NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket) | NS Community

NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket)

  • 4 October 2018
  • 58 reacties
  • 7086 Bekeken

Badge +3

Zojuist een interessant issue op Twitter.

Iemand uit Duitsland met een DB e-ticket wil door een poortje door de QR code te scannen, maar zodra zijn iPhone in de buurt van een poortje komt opent Apple Pay en krijgt het poortje dus dit te 'zien':
 

bce26e44-8545-4fc5-9d00-fb5033596c89.jpg

 


NFC uitshakelen op een iPhone is niet mogelijk volgens hem (vind ik vreemd maar kan ik niet testen), dus heeft hij uiteindelijk maar een los kaartje gekocht voor € 8,-. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als tip heb ik maar gegeven om de telefoon gewoon eerst met de achterkant op de scanner te leggen, en als Apple Pay dan opent dat te sluiten en terug te switchen naar de NS of DB app of pdf met de blokjescode, en dan de telefoon om te draaien om die te kunnen scannen.

Onhandig op zijn minst, want zijn reactie was "volgende keer dan toch maar uitprinten"…


58 reacties

Crosspost hiero, kom er nu achter dat dit het topic was dat ik eigenlijk zocht daarstraks: https://community.ns.nl/overige-producten-6/apple-wallet-tickets-werken-niet-bij-poortjes-55330#post400242

Gisteren heb ik hetzelfde beleefd. Ik had een spoordeelkaartje in mijn NS app geladen, maar in Tilburg kon ik niet door het poortje vanwege activering van Apple Pay. Alleen door langdurig zwaaien en van een afstandje naar de scanner toe bewegen lukte het.

Badge +3

De nieuwste ontwikkeling haha… :rofl:

Bron: ene poc-henk (proof of concept?) @Henk_NL die eigenlijk Dennis heet? https://twitter.com/DennisPochenk/status/1282766698232320002

Reputatie 7
Badge +1

Ach, meneer wilt zijn bron niet delen. Even een snelle Google search en een Android telefoon en je hebt de app binnen. Het is enkel zo'n app die de piepjes imiteert van de GVB/NS en Connexxion. Niets nieuws dus. Het piepje dat de Connexxion knop maakt heb ik trouwens nog nooit gehoord. 

Tsja, die APK'tjes gaan vast nog rond. Niet zo moeilijk ook, de precieze toontjes staan vaak gedocumenteerd in bijlagen van concessies, de voornaamste toevoeging zal het tijdelijk onderdrukken van NFC zijn. Vind het een beetje goedkoop, en bij controle val je gegarandeerd door de mand. Geen actie van mij, ik zou de technische uitdaging interessanter vinden dan daadwerkelijk zwartrijden.

Badge +3

Weer iets nieuws (via Twitter):

Ik kan, volgens mijn Android telefoon, contactloos betalen met de NS app.

 

Badge +3

Maanden geleden alweer,

Maar (met name voor iOS gebruikers) kan je inmiddels gewoon weer ‘inchecken’ bij poortjes met een e-ticket (blokjescode in de NS app) zonder dat die Wallet in de weg zit?

Neem aan van wel, zie deze reactie.

Badge +3

Volgende situatie, de Interrail app.

https://twitter.com/plankje55/status/1541497612691509250

Interrailers: Hoe doen jullie het met de QR-code uit de Interrail-app en je iPhone? Ik krijg 9 van de 10 keer m'n ING-betaalpas te zien en het poortje blijft dicht.

en

Het stomme is dat het soms wel lukt. Op de heenreis kreeg ik keurig een "Passage OK" maar vandaag was er letterlijk geen doorkomen aan.

Badge +3

Het speelt nog steeds uiteraard, https://twitter.com/Arjen_Busscher/status/1575145368257527811

NS (webcare): Een screenshot maken van de QR-code of je telefoon op vliegtuigstand zetten zou de oplossing moeten bieden. ^RW

Nietes dus! Maar ja, na wat tips (en wat vooraf ging)

https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1575166871208353794

Het is gelukt!

Je moet het allemaal maar weten en zo. Gaat dit ooit goed komen? 🤔

Reputatie 7
Badge

Is een QR/Aztec-code niet van meer veraf te scannen dan het bereik van NFC? Je moet je Apple-telefoon er gewoon niet tegenaan houden, lijkt me?

Dat gaat inderdaad, maar met moeite. 
 

Grootste probleem zijn de smw die van niks weten. “Je moet hem gewoon in de app zetten”, “Ja, dit is de NMBS app, daar helpt dat niks”, “Ja maar de NS app”, “Ja hoe dan als hij gekocht is bij NMBS?”.

 

Of de inhuur op Asd die kijkt alsof ze water zien branden en met moeite Nederlands spreken, zoals laatst. Daar heb ik toch over af staan geven later boven. 

Na 4 jaar nog steeds niet! Wanneer komt dit? 

Als het goed is, moet het nationaal opgelost zijn, maar internationaal durf ik niets van te zeggen. 

Het e-ticket laadt nu standaard in de NS-app en die onderdrukt het NFC signaal. Internationaal heb ik nog niets over gelezen.

Reputatie 7
Badge +1

Mijn indruk van de internationale app is dat er maar weinig aan ontwikkeld wordt. Zo weet NS al jaren dat die app al je kortingskaarten negeert als je iets boekt, maar er wordt niks aan gedaan. Niet eens een waarschuwing.

Badge +3

Nog eentje.. ticket naar de Efteling. https://twitter.com/GlennEilbracht/status/1607728425233698818

Die moet je dus printen om te voorkomen dat je per ongeluk met je bankpas incheckt.

E-Tickets gekocht op een telefoon zijn tegenwoordig niet meer als PDF te downloaden. Dit omdat men wil voorkomen dat je straks met een e-ticket in een pdf app per ongeluk met de bankpas op je telefoon incheckt omdat die app geen NFC onderdrukking heeft. De NS app heeft dat wel.

Mweh 🤑

Reputatie 1

Apps aanpassen om het gebruik van NFC te onderdrukken is maar beperkt mogelijk en dekt niet alle gevallen (denk aan mensen die een PDF tonen). "Schakel NFC uit" is niet intuïtief, niet gebruiksvriendelijk, en bereikt ook niet iedereen. 

Zoals hierboven wordt genoemd, namelijk eisen dat een Efteling e-ticket tegenwoordig wordt geprint "omdat je anders misschien per ongeluk met je bankpas incheckt", is niet meer van deze tijd.

Dat vervolgens afwimpelen op de klant toont een gebrek aan respect voor de klant en een onwilligheid wanneer het aankomt op oplossingsgericht denken. Maar dat mag geen verrassing zijn, deze thread is al 4 jaar oud en het probleem speelt nog altijd. Met de komst van OVpay zal het probleem alleen nog maar groter worden.

 

Het probleem zit in de geïntegreerde scanners, die zowel een pas als een QR-code op dezelfde plaats uitlezen. Als de barcodelezer op een iets andere plek zou zitten, zou dit helemaal geen probleem zijn.

Zie bijvoorbeeld deze poortjes uit Engeland:

 

Om dit probleem in Nederland voor eens en voor altijd op te lossen zal er ook bij ons zo'n aanpassing moeten worden gedaan. Een andere foolproof oplossing is er niet.

Badge +3

De oplossing in de bussen hier is vrij simpel: de barcode scanner zit aan de onderkant van de CiCo, en voordat er ook maar iets contactloos werkt moet je een chipkaart (of telefoon) wel heel erg dicht en ongeveer een seconde bij precies het juiste gedeelte van het apparaat houden (de gele cirkel op de Engelse foto).

Met een kaart die in je portemonnee zit werkt het vaak al niet meer, het gaat echt om millimeters. Op zich ‘verstandig' maar wel onhandig omdat je dan elke keer je kaart uit je portemonnee (of zelfs een pvc insteekhoesje) mag vissen.

Maar goed, dat went wel (ook al slijt de opdruk van kaarten snel zonder hoesje of los in je broek/jaszak)…

Ik had dit probleem met een QR-code uit de e-mail van NMBS-internationaal. Op Rotterdam CS was gelukkig een medewerker om het poortje te openen. NS internationaal bood deze specifieke verbinding Lille-Kortrijk-Rotterdam over Antwerpen niet aan, alleen over Brussel dus daarom moest ik het bij de Belgische collega’s boeken.

Wellicht kunnen de QR-code scanners in de nieuwe versie anders vormgegeven worden. In het buitenland houdt je de QR gewoonlijk onder de scanner met het scherm omhoog. Het aan de onderkant van papier/telefoon scannen is in het algemeen al lastiger voor de gebruiker. Dan kun je deze twee ook gelijk makkelijker scheiden.

In de DB app heb je hier ook last van. De iPhone van een iets grotere afstand houden helpt inderdaad, hij scant hem dan net maar opent evengoed erna Apple Pay. Waar ik bovendien tegenaan liep is dat DB een ticket uitgeeft met 1 QR / 1 pagina ook als je voor meer personen boekt. Het poortje zei bij de vierde persoon dat de QR te vaak is gescand en ging niet open. Ik ben toen maar achter een ander aangelopen door het poortje heen… 

Badge +3

Zou Apple toch iets aangepast hebben? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga het later vandaag testen. Voor de zekerheid de nternationale tickets in de app van NS International gezet en ook afgedrukt. Voor de eerste met een keuzedag naar het buitenland.

Ik houd jullie op de hoogte.

 

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren in- en uitgecheckt (na terugkomst in Hilversum) met de keuzedag. Daarna de app met het ticket voor de heenreis geopend. Het scherm moest helderder maar daarna kreeg ik de melding “Passage OK”, wat op zich een curieuze melding is. Typisch terminologie die niet aan gemiddelde reizigers is voorgelegd. Ik zou het beperken tot “OK”, dan snappen buitenlanders het ook.

Maar het werkt in ieder geval met een iPhone die draait op iOS 17.1.2.

Badge +3

Ja, e-tickets geven altijd Passage OK want je checkt in feite niet in of uit. Meen dat dagkaartjes (geladen op een ov-chipkaart) dezelfde melding gaven, en andere weer ‘Goede reis’ bij inchecken en ‘Tot ziens’ bij uitchecken.

Overigens onderdrukt de NS (International) app NFC, dus daar heb je het probleem niet met de Wallet die op de voorgrond komt.

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet. Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet. Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Inchecken bij Blauwnet of NS met uw betaalpas of OV-chipkaart. Dat kan bij de overstappaaltjes op het perron. Vervolgens loopt u naar de poortjes en daar checkt u dan weer uit bij dezelfde vervoerder als waar u heeft ingecheckt. Dat kost u niets.

Reageer