NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket)

  • 4 October 2018
  • 58 reacties
  • 7132 Bekeken


Toon eerste bericht

58 reacties

Badge +3

Nog eentje.. ticket naar de Efteling. https://twitter.com/GlennEilbracht/status/1607728425233698818

Die moet je dus printen om te voorkomen dat je per ongeluk met je bankpas incheckt.

E-Tickets gekocht op een telefoon zijn tegenwoordig niet meer als PDF te downloaden. Dit omdat men wil voorkomen dat je straks met een e-ticket in een pdf app per ongeluk met de bankpas op je telefoon incheckt omdat die app geen NFC onderdrukking heeft. De NS app heeft dat wel.

Mweh 🤑

Badge +3

De oplossing in de bussen hier is vrij simpel: de barcode scanner zit aan de onderkant van de CiCo, en voordat er ook maar iets contactloos werkt moet je een chipkaart (of telefoon) wel heel erg dicht en ongeveer een seconde bij precies het juiste gedeelte van het apparaat houden (de gele cirkel op de Engelse foto).

Met een kaart die in je portemonnee zit werkt het vaak al niet meer, het gaat echt om millimeters. Op zich ‘verstandig' maar wel onhandig omdat je dan elke keer je kaart uit je portemonnee (of zelfs een pvc insteekhoesje) mag vissen.

Maar goed, dat went wel (ook al slijt de opdruk van kaarten snel zonder hoesje of los in je broek/jaszak)…

Ik had dit probleem met een QR-code uit de e-mail van NMBS-internationaal. Op Rotterdam CS was gelukkig een medewerker om het poortje te openen. NS internationaal bood deze specifieke verbinding Lille-Kortrijk-Rotterdam over Antwerpen niet aan, alleen over Brussel dus daarom moest ik het bij de Belgische collega’s boeken.

Wellicht kunnen de QR-code scanners in de nieuwe versie anders vormgegeven worden. In het buitenland houdt je de QR gewoonlijk onder de scanner met het scherm omhoog. Het aan de onderkant van papier/telefoon scannen is in het algemeen al lastiger voor de gebruiker. Dan kun je deze twee ook gelijk makkelijker scheiden.

Badge +3

Weer iets nieuws (via Twitter):

Ik kan, volgens mijn Android telefoon, contactloos betalen met de NS app.

 

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren in- en uitgecheckt (na terugkomst in Hilversum) met de keuzedag. Daarna de app met het ticket voor de heenreis geopend. Het scherm moest helderder maar daarna kreeg ik de melding “Passage OK”, wat op zich een curieuze melding is. Typisch terminologie die niet aan gemiddelde reizigers is voorgelegd. Ik zou het beperken tot “OK”, dan snappen buitenlanders het ook.

Maar het werkt in ieder geval met een iPhone die draait op iOS 17.1.2.

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet. Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet. Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Inchecken bij Blauwnet of NS met uw betaalpas of OV-chipkaart. Dat kan bij de overstappaaltjes op het perron. Vervolgens loopt u naar de poortjes en daar checkt u dan weer uit bij dezelfde vervoerder als waar u heeft ingecheckt. Dat kost u niets.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet.

DB heeft andere prioriteiten dan het implementeren van workarounds voor een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes.

Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Op de blauwe infoknop drukken als het poortje niet opengaat en dan zeggen dat het poortje je internationale ticket niet herkent. Het wordt dan zonder verdere vragen op afstand geopend.

Ik had tot nu toe echter met PDF-tickets van DB van/naar Nederland geen enkel probleem. Wat was het er voor een? Was het op de eerste dag van geldigheid of op een latere?

Badge +3

Ja, e-tickets geven altijd Passage OK want je checkt in feite niet in of uit. Meen dat dagkaartjes (geladen op een ov-chipkaart) dezelfde melding gaven, en andere weer ‘Goede reis’ bij inchecken en ‘Tot ziens’ bij uitchecken.

Overigens onderdrukt de NS (International) app NFC, dus daar heb je het probleem niet met de Wallet die op de voorgrond komt.

Badge +3

Het speelt nog steeds uiteraard, https://twitter.com/Arjen_Busscher/status/1575145368257527811

NS (webcare): Een screenshot maken van de QR-code of je telefoon op vliegtuigstand zetten zou de oplossing moeten bieden. ^RW

Nietes dus! Maar ja, na wat tips (en wat vooraf ging)

https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1575166871208353794

Het is gelukt!

Je moet het allemaal maar weten en zo. Gaat dit ooit goed komen? 🤔

Reputatie 7
Badge

Is een QR/Aztec-code niet van meer veraf te scannen dan het bereik van NFC? Je moet je Apple-telefoon er gewoon niet tegenaan houden, lijkt me?

Bedankt voor de tip!! Een hele goeie voor Enschede. Helaas zijn er in Alkmaar niet van dit soort overstappaaltjes, dus blijft het voor Alkmaar een kwestie van ticket uitprinten helaas.

Badge +3

Bedankt voor de tip!! Een hele goeie voor Enschede. Helaas zijn er in Alkmaar niet van dit soort overstappaaltjes, dus blijft het voor Alkmaar een kwestie van ticket uitprinten helaas.

Een binnenlands ticket in de NS app kan je ook exporteren naar de Wallet van je telefoon, maar het zal wel om een internationaal ticket gaan… 

Bedankt voor de tip!! Een hele goeie voor Enschede. Helaas zijn er in Alkmaar niet van dit soort overstappaaltjes, dus blijft het voor Alkmaar een kwestie van ticket uitprinten helaas.

Een binnenlands ticket in de NS app kan je ook exporteren naar de Wallet van je telefoon, maar het zal wel om een internationaal ticket gaan… 

Inderdaad gaat het hier om een ticket van de Deutsche Bahn. Ik ben daar Bahn Bonus klant en spaar alleen mijn punten als ik via die app boek.

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet.

DB heeft andere prioriteiten dan het implementeren van workarounds voor een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes.

Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Op de blauwe infoknop drukken als het poortje niet opengaat en dan zeggen dat het poortje je internationale ticket niet herkent. Het wordt dan zonder verdere vragen op afstand geopend.

Ik had tot nu toe echter met PDF-tickets van DB van/naar Nederland geen enkel probleem. Wat was het er voor een? Was het op de eerste dag van geldigheid of op een latere?

De problemen van de Deutsche Bahn ken ik helaas maar al te goed, maar ik had meer gehoopt dat de NS een oplossing zou vinden. Ik had tot nu toe gelukkig maar 1 keer een probleem met een uitgeprint ticket, en dat was op de eerste dag van geldigheid (tevens ook enige dag).   Maar de blauwe infoknop is ook een goede tip, hartelijk dank!

Badge +3

Ja die blauwe knop bij de poortjes… of personeel zoeken. In de trein is het geen enkel probleem!

Waarom zou je een DB e-ticket niet in je ‘wallet’ kunnen zetten eigenlijk?

Oh wacht, dat is een pdf (homeprint) bestandje…en dat mag sinds juli niet meer (voor NS e-tickets) terwijl dat sinds november 2018 juist wel mocht. Toon een leesbare QR code en dan is het prima! 🤣

Stukje nostalgie dan maar… zoek een printer in 2024 🙄

De Jongeren Dagkaaart misbruikers hebben het verkloot voor iedereen, dus  ̶u̶i̶t̶p̶r̶i̶n̶t̶e̶n̶ of in de NS app is vanaf nu nog de enige optie! (Tuurlijk, daar los je iets of alles of niets mee op...)

Dus als je dat toont is er niets aan de hand volgens mij ⁉

Nou ja, NS poortjes snappen het soms niet, that's all! toch?

Mijn mening, een pdf qr-code is gewoon geldig, vraag maar om een id met een soortgelijke naam. 

Oh jee, wat erg zeg 😥

Reputatie 7
Badge +1

Oh wacht, dat is een pdf (homeprint) bestandje…en dat mag sinds juli niet meer (voor NS e-tickets) terwijl dat sinds november 2018 juist wel mocht. Toon een leesbare QR code en dan is het prima! 🤣

Stukje nostalgie dan maar… zoek een printer in 2024 🙄

De Jongeren Dagkaaart misbruikers hebben het verkloot voor iedereen, dus uitprinten of in de NS app is vanaf nu nog de enige optie! (Tuurlijk, daar los je iets of alles of niets mee op...)

Dat ligt niet aan misbruik maar alleen aan het foute ontwerp van de Nederlandse poortjes, waar barcodescanner en NFC op dezelfde plaats zitten.

Badge +3

De nieuwste ontwikkeling haha… :rofl:

Bron: ene poc-henk (proof of concept?) @Henk_NL die eigenlijk Dennis heet? https://twitter.com/DennisPochenk/status/1282766698232320002

Reputatie 7
Badge +1

Ach, meneer wilt zijn bron niet delen. Even een snelle Google search en een Android telefoon en je hebt de app binnen. Het is enkel zo'n app die de piepjes imiteert van de GVB/NS en Connexxion. Niets nieuws dus. Het piepje dat de Connexxion knop maakt heb ik trouwens nog nooit gehoord. 

Vervelend dat dit gebeurt inderdaad. Omdat dit een ticket van Deutsche Bahn betreft, weet ik helaas niet wat de oplossing hiervoor is. Ik neem aan dat er op Twitter geadviseerd is om contact op te nemen met Deutsche Bahn.
Badge +3

Maanden geleden alweer,

Maar (met name voor iOS gebruikers) kan je inmiddels gewoon weer ‘inchecken’ bij poortjes met een e-ticket (blokjescode in de NS app) zonder dat die Wallet in de weg zit?

Neem aan van wel, zie deze reactie.

Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad niet mogelijk om de NFC-chip van de iPhone uit te zetten. Het is een tamelijk krankzinnig probleem dat bij Apple bekend moet zijn: https://discussions.apple.com/thread/8349412

Blijkbaar mogen we van geluk spreken dat we Apple Pay in Nederland nog niet kunnen gebruiken. Met de huidige stand van de techniek zitten we daar niet op te wachten.
Afgelopen week in Wallet gebruikt, maar op mijn iPhone 7 was de barcode dermate klein in Wallet dat ik de poortjes maar geopend hebt met de Businesscard. Barcode scannen was een ramp. Heb ik met vliegtickets en poortjes nooit moeite mee overigens.
Reputatie 2
Afgelopen week in Wallet gebruikt, maar op mijn iPhone 7 was de barcode dermate klein in Wallet dat ik de poortjes maar geopend hebt met de Businesscard. Barcode scannen was een ramp. Heb ik met vliegtickets en poortjes nooit moeite mee overigens.
Klopt, de barcode in de Wallet is te klein om door de poortjes herkend te worden. Op Amsterdam Centraal heb ik hier vaak mensen mee vast zien staan bij de poortjes.

Zou een Moderator dit door kunnen zetten naar de app developers?

Het is op zich een handige functie voor het probleem wat in dit topic besproken is, maar als het niet werkt bij de poortjes heb je er weinig aan.
Ik ben bang dat dit niet alleen aan NS is om dit op te lossen, F1RPM. Als ik het goed begrijp, corrigeer me alsjeblieft als dat niet het geval is, kun je geen tickets openen in de NS reisplanner app wanneer je ook Apple Wallet op je telefoon hebt staan? De telefoon activeert dan automatisch de Wallet als je bij de poortjes komt? Als dat klopt dan is dat aan Apple om het op te lossen en ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren. Wanneer ik er helemaal naast zit, en dat kan natuurlijk, mag je dat ook aangeven. Dan ga ik kijken wat ik alsnog kan doen!

Reageer