NS International Ticket niet te wijzigen | NS Community
beantwoord

NS International Ticket niet te wijzigen


Reputatie 1
Hallo allemaal,

In februari heb ik een treinticket gekocht voor mij en mijn ex-partner naar Disneyland in Parijs vanaf Antwerpen centraal. Zoals je al kunt lezen zeg ik ex-partner, de relatie is komen te beëindigen.

Ik reis nooit met de trein maar ik heb blijkbaar een ticket gekocht met voorwaarden waarbij ik iets niet kan omboeken of annuleren.
Bovenstaande regels zijn mij duidelijk. Ik wil de reis ook niet omboeken of annuleren, maar het ticket voorzien van een andere naam. Ik wil namelijk graag mijn zus meenemen voor een dagje naar Disneyland. Aangezien de tickets keurig betaald zijn dacht ik dat dit geen probleem zou moeten zijn.

Gisteren voor de zekerheid toch maar contact opgenomen met de NS omdat ik dacht dat het ticket vast gewijzigd zou moeten worden. Echter kreeg ik meteen de totaal emotieloze opmerking dat het jammer voor mij is maar dat enkel mijn ex met deze treinkaart mag reizen. Zelfs als ik het ticket betaald heb. Wijzigen is dus geen optie. Als ik echter in de voorwaarden kijk zie ik dat omboeken of annuleren niet mogelijk is, maar dat het treinkaartje niet van een andere naam voorzien kan worden vind ik zo snel niet terug. Dat is het enige wat er moet gebeuren.. de naam veranderen in die van mijn zus!

Kan iemand mij helpen hoe ik dit op kan lossen? De NS zelf is nou niet bepaald menselijk in deze situatie en bedenkt geen enkele oplossing. Ik moet maar een nieuw ticket kopen voor mijn zus van € 180,-! Ze mag zelfs niet plaats nemen op de stoel naast me want die is gereserveerd voor mijn ex.. maar die gaat niet! Sterker nog.. Deze mevrouw gaf zelfs doodleuk aan dat ze het ticket wel voor me kan annuleren zonder restitutie, zodat ze de stoel dan aan anderen kunnen doorverkopen.... Dan verdienen ze er gewoon twee keer aan! Dat moet toch niet de bedoeling zijn?

Dus mensen.. alle hulp is welkom! Indien dit niet opgelost wordt is dit wel een gevalletje "koude douche" voor Radar. Dit is simpelweg niet willen helpen bij een onvoorziene situatie. Ik had dan wellicht wat beter moeten kijken bij het bestellen, maar tegen betaling moet dit toch wel te wijzigen zijn? Het is geen opzet, ik heb dit ook niet zo voorspelt bij het kopen van deze kaartjes. Ik wil zaterdag dolgraag een dagje naar Parijs met mijn zus zonder dat dit ons onnodig € 180,- gaat kosten. Een beetje menselijkheid moet er toch wel zijn NS? Denk eens in oplossingen.

Groet,
Michelle
icon

Beste antwoord door Maxime NS 2 July 2019, 19:45

Bekijk origineel

14 reacties

Het lijkt hier te gaan om een no-flex tarief. Als het inderdaad om dat tarief gaat, dan is duidelijk aangegeven dat er geen wijzigingen mogelijk zijn. Daarom zijn deze tickets ook een stuk goedkoper dan tickets waarbij wel wijzigingen/annuleringen mogelijk zijn.

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/8489

No-Flex tickets kunt u na boeking niet meer wijzigen en bij annulering krijgt u geen geld terug. Kiest u voor een dergelijk niet flexibel tarief? Dan adviseren wij u een annuleringsverzekering af te sluiten
Reputatie 1
Oké, dat is me duidelijk. Maar wijzigen in de zin van een reis omboeken is toch wel een stuk anders dan een ticket van simpelweg een ander naam voorzien? Ik wil deze reis dolgraag maken, gewoon zoals hij gepland staat. Enkel niet met mijn ex, maar met mijn zus.
Reputatie 7
Badge
Het ticket kan niet meer gewijzigd worden. Blijkbaar wordt er ook mee bedoeld dat de naam van de reiziger niet meer gewijzigd kan worden.
Reputatie 1
Duidelijk 😉 Dan toch maar op stap naar de "koude douche".
Tsja NS heeft wel op haar website onderstaande geplaatst

Over NS

Wie zijn wij?

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3 en we werken voor hen aan een zo aangenaam en duurzaam mogelijke reis van deur tot deur.

De praktijk is helaas een stuk weerbastiger. NS kent maar 1 lijn en is zeer moeilijk tot bewegen te brengen.
Indien u bijvoorbeeld een topic als staking op 28 mei jl. voor de lol zou willen doornemen komt u ook tot de conclusie dat bovenstaande stelling een gotspe is.

Ik heb de afgelopen jaren met enige regelmaat met de Thalys gereisd en eerlijk gezegd nog nooit mijn ID hoeven te tonen. Indien u derhalve in het bezit bent van het ticket van uw ex, zou ik het wel weten.

Veel plezier in Parijs.
Een andere naam lijkt me onder omboeken vallen. Omdat u waarschijnlijk een ticket heeft gekocht tegen een gereduceerd tarief zijn er beperkingen met betrekking tot de flexibiliteit zoals geen restitutie en geen omboekingen. Zoiets is niets bijzonders, ook hotels en vliegtuigmaatschapijen hanteren dit soort voorwaarden in ruil voor gereduceerde kamerprijzen of goedkope tickets. Het is daarbij aan uzelf om af te wegen of u het risico wel of niet wil nemen.

NS is in dit geval alleen maar een verkoopkantoor, u reist van Antwerpen naar Parijs met Thalys (of SNCF), dat zijn andere spoorwegmaatschappijen en die bepalen hun eigen ticketvoorwaarden waar NS zich als verkoper gewoon aan te houden heeft. Zelf als NS u zou willen helpen dan mogen ze dat niet tenzij NS die €180 uit eigen zak aan Thalys gaat betalen en daar begint NS uiteraard niet aan.

Overigens voor tickets naar Duitsland gelden soortgelijke regels en beperkingen. Het is daarom verstandig altijd de voorwaarden die bij een ticket horen vooraf te bekijken.
Reputatie 7
Badge +4
Het punt is dat uw ex gewoon met het kaartje kan reizen als uw zus een nieuwe krijgt. Het kenmerk van een e-ticket is dat hij op naam staat. Strikt genomen kunt u er zoveel afdrukken als u wilt en ook alle neven en nichten meenemen als de tickets niet op naam zouden zijn.

Er is zelden controle op het ID in deze trein, maar als uw zus er mee reist, heeft ze hoe dan ook geen geldig ticket. Het doet niet ter zake of er voor een ander betaald is. Uw zus reist met een ticket van een man -althans als uw partner een man was, en dat valt ook op. De boete is het normale maximale tarief voor de TGV met de kosten. U kunt de gok nemen, maar uw zus zit dan wel fout. De Thalys kent ook ingangscontrole, in de trein zelf komt men doorgaan één keer langs.

Uw verhaal voelt niet onredelijk aan, maar dit is de ellende met een ticket op naam.

U kunt het nog een keer proberen bij NSInternational.
Reputatie 1
Bedankt allemaal voor de vlotte reacties. Helaas dus geen oplossing behalve de gok te wagen.. Vind ik toch gevaarlijk omdat ik niet het risico wil lopen om er in Brussel uitgezet te worden! :(
Hoe kijken jullie aan tegen een verklaring van mijn ex waarin hij verklaart dat hij het kaartje niet gebruikt en heeft overgedragen aan mijn zus? Met ondertekening en een kopie van zijn ID?
Reputatie 7
Badge +4
Thalys werkt met gereserveerde plaatsen, dat maakt het geloofwaardiger, maar formeel heeft het geen functie. Stel hem dan wel ook in het Frans op. Er is meer kans dat u bij de ingangscontrole niet binnen komt, dan dat u er in Brussel uitgezet wordt. Dat is voor uw zus dan ook niet gratis.
Hoe kijken jullie aan tegen een verklaring van mijn ex waarin hij verklaart dat hij het kaartje niet gebruikt en heeft overgedragen aan mijn zus? Met ondertekening en een kopie van zijn ID?
Dat zal niet helpen. De essentie bij goedkope kaartjes is dat ze niet te wijzigen zijn en als je wel de mogelijkheid wil hebben om te kunnen wijzigen dat je dan maar een duurder kaartje moet kopen. Als ze dat toch zouden toestaan halen ze hun eigen tarievenbeleid onderuit want dan koopt er niemand nog een duurder kaartje.
Hallo Michelleverdoolaege, welkom op de NS Community.

Wat een vervelende situatie zeg!

Het lijkt hier te gaan om een no-flex tarief. Als het inderdaad om dat tarief gaat, dan is duidelijk aangegeven dat er geen wijzigingen mogelijk zijn. Daarom zijn deze tickets ook een stuk goedkoper dan tickets waarbij wel wijzigingen/annuleringen mogelijk zijn.

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/8489

No-Flex tickets kunt u na boeking niet meer wijzigen en bij annulering krijgt u geen geld terug. Kiest u voor een dergelijk niet flexibel tarief? Dan adviseren wij u een annuleringsverzekering af te sluiten


Dit klinkt inderdaad aannemelijk en dan zou je alleen nog iets via de annuleringsverzekering kunnen doen. Onder omboeken valt ook het wijzigen van de gegevens van de reiziger.
Reputatie 7
Erg spijtig verhaal, inderdaad.

Toch even een open deur controleren: staat de naam van de man op het daadwerkelijk uitgeprinte ticket ? Dat was vroeger bij de tickets van Thalys via de SNCF namelijk nadrukkelijk niet zo.

Je wordt dus niet de trein uitgezet, maar de controleur dwingt je eerder om een ticket tegen vol tarief ter plekke te kopen. Ik weet niet, of dat ook met de bankkaart kan, misschien alleen cash. Je zou kunnen overwegen de cash mee te nemen en het risico dan te nemen.
Reputatie 7
Badge +4
Bij de kartonnen kaartjes van Thalys, die je dus in het servicecentrum afdrukt, staat geen naam. Op een e-ticket wel.
de controleur dwingt je eerder om een ticket tegen vol tarief ter plekke te kopen. Ik weet niet, of dat ook met de bankkaart kan, misschien alleen cash.
Vorig jaar was ik op Schiphol toen er in Hoofddorp een bermbrand was.

Geen treinverkeer via de HSL of Leiden mogelijk.

Een van de laatste treinen die op Schiphol arriveerde, was de Thalys naar Parijs.

Omdat ik niet direct een optie zag om op tijd te zijn voor mijn laatste Lijnbus, heb ik ter plekke een Thalysticket gekocht tot Rotterdam. Mét mijn bankkaart.

En ik was niet de enigste. De Thalys heeft toen goede zaken gedaan. Het balkon en de bar stonden vol.

Reageer