beantwoord

Niedersachsenticket kopen

Ik ben van plan om binnenkort een dagtrip te maken naar Osnabrück. Vertrekkend uit Hengelo weet ik inmiddels dat reizen met het Niedersachenticket de meest gunstige optie is. Ik begrijp ook dat er kaartautomaten in de treinen van Keolis Eurobahn aanwezig zijn ("Alle treinen van de lijn RB 61 zijn uitgerust met twee kaartautomaten" is te lezen op de website van Eurobahn.). Ik ben echter niet helemaal zeker of hier specifiek het Niedersachsenticket kan worden aangeschaft. Zou ik dan bovendien met kaart (Maestro of Visa) kunnen betalen of moet ik rekening houden met een contante betaling?
Ik weet dat ik het ticket in ieder geval online kan kopen via Deutsche Bahn, maar dan moet ik het e-ticket dus van tevoren printen of in de DB-app laden, wat toch ietsje minder flexibel is.
icon

Beste antwoord door Thom 27 juni 2019, 13:23

Er lijkt een storing te zijn op bahn.de waardoor je ze niet via die weg kunt bestellen. Het Niedersachsenticket kun je niet in de trein aanschaffen. Wel op een Duits automaat, maar het is me niet bekend of er eentje in Hengelo staat.

Persoonlijk vind ik het aanschaffen op bahn.de overigens normaal veruit het makkelijkste. Ik doe het altijd zo. Betalen kan dan met een creditcard en het Handyticketsysteem is daar helemaal op ingesteld. Ik heb daar een account bij DB Navigatoren dan wordt de bestelling met de creditcard voldaan. Het is nog altijd handiger dan in Nederland al is dat sterk verbeterd.

Het account is zo gemaakt en u kunt uw credicardnummer met gegevens invullen. Navigator vraagt dan alleen nog om het driecijferige nummer (Prüfnummer) achterop uw credicard.

U krijgt dan een pdf in de email met het kaartje en het wordt ook op uw app geplaatst.

Het werkt daar nu wel. Heb het zo net uitgeprobeerd.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er lijkt een storing te zijn op bahn.de waardoor je ze niet via die weg kunt bestellen. Het Niedersachsenticket kun je niet in de trein aanschaffen. Wel op een Duits automaat, maar het is me niet bekend of er eentje in Hengelo staat.

Persoonlijk vind ik het aanschaffen op bahn.de overigens normaal veruit het makkelijkste. Ik doe het altijd zo. Betalen kan dan met een creditcard en het Handyticketsysteem is daar helemaal op ingesteld. Ik heb daar een account bij DB Navigatoren dan wordt de bestelling met de creditcard voldaan. Het is nog altijd handiger dan in Nederland al is dat sterk verbeterd.

Het account is zo gemaakt en u kunt uw credicardnummer met gegevens invullen. Navigator vraagt dan alleen nog om het driecijferige nummer (Prüfnummer) achterop uw credicard.

U krijgt dan een pdf in de email met het kaartje en het wordt ook op uw app geplaatst.

Reputatie 7
Badge +3
Het Niedersachsen Ticket is te koop in de automaat in de treinen van Eurobahn, hoewel het daar bijna onvindbaar is.

Het handigste is om het te kopen via de app van Deutsche Bahn.

Die storing was mij niet bekend; ik had nog niet daadwerkelijk geprobeerd om op die manier een ticket te bestellen. Op station Hengelo staat geen Duitse (DB) kaartautomaat, dus dat is geen optie helaas.

Bedankt voor het nakijken, dan zal ik maar gewoon online een ticket aanschaffen!
Reputatie 7
Badge +4
Het Niedersachsen Ticket is te koop in de automaat in de treinen van Eurobahn, hoewel het daar bijna onvindbaar is.

Het handigste is om het te kopen via de app van Deutsche Bahn.

Ik heb het inderdaad niet kunnen vinden in de trein toen ik wilde weten of het kon, maar ik had er al eentje aangeschaft, dus was mogelijk niet gemotiveerd genoeg 😉 Wel goede aanvullende informatie van je.
Reputatie 7
Badge +4
Wat een gezemel van het forum dat we niet meer een bericht kunnen aanpassen na een uur. Een bericht moet juist zijn en moet kunnen. worden aangepast.

Moderatoren, doe er wat aan!

Insided is niet God, maar een discipel.
Hoi Thom,

Ik snap dat het frustrerend is dat je na een uur je antwoord niet kan aanpassen. Het heeft onze aandacht en ik begrijp van Iris NS dat ze dit vorige week in een ander topic had aangegeven. We zijn er mee bezig. Mocht je echt ergens mee zitten of een reply heeft een noodzakelijke aanpassing nodig, kan je dan de moderator die dienst heeft een privébericht sturen? Dan kan het alsnog aangepast worden.
Reputatie 7
Badge +4
Zeker, en ons aller Iris had het al aangegeven. Het betreft in mijn geval veelal stijlaanpassingen en verduidelijking en dat is niet zo zeer urgent, maar wel aangenaam. Een collega van je heeft het al een keer gedaan en het werkt goed maar dat wil je leiver toch niet.
Reputatie 6
Er zijn inderdaad automaten in de trein van Hengelo naar Bielefeld. Maar gebruikersvriendelijk zijn ze niet. Je moet eerst een vertrek- en aankomststation selecteren en daarna krijg je het hele assortiment te zien waaronder het Niedersachsen Ticket. Ik heb echter eens meegemaakt dat Hengelo als vertrekstation niet herkend werd.
Reputatie 7
Badge +4
Hoewel ik al een ticket had, wilde ik het voor de aardigheid even uitproberen, maar dat ging niet vlot, bovendien zat er iemand achter me te hijgen en dat was uit noodzaak, dan vind ik het ook correct dat die eerst mag. Ik heb toen maar even van de grensovergang genoten.

Weet u of er op het station van Hengelo Duitse automaten staan?

Ik wilde het aanpassen na de opmerking van Tamzin, maar er is weer eens een probleem met Insided kennelijk. Het is is geen club die rekening houdt met de gebruikers hier, dat is wel helder, maar ik heb verder er alle vertrouwen in dat de moderatoren hun best doen dit idiote gedoe weer te herstellen. Het is het grote voorrecht van superusers dat we dat kunnen en het dient het doel van de juiste informatie. Dat heeft bij de Insided, een soort exploitant van dit forum, geen prioriteit, dat is wel helder.
Reputatie 6
Helaas zijn er geen Duitse kaartautomaten op station Hengelo, ook niet in Oldenzaal.
Reputatie 7
Badge +4
Mooi zo, ik had ze in Hengelo inderdaad niet gezien, maar we moeten de dingen zeker weten. Ik ben verder blij met dit lijntje, het is goed te weten dat het zo werkt. De NS-ticket is bruikbaar vanaf Hengelo en dat is een enorm voordeel.
Helaas zijn er geen Duitse kaartautomaten op station Hengelo, ook niet in Oldenzaal.

Dat had ik al geconstateerd (of de automaat zou ergens wel heel verdekt moeten staan opgesteld).
Op station Enschede staat er wel een, wat station Hengelo betreft kan of wil men daar blijkbaar geen investering voor doen. Aan de andere kant is het inderdaad al behoorlijk voordelig dat voor de tariefberekening Hengelo (en Oldenzaal) tot het Duitse spoornet (in ieder geval dat van Niedersachsen) wordt gerekend.
Reputatie 5
Het Niedersachsen-ticket is te koop in de automaten in de trein, en ook gewoon met Nederlandse bankpas te betalen.

Dat er geen automaat staat komt omdat Eurobahn geen automaten op stations plaatst. Sowieso zie je in Duitsland steeds vaker dat de automaat in de treinen staat. Op de lijnen vanaf Enschede (bediend door DB) staat ook alleen op de grotere stations een kaartautomaat. Een van de redenen hiervoor is dat er regelmatig plofkraken gepleegd worden op die dingen. Duitsers zijn nu eenmaal gek op Bargeld waardoor er veel (brief)geld in de automaten zit.
Een van de redenen hiervoor is dat er regelmatig plofkraken gepleegd worden op die dingen. Duitsers zijn nu eenmaal gek op Bargeld waardoor er veel (brief)geld in de automaten zit.

Afgezien van criminaliteit is het natuurlijk ook best bewerkelijk om met enige regelmaat het contante geld uit de automaat te moeten halen.
Ik gebruik in NL nog zelden contact geld overigens, aangezien je vrijwel overal kan pinnen (en dit bovendien wordt aangemoedigd). Behalve als er een storing is...😅
Reputatie 7
Badge +4
In Duitsland wordt veel meer van contant geld gebruik gemaakt dan in Nederland, al zou je dat niet verwachten. De overdrachtelijke kleur ervan zou inderdaad aantrekkelijk kunnen zijn. 😉
Reputatie 2
Als je het Niedersachsenticket op de website van Deutsche Bahn koopt heb je geen credit card nodig, het kan met "sofort", de Duitse versie van Ideal. Je kiest voor "Nederland", en dan krijg je het keuzemenu met Nederlandse banken. Wist ik eerder ook niet, maar iemand meldde dat lang geleden ergens op dit forum.
Badge +3
Dank voor de tip @henkputs

Nu nog PayPal bij NS voor de buitenlanders/toeristen en klaar...

Het Niedersachsen (NDS) ticket is online te koop, en ook bij de automaten in de Eurobahn-treinen (eerst vertrek- en aankomststation intoetsen, daarna NDS-ticket kiezen). Bij die automaten werkte mijn bankpas tot nu toe niet (ook niet na de grens Nederland-Duitsland), cash wel. Het NDS-ticket is volgens de Eurobahn-website ook te koop bij de NS-servicebalie op station Hengelo, maar dat klopt niet; deze week nog nagevraagd aan die servicebalie.

Reageer