beantwoord

Naar Brussel Airport vanuit Nederland

• 20 oktober 2019
  • 22 reacties
  • 511 Bekeken

Reputatie 1

2 jaar geleden heb ik dit ook al eens aangehaald. Ik wil weer eens via Zaventem op reis. Met een kennis met de trein vanuit Etten-Leur. Op de site van de NS wordt een prijs gegeven van 19,40 euro enkele reis. Ik ging ook eens kijken op het station Etten-Leur. Tot mijn verbazing gaf de automaat een prijs aan van 33,20 euro. Ik vind dit nog al een groot verschil. Je zult maar denken , och we kopen wel voor 1 euro extra een kaartje op het station. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 oktober 2019, 09:56

Voor Intercity Brussel geldt dat reizen op vrijdag tot en met zondag duurder zijn dan op maandag tot en met donderdag, en dat het voordeliger is om eerder dan een week voor vertrek een kaartje te kopen dan binnen een week voor vertrek. Als ik het goed heb, is 19,40 euro het Early Bird-tarief voor een reis op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag, en vergelijkt u die prijs met het Flex-tarief voor een op het laatste moment gekocht kaartje voor een vrijdag, zaterdag of zondag. Zie deze pagina en dan de tab Prijzen voor meer informatie hierover.

Daarnaast geloof ik dat een deel van het prijsverschil kan worden verklaard doordat de prijs voor een van tevoren gekocht ticket op de website al inclusief de Diabolotoeslag is, maar dat deze aan de kaartautomaat nog bovenop de ritprijs komt. Maar ik ben geen expert op het gebied van reizen naar België, dus mogelijk heb ik dit verkeerd begrepen of is dat inmiddels aangepast.

Bekijk origineel

22 reacties

Badge +3

Voor Intercity Brussel geldt dat reizen op vrijdag tot en met zondag duurder zijn dan op maandag tot en met donderdag, en dat het voordeliger is om eerder dan een week voor vertrek een kaartje te kopen dan binnen een week voor vertrek. Als ik het goed heb, is 19,40 euro het Early Bird-tarief voor een reis op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag, en vergelijkt u die prijs met het Flex-tarief voor een op het laatste moment gekocht kaartje voor een vrijdag, zaterdag of zondag. Zie deze pagina en dan de tab Prijzen voor meer informatie hierover.

Daarnaast geloof ik dat een deel van het prijsverschil kan worden verklaard doordat de prijs voor een van tevoren gekocht ticket op de website al inclusief de Diabolotoeslag is, maar dat deze aan de kaartautomaat nog bovenop de ritprijs komt. Maar ik ben geen expert op het gebied van reizen naar België, dus mogelijk heb ik dit verkeerd begrepen of is dat inmiddels aangepast.

Reputatie 5

Prijzen zijn inclusief diabolo toeslag. Hou er rekening mee dat je met de qr-codes van NS Internationaal vaak de poortjes niet kan openen. Maar er staan medewerkers die je op vertoon van het vervoersbewijs je binnenlaten.

Reputatie 6

Staat er inmiddels op die tickets, dat ze inclusief diabolotoeslag zijn ? Want anders doen de medewerkers dus juist niet het poortje voor je open.

Reputatie 5

Jazeker zijn ze inclusief diabolo toeslag. Staat er ook duidelijk op.

Reputatie 6
Badge

Tickets die je in Nederland naar Brussels Airport koopt zijn inclusief Diabolo-toeslag.

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/12478/~/poortpassage-op-brussels-airport---zaventem-%C2%BB-diabolo-toeslag

Wel lastig als de code nog steeds niet op tickets uit de automaat staat. Er staat nog wel een automaat voor de poortjes voor mensen die alsnog een Diabolo-toeslag moeten kopen om het station uit te komen, maar dat is natuurlijk onzin als je al betaald hebt.

Er is over het algemeen wel veel personeel aanwezig dat je ook kan helpen om de poortjes door te komen of je aan de zijkant door het hek te laten. Ik zie hier eigenlijk weinig problemen met Nederlanders mee, terwijl er wel heel veel vliegen via Brussel.

Reputatie 5

Ik heb kort geleden een reis gemaakt vanuit Brussel Luchthaven met de IC Brussel. Ik kwam er met mijn uitgeprinte ticket niet in. Gelukkig was er hulp. De dame die mij binnenliet vertelde me dat er vaker problemen zijn met plaatsbewijzen van NS Internationaal. 

Reputatie 1

Bedankt voor de antwoorden. Dat in het weekend de kaartjes duurder zijn had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Het klopt wel , want als ik 26 oktober ingeef is de prijs 30 euro. Wij vertrekken echter op maandag 11 november , dus tegen het goedkopere tarief. Eens gaan checken wat de prijs bij de automaat dan is. 

Omdat ik best veel fiets kom ik ook vaak in Roosendaal. Ik ben benieuwd wat voor prijs de automaat van de NMBS vermeld. Volgens mij mag ik met dit kaartje ook via Breda naar Zaventem !. 

Reputatie 5

Een kaartje via Roosendaal is niet geldig voor een reis via Breda-Noorderkempen. Met kaartjes uit de NMBS automaat op station Roosendaal moet via Essen gereist worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de antwoorden. Dat in het weekend de kaartjes duurder zijn had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Het klopt wel , want als ik 26 oktober ingeef is de prijs 30 euro. Wij vertrekken echter op maandag 11 november , dus tegen het goedkopere tarief. Eens gaan checken wat de prijs bij de automaat dan is. 

Maandag 11 november is in België een feestdag, ik weet niet hoe het dan met de tarieven zit.

Reputatie 7
Badge +4

Ik raad aan de ticket op de mobiel te zetten en daarmee door het poortje in Zaventhem te gaan. Papier werkt meestal goed, maar de mobiel, bij mij althans, altijd. Ik heb het te weinig gereisd voor een algemeen geldend oordeel, het is mijn ervaring.

Eens gaan checken wat de prijs bij de automaat dan is. 

Maandag 11 november is in België een feestdag, ik weet niet hoe het dan met de tarieven zit.

Dan gelden de weekendtarieven en de zondagsdienstregeling. Niet dat het voor een enkele rit uitmaakt.

Voor een standaardticket van de NMBS (of op b-europe.com) betaal je 17,50 euro. Voor een ticket op b-europe.com tot Etten-Leur betaal je wel het internationale tarief. 

Reputatie 6

Yups, dan is er helemaal niets te doen. 

Ik ben eens een keer op 11 november staande gehouden door een Nederlandse in haar auto: “Zijn de winkels hier open ?”

“Neen, natuurlijk niet, het is 11 november.”

“Morgen dan ?”

“Neen, ook niet, natuurlijk. Dan is het zondag.”

“Wel gvd… ze hebben me een weekendje shoppen in Antwerpen verkocht !”

@Thom die QR code op de mobiel is dan wel degelijk de Nederlandse code ? Op papier werkt die niet en op het GSM-scherm wel ? Dat is inderdaad heel bijzonder.

Reputatie 7
Badge +4

Welnee, de code op de mobiel wordt bij een schoon glas niet vervormd en met papier zijn mensen wel eens slordig met opvouwen. Dan vindt er vertekening plaats, of de blokjes lopen wat uit.

Het is eenvoudig verklaarbaar en helemaal niet bijzonder. Kaartjes die in België worden gekocht, lijden nog wel eens onder inkt die nog wat uitloopt. 

Het is trouwens geen QR-code, Nederland en ook België gebruiken Aztec. 

Reputatie 5

Volgens mij gelden de early bird tarieven puur op de dagen en wordt geen rekening gehouden met feestdagen. Dus maandag 11 november geldt het doordeweekse tarief als het goed is. Op hemelvaartsdag geldt volgens mij ook het doordeweekse tarief. Ik kan nergens een bericht vinden waarop iets staat over uitzonderingen op feestdagen.

Reputatie 1

Sorry Tochjo , maar deze verklaring klopt niet. Ik ben vandaag ( woensdag )weer langs station Etten-Leur gefietst en de automaat gaf weer een prijs van 33,20 euro aan. Ik vind dit een belachelijk prijsverschil met de 19,40 euro die je via internet krijgt. Om nog maar niet te spreken van de 17,50 euro van de NMBS vanaf Roosendaal.

Badge +3

Bij de kaartautomaat wordt altijd het Flex-tarief verkocht voor de Intercity Brussel. In tegenstelling tot wat ik in mijn bericht suggereerde, is het Flex-tarief op elke dag van de week hetzelfde. U zult dus geen goedkoper tarief aantreffen op maandag tot en met donderdag.

Reizigers die minstens een week van tevoren een kaartje kopen (online, bij de NS International-balie in de Servicewinkel, telefonisch bij het NS International Service Center of het reisbureau), zijn goedkoper uit. Dat is een bewuste keuze en zal niet worden aangepast.

Reputatie 1

Dus ik neem aan dat als ik in Roosendaal een kaartje uit de automaat haal voor 19,60 euro ik ook verplicht ben om via Essen te reizen. Via internet zie ik ook een prijs van 32,40 euro voor een reis via Breda. Geeft de automaat in Roosendaal dit ook duidelijk aan of word ik aangehouden als ik voor 19,60 euro via Breda reis ?. En hoe kom ik dit te weten als af en toe reiziger !

Reputatie 5

Ik heb vaker kaartjes uit de NMBS-automaat in Roosendaal gekocht. Op die kaartjes staat heel duidelijk: “De reis dient steeds afgelegd te worden langs Roosendaal-Grens” 

Reputatie 1

Dank je. Staat dit ook op de kaartjes van 19,60 euro van de NS ?

Reputatie 5

Op internationale vervoersbewijzen staat/staan altijd het grenspunt/de grenspunten vermeld. 

Dus ik neem aan dat als ik in Roosendaal een kaartje uit de automaat haal voor 19,60 euro ik ook verplicht ben om via Essen te reizen. Via internet zie ik ook een prijs van 32,40 euro voor een reis via Breda. Geeft de automaat in Roosendaal dit ook duidelijk aan of word ik aangehouden als ik voor 19,60 euro via Breda reis ?. En hoe kom ik dit te weten als af en toe reiziger !

In Roosendaal verkopen ze enkel nationale (Nederlandse) tickets aan het loket.

In Breda is er wel een internationaal servicecenter. Maar zij gaan je, volgens mij, ook alleen tickets op naam kunnen verkopen. Zie https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/openingstijden-service-winkels Als je wilt dat zij het ticket aanmaken aan het loket, dan is er een toeslag van 1 (tot max 3 euro). 

Aan het selfservicemeubel is er geen toeslag, maar dan kan je het ticket even goed thuis online kopen. 

Aan de NS automaat in Roosendaal, ga je voor een ticket naar Brussels Airport de keuze krijgen tussen Hazeldonk grens (via Breda) of Essen grens.

Bij een controle tussen Roosendaal en Antwerpen via Breda met het ticket van 19,60 euro, gaat de hoofdconducteur je een nieuw ticket geven voor de prijs van 32,40 euro. Bij een NS controleur krijg je dan nog een wettelijke verhoging van 50 euro. Bij een NMBS-controleur krijg je een verhoging van 7 euro (per persoon).

Ter info en verduidelijking van mijn vorige bericht: de NMBS werkt op 11 november met de zondagsdienstregeling en de bijhorende weekendtarieven. Voor de IC Brussel is de 11de een normale maandag. 

Reputatie 1

Het zit blijkbaar toch anders in elkaar dan hier geschreven wordt. Online een kaartje kopen tegen het goedkopere tarief moet gebeuren minimaal 1 week voor vertrek. Nu is de online prijs met vertrek vanaf Etten-Leur 30 euro voor 11 november. Als we een enkeltje van E-L naar Roosendaal nemen is dit 3,30 euro. Daar een kaartje uit de automaat van de NMBS kost 17,50 euro. Toch 9,80 euro goedkoper. Het prijsbeleid van de NS blijft voor mij een raadsel. 

Reageer