NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket)

  • 4 October 2018
  • 58 reacties
  • 7122 Bekeken

Badge +3

Zojuist een interessant issue op Twitter.

Iemand uit Duitsland met een DB e-ticket wil door een poortje door de QR code te scannen, maar zodra zijn iPhone in de buurt van een poortje komt opent Apple Pay en krijgt het poortje dus dit te 'zien':
 

bce26e44-8545-4fc5-9d00-fb5033596c89.jpg

 


NFC uitshakelen op een iPhone is niet mogelijk volgens hem (vind ik vreemd maar kan ik niet testen), dus heeft hij uiteindelijk maar een los kaartje gekocht voor € 8,-. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als tip heb ik maar gegeven om de telefoon gewoon eerst met de achterkant op de scanner te leggen, en als Apple Pay dan opent dat te sluiten en terug te switchen naar de NS of DB app of pdf met de blokjescode, en dan de telefoon om te draaien om die te kunnen scannen.

Onhandig op zijn minst, want zijn reactie was "volgende keer dan toch maar uitprinten"…


58 reacties

Badge +3

Edit: verkeerde topic 

Reputatie 7
Badge +1

Oh wacht, dat is een pdf (homeprint) bestandje…en dat mag sinds juli niet meer (voor NS e-tickets) terwijl dat sinds november 2018 juist wel mocht. Toon een leesbare QR code en dan is het prima! 🤣

Stukje nostalgie dan maar… zoek een printer in 2024 🙄

De Jongeren Dagkaaart misbruikers hebben het verkloot voor iedereen, dus uitprinten of in de NS app is vanaf nu nog de enige optie! (Tuurlijk, daar los je iets of alles of niets mee op...)

Dat ligt niet aan misbruik maar alleen aan het foute ontwerp van de Nederlandse poortjes, waar barcodescanner en NFC op dezelfde plaats zitten.

Badge +3

Ja die blauwe knop bij de poortjes… of personeel zoeken. In de trein is het geen enkel probleem!

Waarom zou je een DB e-ticket niet in je ‘wallet’ kunnen zetten eigenlijk?

Oh wacht, dat is een pdf (homeprint) bestandje…en dat mag sinds juli niet meer (voor NS e-tickets) terwijl dat sinds november 2018 juist wel mocht. Toon een leesbare QR code en dan is het prima! 🤣

Stukje nostalgie dan maar… zoek een printer in 2024 🙄

De Jongeren Dagkaaart misbruikers hebben het verkloot voor iedereen, dus  ̶u̶i̶t̶p̶r̶i̶n̶t̶e̶n̶ of in de NS app is vanaf nu nog de enige optie! (Tuurlijk, daar los je iets of alles of niets mee op...)

Dus als je dat toont is er niets aan de hand volgens mij ⁉

Nou ja, NS poortjes snappen het soms niet, that's all! toch?

Mijn mening, een pdf qr-code is gewoon geldig, vraag maar om een id met een soortgelijke naam. 

Oh jee, wat erg zeg 😥

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet.

DB heeft andere prioriteiten dan het implementeren van workarounds voor een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes.

Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Op de blauwe infoknop drukken als het poortje niet opengaat en dan zeggen dat het poortje je internationale ticket niet herkent. Het wordt dan zonder verdere vragen op afstand geopend.

Ik had tot nu toe echter met PDF-tickets van DB van/naar Nederland geen enkel probleem. Wat was het er voor een? Was het op de eerste dag van geldigheid of op een latere?

De problemen van de Deutsche Bahn ken ik helaas maar al te goed, maar ik had meer gehoopt dat de NS een oplossing zou vinden. Ik had tot nu toe gelukkig maar 1 keer een probleem met een uitgeprint ticket, en dat was op de eerste dag van geldigheid (tevens ook enige dag).   Maar de blauwe infoknop is ook een goede tip, hartelijk dank!

Bedankt voor de tip!! Een hele goeie voor Enschede. Helaas zijn er in Alkmaar niet van dit soort overstappaaltjes, dus blijft het voor Alkmaar een kwestie van ticket uitprinten helaas.

Een binnenlands ticket in de NS app kan je ook exporteren naar de Wallet van je telefoon, maar het zal wel om een internationaal ticket gaan… 

Inderdaad gaat het hier om een ticket van de Deutsche Bahn. Ik ben daar Bahn Bonus klant en spaar alleen mijn punten als ik via die app boek.

Badge +3

Bedankt voor de tip!! Een hele goeie voor Enschede. Helaas zijn er in Alkmaar niet van dit soort overstappaaltjes, dus blijft het voor Alkmaar een kwestie van ticket uitprinten helaas.

Een binnenlands ticket in de NS app kan je ook exporteren naar de Wallet van je telefoon, maar het zal wel om een internationaal ticket gaan… 

Bedankt voor de tip!! Een hele goeie voor Enschede. Helaas zijn er in Alkmaar niet van dit soort overstappaaltjes, dus blijft het voor Alkmaar een kwestie van ticket uitprinten helaas.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet.

DB heeft andere prioriteiten dan het implementeren van workarounds voor een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes.

Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Op de blauwe infoknop drukken als het poortje niet opengaat en dan zeggen dat het poortje je internationale ticket niet herkent. Het wordt dan zonder verdere vragen op afstand geopend.

Ik had tot nu toe echter met PDF-tickets van DB van/naar Nederland geen enkel probleem. Wat was het er voor een? Was het op de eerste dag van geldigheid of op een latere?

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet. Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Inchecken bij Blauwnet of NS met uw betaalpas of OV-chipkaart. Dat kan bij de overstappaaltjes op het perron. Vervolgens loopt u naar de poortjes en daar checkt u dan weer uit bij dezelfde vervoerder als waar u heeft ingecheckt. Dat kost u niets.

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet. Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Badge +3

Ja, e-tickets geven altijd Passage OK want je checkt in feite niet in of uit. Meen dat dagkaartjes (geladen op een ov-chipkaart) dezelfde melding gaven, en andere weer ‘Goede reis’ bij inchecken en ‘Tot ziens’ bij uitchecken.

Overigens onderdrukt de NS (International) app NFC, dus daar heb je het probleem niet met de Wallet die op de voorgrond komt.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren in- en uitgecheckt (na terugkomst in Hilversum) met de keuzedag. Daarna de app met het ticket voor de heenreis geopend. Het scherm moest helderder maar daarna kreeg ik de melding “Passage OK”, wat op zich een curieuze melding is. Typisch terminologie die niet aan gemiddelde reizigers is voorgelegd. Ik zou het beperken tot “OK”, dan snappen buitenlanders het ook.

Maar het werkt in ieder geval met een iPhone die draait op iOS 17.1.2.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga het later vandaag testen. Voor de zekerheid de nternationale tickets in de app van NS International gezet en ook afgedrukt. Voor de eerste met een keuzedag naar het buitenland.

Ik houd jullie op de hoogte.

 

Badge +3

Zou Apple toch iets aangepast hebben? 

 

In de DB app heb je hier ook last van. De iPhone van een iets grotere afstand houden helpt inderdaad, hij scant hem dan net maar opent evengoed erna Apple Pay. Waar ik bovendien tegenaan liep is dat DB een ticket uitgeeft met 1 QR / 1 pagina ook als je voor meer personen boekt. Het poortje zei bij de vierde persoon dat de QR te vaak is gescand en ging niet open. Ik ben toen maar achter een ander aangelopen door het poortje heen… 

Ik had dit probleem met een QR-code uit de e-mail van NMBS-internationaal. Op Rotterdam CS was gelukkig een medewerker om het poortje te openen. NS internationaal bood deze specifieke verbinding Lille-Kortrijk-Rotterdam over Antwerpen niet aan, alleen over Brussel dus daarom moest ik het bij de Belgische collega’s boeken.

Wellicht kunnen de QR-code scanners in de nieuwe versie anders vormgegeven worden. In het buitenland houdt je de QR gewoonlijk onder de scanner met het scherm omhoog. Het aan de onderkant van papier/telefoon scannen is in het algemeen al lastiger voor de gebruiker. Dan kun je deze twee ook gelijk makkelijker scheiden.

Badge +3

De oplossing in de bussen hier is vrij simpel: de barcode scanner zit aan de onderkant van de CiCo, en voordat er ook maar iets contactloos werkt moet je een chipkaart (of telefoon) wel heel erg dicht en ongeveer een seconde bij precies het juiste gedeelte van het apparaat houden (de gele cirkel op de Engelse foto).

Met een kaart die in je portemonnee zit werkt het vaak al niet meer, het gaat echt om millimeters. Op zich ‘verstandig' maar wel onhandig omdat je dan elke keer je kaart uit je portemonnee (of zelfs een pvc insteekhoesje) mag vissen.

Maar goed, dat went wel (ook al slijt de opdruk van kaarten snel zonder hoesje of los in je broek/jaszak)…

Reputatie 1

Apps aanpassen om het gebruik van NFC te onderdrukken is maar beperkt mogelijk en dekt niet alle gevallen (denk aan mensen die een PDF tonen). "Schakel NFC uit" is niet intuïtief, niet gebruiksvriendelijk, en bereikt ook niet iedereen. 

Zoals hierboven wordt genoemd, namelijk eisen dat een Efteling e-ticket tegenwoordig wordt geprint "omdat je anders misschien per ongeluk met je bankpas incheckt", is niet meer van deze tijd.

Dat vervolgens afwimpelen op de klant toont een gebrek aan respect voor de klant en een onwilligheid wanneer het aankomt op oplossingsgericht denken. Maar dat mag geen verrassing zijn, deze thread is al 4 jaar oud en het probleem speelt nog altijd. Met de komst van OVpay zal het probleem alleen nog maar groter worden.

 

Het probleem zit in de geïntegreerde scanners, die zowel een pas als een QR-code op dezelfde plaats uitlezen. Als de barcodelezer op een iets andere plek zou zitten, zou dit helemaal geen probleem zijn.

Zie bijvoorbeeld deze poortjes uit Engeland:

 

Om dit probleem in Nederland voor eens en voor altijd op te lossen zal er ook bij ons zo'n aanpassing moeten worden gedaan. Een andere foolproof oplossing is er niet.

Badge +3

Nog eentje.. ticket naar de Efteling. https://twitter.com/GlennEilbracht/status/1607728425233698818

Die moet je dus printen om te voorkomen dat je per ongeluk met je bankpas incheckt.

E-Tickets gekocht op een telefoon zijn tegenwoordig niet meer als PDF te downloaden. Dit omdat men wil voorkomen dat je straks met een e-ticket in een pdf app per ongeluk met de bankpas op je telefoon incheckt omdat die app geen NFC onderdrukking heeft. De NS app heeft dat wel.

Mweh 🤑

Reputatie 7
Badge +1

Mijn indruk van de internationale app is dat er maar weinig aan ontwikkeld wordt. Zo weet NS al jaren dat die app al je kortingskaarten negeert als je iets boekt, maar er wordt niks aan gedaan. Niet eens een waarschuwing.

Als het goed is, moet het nationaal opgelost zijn, maar internationaal durf ik niets van te zeggen. 

Het e-ticket laadt nu standaard in de NS-app en die onderdrukt het NFC signaal. Internationaal heb ik nog niets over gelezen.

Na 4 jaar nog steeds niet! Wanneer komt dit? 

Dat gaat inderdaad, maar met moeite. 
 

Grootste probleem zijn de smw die van niks weten. “Je moet hem gewoon in de app zetten”, “Ja, dit is de NMBS app, daar helpt dat niks”, “Ja maar de NS app”, “Ja hoe dan als hij gekocht is bij NMBS?”.

 

Of de inhuur op Asd die kijkt alsof ze water zien branden en met moeite Nederlands spreken, zoals laatst. Daar heb ik toch over af staan geven later boven. 

Reputatie 7
Badge

Is een QR/Aztec-code niet van meer veraf te scannen dan het bereik van NFC? Je moet je Apple-telefoon er gewoon niet tegenaan houden, lijkt me?

Badge +3

Het speelt nog steeds uiteraard, https://twitter.com/Arjen_Busscher/status/1575145368257527811

NS (webcare): Een screenshot maken van de QR-code of je telefoon op vliegtuigstand zetten zou de oplossing moeten bieden. ^RW

Nietes dus! Maar ja, na wat tips (en wat vooraf ging)

https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1575166871208353794

Het is gelukt!

Je moet het allemaal maar weten en zo. Gaat dit ooit goed komen? 🤔

Reageer