beantwoord

Negatief reisadvies Antwerpen

• 30 juli 2020
  • 91 reacties
  • 3467 Bekeken

Reputatie 5

Er is nu een negatief reisadvies voor Antwerpen.

Blijven de treinen naar Antwerpen wel rijden?

icon

Beste antwoord door Thom 30 juli 2020, 08:44

Het wordt afgeraden naar de regio Antwerpen te gaan, maar reizen kan nog steeds. Er is op dit moment geen aanleiding te denken dat de verbindingen worden gestaakt. Het ligt ook niet in de lijn van de verwachting dat reizen naar Antwerpen onmogelijk wordt gemaakt. Mondkapje moet mee en vaak worden opgezet. België is strenger dan Nederland.

Omdat Maastricht-Luik er uit ligt en vervangend vervoer kent, is dit nog de enige functionerende treinverbinding naar de zuiderburen, en het belang stijgt ook ver uit boven het reizen naar Antwerpen alleen.

Persoonlijk zou ik niet gaan, gezien hetgeen @MoDe  hier beneden aanhaalt. Daarmee heb je alleen jezelf te pakken.

Meer over Antwerpen lees je op deze link.

Bekijk origineel

91 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is nu heel belgie afgeraden en moet je in qaurantaine als langer dan 2 dagen blijft?

Ja, maar daar trekt niemand zich iets van aan omdat er toch geen controle is.

Wat is de bron dat niemand zich er iets van aantrekt ? Jou mening misschien, maar gelukkig zijn de meeste mensen @Tamzin verstandiger.

"Maatregelen" zonder controle op de naleving zijn gewoon een wassen neus. Zeker in een land dat langzamerhand meer een anarchie dan een democratie is. 

Bekvechten mag via privéberichten. Houd het on-topic.

Reputatie 7

Bij mij werkt Thoms link niet. Ik moet ‘inloggen’. Dit is echter het originele stukje in De Morgen.

Een uitermate intrigerend stukje. Volgens die krant:

• Als je van Antwerpen naar Nederland gaat MOET je in quarantaine.
  • Wie van Nederland naar Antwerpen gaat en dan weer terug naar Nederland WORDT DRINGEND VERZOCHT in quarantaine te gaan.

Ah, neen, hein ? Dat is exact dezelfde quarantaine en exact dezelfde regeling. Men wordt dringend verzocht of men ‘dient’ in quarantaine te gaan. Maar het is niet verplicht. En er staan geen consequenties op.

Maar even serieus.

Het was bij ons de afgelopen maand niet heel tof. Je kon precies op de besmettingscurves zien waar Antwerpen lag. Om daar nu vrijwillig wat SARS-COV-2 te gaan snuiven…

Voor de inboorlingen daarentegen was het heerlijk rustig. Wij konden alle toeristische dingen doen. Op straat en in de winkel was het besmettingsrisico hoog, maar in de musea juist weer niet. Ik heb een privémuseum gehad. Fantastisch. Het MUHKA. Lege, witte zalen vol met kunstwerken. En niemand die in de weg liep. Maar wel permanent met mondmasker op. Wie nu denkt “die is gek” - in elke zaal zat wel een zaalwacht en die lette daarop. Voor de rest was er niemand.

Reputatie 7

Je moet wat ambitieuzer zijn. Ga naar Griekenland. Dat doet de Koning ook.

Badge

Ik ga gewoon weer naar België zodra ik wil. Ze bekijken het maar. Ik doe wat ik wil.

Je hebt ook geenidee hoe egoïstisch jouw gedrag is.

Ja levensgevaarlijk. De grens oversteken? Kom op zeg als de Efteling wel mag dan mag reizen ook.

Een nieuwe forum naam maar nog niet veranderd qua manier van reageren :rofl::joy:

Nee, je zult geen boete krijgen, maar moet wel 10 dagen in quarantaine na thuiskomst.

Ik werd nog gecorrigeerd, maar die reactie is verwijderd. "Moeten” is in dit geval “wordt dringend verzocht".

Excuus, ik was iets te gretig zie ik. Niet alle berichten waren off-topic. Heb em hersteld.

Reputatie 5

Voorlopig ga ik niet naar Antwerpen of Brussel. Ik heb geen zin om heel de dag een mondkapje op te doen.

Reputatie 5

Wie kwets ik er aan nou mee als ik de maatregelen in Belgie gek of overdreven vind? Ik dacht we hier vrijheid van meningsuiting hadden. Ik heb ook geen onwaarheden verteld.

Reputatie 7
Badge +3

Je moet wat ambitieuzer zijn. Ga naar Griekenland. Dat doet de Koning ook.

Maar kom dan niet gelijk weer terug 😉

In een werksituatie kan geregeld worden dat iedereen voldoende afstand houdt.

leuk dat dit in de meeste kantoorsettings vaak mogelijk is, maar veel mensen werken in horeca of detailhandel en helaas steeds meer op flexibele basis

Veel mensen die bij mij terechtgekomen zijn hebben de keuze tussen verder werken zonder afstand of verwijtbaar ontslagen te worden zonder ww (het uwv is zelfs in coronatijd op dat gebied echt keihard) en met forse korting op eventuele bijstand. Je mag zelf raden wat mijn advies voor jonge mensen zonder zware gezondheidsproblemen is. Mooie keuze: zonder geld op straat komen te staan of (verspreiding van) corona voor lief nemen

Maar goed, dit gaat teveel off topic dus ik ga hier verder geen posts of andere energie meer in steken

Reputatie 7

@Deventer

Mijn buurman vertelde me vandaag dat hij alle maatregelen met een flinke korrel zout neemt: "als het echt zo ernstig was hadden ze al lang een mondkapjesplicht ingevoerd". Ik vrees dat veel mensen zo redeneren.

Uit een enquête van EenVandaag bleek trouwens dat sowieso nog maar 45% het coronabeleid van het kabinet steunt.

Niet best.

Jaap van Dissel heeft (helaas) gelijk als hij stelt, dat de cijfers in de landen met een mondmaskerplicht ernstiger zijn dan in Nederland (of Zweden).

Mr. Bruls wil de mondmaskerplicht ‘opdat de mensen zien dat de situatie ernstig is’. Welnu, die redenering heeft het vertrouwen in Antwerpen om zeep geholpen. Moesten we ineens in het bos met een mondmasker op lopen…

En dan nog heb je in Nederland gelukkig het ‘kleine probleempje', dat je dit soort zaken binnen de wetten en de democratie moet regelen. Dat is er in België niet. We hebben immers al 548 dagen (of zo iets) geen regering meer en dus worden dit soort dingen gewoon geregeld in Koninklijke Besluiten, Ministeriële Besluiten, Decreten, Rondzendbrieven en Ordonnanties. Mondmasker, avondklok, vrijheidsberoving… een Bekanntmachung erbij en klaar ermee.

Problematisch, want ik kom op mijn eigen vraag terug. Is het inmiddels inderdaad al geregeld, dat een Hollander verplicht in quarantaine moet ? Bij mijn weten niet. Maar de regelgeving hier is zo'n nest,dat ik best wat gemist kan hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heb ik zelf meegemaakt in Oostende. Ik had mosselen gegeten en toen wilde ik mijn handen wassen omdat ik vieze handen had en er geen servetten meer waren. Ik dacht bekijk het maar en ging naar de wc zonder mondkapje aan.

Da's ook toevallig, TS had precies hetzelfde! :wink:   

In een Belgisch restaurant moest ik met vieze handen een mondkapje na het eten van mossels met een mondkapje op naar de wc. Ik dacht bekijk het maar en zetten dat ding niet op.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijkt maar weer eens dat ieder land zijn eigen inconsequenties heeft in deze moeilijke tijden. Laten we van elkaar proberen te leren in plaats van naar anderen te wijzen.

https://www.youtube.com/watch?v=uRJwVqx5tJc

Reputatie 7
Badge +4

Zo net werkte de link nog steeds. Mogelijk is dat omdat ik een abonnement op Topics heb.

Iemand met een mondkapje op is echt niet gekker dan iemand zonder. 😉 De groep met mondkapje heeft per definitie meer respect voor de ander. Ik heb eerlijk gezegd geen museum van binnen gezien de laatste maanden en dat was wel de gewoonte. Moest wel glimlachen om je verhaal.

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoie 

Qua quarantaine is er helemaal niets geregeld. Het blijft bij wat vage aanbevelingen.

Kom je uit België naar Nederland dan moet je 10 dagen in thuisquarantine.

misschien het reisadvies niet helemaal goed gelezen?

Dat hoeft namelijk alleen bij het Brussels gewest, 2 van de 10 provincies + de stad Antwerpen. Voor het grootste deel van België geldt bij terugkeer geen verplichting of zelfs geen advies tot quarantaine

Het aantal besmettingen is nog steeds hoog in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de stad Antwerpen, de provincie Luik en de provincie Waals-Brabant. Na een verblijf in deze gebieden gaat u bij terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine. Komt u uit een ander gebied in België? Dan hoeft u bij terugkeer in Nederland NIET in quarantaine te gaan. 

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/belgie/reizen/reisadvies

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je langer dan 48 uur in België verblijft en je komt uit Noord-Holland, Zuid-Holland of Utrecht dan is een test in België verplicht en moet je in quarantaine.

Nu functioneer je toch een beetje als een echoput, want dat was al gemeld.

Allerlei webstekjes beweren, dat dat moet, inclusief die van de Rijksroverheid.

Maar voorlopig is dat dus niet wettelijk geregeld. Integendeel zelfs, het is bewezen dat het niet wettelijk verplicht is. En toen Hugo dat wel wettelijk wilde regelen, werd hij expliciet teruggefloten door de Tweede Kamer.

Tenzij ik wat gemist heb natuurlijk.

Als het al gemeld was, waarom vraag je dat nog een keer? Ik reageerde op jouw bericht wat precies daarvoor staat.

Reputatie 7

Wanneer je langer dan 48 uur in België verblijft en je komt uit Noord-Holland, Zuid-Holland of Utrecht dan is een test in België verplicht en moet je in quarantaine.

Nu functioneer je toch een beetje als een echoput, want dat was al gemeld.

Allerlei webstekjes beweren, dat dat moet, inclusief die van de Rijksroverheid.

Maar voorlopig is dat dus niet wettelijk geregeld. Integendeel zelfs, het is bewezen dat het niet wettelijk verplicht is. En toen Hugo dat wel wettelijk wilde regelen, werd hij expliciet teruggefloten door de Tweede Kamer.

Tenzij ik wat gemist heb natuurlijk.

Als het al gemeld was, waarom vraag je dat nog een keer? Ik reageerde op jouw bericht wat precies daarvoor staat.

Juist, maar daarin vroeg ik of het inmiddels al wettelijk is geregeld wat dat webstekje beweert. Het volstaat dan niet om de info op het webstekje wederom te herhalen.

Heden, 30 september 2020 om 10h57, is er blijkbaar nog niets wettelijk geregeld. Bedankt, @Tamzin 

@mweiss: en zelfs die nuance had ik helemaal gemist ! Allerlei kranten en webstekjes vermeldden, dat gans België door de Nederlanders op oranje is gezet. Maar dat deze kleur oranje betekent, dat niet gans België in quarantaine hoeft te gaan, werd niet helemaal gemeld.

Moeilijk, moeilijk.

@Ferdinand Delasoie ik zou het ook niet geweten hebben als het niet relevant voor mij was. Wel gedoe, want ik kan moeilijk plannen met alle veranderingen maar afzeggen kan ook niet zolang veel nog wel mag. Het liefst zou ik thuisblijven.

iemand uit NH/ZH/Ut hoeft niet in quarantaine in België als hij minder dan 48 uur blijft , maar zelfs bij een langer verblijf mag de quarantaine onderbroken worden voor het noodzakelijke doel van de reis! Waar zakelijke vergaderingen bijvoorbeeld ook onder vallen. Dat is toch geen überhaupt geen quarantaine meer…

Reputatie 7
Badge +3

Is er in België wel controle op quarantaine?

Ik ga gewoon weer naar België zodra ik wil. Ze bekijken het maar. Ik doe wat ik wil.

Reputatie 7
Badge +3

Ok.

ik zie niet in hoe je dit wilt controleren en wie dat moet gaan doen. Eerder dit jaar was het eenvoudiger doordat er een lockdown was , maar die is er nu niet. Er gelden nu ook te veel verschillende regels voor verschillende gebieden, zowel in Nederland als in België en ook verschillende regels afhankelijk van de lengte en doel van het bezoek en zelfs quarantaines mogen onderbroken worden. Ik zal wel kijken hoe het zondag/maandag gaat en een aantal keer erna gaat

ik kan wel vertellen dat in Duitsland niemand zich druk lijkt te maken om waar je precies uit Nederland vandaan komt. Je kunt zonder enige controle de grens oversteken. Op veel mensen hebben die oranje of rode codes wel een afschrikkend effect, dus controle op het deel dat blijft reizen heeft in ieder geval in Duitsland (en ik verwacht ook België) geen prioriteit

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt ook geenidee hoe egoïstisch jouw gedrag is.

Reputatie 5

Bij mij werkte de link ook.

Reageer