beantwoord

Moet ik reserveren voor de verbinding Amsterdam - Berlijn met interrail tickets?

Komende augustus ga ik met mijn vriend reizen naar Berlijn en hier willen we interrail passen voor gebruiken. Dit is de eerste keer dat we internationaal reizen met de trein. Onze vraag is of we gewoon op de trein kunnen stappen of dat we hiervoor moeten reserveren. Zijn er verder nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden bij deze rit naast de corona maatregelen?

icon

Beste antwoord door Mark NS 4 juli 2020, 16:57

Hoi StanleyH, welkom op de NS Community. 

Met een Interrail ticket is reserveren vaak niet noodzakelijk, maar wel optioneel. In het geval van de Intercity Berlijn hoeft het inderdaad niet, maar als je zeker wilt zijn van een zitplaats naast of tegenover elkaar, dan is het wel aan te raden.  

Bekijk origineel

23 reacties

@StanleyH  Voor Intercity Berlijn is een zitplaatsreservering niet verplicht. We raden je echter wel aan om te reserveren vanwege de drukte in de trein. Je kunt een zitplaatsreservering tijdens het boeken maken, maar ook daarna, als je al een ticket hebt.

Hoi StanleyH, welkom op de NS Community. 

Met een Interrail ticket is reserveren vaak niet noodzakelijk, maar wel optioneel. In het geval van de Intercity Berlijn hoeft het inderdaad niet, maar als je zeker wilt zijn van een zitplaats naast of tegenover elkaar, dan is het wel aan te raden.  

Reputatie 6
Badge +1

@Deventer Het is niet nodig om voor de IC Berlijn een ticket te boeken. Je dient enkel je reisroute in te vullen in je reisdagboekje en dan kan je gewoon instappen. Als je een zitplaats reservering wilt kan je die los boeken via bijvoorbeeld bahn.de

Mocht je eventueel een fiets mee willen nemen in de IC Berlijn, dan dien je ook een reservering daarvoor te maken. 

@Deventer Het is niet nodig om voor de IC Berlijn een ticket te boeken.

Het ging hier over reserveren.

Dat schreef ik ook: ...maar ook daarna, als je al een ticket hebt. (dus als je bv een Interrail hebt.)

Reputatie 6
Badge +1

Je moet eventjes de zin lezen die voor je quote staat. 'Je kunt een zitplaatsreservering tijdens het boeken maken'... Het boeken van wat? Je reisroute opschrijven noem ik nou niet bepaald 'boeken' en bij het schrijven kan je niet tegelijkertijd een zitplaatsreservering maken. 

@StanleyH : Ik weet jullie leeftijd niet en hoe jullie financiële positie is. Maar ik zou eventueel nadenken over interrail 1e klas. Is niet echt veel duurder en veel veel relaxter dan in de 2e klasse. 

Reputatie 5

Wat de Coronamaatregelen betreft: zorg voor een voorraad mondmaskers. 

Reputatie 2

Duitsland is een paradijs voor interrailers: een dicht spoorwegnet, heel veel treinen en géén reserveringsplicht: naar hartelust in- en uitstappen. Ja, je màg reserveren voor IC- en ICE-treinen. Kijk op de website/app van de Deutsche Bahn hoe vol een trein wordt oftwel hoeveel reserveringen er al zijn. Die beginnen meestal in het midden. In de wagons aan het eind heb je dan meer kans. Kijk altijd op het display boven de stoelen of daar “nicht reserviert” staat. “ggf freigeben” betekent dat er een kleine kans is dat iemand die stoel op het laatste moment opeist. Soms is een stoel maar voor een klein deel van de rit gereserveerd: ook dat lees je op het display. Eerste klas kan helpen, maar het is voorgekomen dat ik uit een volgepropte eerste klas naar een lege tweede klas-wagon ben gevlucht.

Overigens kun je met je interrail op je reisdag óók naar believen met de S-Bahn in Berlijn rondreizen. Die zijn van de DB. Maar weer niet met de U-bahn, en natuurlijk ook niet met bussen en trams.

Ben even benieuwd wat voor verdere plannen je hebt met je interrail. Vanuit Berlijn kan je vrij gemakkelijk naar Praag of voor een langere reis naar bijvoorbeeld Budapest (12 uur in de trein)-

Er zijn op andere fora ook mogelijkheden om een interrailreis te plannen. Indien je interrail bij de treinreiswinkel in Leiden besteld kan je ook gratis een aantal reserveringen maken. Zeker als je de eerste keer naar het buitenland gaat met de trein is dat wel aan te bevelen. 

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Het heeft ons erg geholpen.

Voor degenen die benieuwd zijn naar onze plannen: Het wordt een interrail-reis, weliswaar in aangepaste vorm door corona waardoor we de reis beperken in het aantal landen dat we bezoeken. Het plan is om 1e klas te reizen :)

Reputatie 7
Badge +3

De trein naar Berlijn heeft erg weinig eerste klas en mijn ervaring is dat die dan ook vaak vol is. Reserveren is dus zeker eerste klas aan te bevelen.

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt een beetje af van de dag van de week en het tijdstip van de dag dat gereisd wordt. De treinen die om 09.03 en 11.03 uur uit Amsterdam vertrekken zijn van oudsher populair, vooral in het weekend. Maar of dat in coronatijden in augustus nog steeds zo is valt nog te bezien.

Verder kun je de reis ruim een kwartier versnellen door in Hannover over te stappen op een ICE naar Berlijn. Maar of dat zinvol is hangt dan weer af het station in Berlijn waar je wilt uit- of overstappen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat overstappen in Hannover is de moeite c.q. rompslomp niet waard, zeker als je op vakantie gaat speelt reistijd sowieso minder een rol.

Reputatie 7
Badge +3

Het is maar net wat je wilt. Sommige mensen vinden het leuk om met een ICE te reizen die met 250 km/u tussen Hannover en Berlijn rijdt.

Het is maar net wat je wilt. Sommige mensen vinden het leuk om met een ICE te reizen die met 250 km/u tussen Hannover en Berlijn rijdt.

Indien dat laatste het geval is, zou ik overwegen om met de ICE naar Duisburg te reizen en vandaar over te stappen op de ICE naar Berlijn. Zeker als je 1ste klas rijdt is dat een veel betere reiservaring dan met de “boemel" via Hannover.   

Reputatie 2

Zeker als je 1ste klas rijdt is dat een veel betere reiservaring dan met de “boemel" via Hannover.   

Nou, dat valt wel mee met die ‘boemel'. De IC-Berlijn rijdt ook wel redelijk snel. Alleen het gedeelte in NL is vrij sloom, en ook dat hij in Bad Bentheim van loc moet wisselen is onpraktisch. In Duitsland rijdt hij grotendeels sneller, vooral het stuk tussen Hannover en Berlin rijdt hij meestal toch tegen de 200 km/u.

Reputatie 7
Badge +3

Zowel de IC als de ICE rijden over de Schnellfahrstrecke tussen Hannover Hbf en Berlin Spandau. De IC rijdt niet sneller dan 200 km/u en gaat ook nog eens de HSL af om het station van Stendal te bedienen. De ICE’s rijden het hele traject op de volledige baanvaksnelheid waarvan 148 km op 250 km/u.

https://de.wikipedia.org/wiki/Schnellfahrstrecke_Hannover–Berlin

Zeker als je 1ste klas rijdt is dat een veel betere reiservaring dan met de “boemel" via Hannover.   

Nou, dat valt wel mee met die ‘boemel'. De IC-Berlijn rijdt ook wel redelijk snel. Alleen het gedeelte in NL is vrij sloom, en ook dat hij in Bad Bentheim van loc moet wisselen is onpraktisch. In Duitsland rijdt hij grotendeels sneller, vooral het stuk tussen Hannover en Berlin rijdt hij meestal toch tegen de 200 km/u.

Daarom stond boemel dus tussen aanhalingstekens. Ik heb beide reisopties meerdere keren gedaan. Ikzelf heb een lichte voorkeur voor de ICE naar Duisburg en dan van Duisburg naar Berlijn met de ICE. Gewoon omdat ik een ICE een stuk aangenamer vindt reizen. Je doet er dan eventueel iets langer over maar dat is het mij wel waard.   

Tickets zijn inmiddels gereserveerd maar ik heb toch nog een vraag. We hebben gereserveerd voor 1e klas. Ik heb vernomen dat de stoelen hier in sets van 3 naast elkaar staan. Zijn hier nog speciale corona-maatregelen van toepassing? Kunnen we hier bijvoorbeeld naast anderen zitten als de eerste klas helemaal vol is, etc? We reizen op een woensdag dus wellicht is het sowieso een rustigere trein maar het is alsnog wel fijn om dit van te voren te weten zodat we niet voor verassingen staan.

Hallo @StanleyH 

Zowel in Nederland als Duitsland zijn er geen beperkingen meer qua zitplaatsen. Dus je kan naast vreemden zitten, één van de redenen dat vele de trein zo veel mogelijk mijden.

Persoonlijk zou ik bv nooit gaan Interrailen

Neem vooral voldoende Mondneuskapjes mee, in Duitsland moeten deze op perron en in trein gedragen worden, ook in winkels en restaurants. In Nederland alleen in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Tickets zijn inmiddels gereserveerd maar ik heb toch nog een vraag. We hebben gereserveerd voor 1e klas. Ik heb vernomen dat de stoelen hier in sets van 3 naast elkaar staan. Zijn hier nog speciale corona-maatregelen van toepassing? Kunnen we hier bijvoorbeeld naast anderen zitten als de eerste klas helemaal vol is, etc? We reizen op een woensdag dus wellicht is het sowieso een rustigere trein maar het is alsnog wel fijn om dit van te voren te weten zodat we niet voor verassingen staan.

Nee, in Duitse treinen zijn er nooit beperkingen geweest qua bezetting omdat men daar vanaf het begin voor mondkapjes heeft gekozen en niet voor 1.5 meter afstand. Alle zitplaatsen kunnen dus gewoon worden gebruikt.

Reputatie 6
Badge +1

De stoelen in de 1e klas staan in rijtuig 12 in sets van 3 op een rij. In rijtuig 11 staan deze in de stiltezone als 2+2 (tegenover) en achter de BordBistro in open een 2+1 opstelling.

Op de website van Deutsche Bahn staat nog meer informatie over de corona maatregelen ter aanvulling op wat hierboven al is benoemd. 

Reputatie 5

Het zijn twee rijen van drie stoelen tegenover elkaar in een afgesloten compartiment. Een coupé dus. 

Reageer