NMBS (België) trekt zich terug uit Railplus

• 10 november 2019
  • 8 reacties
  • 318 Bekeken

Vanaf 8 december kunnen er geen Railplus-kaartjes [1] meer gekocht worden voor België. Dus NMBS ziet liever een volle bus dan een volle trein...

[1] https://www.nsinternational.nl/nl/tarieven-en-kortingen/overige-kortingen-met-de-trein#tab__railplus

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me dat de NMBS zelf wel kan bepalen of dit wel of niet verstandig is.

Reputatie 6

December 2020 stopt NS ook met RailPlus.

Badge +3

Heb je daar een bronvermelding voor?

Edit: bron gevonden: https://locov.nl/binaries/Locov%202019-224756%20Besluit%20tarieven%202020_tcm118-412842.pdf

Ik zie overigens dat de brief medeondertekend is door het “Hoofd Klantinnovatie en Strategie”. Ik ben benieuwd in hoeverre ik als klant geïnnoveerd ga worden door NS en welke strategie daarachter schuilgaat. Ik vrees het ergste.

Klantinnovatie is natuurlijk een belachelijke term. Niet de klanten maar de producten kunnen geïnnoveerd worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Door de verdeelsleutel voor de kosten is het een Oost-Europees feestje geworden op kosten van de West-Europese spoorwegen. Die laatste groep stapt er daardoor uit. 

Reputatie 6

Door de verdeelsleutel voor de kosten is het een Oost-Europees feestje geworden op kosten van de West-Europese spoorwegen. Die laatste groep stapt er daardoor uit. 

West Europa is wel een stuk groter dan alleen Nederland en België.

In onder andere Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije  en Hongarije geven de betreffende nationale vervoerders RailPlus gratis bij hun landelijke kortingskaart. 

Reputatie 7
Badge +3

Frankrijk geeft wel een RP-kaart maar zelf geen korting. En in Duitsland heb je er in de praktijk vrijwel niets aan aangezien de Verkehrsverbunde niet meedoen en er bij het Fernverkehr alleen korting is op het peperdure Flextarief.

De ruzie over de financiering doet de grote betalers afhaken, dat blijft gewoon een feit.

Reputatie 1

Haha, zal wel innovatie voor de klant zijn. 

Verder denk ik dat Railplus zijn beste tijd ook wel heeft gehad. Prijzen zijn steeds voordeliger en transperanter. Kaartje Breda - Antwerpen is volgens mij al voor 9 eu. Ook vanuit Amsterdam met Early bird België tickets is het goed te doen.

Wie weet komt er wel een algemeen internationaal kortingskaartjes. Europa blijft goede internationale verbindingen immers belangrijk vinden. Daarbij is dit evenals goedkoop bellen in het buitenland een goede manier om inwoners te laten zien wat het voordeel van Europa is. 

Je bij NS International nog wel voor na deze datum boeken met Railplus voor België, maar er komt bij de afrekening te staan dat deze “ongeldig in trein” is.

Reageer