beantwoord

Naar buitenland reizen in combinatie met traject vrij

• 10 augustus 2019
  • 28 reacties
  • 596 Bekeken

Reputatie 4
Badge
Volgende week ga ik naar België met de IC Brussel. Het eerste deel van mijn traject (Den Haag HS-Rotterdam C) valt onder mijn traject vrij, dus 100% korting. Het deel Rotterdam C-Breda onder 40% korting. Ik wil graag een rechtstreekse trein van Den Haag HS naar Antwerpen nemen.

Volgens deze pagina:
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/traject-vrij-en-internationaal-reizen
Koop je dan een ticket vanaf het station eerste station waar je abonnement niet meer geldig is, in mijn geval dus Rotterdam C, waarmee dan de 40% korting tussen Rotterdam C en Breda wordt verrekend.

Nu staat er één ding niet duidelijk, dat is of ik in mijn geval moet inchecken in Den Haag HS. Normaal is dat je dat bij een buitenlandse reis niet doet, omdat je niet meer kan uitchecken. Het lijkt me dat dit in dit geval ook geldt, zodat ik niet de trein in Rotterdam C uit hoef om weer uit te checken. Ik neem aan dat de conducteur op mijn kaart wel kan zien dat ik een traject vrij heb en dat dus op deze manier gecontroleerd kan worden.

Weet iemand hoe dat werkt?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 augustus 2019, 15:21

Goedemiddag kamcon. Als ik het goed begrijp koop je dus een NS International Ticket vanaf Rotterdam Centraal, met 40% korting binnen Nederland. Voor het stuk Den Haag HS - Rotterdam Centraal is het internationale ticket dus niet geldig en reis je met je OV-chipkaart waar het Traject Vrij op staat. Dat is pas een geldig vervoerbewijs wanneer je er ook mee incheckt, dus dat zul je in Den Haag HS wel degelijk moeten doen.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En hoe rekent u het deel Rotterdam-Breda af als u niet incheckt.
Reputatie 4
Badge
Het internationale ticket is van af Rotterdam C.

Dus bij het kopen van het ticket geeft je 40% korting op. Het is echter niet mogelijk om een deel 0% en een deel 40% korting op te geven.
Reputatie 4
Je moet een ticket nemen vanaf Rotterdam met 40% korting en je OV chipkaart mernemen als bewijs van je korting.
Reputatie 4
Badge
Bedankt voor je antwoord. Het gaat er mij vooral om de vraag of ik nu wel of niet moet inchecken op Den Haag HS.
Goedemiddag kamcon. Als ik het goed begrijp koop je dus een NS International Ticket vanaf Rotterdam Centraal, met 40% korting binnen Nederland. Voor het stuk Den Haag HS - Rotterdam Centraal is het internationale ticket dus niet geldig en reis je met je OV-chipkaart waar het Traject Vrij op staat. Dat is pas een geldig vervoerbewijs wanneer je er ook mee incheckt, dus dat zul je in Den Haag HS wel degelijk moeten doen.
Reputatie 4
Badge
Beste Stijn,
En waar kan ik dan weer uitchecken? Ik wil zeker met bagage niet de trein uit en weer in.
Met een Traject Vrij abonnement is het niet erg als je niet uitcheckt. Er wordt geen instaptarief in rekening gebracht, gezien je op het traject gratis reist, dus zul je ook geen extra kosten maken. Voor het geldig zijn van een vervoerbewijs is de incheck noodzakelijk, de uitcheck is om de rit af te sluiten en een eventueel voorschot op de ritprijs te verrekenen. Het afsluiten van de rit in jouw geval is voornamelijk van belang voor een Geld Terug bij Vertraging claim (volledige check in / check uit is een vereiste). Daarnaast kan je OV-chipkaart op den duur geblokkeerd worden als je te vaak niet uitcheckt, gezien de ritten op de kaart niet afgesloten worden. Voor een enkele keer kan dit geen kwaad echter.
Reputatie 7
Badge +3
Een alternatief is om een kaartje Breda-Antwerpen te kopen en op je chipkaart te reizen van Den Haag naar Breda. In Breda staat de trein toch 5 minuten stil en kun je wel even uitchecken.
Badge +3
In Rotterdam (en Breda) staan overstappalen op de perrons voor internationale reizigers. Je kunt daar dus even uitchecken.

Niet uitchecken zal tot een correctietarief leiden op je Traject Vrij. Ik meen dat dit tegenwoordig €10 is (voorheen € 0,01), maar dat kan je later via de Klantenservice recht laten zetten (enkele keren per jaar).

Je moet in ieder geval inchecken op Den Haag HS, anders reis je zwart (geen geldig vervoerbewijs). Bij controle op je traject zal dat niet snel tot een boete leiden, maar die kans loop je wel.

De optie van Tamzin is natuurlijk het beste. Tot Breda op je abonnement reizen (als je het internationale kaartje vanaf Rotterdam nog niet hebt gekocht).
Reputatie 7
Badge +2
Eerder werd al door iemand gemeld dat het correctietarief voor Traject Vrij niet meer wordt berekend.
Vanaf het begin van Traject Vrij (juli 2014) was het officieel €10 maar werd het tijdelijk om te wennen aan het inchecken op €0.01 gezet.
Badge +3
Oh, andersom dus. Dank voor de correctie 😉
Reputatie 4
Badge
Bedankt voor alle info.

Met de informatie NS internationaal blijf het voor mij wel vreemd om in te checken.
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen
vermeld duidelijk dat bij "internationaal ticket voorzien van een vierkante barcode" je niet moet in en uit checken en dat dit ook geldt voor de kaart met abonnement "Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.".
En https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/traject-vrij-en-internationaal-reizen
meld wat je met een traject vrij doet: "Boek dan uw internationaal vervoerbewijs vanaf het eerste station waar uw abonnement niet meer geldig is.". Dit lees ik toch meer als additionele informatie op de eerste pagina. Mijn conclusie zou zijn op basis van de website, niet inchecken mijn internationaal ticket en in combinatie met traject vrij is dan voor het hele traject geldig.

Het zou dan ieder geval wel handig zijn voor de duidelijkheid om de informatie van Stijn ook toe te voegen op de pagina traject-vrij-en-internationaal-reizen.
Badge +3
Dat tweede is geen aanvulling maar een uitzondering voor Traject Vrij. Boeken vanaf eerste station... De eerste link gaat er vanuit dat je een internationaal ticket koopt voor je hele reis vanaf vertrekstation.

Die kortingspercentage-tabel op de eerste link is trouwens vreemd, want spreekt over Ochtendspits 04:00-09:00 en daar staat bij Traject Vrij 0% en voor de rest 40%, terwijl dat voor je traject zelf 100% moet zijn, maar dat kan je dus niet zo boeken. Daarom pas vanaf Rotterdam in jouw geval (of beter, Breda).
Eerder werd al door iemand gemeld dat het correctietarief voor Traject Vrij niet meer wordt berekend.
Vanaf het begin van Traject Vrij (juli 2014) was het officieel €10 maar werd het tijdelijk om te wennen aan het inchecken op €0.01 gezet.

Het correctietarief is afgeschaft ongeveer gelijktijdig met het moment dat de minister NS op de vingers tikte voor het beboeten van reizigers die al hadden betaald voor hun abonnement. Om diezelfde reden zou ik kiezen voor het niet inchecken in Den Haag HS, juist vanwege het argument dat @Stijn NS aandraagt dat de kaart wordt geblokkeerd bij te veel check-ins zonder check-outs.
Reputatie 4

Het correctietarief is afgeschaft ongeveer gelijktijdig met het moment dat de minister NS op de vingers tikte voor het beboeten van reizigers die al hadden betaald voor hun abonnement. Om diezelfde reden zou ik kiezen voor het niet inchecken in Den Haag HS, juist vanwege het argument dat @Stijn NS aandraagt dat de kaart wordt geblokkeerd bij te veel check-ins zonder check-outs.

Dan kan hij problemen krijgen met een lastige conducteur.

Dan kan hij problemen krijgen met een lastige conducteur.

Wat wil die conducteur doen? Beboeten mag hij niet meer sinds NS door de ministers op de vingers is getikt voor het dubbel laten betalen voor dezelfde reis.
Badge +3
Die blokkade van de kaart is na 12 gemiste uitchecks, en kan je eenvoudig bij een servicebalie weer laten verwijderen.

Je zult dan een preek krijgen "vergeet niet uit te checken" maar voor sommige forensen/frequente reizigers naar België is dat gewoon standaard ongemak, met name als je Dal Vrij of Altijd Vrij hebt (tot aan de grens dus).
Als je dat ongemak kunt voorkomen door bewust niet in te checken omdat je verder reist met een internationaal ticket dan moet je wel erg masochistisch zijn ingesteld om anders te besluiten.
Reputatie 5
Inderdaad, het is kiezen tussen de pest of de cholera.

1. Ik check in, maar krijg dan gegarandeerd een onterechte 'boete' van EUR 10 aan mijn broek. Ik heb de NS klanten'service' nodig om dat weer recht te checken. OF
  2. Ik check niet in, maar loop dan risico op een overijverige controleur die mij een onterechte boete van EUR 50 + ritprijs aansmeert. Dan heb ik wederom de klanten'service' nodig om dat recht te trekken (en wellicht nog meer interventies, want die zijn over dit onderwerp niet zo hulpvaardig).
Hmmm...

De OP weet dat beter dan ik, want die reist vaak op het traject Den Haag HS - Rotterdam CS.

Wat is aldaar tegenwoordig de kans op een ijverige conducteur ?
Reputatie 4

1. Ik check in, maar krijg dan gegarandeerd een onterechte 'boete' van EUR 10 aan mijn broek. Ik heb de NS klanten'service' nodig om dat weer recht te checken. OF
  2. Ik check niet in, maar loop dan risico op een overijverige controleur die mij een onterechte boete van EUR 50 + ritprijs aansmeert. Dan heb ik wederom de klanten'service' nodig om dat recht te trekken (en wellicht nog meer interventies, want die zijn over dit onderwerp niet zo hulpvaardig).
Hmmm...

De OP weet dat beter dan ik, want die reist vaak op het traject Den Haag HS - Rotterdam CS.

Wat is aldaar tegenwoordig de kans op een ijverige conducteur ?

Ik was een keer vergeten om de reis terug naar huis te inchecken op Den Haag HS en er was geen controle. De trein eindigde op Rotterdam centraal en ik kon gemakkelijk op Rotterdam centraal weer inchecken bij een paal voor internationale reizigers. De kans op een conducteur op zo een relatief kort stuk is een normale trein klein.

Maar ik snap het probleem niet echt, hij kan toch in Den Haag inchecken en Rotterdam uitchecken.
Badge +3
Ik zie het probleem ook niet zo. Je kunt in Rotterdam Centraal op het perron uitchecken en verder reizen met je internationale ticket. Daar hoef je niet mee in te checken.
Ik wil zeker met bagage niet de trein uit en weer in.
@forumleden,

kamcom is van plan om de rechtstreekse IC van Den Haag naar België nemen. Hij/zij wil in Rotterdam dus niet de trein uit met alle bagage en het risico om geen zitplaats meer te hebben.

Stijn zijn voorstel werkt wel op de heenweg, maar op de terugweg moet kamcon dan wel in Rotterdam inchecken op het perron.

Als je veel bagage bij hebt, dan is het niet handig als je onderweg de trein uit moet om uit te checken. 😒😕😖
Reputatie 3
1.neem de FLIXbus, vermoedelijk ook nog een stuk goedkoper en direkt van het busplat boven dHg CS.
2.de regels van NS voorzien gewoon niet in deze situatie, je moet het zien als 2 aparte reizen met breekpunt Rtm CS. Als je nou echt perse die om de 4 uur rijdende direkte zonder overstap BNL-IC wilt nemen van spoor 1 op DHg HS, dan is niet insjekken op dHg uit alle kwaden wel de beste weg uit problems. Dat je overigens in Rtm door vooruit te reizen geen zitje zou kunnen vinden lijkt mij totale onzin na de vele keren dat ik die trein heb gezien op S'hol en Rtm-3 min. na de vorige ICD.
Overigens meen ik dat die paar treintjes uit DHg wel tot 10 min. stilstaan op Rtm CS.
Badge +3

Ik check in, maar krijg dan gegarandeerd een onterechte 'boete' van EUR 10 aan mijn broek. Ik heb de NS klanten'service' nodig om dat weer recht te checken.

Volgens @Momo krijg je bij Traject Vrij tegenwoordig helemaal geen correctietarieven meer voor niet uitchecken. In het verleden was dat inderdaad €10 en daarna nog een tijdje € 0,01.

Ik vind dat wel vreemd want dan zou je met alleen maar een incheck dus overal naartoe kunnen reizen, ook als je traject maar één station is. Uiteraard houdt het na 12 keer niet uitchecken op, en mag je uitleg gaan geven waarom je dat gedaan hebt.
Bij Traject Vrij is de boete voor een vergeten check-in of check-uit nooit hoger geweest dan 1 cent, deze is dus nooit 10 euro geweest. Mensen dubbel laten betalen voor dezelfde reis lijkt me principieel onjuist, dus gelukkig is men gestopt met deze pesterijen.

Reageer