Skip to main content

Nachtreizen Duitsland

StarAlliance

Eigenlijk had ik mezelf beloofd om dit niet te vragen, maar zijn de stations in Duitsland in de nacht wel te vertrouwen? Mijn reis start dus 03:00 vanaf de luchthaven. Op de luchthaven hoef je natuurlijk niet de vrezen. Dan kom ik Keulen Deutz ofzo. Korte overstaptijd natuurlijk, maar ja. Met hoeveel normale mensen kom je in de trein? 1 normale mens die ik niet kan zien. Niet handig. Zie ik 1 abnormale mens, dan wordt het spannend.

Dan kom ik in Dusseldorf en dan reizen er meerdere mensen mag ik hopen. Om 05:00 ben ik dan in Mönchengladbach. Maar dan is blijkbaar een winkel op het station open en student/ werkverkeer zou actief moeten zijn. Maar ja. Heeft iemand ervaring? Wordt wel spannend  zo solo, maar ja. Beetje durven natuurlijk.

6 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2466 reacties
  • 21 maart 2025

Wat is voor jou 'abnormaal'? Je zult altijd en overal 'abnormale' mensen hebben, dag en nacht.

Het enige wat ik je kan aanraden is dat je in een coupé kunt zitten met andere reizigers die er vertrouwelijk uitzien. Mocht er dan iets gebeuren, dan zijn er in iedergeval mensen die iets kunnen doen.

En dicht bij een uitgang/machinstencabine zitten.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4059 reacties
  • 21 maart 2025

Heb een aantal keren in nachtelijke ICE's gezeten en er gebeurde niks. Door een gemiste overstap vorig jaar oktober noodgedwongen tussen 1.15 en 4.45 verbleven op München Hbf. Was nog tijdens oktoberfest maar er gebeurde niks. 

• Koploper****
  • 20341 reacties
  • 21 maart 2025

In het weekend rijden de meeste regionale treinen in het Rhein-Ruhr gebied ook 's nachts. Het is dan vaak zelfs flink druk 's nachts.

henkputs
  • Reisleider**
  • 213 reacties
  • 21 maart 2025

's Nachts reizen in Duitsland is niet zo ongewoon als in Nederland. Een halve eeuw geleden waren wachtkamers nog verzamelplaatsen van allerlei randfiguren. Ik herinner me een zeer aangeschoten man die in Bremen, waar ik tussen 1 en 5 uur 's nachts moest wachten, een kaartje naar Bremerhaven had gekocht, alleen om in de wachtkamer te mogen blijven. Echte wachtkamers zijn vrijwel overal afgeschaft.

Afgelopen augustus mocht ik tussen drie en halfvier ‘s nachts verpozen op station Köln Messe-Deutz en daarna nog eens twintig minuten op Köln Hbf, wachtend op een ICE naar Münster. Geen enkel probleem. Het was net als overdag, alleen wat rustiger. Om vier uur vertrekken is niet ongewoon. En je bent niet de enige luchtreiziger.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25040 reacties
  • 21 maart 2025

Voor houders van een algemeen abonnement zoals het D-ticket of Interrail kun je het langdurig verblijven in de nacht soms ook opvangen met in een trein te blijven zitten en weer voor een deel terug te reizen. Het subjectieve gevoel van onveiligheid wordt daarmee tegengegaan.

Je kunt ook met een nachttrein vanuit Berlijn naar Duisburg, daar wachten en vervolgens de trein naar Nederland nemen. Daar kan uren tussen zitten, zeker als de vroege trein naar Nederland laat is. In de gaten houden wanneer je de trein moet verlaten en de trein waar je mee naar Nederland reist volgen, is een manier om uren op een station te zitten met alle gevoelens van dien te vermijden. In Duitsland rijden er ‘s nachts veel meer treinen. dan in Nederland. In dit geval: doorreizen naar Keulen en daar de verlate slaaptrein nemen. Keulen is voor een deel 24 uur open.

Het is wel een kwestie van proberen en uitzoeken maar het is soms, niet altijd een veiliger, warmere en meer aangename wijze van doen. Studenten die met Interrail reizen, passen dit ook wel eens bewust gepland toe.

Jonge mensen kunnen wat beter tegen een nacht doorhalen op deze manier. Bommel kruipt liever in een hotelletje, maar is daarmee duurder uit.

Ik ben ooit eens in Basel gestrand met alleen hotels die lastig te bereiken en duur waren. Bommelin weigerde in een capsulebed te slapen. Toen heb ik een stoel in de slaaptrein genomen en stiekem nog er op gehoopt een slaapplaats te kunnen regelen. zoals te verwachten lukte dat mooi niet natuurlijk. Niet gaan slapen, daar wordt je gammel van als je dat in een stoel doet. Wakker. proberen te blijven en dan de dag er op maar wat inhalen. De oortjes met muziek uit de iPhone in, en een goed (e-)boek. Het langzaam licht zien worden en een land zien ontwaken, is best fraai. Ging eigenlijk best, voor een keertje dan.😇

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30009 reacties
  • 22 maart 2025

Zijn sommige stations rondom Köln of zo echt zo onguur?

Lees wel dat een (betaalbaar en prima) hotel daar niet het beste idee is als je in de nacht over straat moet tussen het station en dat hotel…

Maar als een dakloze in Bremen een kaartje koopt voor naar Hafen gaat die natuurlijk niemand lastig vallen op een station of in een trein, toch 😅

Ik geef ze nooit geld (of het daklozen krantje), maar laat wel eens een muntje van 1 or 2 Euro of soms een briefje van 5 vallen 🤗

Waarom zou ik JOU geld geven en aan de rest van al die goede doelen niet ❓

Best wel bot om het zo te doen (ga maar op je knieën en raap het maar op), maar het goede gevoel is er voor beiden (geen transcatie)

En oh jee, ik gooi dan ook nog wat sigaretten op de grond (roken elders) soms. Doe er iets leuks mee 🤣

Reageer