Nieuwe stoptrein Arnhem - Düsseldorf rijdt vanaf morgen, 6 april

Reputatie 5
Vanaf morgen, 6 april, gaat de nieuwe stoptrein van Arnhem naar Düsseldorf rijden. Ik ben benieuwd of het een succes wordt.
Abellio/VRR doen er tot op dit moment nog niet veel moeite voor, er wordt nl. nauwelijks rugbaarheid aan gegeven, ik denk dat de meeste reizigers niet eens weten dat deze trein gaat rijden. Een soort promotie had ik toch wel verwacht, dat gebeurt eigenlijk altijd bij de opening van een nieuwe lijn.
We zullen zien hoe deze trein het gaat doen, ik hoop van harte dat het aan gaat slaan! Vandaar dit bericht, tja, iemand moet toch aan het grote publiek melden dat deze trein gaat rijden:8:8

56 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Heel goed hoor. Ik ben er erg blij mee. Het begint goed met deze verbinding, want een dag later zijn er al werkzaamheden 😉 Ik ga morgen met deze trein mee en ben benieuwd hoe het zal gaan. Wat meer promotie had inderdaad geen kwaad gekund.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie dat de trein in de reisplanner een stoptrein wordt genoemd, maar dat deze in Nederland alleen in Ah en Zv stopt.

Voor een reis tussen Ah en Zv kan je in-/uitchecken bij Arriva/Breng/Abellio.

Link: http://nl.abellio.de/noordrijn-westfalen/fahrplaene-tickets/dienstregelingen. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
Het zal voor het grootste deel een trein zijn voor Duitsers die in Arnhem gaan winkelen, vergelijkbaar met Enschede en Gronau. Voor Nederlanders is er op kortere afstand aan de Duitse kant weinig interessants, dan moet je toch al gauw naar Düsseldorf.
Reputatie 4
Op zich kun je als toeristenbureau wel reclame gaan maken voor de plaatsen die langs of kortbij de spoorlijn liggen. Het is nu ook weer niet zo dat er helemaal niets te doen is. En voor de zuidelijke Achterhoek is het ook mooi meegenomen. Ligt namelijk op fietsafstand.
Reputatie 3
Het is een RegionalExpress. Dus niet echt een stoptrein maar ook geen intercity. Tussen Armhem en Emmerich en tussen Oberhausen is het een sneltrein maar tussen Emmerich en Oberhausen stopt hij overal.

Het is vergelijkbaar met de 8800 tussen Utrecht en Leiden. Die slaat tussen Utrecht en Woerden een paar stationnetjes over. Ook dat is geen echte stoptrein maar zeker geen intercity omdat er tussen Woerden en Leiden wel overal gestopt wordt en dan ook nog op enkel spoor. Die 8800 noem ik altijd gewoon stoptrein maar sommigen noemen het een intercity.

De nieuwe verbinding naar Duitsland is in Nederland een intercity te noemen terwijl het in Duitsland een stoptreintje is.
Reputatie 7
Badge +4
Er is vanuit Arnhem weer een aansluiting op het Duitse spoornet, los van de ICE. Dat is grote winst. Je kwam normaal vanuit Duitsland tot Emmerich en dan zou je via 's Heerenberg of de bus naar Nijmegen nog aansluiting hebben. Of andersom.

Deze verbinding is aanmerkelijk sneller, frequenter en makkelijker. Via Venlo was wel een optie en die is er natuurlijk nog steeds in een aantal gevallen. Perfect dat het via Venlo sinds de nieuwe dienstregeling er is, veel beter aansluit maar dat terzijde.

Er staat een Duits VRR-kaartjesautomaat in de hal van Arnhem. De Handyticket is makkelijker.
Reputatie 7
Badge +3
@Waldo G
Plaatsen als Emmerich of Wesel zijn niet interessant voor toeristen, daar ga je hooguit naar toe voor de Lidl, de Aldi of de DM. De regio Niederrhein is in Duitsland wat Oost-Groningen in Nederland is.

Oberhausen heeft dat grote winkelcentrum maar verder ook weinig te bieden en Duisburg is één grote verpauperde zooi. De interessante wereld begint in Düsseldorf.

Maar andersom zal het best wel druk worden, zeker op Duitse feestdagen als Goede Vrijdag en 1 mei.
Reputatie 7
Badge +3
Centro in Oberhausen is best een interessante bestemming voor Nederlanders. Handig is ook dat wanneer je een VRR-vervoerbewijs koopt dat ook geldig is in bus of tram. Maar je bent wel 95 minuten onderweg van Arnhem naar Oberhausen Neue Mitte (met overstap van trein op bus in Oberhausen-Sterkrade)

Vanuit Arnhem en Zevenaar kan het ook aantrekkelijk zijn om eens te gaan wandelen of fietsen in het gebied net over de grens. Verder ben ik het wel met Tamzin eens dat het gebied tussen Emmerich en Oberhausen niet bepaald uitblinkt door toeristisch gezien interessante bestemmingen. Daar valt voor een toeristenbureau weinig eer aan te behalen.

Voor de mensen in de regio Niederrhein is Arnhem een leuke bestemming en natuurlijk een prima knooppunt om verder te reizen in Nederland.
in Isselburg is een hele leuke dierentuin, in Duisburg zijn enkele interessante musea, een grote verpauperde zooi is overdreven
Reputatie 7
Badge +3
Het industriemuseum in Oberhausen is ook de moeite waard.
http://www.industriemuseum.lvr.de/de/oberhausen/oberhausen.html
Reputatie 7
Badge +3
@bdh
Die dierentuin is met OV vrijwel niet te bereiken.
@bdh
Die dierentuin is met OV vrijwel niet te bereiken.

maar wel per fiets vanuit Millingen of Rees, voor zover ik weet mag de fiets mee in RE19
Vanuit Arnhem en Zevenaar kan het ook aantrekkelijk zijn om eens te gaan wandelen of fietsen in het gebied net over de grens. Verder ben ik het wel met Tamzin eens dat het gebied tussen Emmerich en Oberhausen niet bepaald uitblinkt door toeristisch gezien interessante bestemmingen. Daar valt voor een toeristenbureau weinig eer aan te behalen.
De reis naar Airport Weeze NRN wordt met de nieuwe verbinding
frequenter (elk uur) en een stukje goedkoper (€15) vanuit Arnhem,
t.o.v. 3 keer per dag de verbinding met een taxibusje vanuit Nijmegen (€18)

ABELLIO Rail NRW GmbH Richting: Düsseldorf Hbf
code:
xxxxx   05:44   06:44   07:44   Arnhem CS..23:15   00:15
xxxxx 06:06 07:06 08:06 Emmerich...22:45 23:45

Bus SB58 Richting: Bahnhof, Kleve (Niederrhein)
code:
05:51   06:51   07:21   08:14   Emmerich...22:42   23:42
06:14 07:14 07:44 08:44 Kleve......22:16 23:16

NordWestBahn Richting: Düsseldorf Hbf
code:
06:25   xxxxx   07:51   08:51   Kleve......21:35   22:35
06:43 xxxxx 08:13 09:13 Weeze......21:17 22:17

Bus SW1 Richting: Airport Terminal 1, Weeze
code:
06:50   xxxxx   08:20   09:20   Weeze......21:07   22:07
07:01 xxxxx 08:31 09:31 Airport....20:56 21:56
kan iemand mij vertellen wat een abonnement gaat kosten voor het traject emmerich-arnhem ik woon in emmerich en werk in arnhem en rijdt nu elke dag met de auto. wil graag weten wat nu gunstiger is.
Reputatie 7
Het begint al goed vandaag, geen materieel...
Reputatie 7
Badge +4
kan iemand mij vertellen wat een abonnement gaat kosten voor het traject emmerich-arnhem ik woon in emmerich en werk in arnhem en rijdt nu elke dag met de auto. wil graag weten wat nu gunstiger is.

Het is strikt genomen een Duitse verbinding, niet van NS. Het valt onder VRR.
Reputatie 7
Badge +3
@daantje45
U kunt de tarieven vinden op de site van het VRR.
Behoorlijk dure treinkaartjes. En die trein stopt niet in Elten. Dat is dan voor mij een erg oninteressante spoorverbinding.
Reputatie 7
Badge +4
Het begint al goed vandaag, geen materieel...

Businzet tot Emmerich en vanaf 16.44 zou het weer normaal rijden. Aanloopproblemen dan maar.
Reputatie 7
Badge +3
Behoorlijk dure treinkaartjes. En die trein stopt niet in Elten. Dat is dan voor mij een erg oninteressante spoorverbinding.
Er zijn nog wat problemen rond het ontwerp en de uitvoering van station Elten.
http://www.derwesten.de/staedte/emmerich/neuer-bahnhof-elten-koennte-zum-sauerland-werden-id10527791.html

Er wordt aan gewerkt. Volgens Abellio NRW komt station Elten uiterlijk in 2019 in dienst.
https://www.abellio.de/de/nordrhein-westfalen/linien-reisetipps/linienuebersicht/linien/re19
Reputatie 7
Badge +3

De reis naar Airport Weeze NRN wordt met de nieuwe verbinding
frequenter (elk uur) en een stukje goedkoper (€15) vanuit Arnhem,
t.o.v. 3 keer per dag de verbinding met een taxibusje vanuit Nijmegen (€18)

Zo handig vind ik deze verbinding niet. Bovendien is bus SW1 van station Weeze naar de luchthaven een taxibusje waarvoor je je uiterlijk 30 minuten voor vertrek moet aanmelden. ("Linie SW1: TaxiBus 30 min. Voranmeldung unter 02841/8822444 v.6:30 - 22:30 Uhr")
De reisplanner van het VRR geeft veel gedetailleerdere informatie dan die van DB.
http://www.vrr.de/de/index.html (Niet in het Nederlands maar wel in het Engels beschikbaar.)
Reputatie 7
Badge +3
De Gelderlander meldt dat de trein voorlopig niet kan rijden vanwege software problemen. Dan vraag je je af er niet getest is.
Reputatie 5
Helaas een wel erg valse start vandaag, een voorbeeld hoe het in ieder geval NIET moet wil je deze lijn een succes laten worden. Eerst geen treinen tot 12 uur, later bijgesteld tot 15.30 uur en vervolgens tot 16.30 uur. De site van DB geeft aan dat de trein vanaf Zevenaar rijdt, NS zegt dat er bussen rijden tot Emmerich. Dat laatste blijkt te kloppen, dus geen eenduidige informatie. Verder doet de kaartjesautomaat in Arnhem het niet i.g.v. pinnen. Wel reed de VIP trein met genodigden vanaf Arnhem, zonder reizigers dus. Want dat feestje moest gewoon doorgaan. Niet bepaald een feestje voor de reiziger zo de 1e dag.
Hopelijk zijn dit aanloopproblemen, maar dat er nog wel het nodige verbetert moet worden, zie bijv. verschillende reizigersinformatie, dat is wel duidelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Er stond om 16.30 uur een trein klaar in Arnhem en daar zaten ook mensen in. Wat me wel verbaasde is dat ze deze dienst met vijfwagenstellen rijden, lijkt wat optimistisch.

Wat betreft de Duitse automaten vraag ik me af of die sowieso wel NL-pinpassen accepteren. In Venlo kun je volgens mij ook alleen met cash, creditcard en Duitse passen betalen.
Reputatie 6
Badge

Wat betreft de Duitse automaten vraag ik me af of die sowieso wel NL-pinpassen accepteren. In Venlo kun je volgens mij ook alleen met cash, creditcard en Duitse passen betalen.

`Je mag hopen, dat ze ook 'maestro' accepteren. Anders missen die automaten voor een groot deel hun doel.. DB automaten in Duitsland accepteren overigens wel Maestro.

Reageer