beantwoord

Negatief reisadvies Antwerpen

• 30 juli 2020
  • 91 reacties
  • 3602 Bekeken

Toon eerste bericht

91 reacties

Reputatie 5

Wat is dan het nut van zo een reisadvies?  Met open grenzen is dat ook niet te controleren.

Tevens ben ik niet van plan snel naar België te gaan. Ik wilde wachten tot ze de maatregelen een beetje versoepelen maar dat gaat waarschijnlijk nog lang duren.

Volgens mij is nu heel belgie afgeraden en moet je in qaurantaine als langer dan 2 dagen blijft?

als jij vanuit Zeeland naar België reist, dan hoef je niet in quarantaine. Ook niet als je langer dan 48 uur in België blijft, al is het advies om dit wel te doen. Zolang je niet naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de stad Antwerpen, de provincie Luik of de provincie Waals-Brabant gaat, hoef je bij terugkomst in Nederland ook niet in quarantaine

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is nu heel belgie afgeraden en moet je in qaurantaine als langer dan 2 dagen blijft?

Ja, maar daar trekt niemand zich iets van aan omdat er toch geen controle is.

Heel België is nu inderdaad code oranje: alleen noodzakelijke reizen. https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/belgie/reizen/reisadvies

Reputatie 5

Reputatie 7
Badge +3

Dat punt heb ik niet gemist. Aansprakelijkheid aantonen wordt bijzonder ingewikkeld wanneer er geen verbod op reizen was. Zelfs het afreizen naar een rood gebied is niet eens verboden. Het is immers maar een dringend advies……

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Er moet klare wijn geschonken worden in plaats van getroebleerde most.

Reputatie 7

Ja, de chaos wordt steeds groter.

Het is Nederlanders dus toegestaan om hun kl?ten met de reisadviezen af te vegen en naar Antwerpen te reizen (oranje). Maar bij terugkomst…

“en gaat u na een verblijf in deze gebieden bij terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine”

Juist ja. Maar dat is dus ook slechts een advies. Je kan het negeren, want het gaat over ‘je eigen veiligheid’. En ik die dacht, dat je in quarantaine moet gaan om anderen niet te besmetten.

Ook dan mis je mijn punt: de Nederlandse overheid mag wat reutelen over advies, maar als er brokken van komen heb je wel een aansprakelijkheids-situatie aan je been.

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel duidelijk geworden dat het dringend nodig is dat de EU een coördinerende rol moet hebben bij het vaststellen van de reisadviezen. In iedere lidstaat moet het stoplichtsysteem hetzelfde betekenen. 

Als inwoner van Noord-Holland ben ik op het moment niet echt welkom in België. Ik zou me na aankomst in België preventief moeten laten testen en 14 dagen in zelfquarantaine gaan.

Dus @Melvinhage uit Zeeland kan zonder verdere plichtplegingen naar België reizen. Mits hij zich in België aan de daar geldende lokale regels houdt. Maar mag hij dan via Noord-Brabant reizen? Dat is dan weer niet duidelijk.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/belgie/reizen/reisadvies

De Belgische Federale overheid raadt reizigers die terugkeren uit één van de 7 Nederlandse provincies met verhoogd risico om preventief te laten testen en 14 dagen in quarantaine te gaan.

https://diplomatie.belgium.be/nl

Groot knelpunt blijft dat de overheden het reizen niet verbieden maar slechts aanraden om de aviezen op te volgen. Dat is eigenlijk veel te vaag maar ik kan me voorstellen dat er strengere restricties grote financiële gevolgen kleven. De Nederlandse overheid blijft benadrukken dat het om de eigen verantwoordelijkheid gaat. Dat lijkt me wat te vrijblijvend in tijden van een onvoorspelbare pandemie.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/is-een-reisadvies-bindend

Reputatie 7

Misschien een domme vraag.

Maar stel dat ik nou naar Antwerpen zou gaan zonder noodzakelijke reden krijg ik dan een boete van de conducteur of de politie?

Zeer zeker geen domme vraag. Allerlei Nederlandse websites vermelden immers dienen, of wordt dringend verzocht en van dattem. Alles om het werkwoord moeten maar te vermijden.

Maar het lijkt er eerder op dat Hugo zijn wet niet rond kreeg - het is eigenlijk moeten maar de wetstekst kwam niet af.

Waarom zou dat dan een probleem zijn ? Wel, als je je niet aan je quarantaine houdt en je veroorzaakt een superspreading event ben je dan aansprakelijk te stellen ?

Een beetje zoals in Duitsland: winterbanden worden aangeraden. De snelheid max 130 km/h wordt aangeraden. Maar als je 1 van die 2 aanbevelingen niet volgt en er rijdt een idiote Duitser bij je naar binnen (met winterbanden en aan 130 km/h) dan ben je mooi het bokje.

Dus neen: een conducteur of een Nederlandse politie-agent kan je niet meteen in je taas grijpen, maar ik ben er zelf nog niet helemaal over uit of het negeren van een dringende aanbeveling altijd zonder consequenties zal blijven.

Nee, je zult geen boete krijgen, maar moet wel 10 dagen in quarantaine na thuiskomst.

Ik werd nog gecorrigeerd, maar die reactie is verwijderd. "Moeten” is in dit geval “wordt dringend verzocht".

Excuus, ik was iets te gretig zie ik. Niet alle berichten waren off-topic. Heb em hersteld.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, je zult geen boete krijgen, maar moet wel 10 dagen in quarantaine na thuiskomst.

Ik werd nog gecorrigeerd, maar die reactie is was verwijderd. "Moeten” is in dit geval “wordt dringend verzocht".

Reputatie 6

Moet niet, wordt wel dringend aangeraden.

Reputatie 7
Badge +3

Reputatie 5

Misschien een domme vraag.

Maar stel dat ik nou naar Antwerpen zou gaan zonder noodzakelijke reden krijg ik dan een boete van de conducteur of de politie?

Oke even wat anders.

Belgie ben ik zat met de huidige absurde mondkapjes regels. In een Belgisch restaurant moest ik met vieze handen een mondkapje na het eten van mossels met een mondkapje op naar de wc. Ik dacht bekijk het maar en zetten dat ding niet op.

Verwijderd door Moderator. Off-topic.

Reputatie 5

Oke even wat anders.

Belgie ben ik zat met de huidige absurde mondkapjes regels. In een Belgisch restaurant moest ik met vieze handen een mondkapje na het eten van mossels met een mondkapje op naar de wc. Ik dacht bekijk het maar en zetten dat ding niet op.

Reputatie 5

Bekvechten mag via privéberichten. Houd het on-topic.

Reputatie 5

verwijderd door Moderator. Off-topic

verwijderd door Moderator. Off-topic

Reputatie 5

Ik had begrepen dat je in Antwerpen en Brussel overal een mondkapje moet dragen en dus ook buiten. Als dat zo is hoeft het voor mij niet meer dan ga ik wel ergens anders heen.

Reputatie 5

Wel opvallend hoor op een drukke markt in Brugge is een mondkapje niet verplicht, in de winkel straat er vlakbij wel.

@Melvinhage Zoals ik ook in een privébericht heb gestuurd, je nam in je oorspronkelijke bericht stellingen aan die je als feit neerzette terwijl het ging om jouw mening. Je mag je mening natuurlijk hebben, die vrijheid geniet uiteraard nog steeds. Ik heb alleen je bericht aangepast naar dat het je mening reflecteert. Hoe jij eerder België over een kam schoor was in mijn optiek inderdaad kwetsend. 

Tevens heb ik je bericht in all caps verwijderd.

Reputatie 5

Wie kwets ik er aan nou mee als ik de maatregelen in Belgie gek of overdreven vind? Ik dacht we hier vrijheid van meningsuiting hadden. Ik heb ook geen onwaarheden verteld.

Reputatie 5

Dat zal best maar ik vind niet meer leuk als je een mondkapje ook nog op straat moet gaan dragen, in musea, winkels, restaurants als je nog niet aan tafel zit en zelfs als je even naar de wc gaat moet dat ding op. Ik ben het niet eens met het mondkapje-beleid in België.

In west Vlaanderen viel het gelukkig nog mee.

Comment aangepast door moderator. Reden: onwaarheden en onnodig kwetsend.

Reageer