde website. Bezoek om sociale redenen valt daar niet onder, bezoek aan een in België woonachtige partner echter wel. Ik raad u wel aan bewijs mee te nemen dat aantoont dat de betrokkene echt uw vaste partner is (en niet slechts een vriend, vriendin of kennis) om het risico op weigering door de politie op het grenstraject te vermijden. Houd in het achterhoofd dat deze partnerregeling primair bedoeld is voor mensen die met hun gezin in België wonen en waarvan een van de partners doordeweeks voor werk of opleiding in Nederland verblijft.

Houdt u er tevens rekening mee dat u vanaf 4 mei verplicht bent op het Belgische deel van het traject en op de Belgische stations een mondkapje te dragen. 

Bedankt voor uw reactie, dit is ongeveer alles wat ik moest weten. Ik vraag me dan nog wel af wat voor "bewijs” ze precies zouden willen. Gelukkig had ik toen dit allemaal net begon al mondkapjes in huis gehaald, dus dat zal in ieder geval geen problemen opleveren, lijkt mij! 

Nogmaals bedankt! 

Reageer