beantwoord

Negatief reisadvies Antwerpen

• 30 juli 2020
  • 91 reacties
  • 3602 Bekeken

Toon eerste bericht

91 reacties

Ik zag reclame in de krant voor een bezoek naar Antwerpen en nienand droeg mondkapjes. Zijn ze daar aan het versoepelen? 

Reputatie 7
Badge +4

Het volkskarakter van de Duitsers zou best eens een punt kunnen zijn, maar verder heeft Duitsland de zaken qua zorg en ook juridisch prima op orde.

Duitsland heeft in tegenstelling tot Nederland een wet, die burger bij de verspreiding van  besmettelijke en gevaarlijke ziektes een hoge boete op kan leggen, zelfs tot 25000 euro, maar de soep wordt ook daar niet zo heet gegeten. Ze hebben echter wel een wettelijk kader waar ze gebruik van zouden kunnen maken om de naleving af te dwingen. Er is geen twijfel dat Corona onder  deze categorie valt. In Duitsland is die noodzaak ook minder, het gaat daar oneindig veel beter dan hier, al begint dat nu ook langzaam door te dringen. 

duitsland kent hele hoge straffen voor het niet voldoen aan de quarantaineplicht. Maar goed, de politie controleert niet ("is onze taak niet") en de Gesundheitsämter hebben hier geen mensen voor. Het is denk ik meer een capaciteitsprobleem dan laksheid

Ze komen vanaf 15 oktober trouwens met een formulier dat enigzins vergelijkbaar is met dat van België

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad vreemd omdat het aantal dagelijkse besmettingen in Nederland op dit moment procentueel 10x zo hoog is als in Duitsland. 

Reputatie 7

Er is in België wel een beetje controle. Als je langer dan 48 uur in een rode zone verblijft, dan moet je een Passengers Location Form invullen. Dat wordt geregistreerd en je krijgt dan automatisch een SMS dat je je moet melden bij een testcentrum. Als je dat niet doet, dan word je gebeld. Als je dan nog niet reageert, dan staat er een gezondheidsambtenaar voor je deur. Je zou geforceerd kunnen worden opgenomen in een quarantainehotel voor daklozen als je dan nog weigert, maar die wetgeving is (volgens mij) niet rond.

Ook als je als buitenlander uit een rode zone langer dan 48 uur op Belgisch grondgebied bent, moet je ook een PLF invullen. Met hetzelfde resultaat.

Mocht u zich afvragen hoe men kan controleren of je een PLF hebt ingevuld: er kunnen grenscontroles zijn, ook in de internationale treinen. Ook in willekeurige Belgische steden kan de een of andere loslopende politie-agent ineens UWE PAS ! willen zien.

Tot slot heeft Mutas, de centrale van de ziekenfondsen, reeds aangekondigd, dat noodhulp en repatriatie niet worden verstrekt indien je in een rode zone bent. Ook als dat niets met COVID19 te maken heeft - bijvoorbeeld een auto-ongeluk. Wellicht is dát de vervelendste consequentie van dit circus.

Het is overigens ook niet duidelijk of die 48 uur ‘zo bedoeld’ zijn of eerder een foutje in de regels.

Het is eigenlijk wel vreemd dat de Duitsers laks zijn (en de Belgen vervelend). De verspreiding van het virus is ‘ongeveer gelijk’ in Nederland en België. Maar de Duitsers presenteren fors betere cijfers.

Reputatie 7
Badge +3

ik zie niet in hoe je dit wilt controleren en wie dat moet gaan doen.

In andere landen doen ze dat wel. In veel Aziatische landen moet je bij binnenkomst een adres opgeven waar je de komende tien dagen in quarantaine gaat en dan wordt regelmatig gecontroleerd of je daar wel bent. In weer andere landen zoals Australië gaat het nog strenger, daar moet je op eigen kosten tien dagen naar een quarantaine centrum. 

ik zie niet in hoe je dit wilt controleren en wie dat moet gaan doen. Eerder dit jaar was het eenvoudiger doordat er een lockdown was , maar die is er nu niet. Er gelden nu ook te veel verschillende regels voor verschillende gebieden, zowel in Nederland als in België en ook verschillende regels afhankelijk van de lengte en doel van het bezoek en zelfs quarantaines mogen onderbroken worden. Ik zal wel kijken hoe het zondag/maandag gaat en een aantal keer erna gaat

ik kan wel vertellen dat in Duitsland niemand zich druk lijkt te maken om waar je precies uit Nederland vandaan komt. Je kunt zonder enige controle de grens oversteken. Op veel mensen hebben die oranje of rode codes wel een afschrikkend effect, dus controle op het deel dat blijft reizen heeft in ieder geval in Duitsland (en ik verwacht ook België) geen prioriteit

Reputatie 7
Badge +3

Is er in België wel controle op quarantaine?

@Ferdinand Delasoie ik zou het ook niet geweten hebben als het niet relevant voor mij was. Wel gedoe, want ik kan moeilijk plannen met alle veranderingen maar afzeggen kan ook niet zolang veel nog wel mag. Het liefst zou ik thuisblijven.

iemand uit NH/ZH/Ut hoeft niet in quarantaine in België als hij minder dan 48 uur blijft , maar zelfs bij een langer verblijf mag de quarantaine onderbroken worden voor het noodzakelijke doel van de reis! Waar zakelijke vergaderingen bijvoorbeeld ook onder vallen. Dat is toch geen überhaupt geen quarantaine meer…

Reputatie 7

Wanneer je langer dan 48 uur in België verblijft en je komt uit Noord-Holland, Zuid-Holland of Utrecht dan is een test in België verplicht en moet je in quarantaine.

Kom je uit België naar Nederland dan moet je 10 dagen in thuisquarantine.

Nu functioneer je toch een beetje als een echoput, want dat was al gemeld.

Allerlei webstekjes beweren, dat dat moet, inclusief die van de Rijksroverheid.

Maar voorlopig is dat dus niet wettelijk geregeld. Integendeel zelfs, het is bewezen dat het niet wettelijk verplicht is. En toen Hugo dat wel wettelijk wilde regelen, werd hij expliciet teruggefloten door de Tweede Kamer.

Tenzij ik wat gemist heb natuurlijk.

Als het al gemeld was, waarom vraag je dat nog een keer? Ik reageerde op jouw bericht wat precies daarvoor staat.

Juist, maar daarin vroeg ik of het inmiddels al wettelijk is geregeld wat dat webstekje beweert. Het volstaat dan niet om de info op het webstekje wederom te herhalen.

Heden, 30 september 2020 om 10h57, is er blijkbaar nog niets wettelijk geregeld. Bedankt, @Tamzin 

@mweiss: en zelfs die nuance had ik helemaal gemist ! Allerlei kranten en webstekjes vermeldden, dat gans België door de Nederlanders op oranje is gezet. Maar dat deze kleur oranje betekent, dat niet gans België in quarantaine hoeft te gaan, werd niet helemaal gemeld.

Moeilijk, moeilijk.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je langer dan 48 uur in België verblijft en je komt uit Noord-Holland, Zuid-Holland of Utrecht dan is een test in België verplicht en moet je in quarantaine.

Maar voorlopig is dat dus niet wettelijk geregeld. Integendeel zelfs, het is bewezen dat het niet wettelijk verplicht is. En toen Hugo dat wel wettelijk wilde regelen, werd hij expliciet teruggefloten door de Tweede Kamer.

Als het al gemeld was, waarom vraag je dat nog een keer? Ik reageerde op jouw bericht wat precies daarvoor staat.

misschien het reisadvies niet helemaal goed gelezen?

Dat hoeft namelijk alleen bij het Brussels gewest, 2 van de 10 provincies + de stad Antwerpen. Voor het grootste deel van België geldt bij terugkeer geen verplichting of zelfs geen advies tot quarantaine

Het aantal besmettingen is nog steeds hoog in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de stad Antwerpen, de provincie Luik en de provincie Waals-Brabant. Na een verblijf in deze gebieden gaat u bij terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine. Komt u uit een ander gebied in België? Dan hoeft u bij terugkeer in Nederland NIET in quarantaine te gaan. 

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/belgie/reizen/reisadvies

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoie 

Qua quarantaine is er helemaal niets geregeld. Het blijft bij wat vage aanbevelingen.

Reputatie 7

@Deventer

Mijn buurman vertelde me vandaag dat hij alle maatregelen met een flinke korrel zout neemt: "als het echt zo ernstig was hadden ze al lang een mondkapjesplicht ingevoerd". Ik vrees dat veel mensen zo redeneren.

Uit een enquête van EenVandaag bleek trouwens dat sowieso nog maar 45% het coronabeleid van het kabinet steunt.

Niet best.

Jaap van Dissel heeft (helaas) gelijk als hij stelt, dat de cijfers in de landen met een mondmaskerplicht ernstiger zijn dan in Nederland (of Zweden).

Mr. Bruls wil de mondmaskerplicht ‘opdat de mensen zien dat de situatie ernstig is’. Welnu, die redenering heeft het vertrouwen in Antwerpen om zeep geholpen. Moesten we ineens in het bos met een mondmasker op lopen…

En dan nog heb je in Nederland gelukkig het ‘kleine probleempje', dat je dit soort zaken binnen de wetten en de democratie moet regelen. Dat is er in België niet. We hebben immers al 548 dagen (of zo iets) geen regering meer en dus worden dit soort dingen gewoon geregeld in Koninklijke Besluiten, Ministeriële Besluiten, Decreten, Rondzendbrieven en Ordonnanties. Mondmasker, avondklok, vrijheidsberoving… een Bekanntmachung erbij en klaar ermee.

Problematisch, want ik kom op mijn eigen vraag terug. Is het inmiddels inderdaad al geregeld, dat een Hollander verplicht in quarantaine moet ? Bij mijn weten niet. Maar de regelgeving hier is zo'n nest,dat ik best wat gemist kan hebben.

Reputatie 7
Badge +3

@Deventer 

Mijn buurman vertelde me vandaag dat hij alle maatregelen met een flinke korrel zout neemt: "als het echt zo ernstig was hadden ze al lang een mondkapjesplicht ingevoerd". Ik vrees dat veel mensen zo redeneren.

Uit een enquête van EenVandaag bleek trouwens dat sowieso nog maar 45% het coronabeleid van het kabinet steunt.

Reputatie 7

"moet”maar ze controleren er niet op. Ik ben zelf 2 weken geleden in Brugge geweest en niemand controleerde mij bij de grens in Sluis hoor.

Tsja, door mensen zonder eigen verantwoordelijkheid gaan we nu rap richting een tweede lockdown. De mens heeft er alles aan gedaan om het zo ver te laten komen.

Reputatie 5

"moet”maar ze controleren er niet op. Ik ben zelf 2 weken geleden in Brugge geweest en niemand controleerde mij bij de grens in Sluis hoor.

Reputatie 7
Badge +3

Reputatie 7

Iemand die ik ken gaat wekelijks weer in Vlaanderen benzine tanken (regio Antwerpen) sinds de grensblokkades weg zijn. En dan nog even lunchen daar en wat winkelen. Zij gaat niet in thuisquarantaine. Ze vindt het vergaande onzin. Je kan immers zonder vervolgquarantaine een dagje naar Rotterdam en Amsterdam, waar de risico's nog veel groter zijn. Waarom dan wel vanuit Belgie in quarantaine vraagt zij zich af. En omdat er verder toch geen haan naar kraait...  Ik vermoed dat heel veel mensen er zo over denken. 

Op zich is de redenering van uw kennis wel te begrijpen, waarom wel in quarantaine na Antwerpen en niet na de Randstad? Dat gevoegd bij het feit dat er toch geen enkele controle is maakt die quarantaine regel tot een farce. Ik denk dan ook dat helemaal niemand die naar België gaat na afloop in quarantaine gaat, het zegt vooral iets over hoe naïef RIVM en politiek zijn bij de corona aanpak. 

Overigens, is die thuisquarantaine na een verblijf in Antwerpen nu al verplicht ? Op rijksoverheid.nl ging het van aangeraden via dringend aangeraden, dan dient en nu moet.

Maar volgens mij is Hugo de Jonge nog steeds gestrand met zijn poging om de wet aan te passen. Of heb ik weer wat gemist ?

Reputatie 7
Badge +3

Iemand die ik ken gaat wekelijks weer in Vlaanderen benzine tanken (regio Antwerpen) sinds de grensblokkades weg zijn. En dan nog even lunchen daar en wat winkelen. Zij gaat niet in thuisquarantaine. Ze vindt het vergaande onzin. Je kan immers zonder vervolgquarantaine een dagje naar Rotterdam en Amsterdam, waar de risico's nog veel groter zijn. Waarom dan wel vanuit Belgie in quarantaine vraagt zij zich af. En omdat er verder toch geen haan naar kraait...  Ik vermoed dat heel veel mensen er zo over denken. 

Op zich is de redenering van uw kennis wel te begrijpen, waarom wel in quarantaine na Antwerpen en niet na de Randstad? Dat gevoegd bij het feit dat er toch geen enkele controle is maakt die quarantaine regel tot een farce. Ik denk dan ook dat helemaal niemand die naar België gaat na afloop in quarantaine gaat, het zegt vooral iets over hoe naïef RIVM en politiek zijn bij de corona aanpak. 

Reputatie 7

Iemand die ik ken gaat wekelijks weer in Vlaanderen benzine tanken (regio Antwerpen) sinds de grensblokkades weg zijn. En dan nog even lunchen daar en wat winkelen. Zij gaat niet in thuisquarantaine. Je kan immers (hoewel nu afgeraden) ook zomaar een dagje naar Rotterdam en Amsterdam, waar de risico's nog veel groter zijn. Waarom vanuit Antwerpen dan quarantaine en vanuit Rotterdam niet. En omdat er verder toch geen haan naar kraait...  Ik vermoed dat heel veel mensen er zo over denken. 

Persoonlijk ben ik al tijden niet in België of Amsterdam geweest. Ook geen behoefte aan nu.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is nu heel belgie afgeraden en moet je in qaurantaine als langer dan 2 dagen blijft?

Ja, maar daar trekt niemand zich iets van aan omdat er toch geen controle is.

Wat is de bron dat niemand zich er iets van aantrekt ? Jou mening misschien, maar gelukkig zijn de meeste mensen @Tamzin verstandiger.

"Maatregelen" zonder controle op de naleving zijn gewoon een wassen neus. Zeker in een land dat langzamerhand meer een anarchie dan een democratie is. 

Reputatie 5

Ik denk dat de strenge corona maatregelen in België ook wel zorgen dat toeristen vanuit Nederland minder snel er heen gaan hoor.

Volgens mij is nu heel belgie afgeraden en moet je in qaurantaine als langer dan 2 dagen blijft?

Ja, maar daar trekt niemand zich iets van aan omdat er toch geen controle is.

Wat is de bron dat niemand zich er iets van aantrekt ? Jou mening misschien, maar gelukkig zijn de meeste mensen @Tamzin verstandiger.

Reageer