beantwoord

NRW ticket vanaf arnhem geldig?

Reputatie 2
Ik kom er maar niet uit of het NRW-ticket nu wel of niet vanaf Arnhem geldig is voor mij een belangrijke keuze om te bepalen of ik de volgende keer vanaf arnhem of Venlo naar duitsland gaan , vanaf mij vertrekpunt is beide ongeveer even ver reizen. Dus ik vraag mij af of iemand de stand van zaken kent om het NRW-ticket.

Als het NRW-ticket geldig is hoe gaat het dan met de poortjes op Arnhem?
icon

Beste antwoord door iMark 8 April 2017, 00:26

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Waarom lees je de folder niet even? Kijk eens op pagina 12 en 13.

Reputatie 7
Badge +3
Informatie is te vinden op de website van Abellio.
Het NRW-ticket is geldig vanaf Arnhem.
http://nl.abellio.de/noordrijn-westfalen/fahrplaene-tickets/tickets-tarieven

De poortpassage in Arnhem wordt hier beschreven:
http://nl.abellio.de/noordrijn-westfalen/dienstregelingen-tickets/poortpassage-arnhem
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt er op dat alleen VRR-tickets tot Arnhem gelden maar geen tickets tegen NRW-tarief. De link naar de Abellio site hierboven vermeldt die optie ook niet.

De DB-site bevestigt dat ook: voor Emmerich-Keulen worden kaartjes tegen NRW-tarief verkocht maar voor Arnhem-Keulen niet.
Reputatie 4
Alleen hier bevestigt iemand die contact heeft gehad met Abellio zelf dat NRW Pauschalpreistickets (bijv. het SchönerTagTicket) wel geldig zijn:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?003,8145185
Reputatie 7
Badge +4
De NRW dagticket is wel degelijk geldig, net als vanaf Venlo. Arnhem wordt evenzeer als Venlo beschouwd als een Duits tariefpunt. Ik heb er al mee gereisd 😉
Reputatie 7
Badge +3
DB heeft toch duidelijk een andere mening en die vertrouw ik meer dan een of andere medewerker van Abellio. Van Venlo of Enschede naar Keulen v.v. verkoopt DB inderdaad NRW-dagkaarten maar vanaf Arnhem naar Keulen v.v. toch echt niet (net als vanaf Heerlen). Ik heb het gevoel dat de Abellio medewerker VRR-tarief en NRW-tarief door elkaar heeft gehaald te meer daar ook de Abellio-site zelf bij het tarief uitsluitend VRR-tickets noemt.
Reputatie 7
Badge +4
DB gaat niet over dit traject. Wel jammer overigens want je hebt ook niet veel aan je Bahncard daardoor 😉
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Dat is in dit geval niet relevant. DB is niet de vervoerder. Het gaat erom of Abellio de NRW-tickets vanaf Arnhem accepteert en dat is duidelijk het geval, zoals ik in mijn eerste bijdrage al had geschreven. Abellio rijdt de treinen in opdracht van de VRR conform de tariefvoorwaarden van de VRR.

Voor degenen die het echt zwart op wit willen hebben raad ik aan om de folder als pdf te downloaden vanaf deze pagina:
http://nl.abellio.de/noordrijn-westfalen/dienstregelingen-tickets/tickets-tarieven/grensoverschrijdende-tickets-en

Hier de link naar de folder zelf:
http://www.vrr.de/imperia/md/content/service/ticketbroschuere/broschuere_nl.pdf
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt er op dat ook jij NRW- en VRR-tickets door elkaar haalt. In de folders waar je toe verwijst komt het woord NRW-ticket niet in voor, die reppen uitsluitend over VRR-tickets. Hoezo zwart op wit?
Reputatie 7
Badge +3
Het blijft een vaag verhaal. Jammer dat Abellio, DB en VRR met hun informatie niet op één lijn zitten.
Reputatie 4
Je kunt NRW-tickets ook gewoon uit de kaartautomaat in Arnhem halen. Je krijgt dan een ticket met een grote barcode die je kunt gebruiken voor de poortpassage.

Volgens mij zitten VRR en Abellio op een lijn met hun informatie. Van DB durf ik dat niet te zeggen. Op welke website heb je gelezen dat NRW-tickets niet geldig zijn vanaf Arnhem?

Reputatie 4
Dat je geen NRW ticket voor vertrekpunt Arnhem online bij DB kan kopen heeft waarschijnlijk eerder te maken met bepaalde databases die nog niet goed geupdate zijn.

Ik wilde laatst ook online een VRR TagesTicket aanschaffen via vrr.de (http://www.vrr.de/de/tickets/kaufen/ticketshop/index.html).
Daar staat een lijst van vervoerders waar je de tickets kan aanschaffen. Nu bleek bij o.a. de DB website dat er een starthalte/station opgegeven moet worden, maar Arnhem staat niet in die lijst. Hierdoor was dus een VRR TagesTicket aanschaffen via DB geen mogelijkheid.
Gelukkig is bij de vervoerder Rheinbahn de keuze van starthalte/station weggelaten, waardoor de TagesTicket daar wel aangeschaft kan worden.
Reputatie 4
Klopt, in de VRR app kun je ook nog geen mobiel ticket kopen vanaf Arnhem. Ik heb intussen contact gehad met VRR en die gaven aan dat dit inderdaad een fout is en dat men al bezig is het achterliggende probleem te verhelpen.
Reputatie 7
Badge +3
Het blijft een vaag verhaal. Jammer dat Abellio, DB en VRR met hun informatie niet op één lijn zitten.
Dat is een ander probleem en dat ben ik met je eens.

Maar je moet niet beweren dat het er op lijkt dat ik VRR- en NRW-tickets door elkaar haal en dat in de folders waarnaar ik verwijs het woord NRW niet voorkomt. Dat is aantoonbaar apekool en zegt meer over jouw leeskwaliteiten dan de mijne.
Reputatie 7
Badge +3
@Maarten86
bahn.de verkoopt voor reizen van Arnhem naar NRW-stations buiten het VRR-gebied v.v. geen tickets tegen NRW-tarief (ook geen Pauschaltickets) maar uitsluitend tickets tegen het standaard internationale tarief. Dat is dus anders dan bij Venlo en Enschede.

Abellio heeft het op.zijn site ook uitsluitend over VRR-tickets maar in de folder dan wel weer over NRW-tickets.

VRR vertelt dat je met een VRR-ticket naar Arnhem kunt maar je kunt die tickets via hun site niet kopen.

Tot slot staat in Arnhem nergens aangegeven waar je voor Abellio moet in/uitchecken, die paar extra stikkers waren kennelijk te duur.

En dan wordt opa Jansen dus geacht deze chaos te begrijpen. Geklungel van de bovenste plank.
Reputatie 4
Ik ben het met je eens dat er veel geklungeld is. De Nederlandse vertaling op de machines is om je de ogen uit de kop te schamen en het feit dat je nog niet met bankpasjes of creditcards kunt betalen is ook niet om over naar huis te schrijven.

Bij de poortjes zijn wel Abelliostickers aangebracht. Die zitten er al sinds de eerste dag dat Abellio rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik was er op goede vrijdag en toen zaten er op de poorten en paaltjes alleen stickers van Arriva en Breng.
Reputatie 4
Op het poortje zelf zit een sticker met een Abelliologo erop. Boven de poortjes is inderdaad alleen Arriva en Breng te zien.
Reputatie 7
Badge +3
Abellio heeft het op.zijn site ook uitsluitend over VRR-tickets maar in de folder dan wel weer over NRW-tickets.
Abellio verwijst op de website naar de tarieven van de VRR. Op de website van de VRR staan keurig verwijzingen naar de NRW-tickets. Daar ligt het probleem niet.

Volgens mij zijn de problemen met de verkrijgbaarheid van tickets, het niet elektronisch kunnen betalen bij de automaat in Arnhem, de informatie op verschillende websites etc. ontstaan doordat Abellio een paar maanden eerder naar Arnhem is gaan rijden dan eerder was voorzien. Het is natuurlijk mooi dat de treinen er nu zijn maar wel jammer dat de haastklus geleid heeft tot slordigheden en slecht gecoördineerde informatie.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het officiele document met de meeste recente versie van tariefsvoorwaarden voor het NRW-tarief opgeduikeld. Het staat op de officiele site http://busse-und-bahnen.nrw.de/news-downloads/downloadcenter/#!el/67#!el/41 onder Tarifbestimmungen NRW-Tarif ab dem 01. Januar 2017.

In bijlage 1c staan de trajecten buiten NRW waar (overigens uitsluitend NRW-Paulschaltickets) geldig zijn en dat is voor Nederland uitsluitend naar Venlo en Enschede.
.
Maar er staat ook een folder (d.d. 12-12-2016) met het lijnennet op dezelfde site onder de kop NRW Regionalverkehrsplan 2017 en daar staat Arnhem-Emmerich weer wel aangegeven als een van de trajecten buiten NRW waar Pauschaltickets geldig zijn.

Kortom, zelfs op de officiële site van NRW is de info niet consistent.
Reputatie 7
Badge +3
http://busse-und-bahnen.nrw.de/news-downloads/downloadcenter/?tx_v3downloads_pi1%5Bdownload%5D=8863&tx_v3downloads_pi1%5Bfile%5D=vrr_schienenschnellverkehr_2017.pdf

In ieder geval staat op de lijnennetkaart (upload van 13 maart 2017) dat de RE19 met ingang van april 2017 naar Arnhem gaat rijden. Blijkbaar was zelfs toen de preciese dag nog niet bekend. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Sterker nog, op de kaart staat zelfs dat NRW-Pauschaltickets geldig zijn tot Arnhem. Gewone enkeltjes en retourtjes overigens niet, daarvoor moet je buiten het VRR-gebied (bijv. naar Keulen) het hoge internationale tarief betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Het toont maar weer eens aan hoe ingewikkeld het voor de spoorsector is om wijzigingen door te voeren tijdens de lopende jaardienst. Nu zijn er allerlei schoonheidsfoutjes en rafelrandjes.
Reputatie 7
Badge +3
Flexibiliteit en spoorwegen is gewoon niet zo'n goede combinatie. En misschien is het Duitse tariefsysteem ook wel een beetje erg ingewikkeld.
Ik heb onlangs in mijn Holländer Deutch een praatje met de conductrice gemaakt over de geldigheid van VRR en NRW tarieven. Zij was zeer duidelijk :VRR das geht, NRW leider nicht (nur ab Emmerich)

Vergroot ik nu de verwarring door erdere conclusies te ontkennen?

Wat ik ineressant zou vinden: Is er iemand die regelmatig zelf met het NRW tarief naar Arnheim weet te reizen?

Reageer