nightjet zurich | NS Community
beantwoord

nightjet zurich

  • 6 December 2021
  • 41 reacties
  • 5014 Bekeken

Hallo allemaal, de nieuwe NightJet naar Zurich zou als normale IC gezien worden in duitsland (dus je hoeft niet de reserveren). gaat dit ook in Nederland gebeuren? de slaaprijtuigen snap ik dat ze gereserveerd moeten worden maar de zitrijtuigen misschien niet?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 6 December 2021, 22:22

Bekijk origineel

41 reacties

Interessant, Fedde N. Ik ben eens rond gaan snuffelen en kan dit verder nergens vinden. 
Voor zover bekend geldt er voor de Nightjet een reserveringsplicht zowel in binnen- als buitenland.

Waar heb je deze informatie over geen reserveringsplicht binnen Duitsland precies gevonden? Nu maak je mij ook nieuwsgierig!

Reputatie 7
Badge +1

Interessant, Fedde N. Ik ben eens rond gaan snuffelen en kan dit verder nergens vinden.

De DB laat gewoon 2 treinen zien, NJ en IC:

De IC (dat zijn uiteraard gewoon zitrijtuigen in dezelfde trein) is zonder reserveringsplicht en daarvoor kunnen gewone, doorgaande tickets voor geboekt worden als je ervoor of erna nog moet overstappen.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik uit vergelijkbare vragen op het uitermate zeer grondige duitse forum van de drehscheibe heb begrepen, wordt enkel IN DE een stuk bijgeplaatst dat als IC wordt gezien, met dus de normale duitse regels voor gebruik IC. Dus van/naar NL ontkom je dan niet aan een extra dure REServering en idem dito als je zo verder CH in wil-tenzij je steeds overstapt..

In DE rijdt deze trein precies in het huidige pad van wat sinds een jaartje of wat een ICE is en tot daarvoor ook een gewone IC. De noord-ri. trein rijdt zelfs helemaal door tot Hamburg-Kiel. Heb hem zelf 2x benut tijdens een lange InterRail sept-nov, vanaf Basel SBB en beide keren was het zeer rustig, maar tot voor covid was het altijd een zeer goed bezette trein.

Dat is toch vreemd omdat de DB site zoals @rvdborgt laat zien toch echt uitgaat van een IC vanaf Amsterdam tot Zurich en daar ook kaartjes voor verkoopt. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik zo'n kaartje van €59.90 met Zugbindung en zonder reservering voor deze IC-trein koop en daarmee in Amsterdam wil instappen. 

Als het IC-deel niet mee zou rijden van/naar Amsterdam blijft er op het NL-stuk ook slechts een trein van 4 wagons over, het IC-deel zijn immers acht van de twaalf rijtuigen. Ook dat lijkt me wat vreemd.

Er is echter nog iets anders wat het verhaal onwaarschijnlijk maakt. De stops in Oberhausen,  Duisburg en Düsseldorf zijn slechts 2-3 minuten en dus niet berekend op aan/afkoppelen. Alleen in Köln Deutz wordt langer gestopt maar dat leent zich niet voor aan/afkoppelen aangezien daar beneden op de doorgaande sporen wordt gestopt.  

Een andere interessante vraag is of ik in Nederland zonder toeslag mee mag voor een binnenlandse rit tot Arnhem, immers een Duitse IC is in Nederland niet toeslagplichtig. 

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik uit vergelijkbare vragen op het uitermate zeer grondige duitse forum van de drehscheibe heb begrepen, wordt enkel IN DE een stuk bijgeplaatst dat als IC wordt gezien, met dus de normale duitse regels voor gebruik IC. Dus van/naar NL ontkom je dan niet aan een extra dure REServering en idem dito als je zo verder CH in wil-tenzij je steeds overstapt..

Heb je daar een link bij? Als DB dit doorgaand van Amsterdam naar Zürich als IC zonder reserveringsplicht verkoopt, dan is dat duidelijk, lijkt me.

Dat is toch vreemd omdat de DB site zoals @rvdborgt laat zien toch echt uitgaat van een IC vanaf Amsterdam tot Zurich en daar ook kaartjes voor verkoopt. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik zo'n kaartje van €59.90 met Zugbindung en zonder reservering voor deze IC-trein koop en daarmee in Amsterdam wil instappen. 

Als het IC-deel niet mee zou rijden van/naar Amsterdam blijft er op het NL-stuk ook slechts een trein van 4 wagons over, het IC-deel zijn immers acht van de twaalf rijtuigen. Ook dat lijkt me wat vreemd.

Er is echter nog iets anders wat het verhaal onwaarschijnlijk maakt. De stops in Oberhausen,  Duisburg en Düsseldorf zijn slechts 2-3 minuten en dus niet berekend op aan/afkoppelen. Alleen in Köln Deutz wordt langer gestopt maar dat leent zich niet voor aan/afkoppelen aangezien daar beneden op de doorgaande sporen wordt gestopt.  

Een andere interessante vraag is of ik in Nederland zonder toeslag mee mag voor een binnenlandse rit tot Arnhem, immers een Duitse IC is in Nederland niet toeslagplichtig. 

Dat is dus de verwarring, misschien weet het personeel het wel

Ik heb verder geen idee van deze trein maar zou me uit jullie verhalen kunnen voorstellen dat het IC deel in Nederland niet toegangelijk is.

Reputatie 5

Ik betwijfel of het nu als beste antwoord aangevinkte antwoord van bahnrider correct is (zoals Tamzin ook al suggereert).

Ik zag 2-3 weken terug op Arnhem Centraal een leeg-materieel-oefenrit van deze trein voorbijkomen: die was op maximale lengte, en met alle DB IC rijtuigen. Ik denk dus dat er niets onderweg bijgeplaatst wordt, maar dat deze trein gewoon in volledige samenstelling van en naar Amsterdam Centraal rijdt.

En, met een dag te gaan voor de start van deze dienst, lijkt het me toch dat er binnen NS een protocol/richtlijn/besluit is omtrent de reserveringsplicht van deze IC/NJ? Al was het alleen maar om het makkelijker te maken voor het personeel.

 

Edit: ik was niet de enige die deze testrit voorbij zag komen. Dit moet 16 november geweest zijn, zie het volgende filmpje:

https://youtu.be/Yh7mMJh1P3I

Reputatie 7
Badge

Er zitten ook zitrijtuigen van de SBB tussen. Die gaan we ook elke dag zien in Nederland?

Reputatie 7
Badge +3

Het is een interessant geval die NJ 403/IC 60403.

Voor Utrecht Centraal wordt geen aankomsttijd vermeld. Voor de IC 60403 worden meer tussenstops getoond dan voor de NJ403. Waarschijnlijk omdat ÖBB geen in- en uitstappers wil in de couchettes en en de slaaprijtuigen tussen Keulen en Offenburg.

Voor de zitplaatsen in de IC 60403 is geen reserveringsplicht. De gecombineerde trein stopt blijkbaar helemaal niet in Arnhem. De DB geeft de suggestie om van Arnhem naar Utrecht te reizen en daar op te stappen.
 

 

 
 
×
 
 
 
Badge +3

Zou hij misschien via Venlo rijden en daarom niet in Arnhem komen?

Reputatie 5

Bovenstaande reisschema’s zijn de omleidingsroutes via Venlo (als er werkzaamheden zijn tussen Arnhem en Oberhausen, zoals een deel van volgende week). Zie ook de kruisjes onderaan met Verkehrstage. Als er geen werkzaamheden rijdt deze trein gewoon via Arnhem (v. 22.02).

Er zijn (weer) werkzaamheden op het Duitse stuk, de regionale treinen rijden ook slechts van Arnhem tot Sterkrade:

Streckensperrung zwischen Oberhausen Hbf und Oberhausen-Sterkrade aufgrund von Weichen- und Ausbauarbeiten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij deze de screenshots screenshots van de andere verkeersdagen via de normale route via Emmerich. :grinning:

Nog steeds geen aankomsttijden in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. De trein is niet bedoeld voor verkeer binnen Nederland.

Als eerste de IC60403


En de NJ403: 


 

Reputatie 7
Badge +1

Ik betwijfel of het nu als beste antwoord aangevinkte antwoord van bahnrider correct is (zoals Tamzin ook al suggereert).

Ik zag 2-3 weken terug op Arnhem Centraal een leeg-materieel-oefenrit van deze trein voorbijkomen: die was op maximale lengte, en met alle DB IC rijtuigen. Ik denk dus dat er niets onderweg bijgeplaatst wordt, maar dat deze trein gewoon in volledige samenstelling van en naar Amsterdam Centraal rijdt.

Het antwoord van bahnrider is inderdaad niet correct. Er worden onderweg geen rijtuigen afgehaald of bijgeplaatst en in de rijtuigen die als IC rijden is er geen reserveringsplicht.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een andere opzet dan indertijd de CityNightLine (CNL). Die had een heel rangeercircus in Koblenz.

Het is een stuk comfortabeler voor de reizigers wanneer er ‘s nachts niet wordt gerangeerd met de rijtuigen. Maar er zijn nog steeds veel stops op tussengelegen stations waardoor de slaapervaring niet optimaal zal zijn. En dan wordt er ook nog een keer kopgemaakt in Frankfurt (Main) Hbf. 

Voor de lichte slapers onder ons lijkt het me niet bepaald een feestreis waarna je goed uitgeslapen op je bestemming aankomt.

Overigens lijkt het me niet dat het de bedoeling is om de trein binnen Nederland te gebruiken. Het is niet voor niets dat er geen aankomsttijden in Utrecht en Arnhem worden vermeld. Dat voorkomt dat de trein in reisinformatiesystemen terechtkomt als reismogelijkheid. 

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Het is inderdaad een andere opzet dan indertijd de CityNightLine (CNL). Die had een heel rangeercircus in Koblenz.

Het is een stuk comfortabeler voor de reizigers wanneer er ‘s nachts niet wordt gerangeerd met de rijtuigen. Maar er zijn nog steeds veel stops op tussengelegen stations waardoor de slaapervaring niet optimaal zal zijn. En dan wordt er ook nog een keer kopgemaakt in Frankfurt (Main) Hbf. 

De combinatie met een IC is waarschijnlijk een compromis omdat het anders helemaal niet kostendekkend te maken is. Hoeveel reizigers zullen er buiten de vakantieperioden dagelijks van Nederland naar Zwitserland zijn?

Reputatie 7
Badge +1

De combinatie met een IC is waarschijnlijk een compromis omdat het anders helemaal niet kostendekkend te maken is. Hoeveel reizigers zullen er buiten de vakantieperioden dagelijks van Nederland naar Zwitserland zijn?

De CNL Amsterdam - Zürich was een van de best bezette CNL's. Ook buiten de klassieke vakantieperioden zijn er redelijk wat reizigers. Het helpt natuurlijk ook dat er t/m Keulen nog een aantal grote steden met veel potentieel worden bediend.

Maar de combinatie met IC helpt inderdaad om kostendekkend te worden. Dat stelde DB ook al vast in de laatste paar jaar van de CNL.

Reputatie 7
Badge

Alleen in Basel SBB worden rijtuigen bijgeplaatst/afgekoppeld.

Is het mogelijk om met je ov-chipkaart tussen arnhem en amsterdam te reizen met deze trein?

Reputatie 7
Badge +1

Is het mogelijk om met je ov-chipkaart tussen arnhem en amsterdam te reizen met deze trein?

Nee, binnenlandse reizen in Nederland zijn niet toegestaan. Richting Zürich alleen instappen; richting Amsterdam alleen uitstappen.

Voor zover ik weet kun je alleen met de Nightjet als je die gereserveerd hebt plus je accomodatie. 

Reputatie 7
Badge +4

Binnen Duitsland wordt het overigens wel in een aantal gevallen als reisadvies aangegeven. Duitsland kent wat nachttreinen. Net na middernacht kun je vanaf Berlijn via Hamm en Duisburg nog naar Nederland, enne vanaf Duisburg overstappen op: inderdaad de slaaptrein met zitplaatsen.

Het is off-topic maar mogelijk een leuke tip voor mensen die in Berlijn de laatste trein naar Nederland misten. Het zijn zitplaatsen en overstappen in Hamm en Duisburg. De overstaptijden vallen mee en in Duitsland kan wat marge geen kwaad ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet kun je alleen met de Nightjet als je die gereserveerd hebt plus je accomodatie. 

In de IC-zitrijtuigen in de nachttrein naar Zürich is reserveren niet verplicht.

Badge +3

Iemand op Twitter is erg blij met deze, dat kan dus gewoon?

 

Reageer