beantwoord

Mondkapje in Duitsland?

• 30 September 2021
  • 7 reacties
  • 465 Bekeken

• Intercity
  • 8 reacties

Sinds 25 september is er geen mondpakjesplicht meer in Nederland. Maar is die er in Duitsland nog wel of ook niet meer en zo ja moet het nog een FFF2 zijn en moet die dan op als je de grens overgaat met je internationale trein.

icon

Beste antwoord door iMark 30 September 2021, 15:17

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is een misverstand om te denken dat er sinds 25 september 2021 geen mondkapjesplicht meer is in het OV in Nederland. Het enige wat veranderd is dat je het mondkapje pas hoeft op te zetten voordat je de trein instapt. Geen plicht meer tot het dragen in het stationsgebouw en op de perrons.

In Duitsland geldt nog steeds dat het verplicht is om in de trein een FFF2-mondkapje te dragen. Per deelstaat zijn er regelingen voor het dragen van mondkapjes in winkels etc. https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/coronavirus/corona-bundeslaender-1745198

Reputatie 6
Badge +1

Ben nu in DE-Hamburg en reken maar van yes dat er ook nog streng kontrolliert wordt. In ICE die de grens overgaan wordt dit ook uitgebreid over de boordmicro aangekondigd. EN jawel, het moet dus zoń blauwe of FFP (dat zijn die kapjes die neus+mond geheel afslutien en vaak zo leuk meebewegen met in+uitademen) zijn. Vanochtend werd nog een oudere dame in een linienbus flink uitgekafferd en bijna met uitzetten bedreigd toen ze tijdens telefonieren mit handy de MSN=MUndNasenSchutz omlaag deed.

Enne; OOK op alle bahnsteige en alles wat overdekt is, zoals alle winkels e.d.

Denemarken, Zweden en Hongarije zijn praktisch bevrijd van die dingen. Polen half/half-de verzakingsquote is er nog stukken hoger als in NL en het geldt op zich pas vanaf 16 of 18 jr meen ik-dus scholiertjes uitgenomen.

Reputatie 3

In Duitsland geldt nog steeds dat het verplicht is om in de trein een FFF2-mondkapje te dragen. Per deelstaat zijn er regelingen voor het dragen van mondkapjes in winkels etc. https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/coronavirus/corona-bundeslaender-1745198

Je hoeft geen FFP2 meer te dragen in het OV in Duitsland, een “medizinische Maske” (zo’n blauw ding) mag ook. Misschien dat het in een enkele deelstaat (Bayern (?)) nog wel moet, maar op de meeste plaatsen niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds 25 september is mondkapjesplicht op perrons, stations en bij bushaltes afgeschaft. De plicht is er nog wel in het OV. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 1 oktober (morgen) zijn er in Duitsland versoepelingen. Per deelstaat kijken wat geregeld is.

Reputatie 6

Ben nu in DE-Hamburg en reken maar van yes dat er ook nog streng kontrolliert wordt. In ICE die de grens overgaan wordt dit ook uitgebreid over de boordmicro aangekondigd. EN jawel, het moet dus zoń blauwe of FFP (dat zijn die kapjes die neus+mond geheel afslutien en vaak zo leuk meebewegen met in+uitademen) zijn. Vanochtend werd nog een oudere dame in een linienbus flink uitgekafferd en bijna met uitzetten bedreigd toen ze tijdens telefonieren mit handy de MSN=MUndNasenSchutz omlaag deed.

Enne; OOK op alle bahnsteige en alles wat overdekt is, zoals alle winkels e.d.

Denemarken, Zweden en Hongarije zijn praktisch bevrijd van die dingen. Polen half/half-de verzakingsquote is er nog stukken hoger als in NL en het geldt op zich pas vanaf 16 of 18 jr meen ik-dus scholiertjes uitgenomen.

Ik zat afgelopen maandag in de ICE, toen er dus een groepje van 5 dames met koffers instapten met iets wat op een facemask moest lijken maar dat dus ook niet was alleen de mond was ietwat beschermd. Treinmanager zei er helemaal niets van (1e klas). Ikzelf ben in Arnhem uitgestapt, ik vroeg mij wel af hoe het dit vijftal in Duitsland is vergaan. Bij mijn recente bezoek (10 dagen geleden) aan Aken bleek dat in Duitsland in elke winkel gewoon de mondkapjes plicht nog van toepassing is en als je ergens wat wil drinken binnen moet je echt overal de Corona app laten zien.

Zie nu bijvoorbeeld de ophef over Waku Waku in Nederland (is dat eigendom van Rob Fruithoff???), gisteren met een groepje van ons werk gegeten in Leiden en daar werd dus ook niemand gevraagd om de corona app. In Nederland is het gewoon een beetje afhankelijk van de sense of urgency die de burgemeester bij het coronabeleid heeft. In Utrecht is dat blijkbaar zeer belangrijk, in Leiden zo te zien een stuk minder.

Reputatie 2

Je hoeft geen FFP2 meer te dragen in het OV in Duitsland, een “medizinische Maske” (zo’n blauw ding) mag ook. Misschien dat het in een enkele deelstaat (Bayern (?)) nog wel moet, maar op de meeste plaatsen niet meer.

Berlijn was de laatste deelstaat waar FFP2 nog verplicht was. Ik weet niet of dat daar nog zo is maar in de rest van Duitsland is al weken- en soms maandenlang een gewoon medisch masker voldoende.

Reageer