beantwoord

Niet instappen bij Abellio?

Reputatie 6
Badge +1
In de avonduurtjes gebeurt het per dag 3x dan de trein van Abellio (Dusseldorf-Arnhem v.v.) op Arnhem een poosje stilstaat alvorens weer terug te rijden.
Er staan dan op de borden iets als 'extra trein, via Zevenaar, niet instappen'. Mag ik dan wél of niét met deze trein mee? Waarom zulke vreemde reisinfo?
icon

Beste antwoord door Henk_NL 1 augustus 2017, 23:05

Goed, ik zou nog even doen of ik ergens verstand van heb.

Zo staat ook vaak dat de trein via een andere route rijdt zonder dat dit het geval is.
De trein rijdt wel degelijk een andere route, als je de dienstregelingen in Donna zou vergelijken. Vorig jaar bijvoorbeeld was er een situatie waarbij de series 800 (Mt-Ht) en 3500 (Hrl-Ht) deze wijziging meekregen. De wijziging was een wijziging in het gebruikte dienstregelpunt net voor Utrecht, bij de overloopwissels.

Of dat een wijzigingselement zou moeten genereren kunnen we over discussieren. Ga je in dit soort situaties geen wijziging communiceren, dan had je afgelopen weekend op de sneltrein Ut-Asd via Hvs ook geen melding gehad.

De 'andere route' heeft ermee te maken dat het vliegveld van Düsseldorf niet voorkomt in de lijst van stations die het infosysteem kent. Dat leidt tot handmatige invoer en daarmee een volgens het systeem niet geplande route. Henk kan vast iets beter uitleggen wat ik hier probeer op te schrijven.
Handmatige invoer? Ja, zo kan je deze creatieve oplossing ook noemen. Die regel dat er ook op de luchthaven wordt gestopt, is een treinnaam! Hetzelfde veld als bijvoorbeeld de regel 'Nachtnettrein', 'Ski-THALYS', et cetera.

Wat betreft de niet instappen. Een aantal elementen worden gevuld op basis van een stamtabel. Op basis van het treinnummer wordt zo onder andere treinnaam, treinsoort, vervoerder en een aantal velden nietinstappen/toeslag/reserveren etc. gevuld. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de MaterieelSoort. Deze stamtabellen worden bijgewerkt wanneer de dienstregeling wordt bijgewerkt. Met ingang van een nieuwe dienstregeling en de tussenliggende wijzigingsbladen dus. Ga je dan creatief (mis)bruik maken van afwijkende treinnummers, dan kan het zijn dat je hele vreemde informatie krijgt.

Een gare maar snelle, tijdelijke oplossing is om de vervoerder op 'Niet Instappen' te zetten, en soms maakt men ook van de treinnaam 'Niet Instappen'. Op die manier is er ten minste _iets_ wat de reiziger vertelt niet in te stappen. In de ideale situatie zitten deze ritten in een eigen reeks nummers, waardoor ze eenvoudig volledig te filteren zijn.

Serenity now lijkt me van toepassing.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
U kunt met een binnenlands vervoersbewijs gewoon mee naar Zevenaar. Om de een of andere onduidelijke reden staat er vaak grote onzin op de perronscherrmen. Zo staat ook vaak dat de trein via een andere route rijdt zonder dat dit het geval is.
Reputatie 7
Weet je het zeker Tamzin? Ik dacht namelijk dat dit een leeg - mat rit was, (net zoals je in Roosendaal de extra trein - niet instappen naar België hebt, de stoptrein)
Reputatie 7
Badge +3
Ik had het uiteraard over de normale ritten op de normale ritten.
Reputatie 6
Badge +1
Het gaat hier specifiek even over de laatste paar ritten van de dag, zeemaat na 22:00u.

De 'andere route' heeft ermee te maken dat het vliegveld van Düsseldorf niet voorkomt in de lijst van stations die het infosysteem kent. Dat leidt tot handmatige invoer en daarmee een volgens het systeem niet geplande route. Henk kan vast iets beter uitleggen wat ik hier probeer op te schrijven.
Ik ben dit even voor je aan het uitvragen Keuzereiziger. Hoopte al een antwoord te hebben, maar het duurt iets langer dan verwacht. Zodra ik hier meer over weet laat ik je dit weten.
Reputatie 3
Het vliegveld station ligt gewoon langs de route. Een Skytrain monorail verzorgd de verbinding naar het vliegveld
Reputatie 7
Badge +4
De laatste trein naar Düsseldorf vertrekt om 20.44.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt nog wel later (21.44 en 22.44) maar dan moet je in Duisburg overstappen op de S1.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is wel zo.
Reputatie 6
Badge +1
Maar mijn vraag ging over de treinen van bijvoorbeeld vrijdag 23:22 en 00:22u vanaf Arnhem. Zie bijvoorbeeld https://www.ovtijden.com/avtdag/AH/20170728/
Reputatie 6
Dat zullen volgens mij treinen zijn die leeg naar Duitsland rijden.
UPDATE: Ik heb een terugkoppeling ontvangen Keuzereiziger. Het blijkt een bekend probleem wat zal worden aangepakt. Het gaat inderdaad om de laatste twee treinen die leeg naar Emmerich rijden vanuit Arnhem. Deze zijn inderdaad niet om in te stappen. Het is erg verwarrend wanneer de bestemming wel op de borden staat, dit zal z.s.m in de systemen worden aangepast.
Henk kan vast iets beter uitleggen wat ik hier probeer op te schrijven.
Oeh, PM me even in zo'n geval, ik lees niet erg actief mee. Als ik vanavond terug naar huis ga zal ik eens kijken voor je 🙂
Reputatie 7
Badge +3
De treinen worden in Emmerich schoongemaakt en ook moet het Duitse personeel 's avonds terug naar de Heimat. 's Morgens zullen er ook wel in omgekeerde richting lege treinen rijden.
Reputatie 7
Was ik dus toch niet zo gek 🙂
Jawel, maar dat is een ander verhaal :$

Welkom bij de club 🆒
Goed, ik zou nog even doen of ik ergens verstand van heb.

Zo staat ook vaak dat de trein via een andere route rijdt zonder dat dit het geval is.
De trein rijdt wel degelijk een andere route, als je de dienstregelingen in Donna zou vergelijken. Vorig jaar bijvoorbeeld was er een situatie waarbij de series 800 (Mt-Ht) en 3500 (Hrl-Ht) deze wijziging meekregen. De wijziging was een wijziging in het gebruikte dienstregelpunt net voor Utrecht, bij de overloopwissels.

Of dat een wijzigingselement zou moeten genereren kunnen we over discussieren. Ga je in dit soort situaties geen wijziging communiceren, dan had je afgelopen weekend op de sneltrein Ut-Asd via Hvs ook geen melding gehad.

Handmatige invoer? Ja, zo kan je deze creatieve oplossing ook noemen. Die regel dat er ook op de luchthaven wordt gestopt, is een treinnaam! Hetzelfde veld als bijvoorbeeld de regel 'Nachtnettrein', 'Ski-THALYS', et cetera.

Wat betreft de niet instappen. Een aantal elementen worden gevuld op basis van een stamtabel. Op basis van het treinnummer wordt zo onder andere treinnaam, treinsoort, vervoerder en een aantal velden nietinstappen/toeslag/reserveren etc. gevuld. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de MaterieelSoort. Deze stamtabellen worden bijgewerkt wanneer de dienstregeling wordt bijgewerkt. Met ingang van een nieuwe dienstregeling en de tussenliggende wijzigingsbladen dus. Ga je dan creatief (mis)bruik maken van afwijkende treinnummers, dan kan het zijn dat je hele vreemde informatie krijgt.

Een gare maar snelle, tijdelijke oplossing is om de vervoerder op 'Niet Instappen' te zetten, en soms maakt men ook van de treinnaam 'Niet Instappen'. Op die manier is er ten minste _iets_ wat de reiziger vertelt niet in te stappen. In de ideale situatie zitten deze ritten in een eigen reeks nummers, waardoor ze eenvoudig volledig te filteren zijn.

Serenity now lijkt me van toepassing.
Reputatie 6
Badge +1
Bedankt voor je wijze woorden Henk_NL!
En bedankt voor je terugkoppeling Miriam NS!

Wellicht kunnen er gewoon de reguliere 70000-nummers (of iets anders in de rage tot 99999) gebruikt gaan worden voor deze treinen. Nu is het idd wel vreemd te zien dat er een trein staat met personeel en een aankondiging, maar dat je niet mee mag rijden.
Ik zet in op serieuze wijziging per ingang drgl 2018, maar wed er niks op, for obvious reasons 🙂

Reageer