Met Thalys van Parijs naar Amsterdam, perroncontrole Parijs? | NS Community
beantwoord

Met Thalys van Parijs naar Amsterdam, perroncontrole Parijs?


Reputatie 2
Goedemorgen,

Over twee weken ga ik naar van Parijs naar Nederland met de Thalys, en ik vroeg me af hoe het zit met de perroncontrole in Paris Nord op dit moment? Na de aanslagen in Brussel las je overal dat je een half uur van te voren bij het perron moest zijn voor ingangscontroles van de politie. Nu heb ik daar even op gezocht op de sites van Thalys en NS International maar daar kan ik niets over vinden, en op het ticket staat dat je 2 minuten voor vertrek aanwezig moet zijn. In februari heb ik ook van Parijs naar Nederland van Thalys gebruik gemaakt en toen was iedereen braaf ruim van te voren aanwezig, maar werd niemand gecontroleerd bij de bagagescanners. De hele meute van 400 mensen werd in 1 keer het perron op gelaten, en moest daar vervolgens bijna 3 kwartier wachten omdat de Thalys vertraagd was. Aangezien er bijna geen bankjes staan, en de perrons door allerlei hekken half zo smal waren stond je schouder aan schouder te wachten zonder info, en was dat niet zo'n pretje.

Voordat mensen antwoorden geven als: Bij een internationale trein raad ik altijd aan om een half uur van te voren aanwezig te zijn: dat doe ik ook, maar ik geef de voorkeur aan een kopje koffie in een parkje nabij het station, om dan een kwartiertje vooraf rustig naar de trein te wandelen en daar 10 minuten voor vertrek in te stappen. Zo hoef ik niet mezelf een half uur lang tussen de drukke menigte in de stationshal op te houden, waar ik een hekel aan heb.
icon

Beste antwoord door iMark 29 June 2016, 10:36

Bekijk origineel

14 reacties

We is inderdaad strenge bagagecontrole voordat het perron betreden kan worden. Er staat een enorme rij door de hele stationshal die niet te missen is, tenzij u heel vroeg of laat bent. Tien minuten is denk ik aan de krappe kant, maar wel haalbaar. De trein vertrekt namelijk pas als de hele rij in de trein zit. Vaak gaat de Thalys daarom net wat te laat weg uit Parijs. De controle begint pas als de Thalys langs het perron staat, dus u hoeft niet op het perron te wachten.
Reputatie 2
Nou dat is dus niet waar, bij mijn vorige reis was de Thalys te laat en stond iedereen al langs het perron wortel te schieten nog voor de Thalys binnen was gereden. Vervolgens moest iedereen eerst nog uitstappen, terwijl we achter een dranghek aan de andere helft van het perron opgehokt moesten wachten...
Reputatie 2
Maar ik ben dus opzoek naar informatie hierover via een officiele bron, aangezien op de treinkaartjes 2 minuten staat en geen halfuur...
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb dit persbericht van Thalys gevonden over de poortjes met bagagescanner op het perron in Paris-Nord.

"Le dispositif a été conçu pour permettre le contrôle de tous les passagers pendant le temps usuel d’embarquement, c’est-à-dire en vingt minutes. Le numéro du quai sera affiché 20 minutes avant le départ des trains, et l’accès au quai sera fermé 2 minutes avant le départ, ce qui se pratique déjà aujourd’hui. Dans ce cadre, Thalys recommande pour le moment à ses clients, et notamment aux clients ayant des bagages, d’arriver une vingtaine de minutes avant le départ."
Bron: https://www.thalys.com/img/pdf/presse/release/fr/1450346961_17.12.2015._Portiques_de_s_curit__Paris.pdf

Het gaat inderdaad om het kunnen scannen van alle bagage in twintig minuten door middel van 7 poortjes. Twee minuten voor vertrek wordt het perron afgesloten. Thalys raadt reizigers met bagage aan om 20 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.
Reputatie 1
Badge
DUS; 2 min voor het officiele vertek MOET je AL door die checks heen zijn en op het perron staan. Net als je bij vliegen niet perse 2 uur tevoren op de airport moet zijn, maar er voor moet zorgen dat je uiterlijk 30/45 min voor departure bent ingesjekt (al is insjekken daar heel wat anders als met die NS).
Noch Thalys, NOch NS, noch de airline is verantwoordelijk als je die deadline mist.
Reputatie 7
Badge +3
Het is eerder als bij Eurostar waar je 30 minuten voor vertrek in de terminal moet zijn omdat je bagage gescand moet worden.

Thalys zegt dat eerder dan 20 minuten voor vertrek komen in Paris-Nord geen zin heeft omdat ongeveer pas 20 minuten voor vertrek het vertrekspoor wordt bekendgemaakt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb inmiddels ook de (Belgisch-)Nederlandse versie van het persbericht gevonden.
https://www.thalys.com/img/pdf/presse/release/nl/1450351190_17.12.2015._Veiligheidspoortjes_in_Thal.pdf

"De portieken zijn zodanig ontworpen dat de controle van alle passagiers mogelijk is in 20 minuten, de gebruikelijke tijd voor het instappen. Het perronnummer zal 20 minuten voor vertrek van de treinen worden aangekondigd en de toegang tot het perron zal 2 minuten voor vertrek worden afgesloten, zoals ook nu reeds het geval is. Thalys adviseert reizigers, en in het bijzonder mensen die bagage meenemen, twintig minuten voor vertrek aanwezig te zijn."
Reputatie 2
Ik ben intussen weer terug van de treinreis naar Parijs. Op Paris Nord stonden de bagagescanners er verlaten bij, en werden dus niet gebruikt. De Thalys naar Amsterdam vertrok van een perron waar geen scanner stond, en dus kon je zo doorlopen en in de trein stappen zonder enige controle verder.
@casparwijnen
Dat zal dan wel een uitzondering zijn. Meestal vertrekt thalys naast de Eurostar perrons en daar staan de controlemiddelen.
Reputatie 2
Ik snap ook wel dat een ervaring van 2 dagen niet helemaal representatief is, maar ook bij andere Thalystreinen die wel op een perron vertrokken met scanmachines waren deze verlaten en kon iedereen gewoon het perron oplopen.
Reputatie 7
Badge +3
Alleen al het feit dat er gecontroleerd zou kunnen worden heeft al een afschrikwekkend effect. Dat er soms niet gecontroleerd wordt en er soms van een spoor wordt vertrokken zonder bagagescanners zal voor kwaadwillende niet uitmaken. Daar kunnen ze geen snode plannen op maken.
Reputatie 4
Misschien heeft het iets met Nice te maken. Beveiligingspersoneel kan ook niet overal tegelijk zijn.
@iMark
Het zal inderdaad het afschrikwekkende effect wel zijn. Dat gebeurt ook bij de Franse grenscontroles. Een paar kilometer file voor 'controle' en vervolgens staat er één politieauto met twee agenten langs de weg. Het verschil met Parijs is dan dat daar wel iedereen wordt gecontroleerd. Maar hoeveel zin het heeft: vanuit de richting Brussel wordt namelijk niet gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +3
Controle in een open samenleving blijft een ingewikkeld punt. Moet 99,9999999999% van de bevolking ook gecontroleerd worden waneer er slechts een heel klein clubje mensen met zeer kwade bedoelingen is. In veel gevallen grijpen overheden dan maar naar het middel van het controleren van gewone burgers. Dan wordt in ieder geval de indruk gewekt dat er 'iets' gedaan wordt.

Reageer