beantwoord

Nieuwe grensoverschrijdende verbindingen

• 26 juni 2019
  • 14 reacties
  • 498 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisleider**
  • 543 reacties
Als frequent internationaal reiziger ben ik zeer geïnteresseerd in nieuws over dit soort verbindingen, en er zijn veel plannen, maar voor mij is het nog niet helemaal duidelijk wanneer deze gaan rijden en hoe.
Bijvoorbeeld:

Intercity Amsterdam - Berlijn zonder lokwissel
Intercity Amsterdam - Keulen (naast ICE)
Intercity Eindhoven - Dusseldorf
Intercity Amsterdam - Aken
Sneltrein Groningen - Leer
Sneltrein Emmen - Rheine
Stoptrein Aken - Maastricht door naar Luik

Ik heb het een en ander kunnen vinden over 2025 en 2026 maar geldt dat voor al deze plannen of zit er iets tussen waarvan al gezegd is, die rijdt bijvoorbeeld uiterlijk eind 2020? Daarnaast lees ik ook over de eerder benoemde intercity Amsterdam - Aken die volgens de (recente) artikelen op korte termijn kan gaan rijden, door NS zelfs, maar het Duitse spoor werkt toch met een hele andere spanning? Ik lees er over op Treinennieuws.nl en 1limburg.nl dus complete onzin zal het ook niet zomaar zijn.
icon

Beste antwoord door Danny NS 26 juni 2019, 10:24

Hoi MJL,

Ik kan je hopelijk antwoorden op een aantal vragen.

NS wilt investeren in nieuwe locomotieven die zowel de Nederlandse infra als de Duitse aankan. Lees meer.

Nu de spoorbrug tussen Weener en Leer nog onbruikbaar is ligt dit plan nog in de vriezer. Herstel voor de brug is gepland. Hierna zal ook gekeken worden naar een eventuele sneltreinverbinding. Echter zal deze hoogstwaarschijnlijk niet door NS maar door Arriva of haar moederbedrijf DB worden gereden.

Arriva heeft sinds kort een trein tussen Aken en Maastricht rijden. Meer informatie dan dit artikel heb ik helaas niet.
Bekijk origineel

14 reacties

Hoi MJL,

Ik kan je hopelijk antwoorden op een aantal vragen.

NS wilt investeren in nieuwe locomotieven die zowel de Nederlandse infra als de Duitse aankan. Lees meer.

Nu de spoorbrug tussen Weener en Leer nog onbruikbaar is ligt dit plan nog in de vriezer. Herstel voor de brug is gepland. Hierna zal ook gekeken worden naar een eventuele sneltreinverbinding. Echter zal deze hoogstwaarschijnlijk niet door NS maar door Arriva of haar moederbedrijf DB worden gereden.

Arriva heeft sinds kort een trein tussen Aken en Maastricht rijden. Meer informatie dan dit artikel heb ik helaas niet.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat Arriva de sneltrein Leeuwarden-Groningen ook wil doortrekken naar Leer zodra dat kan.
Na de verbouwing van station Groningen is er inderdaad meer ruimte voor doorgaande treinen. Nu zijn de meeste sporen, met uitzondering van spoor 7, kopsporen.
Ik kan mij de tijd nog herinneren dat spoor 4 en 6 ook doorgaand waren, die zijn jaren geleden juist omgebouwd tot kopspoor. De oude loopbrug naar spoor 6/7 is nog altijd aanwezig.
Badge +3
In Groningen staat een hoop te gebeuren. Na de verbouwing wordt het inderdaad mogelijk om vanaf Leeuwarden door te rijden naar Winschoten en verder.
https://www.rtvnoord.nl/stationsplannen

Dan is het nog wachten op de totale vervanging van de onherstelbaar beschadigde Friesenbrücke over de Ems voordat weer doorgereden kan worden naar Leer (Ostf.)
Reputatie 2
Ik mis er nog een ik het lijstje; Weert-Hamont(-Antwerpen). De Belgische trein stopt nu 800m voor de Nederlandse grens (en staat daar dan vrij lang stil). Ik heb wel eens berichten gehoord over doortrekking van de Belgische dienst tot Weert, en het staat tevens in het huidige (Nederlandse) regeerakkoord.
Reputatie 6
Gebeurt er ook nog iets met het traject Hamont - Weert? Hier was eerder ook sprake van.
Reputatie 7
Badge +3
Gebeurt er ook nog iets met het traject Hamont - Weert? Hier was eerder ook sprake van.
Noch in België noch in Nederland is er budget om de infrastructuur daarvoor aan te passen.
Badge +3
Google is jullie vriend: https://www.rover.nl/nieuws-afdeling-limburg/item/wil-nederland-de-trein-hamont-weert-nog-wel

Of hier: https://www.1limburg.nl/kritiek-op-snelheid-heropening-treinverbinding-weert-hamont
Hier zegt de Staatssecretaris dat ze voorziet dat er in 2025 een IC van Eindhoven via Venlo naar Düsseldorf rijdt.

Het zal mij benieuwen. Vast staat dat het openen van de verbinding Weert - Hamont in het regeerakkoord staat. Maar ook dat papier is geduldig wanneer er geen budget wordt vrijgemaakt.
Reputatie 2
De NMBS voert op dit moment een onderzoek uit naar het per eind 2020 opstarten van een verbinding Liers - Luik - Maastricht (2 x per uur doordeweeks). Achter deze link is onderstaande informatie te vinden op pagina 34 van het vervoersplan voor de provincie Luik.

EN SEMAINE
• Les relations S41 Liers – Liège – Verviers, S42 Liers – Liège – Seraing – Flémalle et S43 Liers – Liège – Visé – Maastricht circulent toutes les 30 minutes tout au long de la journée en semaine
Badge +3
Ik maak uit het document op dat de NMBS helemaal niet wil samenwerken met buitenlandse partners en kiest voor een vlucht naar voren door zoveel mogelijk treinpaden te gaan bezetten. De drielandentrein van Arriva zal niet eerder dan 2023 in België gaan rijden. Vanaf dat jaar kunnen via open access andere vervoerders dan de NMBS gaan rijden in België. Maar ook kunnen aanbestedingen gewonnen gaan worden door andere vervoerders dan de NMBS.

Nog een citaat:
"2023 Mise en concurrence pour l’attribution des missions de service public de transport ferroviaire de voyageurs." Zie pagina 14, 15 en 16 van het door @cherrypie gelinkte document.
Reputatie 5
Zou die drielandentrein al toegelaten zijn als deze, puur theoretisch, door NS werd gereden? Bedrijven als Arriva zijn een bedreiging voor de NMBS, NS niet. NS kan en wil onder eigen naam niet concurreren met NMBS. De IC Brussel is officieel ook de Belgische intercityverbinding tussen Antwerpen en Brussel toch, ze rijden zelf niks anders op dat traject?
Reputatie 7
Badge +3
NS is met Abellio een even grote bedreiging voor de NMBS als Arriva.
Reputatie 5
Klopt, dat zeg ik. Abellio, Arriva en anderen willen ze niet hebben. NS is geen bedreiging.

Reageer