beantwoord

Naar Aachen met dagkaart

• 3 december 2019
  • 25 reacties
  • 542 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur**
  • 77 reacties

Klopt het dat ik met een actie dagKAART zoals die van (actievandedag) naar Aachen HBF mag reizen met Arriva? En dat een actie dagRETOUR  niet geldig is omdat je Aachen HBF niet kan invullen?

Ik wil binnenkort een dagkaart gebruiken namelijk voor een reis.

icon

Beste antwoord door MoDe 3 december 2019, 17:04

Je kunt met een dagkaart, keuzedag of OV-chipkaart naar Aken met Arriva. Met actieretour kan het niet met een retour van Arriva wel.

Edit: zowel actiedag kaarten als gewone dagkaarten zijn geen probleem. Reguliere NS retour, Spoordeelwinkelretour en actieretours zijn niet geldig, omdat er geen Aken als eindstation ingevuld kan worden. Vanaf laatste station voor de grens is bij een retour aanvullend vervoerbewijs nodig.

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt met een dagkaart, keuzedag of OV-chipkaart naar Aken met Arriva. Met actieretour kan het niet met een retour van Arriva wel.

Edit: zowel actiedag kaarten als gewone dagkaarten zijn geen probleem. Reguliere NS retour, Spoordeelwinkelretour en actieretours zijn niet geldig, omdat er geen Aken als eindstation ingevuld kan worden. Vanaf laatste station voor de grens is bij een retour aanvullend vervoerbewijs nodig.

Hoi Ludi

Goed dat je het even komt navragen voor je reis. Ik moet MoDe gelijk geven in dit geval. Met een actieticket is het niet toegestaan om te reizen naar Aachen. Met je OV-chipkaart of keuzedag is dit wel toegestaan. Je kan een actie retourticket zoals die van actievandedag dus helaas niet gebruiken voor deze reis. 

Reputatie 2

Hoi Ludi

Goed dat je het even komt navragen voor je reis. Ik moet MoDe gelijk geven in dit geval. Met een actieticket is het niet toegestaan om te reizen naar Aachen. Met je OV-chipkaart of keuzedag is dit wel toegestaan. Je kan een actieticket zoals die van actievandedag dus helaas niet gebruiken voor deze reis. 

@MoDe zegt toch juist dat dit bij een actie Dagkaart dit wel kan? Juist omdat je hiermee onbeperkt kan reizen en niet aan een traject hoeft te houden?

Badge +3

Zeker wel, als het actiekaartje een dagkaart is mag dat gewoon van Arriva.

Dagretours zouden ze ook prima vinden (is mij persoonlijk bevestigd door ze), maar het probleem is dat je tijdens het verzilveren de (toegestane) stations over de grens niet herkend worden.

Net zo min als bij reguliere e-ticket dagretours of enkeltjes van de NS, die ook gewoon geldig zouden zijn (als het je tenminste zou lukken om Aachen in te vullen).

Waarom zou een chipkaartje wél geldig zijn en een identiek e-ticket niet? Hier is al een ander topic over trouwens. Er zijn géén beperkende voorwaarden maar het systeem weigert dus onterecht!

Reputatie 6
Badge +1

. Je kan een actieticket zoals die van actievandedag dus helaas niet gebruiken voor deze reis. 

Dit klopt niet helemaal. Een dagkaart is gewoon te gebruiken, of dit een actiekaartje is doet er niet toe. Je kan en mag hier gewoon mee reizen van en naar Aken.

https://www.arriva.nl/a/re18.htm

Zolang het om grensoverschrijdend vervoer gaat, op de RE18, zijn alle Nederlandse producten gewoon geldig.

masd en RobertB bedankt voor jullie aanvullingen! Ik heb mijn antwoord aangepast. 

Badge +3

Thanks, ik heb mijn reactie ook nog wat aangevuld (info over reguliere e-tickets, geen actiekaartjes). Daarmee lukt het dus ook niet.

Het is dus wel toegestaan maar niet mogelijk, en dat is natuurlijk wat anders.

Overigens zie ik je reactie nog ongewijzigd staan.

Reputatie 2

Nog even ingewikkelder misschien: ik reis op mijn keuzedag naar Aken. Mag ik daarheen iemand meenemen met het meereisretour uit de Spoor?

Reputatie 6
Badge +1

Dit staat op de website van Arriva

Zolang het om grensoverschrijdend vervoer gaat, op de RE18, zijn alle Nederlandse producten gewoon geldig. Wil je bijvoorbeeld, voor de reis naar Aachen, gebruik maken van keuzedagen, meereiskorting of je studentenreisproducten, dan kan dat.

Probleem is alleen dat bij het meereisretour Aachen niet als bestemming kan worden opgegeven. Het meereisretour zou dus eigenlijk wel geldig moeten zijn, maar je kunt het niet gebruiken. Dat is dus waar @Robert B het over heeft.

Reputatie 2

Bedankt masd, samen naar de Kerstmarkt is tenslotte gezelliger dan alleen…...

Badge +3

Als je medereiziger Heerlen op het meereisretour zet dan is dat geldig, maar moet diegene er wel een kaartje voor naar/van Aken bij kopen bij een automaat, of reizen op een ov-chipkaart.

Houd ook rekening met eventuele beperkingen qua reistijden met het meereisretour (de doordeweekse spitstijden), maar ik meen dat het na 9:00 gewoon de hele dag geldig is.

Reputatie 6
Badge +1

Als je medereiziger Heerlen op het meereisretour zet

Of Eygelshoven Markt?

Wel prijzig. Dat stukje tussen Eygelshoven Markt en Aachen en terug is met 9,44 euro voor een Arriva e-ticket (zonder korting) nog duurder dan een meereisretour. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je medereiziger Heerlen op het meereisretour zet

Of Eygelshoven Markt?

Wel prijzig. Dat stukje tussen Eygelshoven Markt en Aachen en terug is met 9,44 euro voor een Arriva e-ticket (zonder korting) nog duurder dan een meereisretour. 

Met OV chipkaart kun je eigenlijk alleen vanaf Heerlen omdat de trein te kort stopt op tussengelegen Nederlandse stations en dan is het duurder vol tarief dan Arriva retour. Je kunt ook kijken naar International tickets.

Reputatie 4

Weet iemand wat een enkeltje heerlen-Aken kost in de daluren als je met een ov chip kaart reist? Kan het op de site van Arriva niet vinden…..volgens 9292ov rijdt er ook een bus en die kost 6,92. Of is er een station nog dichterbij (Eygelshoven??) en kun je daar inchecken of is die tijd tekort? Ik heb zelf een weekend vrij en mijn vriendin gaat mee op een samenreiskaartje, vandaar mijn vraag.

Reputatie 6
Badge +1

Vol tarief is 5,91 euro, dus met korting zou het 3,55 euro moeten zijn vanaf Heerlen.

Eygelshoven Markt is dichterbij. Volgens mij zou het wel moeten lukken om daar snel in te checken, maar heb het zelf nooit geprobeerd. Volgens mij bespaar je hier, als je met korting reist, ook maar 70 cent voor een enkele reis mee.

Vanaf Heerlen met de bus raad ik niet aan, dan kun beter vanaf Maastricht met bus 350 gaan. Die doet er ongeveer net zo lang over, gaat elk kwartier en is vooral goedkoper (retour na 9.00 uur en in het weekend 7,10 euro). Je stopt trouwens dan ook midden in het centrum. Bus is natuurlijk altijd een stuk duurder vooral ook omdat jij je WeekendVrij dan niet kunt gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Weet iemand wat een enkeltje heerlen-Aken kost in de daluren als je met een ov chip kaart reist? Kan het op de site van Arriva niet vinden…..volgens 9292ov rijdt er ook een bus en die kost 6,92. Of is er een station nog dichterbij (Eygelshoven??) en kun je daar inchecken of is die tijd tekort? Ik heb zelf een weekend vrij en mijn vriendin gaat mee op een samenreiskaartje, vandaar mijn vraag.

Dacht ongeveer 4 euro vanaf Heerlen. Met heen in daluren en terug in de spits nog geen €10

Trein stopt vrij kort op Eygelshoven. Ik zag vanuit mijn plek geen paaltjes, denk dat je geluk moet hebben met inchecken en weer de trein in stappen. Trein gaat niet zo vaak, dus zou er niet op gokken.

Reputatie 6
Badge +1

Trein gaat niet zo vaak, dus zou er niet op gokken.

Je moet dan inderdaad een uur wachten, want andere reisopties vanaf Eygelshoven naar Aachen heb je ook niet.

Reputatie 7
Badge +4

NS- of studentenreisproduct 

Zolang het om grensoverschrijdend vervoer gaat, op de RE18, zijn alle Nederlandse producten gewoon geldig. Wil je bijvoorbeeld, voor de reis naar Aachen, gebruik maken van keuzedagen, meereiskorting of je studentenreisproducten, dan kan dat.

Het staat wel onder het kopje NS of studentenreisproduct, met een aantal andere producten die werken met een chipkaart, dus zo absoluut ligt het niet dat alle NS-producten, inclusief actietickets, geldig zijn. Meereiskorting is samenreiskorting. Met dagretours in de vorm van een actieticket kan het technisch al niet, al zou het mogelijk zo moeten zijn. Er staat ook niet dat actiekaartjes geldig zijn. De context is anders.

Mogelijk is het een alternatief om een Euregiokaart in het weekend te kopen. Afhankelijk van de kosten die je moet maken. Een Euregioticket is voor een vrij groot gebied, van Hasselt in België tot voorbij Duren en Heimbach, Monschau, Eupen en Heinsberg. Geldig vanaf Roermond, dat kan voor de mensen in het Zuiden zeker een voordeel zijn.

Het kost in het weekend 19 euro voor twee personen en dan mogen er ook nog drie kinderen mee. Treinreizen is rekenen.

Reputatie 4

Dank voor de reacties! Ik kan dus op Mn weekend vrij en vriendin kan vanaf Heerlen met de ov chip op saldo, doen we dat!

Reputatie 7
Badge +4

De chippaal van Arriva staat in Aken in de gang voor het Reisezentrum, rechts vlak voor de stationshal als u aankomt.

Reputatie 2

Vandaag de reis gemaakt. De (eticket) dagkaart, verkocht door bv actievandedag, wordt gewoon geaccepteert door de conducteur van Arriva voor de reis naar Aachen/Aken.

Op station Eygelshoven Markt staan de in- en uitcheck paaltjes naast de trap van de in/uitgang van het station, in principe kan je het in- of uitchecken echt wel halen als je slim in en uitstapt en er voor zorgt dat er afdoende saldo op staat. Ik zag het 2 mensen doen vandaag.

Er staan 2 ov-paaltjes van Arriva in de centrale hal van station Aachen HBF. Deze staan bij de Reizecentrum/Mcdonalds en hebben een blauw/zwarte kleur. In- en uitchecken werkt het zelfde als in Nederland.

Reputatie 7
Badge +3

@Ludi mooie kerstmarkt in Aken?

Reputatie 2

@Ludimooie kerstmarkt in Aken?

Vind ik wel, het is niet zo groot maar juist daarom overzichtelijk. Het was wel enorm druk vandaag!

Reputatie 4

Maar zou het een idee zijn dat (gezien de geldigheid van Nederlandse tickets) NS in de kaartverkoopsystemen de betreffende stations ook gewoon als Nederland aanmerkt?

Reputatie 2

Maar zou het een idee zijn dat (gezien de geldigheid van Nederlandse tickets) NS in de kaartverkoopsystemen de betreffende stations ook gewoon als Nederland aanmerkt?

Ben het volledig met je eens!

Alleen gezien de slechte trackrecord van de NS en slechte service op dit gebied acht ik de kans 0,00% dat ze dit ooit gaan doen. Ik zou er geen rekening mee gaan houden dus.

Reageer