NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket) | NS Community

NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket)

  • 4 October 2018
  • 58 reacties
  • 7085 Bekeken

Badge +3

Zojuist een interessant issue op Twitter.

Iemand uit Duitsland met een DB e-ticket wil door een poortje door de QR code te scannen, maar zodra zijn iPhone in de buurt van een poortje komt opent Apple Pay en krijgt het poortje dus dit te 'zien':
 

bce26e44-8545-4fc5-9d00-fb5033596c89.jpg

 


NFC uitshakelen op een iPhone is niet mogelijk volgens hem (vind ik vreemd maar kan ik niet testen), dus heeft hij uiteindelijk maar een los kaartje gekocht voor € 8,-. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als tip heb ik maar gegeven om de telefoon gewoon eerst met de achterkant op de scanner te leggen, en als Apple Pay dan opent dat te sluiten en terug te switchen naar de NS of DB app of pdf met de blokjescode, en dan de telefoon om te draaien om die te kunnen scannen.

Onhandig op zijn minst, want zijn reactie was "volgende keer dan toch maar uitprinten"…


58 reacties

Reputatie 1

Apps aanpassen om het gebruik van NFC te onderdrukken is maar beperkt mogelijk en dekt niet alle gevallen (denk aan mensen die een PDF tonen). "Schakel NFC uit" is niet intuïtief, niet gebruiksvriendelijk, en bereikt ook niet iedereen. 

Zoals hierboven wordt genoemd, namelijk eisen dat een Efteling e-ticket tegenwoordig wordt geprint "omdat je anders misschien per ongeluk met je bankpas incheckt", is niet meer van deze tijd.

Dat vervolgens afwimpelen op de klant toont een gebrek aan respect voor de klant en een onwilligheid wanneer het aankomt op oplossingsgericht denken. Maar dat mag geen verrassing zijn, deze thread is al 4 jaar oud en het probleem speelt nog altijd. Met de komst van OVpay zal het probleem alleen nog maar groter worden.

 

Het probleem zit in de geïntegreerde scanners, die zowel een pas als een QR-code op dezelfde plaats uitlezen. Als de barcodelezer op een iets andere plek zou zitten, zou dit helemaal geen probleem zijn.

Zie bijvoorbeeld deze poortjes uit Engeland:

 

Om dit probleem in Nederland voor eens en voor altijd op te lossen zal er ook bij ons zo'n aanpassing moeten worden gedaan. Een andere foolproof oplossing is er niet.

Crosspost hiero, kom er nu achter dat dit het topic was dat ik eigenlijk zocht daarstraks: https://community.ns.nl/overige-producten-6/apple-wallet-tickets-werken-niet-bij-poortjes-55330#post400242

Tsja, die APK'tjes gaan vast nog rond. Niet zo moeilijk ook, de precieze toontjes staan vaak gedocumenteerd in bijlagen van concessies, de voornaamste toevoeging zal het tijdelijk onderdrukken van NFC zijn. Vind het een beetje goedkoop, en bij controle val je gegarandeerd door de mand. Geen actie van mij, ik zou de technische uitdaging interessanter vinden dan daadwerkelijk zwartrijden.

Reputatie 7
Vervelend dat dit gebeurt inderdaad. Omdat dit een ticket van Deutsche Bahn betreft, weet ik helaas niet wat de oplossing hiervoor is. Ik neem aan dat er op Twitter geadviseerd is om contact op te nemen met Deutsche Bahn.

Maakt niet uit.

Met de NS App zou het van hetzelfde zijn, toch ?

Zou Roberts oplossing werken ? Een Appel is immers stronteigenwijs, dus die blijft die betaal-app openen.

Afrukken is altijd een goed idee. Papier is een prachtige uitvinding.
Jup, herkenbaar als Apple Pay-gebruiker.
Screenshot naar m’n werkfoon, gebruik het in Nederland niet want businesscard maar over de grens wel problemen mee gehad idd.
Apple Pay reageert vrij breed op NFC, dus dan zou je in de problemen komen met ovcp’s. Ik dacht dat er tegenwoordig een API is voor ontwikkelaars om NFC tijdelijk te onderdrukken, maar kan er zo snel geen documentatie over vinden. Zal wel gek aan het worden zijn ofzo.

In Nederland is Pay praktisch onbeschikbaar. Vandaar dat je er weinig over hoort. Zelf bankier ik niet in Nederland, zodoende.
Reputatie 2
Niet helemaal wat ik bedoel. De NS app heeft een nieuwe functie waarmee je een NS e-ticket vanuit de NS app kunt exporteren naar Apple Wallet. Vervolgens komt daar het ticket, inclusief de barcode, in te staan en zou je het e-ticket direct vanuit de Wallet op de poortjes moeten kunnen scannen. De Wallet verkleint de barcode echter zodanig dat hij te klein wordt om door de barcodelezers van de poortjes herkend te worden. Dit is dus een functie die de makers van de NS app er zelf in hebben gezet. Daarom was mijn vraag of je dit probleem door zou kunnen zetten. Dan hoop ik dat het verbeterd kan worden en anders kan deze functie maar beter weer verwijderd worden lijkt mij zo.
De barcodes in Wallet-kaarten hebben allemaal dezelfde afmetingen, het probleem geldt niet voor een specifiek ticket. Bij alle tickets die ik heb staat inmiddels "this pass has expired" en is de barcode grijs geworden, daar heb je waarschijnlijk weinig aan. Ik zou voorstellen om even een testticket te genereren en deze te importeren, dan kan men het zelf proberen. Schermformaat dat ik gebruik is een iPhone 7.

Als je toch graag een screenshot wil, hoe stuur ik een bijlage bij een privebericht?
Reputatie 7
Badge +3

Ik ga het later vandaag testen. Voor de zekerheid de nternationale tickets in de app van NS International gezet en ook afgedrukt. Voor de eerste met een keuzedag naar het buitenland.

Ik houd jullie op de hoogte.

 

Badge +3

Volgende situatie, de Interrail app.

https://twitter.com/plankje55/status/1541497612691509250

Interrailers: Hoe doen jullie het met de QR-code uit de Interrail-app en je iPhone? Ik krijg 9 van de 10 keer m'n ING-betaalpas te zien en het poortje blijft dicht.

en

Het stomme is dat het soms wel lukt. Op de heenreis kreeg ik keurig een "Passage OK" maar vandaag was er letterlijk geen doorkomen aan.

Dat gaat inderdaad, maar met moeite. 
 

Grootste probleem zijn de smw die van niks weten. “Je moet hem gewoon in de app zetten”, “Ja, dit is de NMBS app, daar helpt dat niks”, “Ja maar de NS app”, “Ja hoe dan als hij gekocht is bij NMBS?”.

 

Of de inhuur op Asd die kijkt alsof ze water zien branden en met moeite Nederlands spreken, zoals laatst. Daar heb ik toch over af staan geven later boven. 

Reputatie 2
Dit probleem is bekend bij NS en voor zover ik weet is een oplossing niet voor handen. Dit heeft inderdaad niets met DB te maken, dit gebeurt met elke iPhone met Apple Pay als je hem voor de barcodelezer houdt.

Gelukkig heeft niet elke iPhone gebruiker hier last van, aangezien Apple Pay niet beschikbaar is in Nederland.

Het ticket printen is dan inderdaad de beste oplossing, ook al is het wel wat onhandig natuurlijk.
Gebeurt met de NS planner ook. Bij een Samsung of andere Android kun je nfc gewoon uit zetten. Ik geloof dat vliegtuig stand vorige keer op een iPhone ook werkte, maar weet dat niet zeker meer..
Reputatie 2
Jup, herkenbaar als Apple Pay-gebruiker.
Wat doe je in zo'n geval? Of print je je ticket dan maar?
Badge +3
Gebeurt met de NS planner ook. Bij een Samsung of andere Android kun je nfc gewoon uit zetten. Ik geloof dat vliegtuig stand vorige keer op een iPhone ook werkte, maar weet dat niet zeker meer..
Degene (wereldreiziger blijkbaar, want hij zit nu in Griekenland 😄) die het probleem had zegt zojuist dit:

Airplane mode does not disable NFC, at least on my iPhone 6s
Translate Tweet 1:46pm · 14 Oct 2018 · Twitter for iPhone
Σπάτα-Λούτσα, Ελλάς, Griekenland

Neem aan dat de NS app (als die op de voorgrond een ticket toont) het openen van Apple-Pay wel kan voorkomen (of dat al doet, want je hoort er verder niemand over).

Maar ja, daar zijn toeristen niet mee geholpen natuurlijk. Poortjes moeten zich gewoon niet voordoen als een kassa/POS terminal eigenlijk, waar iets te kopen/betalen valt.
Badge +3
Voor wie dit leest, een tip van iemand anders op Twitter die wellicht handig is:

..met de NS app is het mogelijk om e-tickets met qr/aztec code in de systeem Wallet van iOS te zetten, er is dan geen conflict meer met Apple Pay. Dit dient wel handmatig gedaan te worden door een eticket in de app te exporteren naar Wallet op iphone.

Blijft natuurlijk wel het probleem met buitenlandse e-tickets (veelal gewoon een PDF)...
Voor wie dit leest, een tip van iemand anders op Twitter die wellicht handig is:


..met de NS app is het mogelijk om e-tickets met qr/aztec code in de systeem Wallet van iOS te zetten, er is dan geen conflict meer met Apple Pay. Dit dient wel handmatig gedaan te worden door een eticket in de app te exporteren naar Wallet op iphone.
Blijft natuurlijk wel het probleem met buitenlandse e-tickets (veelal gewoon een PDF)...

hier ben ik ook robert, het klopt, NS heeft eindelijk ingezien dat ze etickets op iOS aan moeten bieden aan Wallet, dan speelt dit probleem immers niet om dat in de wallet app op iphone en vanaf het lockscreen, de actieve pas altijd prioriteit heeft over een andere pas, zoals een bankkaart met Apple Pay, echter is de oplossing van NS niet elegant, iedere gebruiker van de NS Reisplanner Extra app moet elk eticket openen in de app en vanuit dit scherm deze handmatig exporteren naar Wallet het zou NS sieren als er op iOS voor wordt gekozen om na het afrekenen van een treinkaartje in de NS app meteen de optie in beeld te brengen om het ticket gelijk in de Wallet te plaatsen, ook voor mensen met een iPhone in Nederland zonder Apple Pay zodat de gebruiker dit naderhand niet kan vergeten, bij komend voordeel is tevens dus dat de NS app voor, gedurende en ná de reis eigenlijk niet meer geopend hoeft te worden of nodig is, immers is alle reisinfo direct verwerkt in het eticket en is deze met een dubbele tap op homeknop of aan/uit op nieuwere iphones oproepbaar zonder de telefoon te ontgrendelen (als de gebruiker dat wenst) tevens is er idd zoals HenkNL aangeeft een mogelijkheid voor ontwikkelaars om Apple Pay te onderdrukken, echter is hiervoor een speciale toestemming en entitlement van Apple voor nodig om dit binnen een app te mogen gebruiken, een aantal jaar terug is die door Apple wél voor de NS International app gegeven (nadat NS hier naar verluidt 2,5 jaar mee bezig was om deze toestemming te motiveren bij Apple) maar niet voor de Nederlanse reisplanner extra app, omdat Apple dit, zolang Apple Pay niet officieel in Nederland beschikbaar is als een non-issue ziet en er tevens al jaren, sinds iOS 7 geloof ik, een andere mogelijkheid is om geen conflict met Apple Pay te krijgen en dat is het plaatsen van (trein)kaartjes in de Wallet, toen nog Passbook via de Passkit-API. Dat NS dit pas eind vorig jaar heeft geïmplementeerd in de NL-app is gewoon slecht, ze hadden een voorbeeld moeten nemen aan Pathe Bisocopen die heeft volledige Wallet integratie al sinds 5 mrt. 2014 in de Pathé app zitten compleet met beacons, als je in de buurt komt van een bioscoop waar jij voor die dag een kaartje voor een film hebt, dan komt die automatisch op je lockscreen van je iPhone te staan als je je in een straal van 500 meter van de bewuste bioscoop bevind.
Badge +3
Dat 'te klein' lijkt ook wel een beetje op de codes op sommige internationale (papieren) tickets.

Controle in de trein is geen probleem. Maar om het station te verlaten kan je dan bij de conducteur een passagekaartje krijgen voor poortjes (ik meen o.a. in de IC Berlijn en de ICE). Moet je ook maar weten overigens.

Overigens al lang blij dat sinds november die bizarre regels over e-tickets verplicht printen of in de NS app laden afgeschaft zijn, en je dus gewoon een PDF mag tonen (op eigen verantwoordelijkheid dat die leesbaar is vanaf je scherm).

Oké, problemen daarmee zijn te bedenken/verzinnen (bijv. met een PDF op mijn laptop, en dan poortjes zien te openen), maar goed.. 😛
Ik begrijp dat de collega's die de app beheren ermee bezig gaan en een oplossing gaan zoeken. Of en wat dit zal zijn kan ik nu niet aangeven. Mocht ik hierover nog een reactie krijgen dan ga ik dat hier melden.
Tsja, heel flauw om te zeggen natuurlijk, maar dit viel te verwachten. Buitenlanders gaven dit al langer aan. Loop zelf ook al anderhalf jaar met Apple Pay rond, nooit problemen behalve bij NS poortjes.

Als het goed is, moet het nationaal opgelost zijn, maar internationaal durf ik niets van te zeggen. 

Het e-ticket laadt nu standaard in de NS-app en die onderdrukt het NFC signaal. Internationaal heb ik nog niets over gelezen.

Reputatie 7
Badge +1

Mijn indruk van de internationale app is dat er maar weinig aan ontwikkeld wordt. Zo weet NS al jaren dat die app al je kortingskaarten negeert als je iets boekt, maar er wordt niks aan gedaan. Niet eens een waarschuwing.

In de DB app heb je hier ook last van. De iPhone van een iets grotere afstand houden helpt inderdaad, hij scant hem dan net maar opent evengoed erna Apple Pay. Waar ik bovendien tegenaan liep is dat DB een ticket uitgeeft met 1 QR / 1 pagina ook als je voor meer personen boekt. Het poortje zei bij de vierde persoon dat de QR te vaak is gescand en ging niet open. Ik ben toen maar achter een ander aangelopen door het poortje heen… 

Badge +3

Zou Apple toch iets aangepast hebben? 

 

Reageer