beantwoord

Nieuwe dienstregeling Eurostar?

  • 21 March 2022
  • 46 reacties
  • 1396 Bekeken

Reputatie 5

Vanaf april gaan er 3 rechtstreekse treinen tussen NL en Londen rijden. Ik zie echter dat de vroegste trein pas rond 14.30 uur (vanaf R'dam) vertrekt. De 2 andere verbindingen zijn nog later. Ik vind dat het voordeel van een snelle trein een beetje verloren gaat als je pas zo laat kunt vertrekken. Dan ben je pas tegen de avond in Londen. Ik denk dat er veel vraag is naar een ochtend-trein zodat je nog een groot deel van de dag beschikbaar hebt als je eenmaal aangekomen bent. 

Is er een bepaalde reden voor dat die treinen pas zo laat vertrekken vanuit NL? Vanuit de richting Londen komt er wel een vroegere rechtstreekse trein bij naar NL. Ik weet niet of NS invloed heeft op de dienstregeling van Eurostar? Ik denk dat die verandering het reizen per trein naar het VK behoorlijk zou stimuleren.

icon

Beste antwoord door Laura NS 30 March 2022, 14:33

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 5

Ik zie in die aprilperiode vluchten van Charleroi naar Stansted met 1 tussenlanding voor 45 euro retour (excl. ingecheckte bagage) Tientje voor busretour erbij en Stansted- London treinretour is omgerekend ca. 26 euro. Dat is andere koek dan bijna 300 euro voor een treinretourtje 🤣

Charleroi-Londen met tussenlanding? Dat is wel heel omslachtig, zeker als je dan nog eerst met een bus naar Charleroi moet. En voor die trein moet je gewoon vroeg boeken, dan is het qua prijs nog wel te doen. Voor corona ben ik meermaals met de rechtstreekse eurostar vanuit Londen voor maar e40,= voor een enkeltje gereisd. Dan is het nog wel te doen.

Reputatie 7
Badge +1

Charleroi-Londen met tussenlanding? Dat is wel heel omslachtig, zeker als je dan nog eerst met een bus naar Charleroi moet. En voor die trein moet je gewoon vroeg boeken, dan is het qua prijs nog wel te doen. Voor corona ben ik meermaals met de rechtstreekse eurostar vanuit Londen voor maar e40,= voor een enkeltje gereisd.

Ik ken ook verschillende mensen die voor dergelijke prijzen met de trein naar Londen zijn geweest. NS noemt nu 88 euro retour als vanafprijs (2x enkele reis is duurder). Eurostar heeft een tarievenzoeker waarmee je gemakkelijk kunt zien wat er per dag nog beschikbaar is.

Reputatie 7

Die prijzen wisselen gewoon heel erg. Spontaan volgende week naar Londen voor een weekend is er niet bij of je betaalt de hoofdprijs. Ik vind het soms ongelooflijke tarieven. Maar dat geldt ook voor treinvervoer in Engeland zelf, je slaat steil achterover. Wat is Nederlands spoorvervoer dan nog betaalbaar.

Reputatie 5

Die prijzen wisselen gewoon heel erg. Spontaan volgende week naar Londen voor een weekend is er niet bij of je betaalt de hoofdprijs. Ik vind het soms ongelooflijke tarieven. Maar dat geldt ook voor treinvervoer in Engeland zelf, je slaat steil achterover. Wat is Nederlands spoorvervoer dan nog betaalbaar.

Weekend (vooral vrijdag en zondag) is vaak heel duur, ja. 

Ik denk trouwens niet dat die tarieven zo extreem hoog zijn vergeleken met 20-30 jaar geleden ofzo (gecorrigeerd voor inflatie). Ik heb nog wel eens oude NS-international folders/advertenties uit de jaren ‘90 bekeken, maar toen betaalde je voor een retourtje Kopenhagen of zuid Frankrijk ook al snel 200-300 gulden p.p. Het lijkt vooral zo duur, omdat vliegen in de tussentijd zo absurd goedkoop is geworden met al die budgetmaatschappijen.

Reputatie 7
Badge

Probleem is dat Eurostar de enige vervoerder op het spoor is en dus bizarre prijzen kan vragen.

Ik zie in die aprilperiode vluchten van Charleroi naar Stansted met 1 tussenlanding voor 45 euro retour (excl. ingecheckte bagage) Tientje voor busretour erbij en Stansted- London treinretour is omgerekend ca. 26 euro. Dat is andere koek dan bijna 300 euro voor een treinretourtje 🤣

Charleroi-Londen met tussenlanding? 

Swiss biedt bijv. goedkope tickets van Charleroi naar Londen met een overstap in Zürich (!!!).

Reputatie 7
Badge +3

@dorae_mon Je slaat de spijker op de kop. De deregulering van de luchtvaart in de EU heeft de prijzen van de tickets enorm doen dalen. Voeg daarbij allerlei belastingvoordelen, geen accijns op kerosine en allerlei andere voordelen en het is snel duidelijk waarom de internationale treinen het zo moeilijk hebben met het concurreren op prijs.

Het zijn niet de treinkaartjes die zo duur zijn maar de vliegtickets die (veel) te goedkoop zijn.

De lage prijzen van de vliegtickets zijn direct de oorzaak geweest van het afblazen van het project Nightstar: nachttreinen door de Kanaaltunnel naar Londen en andere bestemmingen in het VK.

Er staat een uitgebreid artikel (alleen in het Engels) op Wikipedia: Nightstar (train) - Wikipedia

Reputatie 7

Ik zie in die aprilperiode vluchten van Charleroi naar Stansted met 1 tussenlanding voor 45 euro retour (excl. ingecheckte bagage) Tientje voor busretour erbij en Stansted- London treinretour is omgerekend ca. 26 euro. Dat is andere koek dan bijna 300 euro voor een treinretourtje 🤣

Charleroi-Londen met tussenlanding? 

Swiss biedt bijv. goedkope tickets van Charleroi naar Londen met een overstap in Zürich (!!!).

Wat een idiote wereld.

Reputatie 7

@dorae_mon Je slaat de spijker op de kop. De deregulering van de luchtvaart in de EU heeft de prijzen van de tickets enorm doen dalen. Voeg daarbij allerlei belastingvoordelen, geen accijns op kerosine en allerlei andere voordelen en het is snel duidelijk waarom de internationale treinen het zo moeilijk hebben met het concurreren op prijs.

Het zijn niet de treinkaartjes die zo duur zijn maar de vliegtickets die (veel) te goedkoop zijn.

En mede om dit oneerlijke speelveld blijft de internationale trein marginaal in vervoersaantallen. Ik heb niet de indruk dat dat snel anders zal worden. Men heeft het er al jaren over maar er verandert niets.

@iMark

@Rene74

Niet alleen het vliegtuig maar ook auto en bus zijn naar buitenlandse bestemmingen veel goedkoper dan de trein. Er is toch ook echt een kostenprobleem bij de Europese spoorwegen, mede veroorzaakt door het ontbreken van concurrentie, teveel personeel en teveel luxe eisen.

Reputatie 7
Badge +3

In het geval van treinen door de Kanaaltunnel zijn het vooral technische eisen die de treinen en daardoor exploitatie duur maken. Iedere exploitant krijgt daarmee te maken.

In het geval van treinen door de Kanaaltunnel zijn het vooral technische eisen die de treinen en daardoor exploitatie duur maken. Iedere exploitant krijgt daarmee te maken.

De kosten en eisen van Eurotunnel helpen inderdaad ook niet. Het is niet voor niets dat al die vrachtferry's nog steeds kunnen overleven.

Reputatie 7
Badge +1

De kosten en eisen van Eurotunnel helpen inderdaad ook niet. Het is niet voor niets dat al die vrachtferry's nog steeds kunnen overleven.

Dat laatste heeft er zeker ook mee te maken dat de overvaart lang genoeg duurt om als rustpauze te dienen maar de rit met "Le Shuttle” daarvoor te kort is.

Reputatie 7
Badge +3

De veerbootmaatschappijen voor vrachtverkeer concurreren vooral op prijs en dus ook op zo laag mogelijke kosten. P&O Ferries heeft vorige week 800 man Brits personeel ontslagen en vervangen door uitzendkrachten uit derdewereldlanden. Door gaten in het Britse arbeidsrecht lijkt P&O er nog mee weg te komen ook. Zie bijvoorbeeld: https://www.nu.nl/economie/6191294/po-ferries-geeft-toe-wet-te-hebben-overtreden-bij-ontslag-800-medewerkers.html

Andere maatschappijen hebben aangekondigd vergelijkbare trucs te moeten gaan uithalen als er niet tegen P&O wordt opgetreden.

Ik heb geen echt antwoord kunnen vinden, waarom er geen ochtendtrein gaat. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er niet genoeg vraag naar is, maar dat is een aanname. Sorry dat ik hier niet meer duidelijkheid over kan geven.

Reputatie 5

Ik heb geen echt antwoord kunnen vinden, waarom er geen ochtendtrein gaat. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er niet genoeg vraag naar is, maar dat is een aanname. Sorry dat ik hier niet meer duidelijkheid over kan geven.

Ik geloof er helemaal niets van dat dat de reden is. Als ik even op de eurostarsite kijk naar de prijzen, zie ik dat avondtreinen vaak tegen goedkopere tarieven te boeken zijn dan treinen eerder op de dag. Misschien dat een trein die om 6.00 uur vanuit A'dam vertrekt niet zo populair zou zijn, maar voor een trein vertrekkend rond 9.00 uur is er volgens mij vraag genoeg. Ik zou in dat geval tenminste eerder geneigd zijn voor de trein te kiezen dan met de huidige dienstregeling.

Reputatie 7
Badge

Ik kan me ook niet voorstellen dat die ochtendtrein weggehaald is vanwege te weinig vraag. 

Reputatie 7

Een ochtendtrein rond 9.00 uit Amsterdam en rond 9.30 uit Rotterdam zou echt ideaal zijn. Ben je lekker op tijd in Londen en kan je eventueel ook nog makkelijk veel verdere bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk dezelfde dag per trein bereiken.

Ik kan me ook niet voorstellen dat die ochtendtrein weggehaald is vanwege te weinig vraag. 

Ik denk meer om operationele redenen. Als je alle drie de treinen geconcentreerd in de middag en vooravond laat rijden heb je minder check-in personeel in Amsterdam en Rotterdam nodig (slechts één dienst). Zolang de bezetting van de treinen toch minimaal is zal er wellicht op de kleintjes worden gelet of er is gewoon niet meer personeel.

Reputatie 5

Ik kan me ook niet voorstellen dat die ochtendtrein weggehaald is vanwege te weinig vraag. 

Ik denk meer om operationele redenen. Als je alle drie de treinen geconcentreerd in de middag en vooravond laat rijden heb je minder check-in personeel in Amsterdam en Rotterdam nodig (slechts één dienst). Zolang de bezetting van de treinen toch minimaal is zal er wellicht op de kleintjes worden gelet of er is gewoon niet meer personeel.

Dat lijkt me idd een veel aannemelijker oorzaak.

Reputatie 7
Badge

De ochtendtrein Amsterdam-Londen gaat vanaf 5 september weer rijden. Goed nieuws.

Reageer