Negatieve coronatest voor internationale treinreizigers verplicht

• 25 December 2020
  • 21 reacties
  • 4592 Bekeken

Reputatie 7

Nederland zal vanaf 29 december een negatieve Coronatest verplicht stellen voor mensen die met de trein (of bus) het land willen inreizen.

De vervoerder moet reeds bij het instappen verifiëren of de reiziger wel zo’n test heeft. Indien niet, dan moet de toegang worden geweigerd.

Nu ben ik toch heel erg benieuwd hoe dat met de IC vanuit Brussel gaat.

Gaat men een legertje controleurs bij elk Belgisch station bij elke deur inzetten ? Houdt de trein extra lang stil op het laatste Belgische station en worden de stoute jongens en meisjes er dan uitgeknikkerd ?

Nu reis ik sowieso niet graag met de trein in Coronatijden. Zelfs mijn 12 gratis treinritjes blijven ongebruikt. Maar als (indien...) ik naar Nederland ga, dan geldt toch het advies ‘Neem d’n oto’

Nieuwtje: op het Belgisch nieuws kwam reeds de mededeling dat de bussen van de Lijn die over de grens rijden (of reden… het is nu weer stakie stakie) niet onder de verplichting vallen. Want dat zijn ‘regionale lijnen’. Enfin, dat vinden de Belgen toch. Of de Nederlanders dat ook vinden is niet bekend.

21 reacties

Ik heb begrepen dat de controle ook tijdens de reis mag plaatsvinden, maar in elk geval voor de eerste halte in Nederland. De verplichte negatieve Coronatest geldt enkel voor internationale verbindingen over grotere afstand, niet voor regionaal grensvervoer per bus. 

Ik mag hopen dat deze controle voor de reis uitgevoerd wordt, want wat ga je doen als iemand geen test kan overleggen en al in de trein zit?   

Reputatie 7

Inmiddels heeft de Nederlandse Rijksoverheid ook info op het net gezwierd.

Het is dus inderdaad de bedoeling dat de SNCB het mag oplossen en alle Nederlanders in Antwerpen Centraal (laatste stop voor de grens) op het perron zet.

N’iiiimporte quoi….

Reputatie 7
Badge +3

Inmiddels heeft de Nederlandse Rijksoverheid ook info op het net gezwierd.

Het is dus inderdaad de bedoeling dat de SNCB het mag oplossen en alle Nederlanders in Antwerpen Centraal (laatste stop voor de grens) op het perron zet.

N’iiiimporte quoi….

Antwerpen Centraal is niet de laatste stop voor de grens. Ik denk dat de controle tussen Antwerpen Centraal en Breda zal gebeuren. Blijft de vraag: wie in Nederland controleert of de NMBS wel controleert? En moeten dagelijkse forensen zich nu twee keer per week laten testen? 

Dit lijkt (net als die "verplichte" quarantaine) weer een volgende losse flodder: grenscontrole met open grenzen werkt nu eenmaal niet. Te meer daar er geen enkele controle op het wegverkeer is. 

De uitwerking is nog dwazer:

"Reizigers per internationale intercity of bus worden of bij het instappen of tijdens de reis, maar altijd vóór de eerste stopplaats in Nederland, gecontroleerd. Als zij geen recente negatieve testverklaring kunnen laten zien worden zij bij de eerste stopplaats na grensovergang verzocht het vervoersmiddel te verlaten."

Anders gezegd, zonder test moet je in Breda de trein verlaten maar hoef je niet terug naar België. De volgende IC Direct richting Randstad gaat een kwartier later, tja.... 

Reputatie 7

Station Noorderkempen tegenwoordig ?

Mogen ze daar lekker uitwaaien. 😏

Reputatie 5

Nederlanders die Nederland niet meer in mogen…. Het wordt steeds gekker… En dat zouden de HC's moeten gaan controleren. Valt grenscontrole ook binnen de bevoegdheden dan?

Reputatie 7
Badge +3

Nederlanders die Nederland niet meer in mogen…. Het wordt steeds gekker… En dat zouden de HC's moeten gaan controleren. Valt grenscontrole ook binnen de bevoegdheden dan?

Niets geks aan. Australië heeft zijn burgers die uit het buitenland kwamen bijv. twee maanden lang niet toegelaten. En zo zijn er veel landen.

Het controleren van de juiste reisdocumenten, in dit geval een vaccinatiebewijs, valt gewoon binnen de bevoegdheden. Bij de KLM controleren om die reden grondstewardessen ook al sinds jaar en dag paspoorten, visa en vaccinatiebewijzen bij het inchecken. En Flixbus is al jaren verplicht om op grensoverschrijdende routes de reisdocumenten te concluderen.

Reputatie 6

Behalve plaatsbewijzen moeten conducteurs ook coronatesten controleren! Krijgen ze een opleiding om echte testen van valse testen te onderscheiden? Ik begrijp ook dat dit niet van toepassing is op de lokale internationale diensten zoals Antwerpen-Roosendaal, Luik-Maastricht, Aken-Heerlen, Hamm-Venlo, Düsseldorf-Arnhem en Bielefeld-Hengelo? 

Reputatie 5

Niets geks aan. Australië heeft zijn burgers die uit het buitenland kwamen bijv. twee maanden lang niet toegelaten. En zo zijn er veel landen.

Het controleren van de juiste reisdocumenten, in dit geval een vaccinatiebewijs, valt gewoon binnen de bevoegdheden. Bij de KLM controleren om die reden grondstewardessen ook al sinds jaar en dag paspoorten, visa en vaccinatiebewijzen bij het inchecken. En Flixbus is al jaren verplicht om op grensoverschrijdende routes de reisdocumenten te concluderen.

Dat er landen die dit een tijdje gedaan hebben is toch geen excuus om mensen op hoge kosten te jagen of ze toegang tot hun eigen land te ontzeggen. Als Nederlander mag je tientallen landen in zonder extra papieren, en je eigen land niet. Het wordt je als Nederlander dus net zo moeilijk gemaakt als vluchteling….. 

Reputatie 7
Badge +3

Het huidige advies voor Nederlanders is alleen als het noodzakelijk is naar het buitenland te reizen. Voor Nederland staat de hele wereld minimaal op oranje. Daarbij is het advies om net welk vervoermiddel dan ook alleen noodzakelijk te reizen. Als je nu vanuit het buitenland naar Nederland wil reizen moet je dus ongeacht welke nationaliteit een negatieve pcr-test hebben. Griekenland stelde dat al van de zomer verplicht.

Badge +3

Met eigen vervoer (of een taxi of lijnbus) geen enkel probleem toch?

En inderdaad, als je zonder vaccinatiebewijs of negatieve test in Breda de trein uit gezet wordt dan lijkt het me ook geen probleem om als ‘binnenlandse reiziger’ verder te komen.

Vanuit een buurland niet het land in mogen is dus gebakken lucht.

Reputatie 6

Op de website van de rijksoverheid staat o.a. dat het bij treinen alleen op internationale intercity's van toepassing is. Dus IC Brussel, IC Berlijn en eventueel ICE Frankfurt/Basel? En dat je bij het niet tonen van een negatieve test verzocht wordt op het eerste station na de grens uit te stappen. 

Reputatie 7

Op de website van de rijksoverheid staat o.a. dat het bij treinen alleen op internationale intercity's van toepassing is. Dus IC Brussel, IC Berlijn en eventueel ICE Frankfurt/Basel? 

Belachelijk toch. Wat is de zin van zulke regels vraag je je af. Met de stoptrein van België naar Roosendaal dus geen verplichting en met IC van België naar Breda wel. Halfbakken werk omdat ze zelf ook blijkbaar niet weten hoe alles en overal te controleren. Maar ja er is een formele plicht geformuleerd en op internet gezet en dan zal het gros zich er wel aan houden, zal men denken? Met de auto word je sowieso al geen strobreed in de weg gelegd. Ik las net al in de krant dat de grenscontrole op de weg een wassen neus blijkt. Iedereen kan zo doorrijden.

Ik las ook zoiets dat je in België geen negatieve test hoeft te laten zien als je minder dan 48 uur in België verblijft. Dit ivm grensverkeer van forensen. Hoe moeten de Belgen dat dan controleren?

Reputatie 7

Ik heb de door mijzelf geposte link van de Rijksoverheid herlezen.

In eerste instantie dacht ik “Dat zullen ze wel verkeerd hebben opgeschreven”. Je zet mensen zonder de geëiste papieren natuurlijk wel buiten op de laatste stop voor de grens.

Maar aangezien verscheidene mensen het nu ook letterlijk nemen, zal het wel degelijk de bedoeling zijn. Zis is Holland

Dus Loes’ collega’s worden geacht ruzie te maken met de klanten, maar het leidt tot niets.

Kan de NS dat niet gewoon in de app zetten: extra overstap in Breda voor de reizigers komende vanuit België. Tijd en perronnummer erbij. Klaar. Probleem opgelost. Rijksoverheid ook weer blij.

Grenswerkers zijn gelukkig uitgezonderd!

Reputatie 7
Badge +3

Het is bijzonder slecht uitgewerkt en zit vol met gaten. Uit België komend kun je in Noorderkempen uitstappen en een uur later met de volgende trein naar Breda reizen. Je bent dan immers op minder dan 30 km van de grens ingestapt.

Nog vreemder is dat automobilisten vooralsnog helemaal niet gecontroleerd worden. Het merendeel van de grensoverschrijdingen vindt per auto plaats.

Reputatie 6

Ik vraag me ook af of conducteurs in het buitenland coronatesten gaan controleren.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen kan beweren dat hij/zij grenswerker is. 

Reputatie 7

Iedereen kan beweren dat hij/zij grenswerker is. 

Je denkt duidelijk niet voldoende repressief. 😏

Laat zo iets aan de Belgen over. Vandaag in mijn krant:

Le formulair Passenger Locator form que tout le monde doit remplir lorsqu’il passe plus de 48 heures à l’étranger sera divisé entre un volet pro et non-professionnel. Le score qui détermine si vous devez être en quarantaine en fonction des réponses que vous donnez sur vos activités à l’étranger sera alors différent. Ceux qui voyagent pour le boulot (et respectent les gestes barrières scrupuleusement) pourront donc plus facilement éviter la quarantaine.

Mais que les voyageurs de “loisirs” n’espèrent pas pouvoir cocher “voyage pro” pour éviter de rester à la maison: “Il faudra donner un code qu’on obtiendra via son employeur, qui doit lui-même attester via un site internet de la période et la raison du voyage à l’étranger. Sans ce code, cela ne fonctionnera pas.

U ziet het antwoord op te weinig formuliertjes: meer formuliertjes ! De treinen zullen wat trager moeten rijden tussen Noorderkempen en Breda - eerst een aktetas formuliertjes controleren per reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Dat van een code via de werkgever kende ik inderdaad nog niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de GGD krijgen zorgmedewerkers voorrang bij het testen wanneer ze een AGB-code van hun werkgever hebben.

Reageer