NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket) | NS Community

NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket)

  • 4 October 2018
  • 58 reacties
  • 7080 Bekeken

Badge +3

Zojuist een interessant issue op Twitter.

Iemand uit Duitsland met een DB e-ticket wil door een poortje door de QR code te scannen, maar zodra zijn iPhone in de buurt van een poortje komt opent Apple Pay en krijgt het poortje dus dit te 'zien':
 

bce26e44-8545-4fc5-9d00-fb5033596c89.jpg

 


NFC uitshakelen op een iPhone is niet mogelijk volgens hem (vind ik vreemd maar kan ik niet testen), dus heeft hij uiteindelijk maar een los kaartje gekocht voor € 8,-. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als tip heb ik maar gegeven om de telefoon gewoon eerst met de achterkant op de scanner te leggen, en als Apple Pay dan opent dat te sluiten en terug te switchen naar de NS of DB app of pdf met de blokjescode, en dan de telefoon om te draaien om die te kunnen scannen.

Onhandig op zijn minst, want zijn reactie was "volgende keer dan toch maar uitprinten"…


58 reacties

Vervelend dat dit gebeurt inderdaad. Omdat dit een ticket van Deutsche Bahn betreft, weet ik helaas niet wat de oplossing hiervoor is. Ik neem aan dat er op Twitter geadviseerd is om contact op te nemen met Deutsche Bahn.
Reputatie 7
Vervelend dat dit gebeurt inderdaad. Omdat dit een ticket van Deutsche Bahn betreft, weet ik helaas niet wat de oplossing hiervoor is. Ik neem aan dat er op Twitter geadviseerd is om contact op te nemen met Deutsche Bahn.

Maakt niet uit.

Met de NS App zou het van hetzelfde zijn, toch ?

Zou Roberts oplossing werken ? Een Appel is immers stronteigenwijs, dus die blijft die betaal-app openen.

Afrukken is altijd een goed idee. Papier is een prachtige uitvinding.
Reputatie 2
Dit probleem is bekend bij NS en voor zover ik weet is een oplossing niet voor handen. Dit heeft inderdaad niets met DB te maken, dit gebeurt met elke iPhone met Apple Pay als je hem voor de barcodelezer houdt.

Gelukkig heeft niet elke iPhone gebruiker hier last van, aangezien Apple Pay niet beschikbaar is in Nederland.

Het ticket printen is dan inderdaad de beste oplossing, ook al is het wel wat onhandig natuurlijk.
Gebeurt met de NS planner ook. Bij een Samsung of andere Android kun je nfc gewoon uit zetten. Ik geloof dat vliegtuig stand vorige keer op een iPhone ook werkte, maar weet dat niet zeker meer..
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad niet mogelijk om de NFC-chip van de iPhone uit te zetten. Het is een tamelijk krankzinnig probleem dat bij Apple bekend moet zijn: https://discussions.apple.com/thread/8349412

Blijkbaar mogen we van geluk spreken dat we Apple Pay in Nederland nog niet kunnen gebruiken. Met de huidige stand van de techniek zitten we daar niet op te wachten.
Jup, herkenbaar als Apple Pay-gebruiker.
Reputatie 2
Jup, herkenbaar als Apple Pay-gebruiker.
Wat doe je in zo'n geval? Of print je je ticket dan maar?
Screenshot naar m’n werkfoon, gebruik het in Nederland niet want businesscard maar over de grens wel problemen mee gehad idd.
Badge +3
Gebeurt met de NS planner ook. Bij een Samsung of andere Android kun je nfc gewoon uit zetten. Ik geloof dat vliegtuig stand vorige keer op een iPhone ook werkte, maar weet dat niet zeker meer..
Degene (wereldreiziger blijkbaar, want hij zit nu in Griekenland 😄) die het probleem had zegt zojuist dit:

Airplane mode does not disable NFC, at least on my iPhone 6s
Translate Tweet 1:46pm · 14 Oct 2018 · Twitter for iPhone
Σπάτα-Λούτσα, Ελλάς, Griekenland

Neem aan dat de NS app (als die op de voorgrond een ticket toont) het openen van Apple-Pay wel kan voorkomen (of dat al doet, want je hoort er verder niemand over).

Maar ja, daar zijn toeristen niet mee geholpen natuurlijk. Poortjes moeten zich gewoon niet voordoen als een kassa/POS terminal eigenlijk, waar iets te kopen/betalen valt.
Apple Pay reageert vrij breed op NFC, dus dan zou je in de problemen komen met ovcp’s. Ik dacht dat er tegenwoordig een API is voor ontwikkelaars om NFC tijdelijk te onderdrukken, maar kan er zo snel geen documentatie over vinden. Zal wel gek aan het worden zijn ofzo.

In Nederland is Pay praktisch onbeschikbaar. Vandaar dat je er weinig over hoort. Zelf bankier ik niet in Nederland, zodoende.
Badge +3
Voor wie dit leest, een tip van iemand anders op Twitter die wellicht handig is:

..met de NS app is het mogelijk om e-tickets met qr/aztec code in de systeem Wallet van iOS te zetten, er is dan geen conflict meer met Apple Pay. Dit dient wel handmatig gedaan te worden door een eticket in de app te exporteren naar Wallet op iphone.

Blijft natuurlijk wel het probleem met buitenlandse e-tickets (veelal gewoon een PDF)...
Voor wie dit leest, een tip van iemand anders op Twitter die wellicht handig is:


..met de NS app is het mogelijk om e-tickets met qr/aztec code in de systeem Wallet van iOS te zetten, er is dan geen conflict meer met Apple Pay. Dit dient wel handmatig gedaan te worden door een eticket in de app te exporteren naar Wallet op iphone.
Blijft natuurlijk wel het probleem met buitenlandse e-tickets (veelal gewoon een PDF)...

hier ben ik ook robert, het klopt, NS heeft eindelijk ingezien dat ze etickets op iOS aan moeten bieden aan Wallet, dan speelt dit probleem immers niet om dat in de wallet app op iphone en vanaf het lockscreen, de actieve pas altijd prioriteit heeft over een andere pas, zoals een bankkaart met Apple Pay, echter is de oplossing van NS niet elegant, iedere gebruiker van de NS Reisplanner Extra app moet elk eticket openen in de app en vanuit dit scherm deze handmatig exporteren naar Wallet het zou NS sieren als er op iOS voor wordt gekozen om na het afrekenen van een treinkaartje in de NS app meteen de optie in beeld te brengen om het ticket gelijk in de Wallet te plaatsen, ook voor mensen met een iPhone in Nederland zonder Apple Pay zodat de gebruiker dit naderhand niet kan vergeten, bij komend voordeel is tevens dus dat de NS app voor, gedurende en ná de reis eigenlijk niet meer geopend hoeft te worden of nodig is, immers is alle reisinfo direct verwerkt in het eticket en is deze met een dubbele tap op homeknop of aan/uit op nieuwere iphones oproepbaar zonder de telefoon te ontgrendelen (als de gebruiker dat wenst) tevens is er idd zoals HenkNL aangeeft een mogelijkheid voor ontwikkelaars om Apple Pay te onderdrukken, echter is hiervoor een speciale toestemming en entitlement van Apple voor nodig om dit binnen een app te mogen gebruiken, een aantal jaar terug is die door Apple wél voor de NS International app gegeven (nadat NS hier naar verluidt 2,5 jaar mee bezig was om deze toestemming te motiveren bij Apple) maar niet voor de Nederlanse reisplanner extra app, omdat Apple dit, zolang Apple Pay niet officieel in Nederland beschikbaar is als een non-issue ziet en er tevens al jaren, sinds iOS 7 geloof ik, een andere mogelijkheid is om geen conflict met Apple Pay te krijgen en dat is het plaatsen van (trein)kaartjes in de Wallet, toen nog Passbook via de Passkit-API. Dat NS dit pas eind vorig jaar heeft geïmplementeerd in de NL-app is gewoon slecht, ze hadden een voorbeeld moeten nemen aan Pathe Bisocopen die heeft volledige Wallet integratie al sinds 5 mrt. 2014 in de Pathé app zitten compleet met beacons, als je in de buurt komt van een bioscoop waar jij voor die dag een kaartje voor een film hebt, dan komt die automatisch op je lockscreen van je iPhone te staan als je je in een straal van 500 meter van de bewuste bioscoop bevind.
Afgelopen week in Wallet gebruikt, maar op mijn iPhone 7 was de barcode dermate klein in Wallet dat ik de poortjes maar geopend hebt met de Businesscard. Barcode scannen was een ramp. Heb ik met vliegtickets en poortjes nooit moeite mee overigens.
Reputatie 2
Afgelopen week in Wallet gebruikt, maar op mijn iPhone 7 was de barcode dermate klein in Wallet dat ik de poortjes maar geopend hebt met de Businesscard. Barcode scannen was een ramp. Heb ik met vliegtickets en poortjes nooit moeite mee overigens.
Klopt, de barcode in de Wallet is te klein om door de poortjes herkend te worden. Op Amsterdam Centraal heb ik hier vaak mensen mee vast zien staan bij de poortjes.

Zou een Moderator dit door kunnen zetten naar de app developers?

Het is op zich een handige functie voor het probleem wat in dit topic besproken is, maar als het niet werkt bij de poortjes heb je er weinig aan.
Ik ben bang dat dit niet alleen aan NS is om dit op te lossen, F1RPM. Als ik het goed begrijp, corrigeer me alsjeblieft als dat niet het geval is, kun je geen tickets openen in de NS reisplanner app wanneer je ook Apple Wallet op je telefoon hebt staan? De telefoon activeert dan automatisch de Wallet als je bij de poortjes komt? Als dat klopt dan is dat aan Apple om het op te lossen en ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren. Wanneer ik er helemaal naast zit, en dat kan natuurlijk, mag je dat ook aangeven. Dan ga ik kijken wat ik alsnog kan doen!
Reputatie 2
Niet helemaal wat ik bedoel. De NS app heeft een nieuwe functie waarmee je een NS e-ticket vanuit de NS app kunt exporteren naar Apple Wallet. Vervolgens komt daar het ticket, inclusief de barcode, in te staan en zou je het e-ticket direct vanuit de Wallet op de poortjes moeten kunnen scannen. De Wallet verkleint de barcode echter zodanig dat hij te klein wordt om door de barcodelezers van de poortjes herkend te worden. Dit is dus een functie die de makers van de NS app er zelf in hebben gezet. Daarom was mijn vraag of je dit probleem door zou kunnen zetten. Dan hoop ik dat het verbeterd kan worden en anders kan deze functie maar beter weer verwijderd worden lijkt mij zo.
Ah, dan snap ik het. Ik ga er melding van maken, F1RPM. Je kunt ook zelf een bericht sturen naar de makers van de app, via de feedbackmogelijkheid.
Badge +3
Dat 'te klein' lijkt ook wel een beetje op de codes op sommige internationale (papieren) tickets.

Controle in de trein is geen probleem. Maar om het station te verlaten kan je dan bij de conducteur een passagekaartje krijgen voor poortjes (ik meen o.a. in de IC Berlijn en de ICE). Moet je ook maar weten overigens.

Overigens al lang blij dat sinds november die bizarre regels over e-tickets verplicht printen of in de NS app laden afgeschaft zijn, en je dus gewoon een PDF mag tonen (op eigen verantwoordelijkheid dat die leesbaar is vanaf je scherm).

Oké, problemen daarmee zijn te bedenken/verzinnen (bijv. met een PDF op mijn laptop, en dan poortjes zien te openen), maar goed.. 😛
Mocht er iemand voorbeelden hebben van tickets waarbij dit gebeurt dan mogen die in een privébericht naar mij toe, dan kan ik dit doorgeven! Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "stuur bericht".
De barcodes in Wallet-kaarten hebben allemaal dezelfde afmetingen, het probleem geldt niet voor een specifiek ticket. Bij alle tickets die ik heb staat inmiddels "this pass has expired" en is de barcode grijs geworden, daar heb je waarschijnlijk weinig aan. Ik zou voorstellen om even een testticket te genereren en deze te importeren, dan kan men het zelf proberen. Schermformaat dat ik gebruik is een iPhone 7.

Als je toch graag een screenshot wil, hoe stuur ik een bijlage bij een privebericht?
Ik begrijp dat de collega's die de app beheren ermee bezig gaan en een oplossing gaan zoeken. Of en wat dit zal zijn kan ik nu niet aangeven. Mocht ik hierover nog een reactie krijgen dan ga ik dat hier melden.
Badge +3

Sinds Apple Wallet/Pay ondersteund wordt in Nederland (door o.a. ING) komen er al diverse meldingen voorbij.

O.a.https://twitter.com/KayleighEchelon/status/1139865814184673281 (heb haar maar even naar hier verwezen, met dank daarvoor) 😄
 

Ja, die kwam ik tegen toen ik verder ging lezen, haha. Superonhandig dit... Gelukkig waren er medewerkers die de poortjes voor me openden, maar kan me voorstellen dat ze dat niet tig keer op een dag gaan doen.


De NS International app heeft geen probleem met het tijdelijk uitschakelen van NFC of Apple Pay, maar de reguliere NS app heeft daarvoor nog geen toestemming van Apple gekregen.

Als een export van een ticket een te kleine code oplevert zal die toestemming van Apple de enige optie zijn, zonder al te veel trucs te moeten uithalen. Hopelijk gaat dat nu geen jaren meer duren.

Reputatie 7
Badge +4
Voor mij toch een reden om nog even te wachten met ApplePay, ook als verder zeer tevreden Apple-gebruiker.
Tsja, heel flauw om te zeggen natuurlijk, maar dit viel te verwachten. Buitenlanders gaven dit al langer aan. Loop zelf ook al anderhalf jaar met Apple Pay rond, nooit problemen behalve bij NS poortjes.
Reputatie 7
Badge +4
Werk aan de winkel voor de boys/girls in de Katharijnetoren.

Reageer