nightjet zurich | NS Community
beantwoord

nightjet zurich

  • 6 December 2021
  • 41 reacties
  • 5012 Bekeken

Hallo allemaal, de nieuwe NightJet naar Zurich zou als normale IC gezien worden in duitsland (dus je hoeft niet de reserveren). gaat dit ook in Nederland gebeuren? de slaaprijtuigen snap ik dat ze gereserveerd moeten worden maar de zitrijtuigen misschien niet?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 6 December 2021, 22:22

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Mja, de IC heeft hun nacht-ICE vervangen dus vandaar dat zij het IC-deel zullen zijn blijven runnen. SBB doet ook nog wat qua rijtuigen beschikbaar stellen.

Verwarrend is wel dat ik bij de rit van vandaag juist bij de NJ403 in de DB-planner een melding zag dat een tweede klas zitrijtuig vervangen is door een 1e klas zitrijtuig, maar dat de 60403 daar geen melding over had.

Kennelijk zit DB dus ook op een of andere in het exploitatie complot. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik vermoed op grond van het bovenstaande dat er een verschil in de exploitatie verantwoordelijkheid zit tussen de zitgedeelten in beide treinen. Ook het aparte IC-nummer van de Zwitserse trein doet zoiets vermoeden.

Eenvoudig vast te stellen via de DB planner door de reis te plannen en dan bij de bewuste trein op het knopje "Beförderer” te klikken. Bij de IC 60403 naar Zürich krijg je dan dit…

 

Kies je de NJ403 dan staat de OeBB als eerste genoemd en bij de trein naar Wenen/Innsbruck staat alleen de OeBB vermeld als vervoerder.

De zitplaatsen lijken niet te boeken zijn via de website van de Nightjet. Bij de nachttreinen naar Wenen en Innsbruck kun je wel zitplaatsen reserveren via de Nightjet en kun je ook een hele 6-persoonscoupé afhuren voor je eigen reisgezelschap, maar binnen Oostenrijk is het zitgedeelte volgens mij wel weer opengesteld voor binnenlandse reizigers.

Er is een verschil tussen de trein naar Wenen en die naar Zürich. De Weense trein is alleen een NightJet, de Zwitserse trein is een gecombineerd rijdende NightJet en IC. Voor de Zwitserse trein verkoopt DB gewoon zelf zitplaatsen (met Spar- en Supersparpreis) voor het IC-gedeelte maar voor de Weense trein wordt voor zitplaatsen doorgeschakeld naar het systeem van de OBB.

Ik vermoed op grond van het bovenstaande dat er een verschil in de exploitatie verantwoordelijkheid zit tussen de zitgedeelten in beide treinen. Ook het aparte IC-nummer van de Zwitserse trein doet zoiets vermoeden.

De zitplaatsen lijken niet te boeken zijn via de website van de Nightjet. Bij de nachttreinen naar Wenen en Innsbruck kun je wel zitplaatsen reserveren via de Nightjet en kun je ook een hele 6-persoonscoupé afhuren voor je eigen reisgezelschap, maar binnen Oostenrijk is het zitgedeelte volgens mij wel weer opengesteld voor binnenlandse reizigers.

Reputatie 6

Maar de exploitant van de trein is NS International, of zie ik dat verkeerd. 🤔

Ja, maar die meneer die zegt dat het mag is niet een medewerker van NS International maar de eerste de beste inhuurkracht van de Klantenservice. Ik vraag me af waar die zijn info vandaan haalt. Persoonlijk vertrouw ik de info in de app van DB toch iets neer.

Verder is overigens de vraag wie de exploitant van het IC-gedeelte van de trein (IC60403) is. 

Als een medewerker die NS representeert iets zegt, mag je daar toch vanuit gaan. Althans, in de normale wereld werkt dat wel zo. 

Ik zou het wel even in een tweet of iets dergelijks vragen, zodat je iets hebt om mee te slaan. 

Oostenrijkse spoorwegen toch? Aangezien Nightjet een onderdeel is van hun.

De NJ403 valt inderdaad onder de OBB maar hoe zit het met de IC60403? Je praat hier in feite over twee aparte treinen die gecombineerd rijden.

Er staat natuurlijk niet voor niets in de planner dat binnenlands gebruik in zowel Nederland als Zwitserland verboden is.

Maar de exploitant van de trein is NS International, of zie ik dat verkeerd. 🤔

Ja, maar die meneer die zegt dat het mag is niet een medewerker van NS International maar de eerste de beste inhuurkracht van de Klantenservice. Ik vraag me af waar die zijn info vandaan haalt. Persoonlijk vertrouw ik de info in de app van DB toch iets neer.

Verder is overigens de vraag wie de exploitant van het IC-gedeelte van de trein (IC60403) is. 

Reputatie 7
Badge

Oostenrijkse spoorwegen toch? Aangezien Nightjet een onderdeel is van hun.

Maar de exploitant van de trein is NS International, of zie ik dat verkeerd. 🤔

 

 

Volgens de klantenservice van NS International mag je in ieder geval mee met de zitrijtuigen, zonder toeslag of reservering. Mits je natuurlijk bent ingecheckt.

Dat kan een of andere medewerker van de klantenservice van NS wel vinden maar als de exploitant van de trein dat niet vindt heeft die het laatste woord.

 

 

Betekent dat dat je dan ook met de Nightjet van Amsterdam naar Arnhem mag en v.v., of moet de site eigenlijk aangepast worden?

Voor de lig- en slaaprijtuigen is een reservering verplicht en daar mag je dus sowieso niet in mee.

De trein naar Zürich (niet die naar Wenen) heeft ook zitrijtuigen (die zijn bedoeld voor reizigers van Nederland naar Duitsland en voor binnenlands IC-nachtvervoer in Duitsland) en daar zou je volgens NS in principe dus mee moeten kunnen.

Echter het is de vraag of het veelal buitenlandse personeel van de trein dat ook vindt. De app van DB geeft namelijk aan dat richting Duitsland uitstappen in Utrecht en Arnhem niet is toegestaan, in de richting Amsterdam is idem dito instappen in Arnhem en Utrecht niet toegestaan. Anders gezegd, volgens DB is binnenlands vervoer in Nederland verboden.

Overigens is er ook geen enkele noodzaak voor, er rijdt ieder halfuur een intercity van Amsterdam naar Arnhem, dus waarom de problemen opzoeken?

Volgens de klantenservice van NS International mag je in ieder geval mee met de zitrijtuigen, zonder toeslag of reservering. Mits je natuurlijk bent ingecheckt.

Het klopt dat de normale IC sneller is, maar ergens lijkt het me een leuke ervaring om een keertje de Nightjet voor een binnenlands reisje te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +2

Die intercity van Amsterdam naar Arnhem is ook nog eens sneller, want door de snelheidsbeperking die de Vectron locomotief tussen Utrecht en Arnhem heeft wordt de Nightjet/Nacht-IC naar Zürich bij Maarn aan de kant gezet om de reguliere IC voorbij te laten.

(Er mogen maar twee treinen met Vectron op volle snelheid over dat baanvak, die ontheffing gebruikt de Nightjet naar Wenen/Innsbruck al)

 

 

Betekent dat dat je dan ook met de Nightjet van Amsterdam naar Arnhem mag en v.v., of moet de site eigenlijk aangepast worden?

Voor de lig- en slaaprijtuigen is een reservering verplicht en daar mag je dus sowieso niet in mee.

De trein naar Zürich (niet die naar Wenen) heeft ook zitrijtuigen (die zijn bedoeld voor reizigers van Nederland naar Duitsland en voor binnenlands IC-nachtvervoer in Duitsland) en daar zou je volgens NS in principe dus mee moeten kunnen.

Echter het is de vraag of het veelal buitenlandse personeel van de trein dat ook vindt. De app van DB geeft namelijk aan dat richting Duitsland uitstappen in Utrecht en Arnhem niet is toegestaan, in de richting Amsterdam is idem dito instappen in Arnhem en Utrecht niet toegestaan. Anders gezegd, volgens DB is binnenlands vervoer in Nederland verboden.

Overigens is er ook geen enkele noodzaak voor, er rijdt ieder halfuur een intercity van Amsterdam naar Arnhem, dus waarom de problemen opzoeken?

Is het mogelijk om met je ov-chipkaart tussen arnhem en amsterdam te reizen met deze trein?

Nee, binnenlandse reizen in Nederland zijn niet toegestaan. Richting Zürich alleen instappen; richting Amsterdam alleen uitstappen.

Nog even terugkomend op dit. Hier staat het volgende: 'Met een geldig binnenlands vervoerbewijs kun je binnen Nederland meereizen op een internationale trein, behalve op de Eurostar. In sommige gevallen betaal je een toeslag.'

Betekent dat dat je dan ook met de Nightjet van Amsterdam naar Arnhem mag en v.v., of moet de site eigenlijk aangepast worden?

Reputatie 7
Badge +4

Ja. Elders geef ik een voorbeeld dat je na middernacht vanaf Berlijn via Hamm en Duisburg nog met deze trein naar Nederland gaat. Vanuit Nederland kun je het ook als een late verbinding naar Keulen gebruiken. Dan gebruik je de zitplaatsen en reserveren hoeft niet.

Badge +3

Iemand op Twitter is erg blij met deze, dat kan dus gewoon?

 

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet kun je alleen met de Nightjet als je die gereserveerd hebt plus je accomodatie. 

In de IC-zitrijtuigen in de nachttrein naar Zürich is reserveren niet verplicht.

Reputatie 7
Badge +4

Binnen Duitsland wordt het overigens wel in een aantal gevallen als reisadvies aangegeven. Duitsland kent wat nachttreinen. Net na middernacht kun je vanaf Berlijn via Hamm en Duisburg nog naar Nederland, enne vanaf Duisburg overstappen op: inderdaad de slaaptrein met zitplaatsen.

Het is off-topic maar mogelijk een leuke tip voor mensen die in Berlijn de laatste trein naar Nederland misten. Het zijn zitplaatsen en overstappen in Hamm en Duisburg. De overstaptijden vallen mee en in Duitsland kan wat marge geen kwaad ;-)

Voor zover ik weet kun je alleen met de Nightjet als je die gereserveerd hebt plus je accomodatie. 

Reputatie 7
Badge +1

Is het mogelijk om met je ov-chipkaart tussen arnhem en amsterdam te reizen met deze trein?

Nee, binnenlandse reizen in Nederland zijn niet toegestaan. Richting Zürich alleen instappen; richting Amsterdam alleen uitstappen.

Is het mogelijk om met je ov-chipkaart tussen arnhem en amsterdam te reizen met deze trein?

Reputatie 7
Badge

Alleen in Basel SBB worden rijtuigen bijgeplaatst/afgekoppeld.

Reputatie 7
Badge +1

De combinatie met een IC is waarschijnlijk een compromis omdat het anders helemaal niet kostendekkend te maken is. Hoeveel reizigers zullen er buiten de vakantieperioden dagelijks van Nederland naar Zwitserland zijn?

De CNL Amsterdam - Zürich was een van de best bezette CNL's. Ook buiten de klassieke vakantieperioden zijn er redelijk wat reizigers. Het helpt natuurlijk ook dat er t/m Keulen nog een aantal grote steden met veel potentieel worden bediend.

Maar de combinatie met IC helpt inderdaad om kostendekkend te worden. Dat stelde DB ook al vast in de laatste paar jaar van de CNL.

Het is inderdaad een andere opzet dan indertijd de CityNightLine (CNL). Die had een heel rangeercircus in Koblenz.

Het is een stuk comfortabeler voor de reizigers wanneer er ‘s nachts niet wordt gerangeerd met de rijtuigen. Maar er zijn nog steeds veel stops op tussengelegen stations waardoor de slaapervaring niet optimaal zal zijn. En dan wordt er ook nog een keer kopgemaakt in Frankfurt (Main) Hbf. 

De combinatie met een IC is waarschijnlijk een compromis omdat het anders helemaal niet kostendekkend te maken is. Hoeveel reizigers zullen er buiten de vakantieperioden dagelijks van Nederland naar Zwitserland zijn?

Reageer