MOBIB-kaart aanschaffen in Nederland? | NS Community
beantwoord

MOBIB-kaart aanschaffen in Nederland?

  • 13 February 2020
  • 10 reacties
  • 1653 Bekeken

Badge

Voor de aanstaande carnavals-/voorjaars-/krokusvakantie overweeg ik een paar uitstapjes naar België te maken. Aangezien ik nog geen 26 ben, is NMBS’ Go Unlimited (7 dagen vrij reizen voor €15) voor mij al gauw een aantrekkelijke optie.

Go Unlimited dient echter op een MOBIB-kaart geladen te worden. Deze heb ik nog niet en wil ik aanschaffen (à €5), waarvoor ik naar een loket moet. Zijn er loketten in Nederland waar dit kan? Ik denk dan aan grensstations als Roosendaal en Maastricht of aan de NS International-loketten op oa Breda en Rotterdam C.

(Aachen Hbf zou ik ook prima vinden, daar kan ik immers ook gratis met mijn studenten-OV heen :grin: )

icon

Beste antwoord door bahnrider 14 February 2020, 01:20

Bekijk origineel

10 reacties

Zelf reis ik als ik naar België wil, altijd over de lijn tussen Tilburg en Turnhout. Waar je voor 2 euro een ticket hebt waarmee je in een uur zoveel bussen mag nemen als je wil, zolang je maar binnen dat uur instapt. Daarbij wordt dit bij een 10-ritten kaart slechts 1,80 per rit.

Ik durf hier echt geen antwoord op te geven. Heb je deze vraag al aan mijn collega's van de NMBS gesteld?

Badge

Heb de vraag gesteld maar nog geen antwoord ontvangen. Vandaar dat ik ook hier een lijntje heb uitgegooid, want op die manier grotere kans op succes :wink:

Badge +3

Denk dat [andere leden] nog wel inhaken.. niet zozeer wegens de carnaval maar met wat tips. :cowboy:

Reputatie 7
Badge +1

NEE- kan niet in NL. Bovendien betreft het uiteraard een personlijke MoBiB dus met foto+naam e.d., waarbij de Belzen wel zo handig zijn (OV-chip-let even op!) dat meteen voor je in orde te kunnen maken. Dus je zal wat extra eurootjes moeten investeren deze 1e x maar dan heb je er ook nog 5 jr plezier van. Je zal wel geen vlot wallon/fr spreken, dus ik raad je aan langsheen de oude lijn Rsdl-Antw je heil te zoeken, bvb al in Essen of Kapellen. Een andere mogelijkheid is Turnhout-elk uur voor 3 euries met de LIJNbus 460 vanaf Tilburg. Eventueel Hasselt-dito vanaf Mstr (lijn nr vergeten).

Heb je eenmaal die kaart dan kan je voor de next holiday online bestellen-in BE geen gedoe met daarna ophalen bestelling-het systeem doet dat. Let wel op: geldt op de BNL pas vanaf Noorderkempen-tot daar aan behoorlijk hoge prijs bijbetalen.

NS-INT: daar schrikken ze zich al dood en duiken ze weg als er een vraag komt over een collega-nabuurland-spoorwegvervoerder. Dan ben je in de praktijk voor enkel info beter af bij de treinreiswinkel of andere spoorgekken-fora.

Het enige wat de NMBS biedt in Rsdl en Mstr is 1 resp. 2 kaartautomaten die ook enkel tiketjes vanaf die plaatsen kunnen verkopen. OF het dan mogelijk is voor MoBiBhouders aan die automaten al de GOunl er op te zetten-interessant-probeer het eens uit als je wat tijd over hebt. denkelijk niet, want niet enkel naar Noorderk geldt; ELK aanreistraject vanaf NL moet je bijbetalen tot de 1e echte stop in BE-het is een strikt binnenalnds produkt, dus ook niet naar Rsdl+Mstr geldig. Dit geldt trouwens voor meer hele goedkope NMBS-aanbiedingen.

Reputatie 7

Voor een persoonlijke MOBIB-kaart heb ik geen oplossing, omdat je je immers bij een loket moet melden.

Voor een anonieme kaart wel. Je kan een gratis P-card aanvragen. Die is voor korting op parkeren, maar hij is tegelijk ook een anonieme MOBIB-kaart. Ik heb er al Jump-kaartjes van de STIB op geladen en dat ging prima.

De P-card is wel verbonden met je credit card - die moet je dus wel hebben.

@DDietzen,

Je kan bij alle vervoerders in België die met MOBIB werken een MOBIB-kaart kopen. Op al deze kaarten, ongeacht waar ze gekocht zijn, kan je ook vervoersbewijzen van de andere vervoerders zetten.

TEC of MIVB is waarschijnlijk iets minder interessant.

De Lijnwinkels liggen ook niet echt goed gelegen vanuit Nederland (Hasselt, Turnhout, Antwerpen, …).

Als het goedkoop moet, dan zou je met een vouwfiets naar Roosendaal kunnen gaan. En van daaruit met de fiets naar Essen (NMBS). Hou dan wel rekening met de beperkte openingsuren van het loket (tot ongeveer 14u30 in het weekend als ik het goed onthouden heb). Je kan de rit ook met een OV-fiets maken, maar dan ben je wel 3,85 euro kwijt.

Een andere optie is in Breda bus 19 naar Hulst nemen. Deze stopt ook op de Noorderplaats in Antwerpen. Volgens Google Maps is dit op ongeveer 1,5 km wandelafstand van Antwerpen Centraal. Niet echt de snelste optie, maar volgens mij wel volledig gratis met een studentenreisproduct. :relaxed:

P.S. Blijkbaar begrijpt nog niet iedereen mijn nieuwe naam.

@moderatoren. Zou mijn gebruikersnaam kunnen gewijzigd worden naar “niet de gratis klanteNService”? Misschien dat het dan duidelijker is. (Als dit niet tegen de huisregels is?)

@moderatoren. Zou mijn gebruikersnaam kunnen gewijzigd worden naar “niet de gratis klanteNService”? Misschien dat het dan duidelijker is. (Als dit niet tegen de huisregels is?)

Onze klantenservice is 24 uur per dag gratis te bereiken. Wat is jouw signaal dat je wilt aangeven? Het aanpassen van jouw gebruikersnaam naar de tekst lijkt mij geen toegevoegde waarde te hebben. 

Houd er wel rekening mee dat de wat kleinere station zoals die tussen Roosendaal en Antwerpen geen loketten hebben of loketten met zeer beperkte openingstijden (vaak alleen in de ochtend op doordeweekse dagen). Essen bijv. is vanaf 13.30 uur dicht. 

Badge

Allen dank voor de reacties! Ik heb inmiddels ook respons gekregen van de zuiderburen en die bevestigen dat er in Nederland (ook niet in Aken overigens) geen MOBIB-kaart te verkrijgen is. Jammer maar helaas!

 

Waarschijnlijk wordt dat dan een keertje voor €2,60 naar Essen in de L-trein, daar bij het loket de MOBIB regelen en dan met de IC door richting Antwerpen/Brussel. (Hopen dat dat in een kwartier lukt :D )

Reageer