NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket)

• 4 oktober 2018
  • 30 reacties
  • 2577 Bekeken

Badge +3

Zojuist een interessant issue op Twitter.

Iemand uit Duitsland met een DB e-ticket wil door een poortje door zijn code te scannen, maar zodra zijn iPhone in de buurt van het poortje komt opent Apple Pay en krijgt het poortje dus dit te 'zien':

bce26e44-8545-4fc5-9d00-fb5033596c89.jpg

NFC uitshakelen op een iPhone is niet mogelijk volgens hem (vind ik vreemd maar kan ik niet testen), dus heeft hij uiteindelijk maar een los kaartje gekocht voor € 8,-. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als tip heb ik maar gegeven om de telefoon gewoon eerst met de achterkant op de scanner te leggen, en als Apple Pay dan opent dat te sluiten of terug te switchen naar de NS app of pdf met de code, en dan de telefoon om te draaien.. Onhandig op zijn minst, want zijn reactie was "volgende keer dan toch maar uitprinten"..

30 reacties

Crosspost hiero, kom er nu achter dat dit het topic was dat ik eigenlijk zocht daarstraks: https://community.ns.nl/overige-producten-6/apple-wallet-tickets-werken-niet-bij-poortjes-55330#post400242

Gisteren heb ik hetzelfde beleefd. Ik had een spoordeelkaartje in mijn NS app geladen, maar in Tilburg kon ik niet door het poortje vanwege activering van Apple Pay. Alleen door langdurig zwaaien en van een afstandje naar de scanner toe bewegen lukte het.

Badge +3

De nieuwste ontwikkeling haha…

Bron: ene poc-henk (proof of concept?) @Henk_NL die eigenlijk Dennis heet? https://twitter.com/DennisPochenk/status/1282766698232320002 :joy:

Reputatie 7
Badge +1

Ach, meneer wilt zijn bron niet delen. Even een snelle Google search en een Android telefoon en je hebt de app binnen. Het is enkel zo'n app die de piepjes imiteert van de GVB/NS en Connexxion. Niets nieuws dus. Het piepje dat de Connexxion knop maakt heb ik trouwens nog nooit gehoord. 

Tsja, die APK'tjes gaan vast nog rond. Niet zo moeilijk ook, de precieze toontjes staan vaak gedocumenteerd in bijlagen van concessies, de voornaamste toevoeging zal het tijdelijk onderdrukken van NFC zijn. Vind het een beetje goedkoop, en bij controle val je gegarandeerd door de mand. Geen actie van mij, ik zou de technische uitdaging interessanter vinden dan daadwerkelijk zwartrijden.

Reageer