Nog geen besluit herbouw Friesenbrücke (traject Groningen - Leer)

• 24 januari 2017
  • 13 reacties
  • 308 Bekeken

Badge +3
In OV-Magazine vandaag een bericht over de herbouw van de vorig jaar beschadigde Friesenbrücke waardoor er geen treinen meer kunnen rijden van Groningen naar Leer.
Onze oosterburen zijn er nog niet in geslaagd om een besluit te nemen. Herbouw van de huidige brug gaat tot 2021 duren. Bouw van een geheel nieuw brug met bredere doorvaart (voor de werf van Meyer) gaat tot 2024 duren en kost 14 miljoen euro meer.

https://www.ovmagazine.nl/2017/01/nog-geen-besluit-over-friesenbrucke-1518/

Het enige positieve in het verhaal is dat er blijkbaar geen sprake is van afstel van het repareren van de verbinding.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
In de regionale pers rond Leer is er een verwijzing naar de Wiederaufbau gemaakt. De conclusie was dat Duitsland vandaag de dag nog in Trümmer (puin voor het gemak) had gelegen als het herstel na de oorlog net zo lang had geduurd als met deze brug.

Jammer, de verbinding was niet snel maar verder handig.
Badge +3
Als er midden in Hannover (de hoofdstad van Niedersachsen) een brug was kapotgevaren was men natuurlijk al lang begonnen met de reparatie. Vanuit Hannover geredeneerd Is Leer (Ostfriesland) maar een zeer dunbevolkte uithoek. Zo werken die dingen helaas.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vraag me af of dit op het niveau van een Bundesland geregeld moet worden, maar als dat zo is, dan vrees ik inderdaad met enige vreze. Het is geen verbinding van het kaliber Hannover-Berlijn.
Badge +3
Ik vraag me af of dit op het niveau van een Bundesland geregeld moet worden, maar als dat zo is dan vrees ik inderdaad met enige vreze. Het is geen verbinding van het kaliber Hannover-Berlijn.
Het gaat er niet zozeer om op welk niveau iets geregeld moet worden maar op welk niveau iets geregeld wordt. In het artikel wordt duidelijk gesproken over Deutsche Bahn en Nedersaksen.

Ook de Duitse bron, de NDR, heeft het over de "Norddeutschand-Chef der Bahn" en "Niedersachsens Verkehrsminister".
http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Entscheidung-ueber-Friesenbruecke-vertagt,friesenbruecke238.html
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt er op dat de Duitsers niet echt geïnteresseerd zijn aan herbouw, Groningen is de vragende partij. Er wordt daarom nu een forse bijdrage van de Provincie Groningen verlangd bij een eventuele herbouw. Ik moet nog zien dat het er ooit nog van komt.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt er op dat de Duitsers niet echt geïnteresseerd zijn aan herbouw, Groningen is de vragende partij. Er wordt daarom nu een forse bijdrage van de Provincie Groningen verlangd bij een eventuele herbouw. Ik moet nog zien dat het er ooit nog van komt, het zou best kunnen dat Winschoten over 10 jaar zo maar het eindpunt is.
Reputatie 7
Badge +3
Als er midden in Hannover (de hoofdstad van Niedersachsen) een brug was kapotgevaren was men natuurlijk al lang begonnen met de reparatie. Vanuit Hannover geredeneerd Is Leer (Ostfriesland) maar een zeer dunbevolkte uithoek. Zo werken die dingen helaas.
Dat is in Nederland niet anders. Als station Schiphol voor de zoveelste keer verbouwd moet worden is er meteen geld maar voor een traject als Arnhem-Doetinchem of Nijmegen-Roermond is er nooit geld.
Badge +3
Dat is in Nederland niet anders. Als station Schiphol voor de zoveelste keer verbouwd moet worden is er meteen geld maar voor een traject als Arnhem-Doetinchem of Nijmegen-Roermond is er nooit geld.
Dat ben ik niet geheel met je eens. Sinds de provincies meer te zeggen hebben over het OV is er geld gekomen voor de elektrificatie van het Kamperlijntje, Zwolle-Wierden en de Maaslijn.

De deelstaat Nedersaksen is qua oppervlakte groter dan Nederland. Dus op dat niveau is Leer (Ostfr) echt een uithoek, vanuit de hoofdstad Hannover gezien. Verder heb ik geen zicht op de financieringsstromen van de deelstaat en is het ook onduidelijk of de coaster die tegen de brug gevaren is verzekerd was.

De uitvoering is in ieder geval een stuk minder slagvaardig dan die van Rijkswaterstaat na de aanvaring van de stuw bij Grave. De Duitsers zijn nu al een jaar aan praten over een oplossing en veel urgentie wordt er niet tentoongespreid. Dat is nogal verbazingwekkend.
Reputatie 7
Badge +3
De elektrificaties die je noemt worden voor een groot deel door de betrokkenen provincies betaald, niet door de rijksoverheid. Hetzelfde geldt voor de verlenging Roodeschool-Eemshaven en gold ook voor Zuidbroek-Veendam.

Bij de Friesenbruecke speelt ook nog mee dat de Meyer Werft achter de schermen bij de deelstaatregering lobbyt om de brug niet meer te herbouwen. Omdat het de enige grote werkgever in de regio is laat Hannover zijn oren daar maar al te graag naar hangen. Vanuit Hannover zou ik dus maar geen steun voor herbouw verwachten. Tijd rekken en kosten opdrijven is daar het devies.

Als het er toch nog ooit van komt zal Groningen een groot deel van de rekening betalen want de Duitsers hebben er (daar moet je eerlijk in zijn) geen enkel belang bij om hier geld in te steken. Groningen moet daarom maar eens nadenken wat men wil: hier geld voor uittrekken of mikken op een busverbinding.
Reputatie 4
Als er geen goederenverkeer over die brug gaat zie ik het niet gebeuren dat de brug wordt hersteld.
Reputatie 7
Badge +3
Tenzij de Provincie Groningen het leeuwendeel van de kosten betaalt. Voor 350 reizigers per dag gaat DB Netz echt geen tientallen miljoenen uitgeven.
Reputatie 2
Waarom een nieuwe brug terwijl er een stukje verderop nog een brug ligt waarover een snelbus rijdt die er niets eens langer over doet als de oude trein.
Reputatie 7
Badge +3
De provincie Groningen droomt nog steeds van een uitbouw tot een HSL naar Bremen en Hamburg. Dat is wat andere dan de huidige bus. Over hoe reëel dat allemaal is laat ik me maar liever niet uit.

De busverbinding is trouwens wat rommelig. Arriva rijdt parallel aan de trein tot Leer en Flixbus rechtstreeks naar Oldenburg en Bremen.

Reageer