beantwoord

NS International tickets - goedkoop tarief naar Zwitserland verdwenen

• 27 februari 2021
  • 14 reacties
  • 352 Bekeken

Hallo, 

Aankomende zomervakantie ben ik samen met 3 vrienden van plan om naar Zwitserland te reizen met de trein. Ik keek welke kaarten er beschikbaar waren en ik zag kaarten voor €40 per stuk. Alleen toen ik nu keek waren deze kaarten al helemaal weg op het betreffende tijdstip. 
Komen deze kaarten weer terug en waarom zijn ze ineens weg?

icon

Beste antwoord door Thom 27 februari 2021, 08:36

Voor het Duitse traject kunt u met uw drie vrienden, mits u samen reist, goedkoop op stap met het Quer durchs Land ticket, geldig van elk Duits station naar elk Duits station, maar dan wel met RE en RB (stop-) treinen. De RE treinen houden het midden tussen de Nederlandse Intercity en een stoptrein, maar zijn vaak redelijk vlot. Formeel is het ticket  ook geldig voor S-bahn en IRE. U bent even op stap, maar de kosten zijn laag. Met zijn vieren bent u voor het Duitse traject (€ 42 + (3 x 7)) =  € 63 kwijt. Dat is naar Zwitserland € 15,75 p.p. Vertrekken formeel vanaf Kaldenkirchen, een paar minuten na Venlo. Daarna kunt u de trein richting Dusseldorf/Keulen nemen. U komt dan tot Basel Bad Bf, een Duits station op Zwitsers grondgebied.

Venlo is Nederland, maar heeft wel de status van een Duits station (eigenlijk tariefpunt) voor een NRW-ticket. Formeel niet voor QDL maar in de praktijk is instappen in Venlo geen probleem, en hanteren de Duitse conducteurs vanwege de inconsistentie de regel die geldt voor het grensoverschrijdende NRW-ticket. 

https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/regionaal/dagticket-voor-duitsland.shtml

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge

Via welke verbinding ging je reis? Een directe?

Via welke verbinding ging je reis? Een directe?

De verbinding via Dusseldorf 

Reputatie 7
Badge +4

Voor het Duitse traject kunt u met uw drie vrienden, mits u samen reist, goedkoop op stap met het Quer durchs Land ticket, geldig van elk Duits station naar elk Duits station, maar dan wel met RE en RB (stop-) treinen. De RE treinen houden het midden tussen de Nederlandse Intercity en een stoptrein, maar zijn vaak redelijk vlot. Formeel is het ticket  ook geldig voor S-bahn en IRE. U bent even op stap, maar de kosten zijn laag. Met zijn vieren bent u voor het Duitse traject (€ 42 + (3 x 7)) =  € 63 kwijt. Dat is naar Zwitserland € 15,75 p.p. Vertrekken formeel vanaf Kaldenkirchen, een paar minuten na Venlo. Daarna kunt u de trein richting Dusseldorf/Keulen nemen. U komt dan tot Basel Bad Bf, een Duits station op Zwitsers grondgebied.

Venlo is Nederland, maar heeft wel de status van een Duits station (eigenlijk tariefpunt) voor een NRW-ticket. Formeel niet voor QDL maar in de praktijk is instappen in Venlo geen probleem, en hanteren de Duitse conducteurs vanwege de inconsistentie de regel die geldt voor het grensoverschrijdende NRW-ticket. 

https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/regionaal/dagticket-voor-duitsland.shtml

Reputatie 6

Als goedkope tarieven niet meer te zien zijn dan zijn ze uitverkocht. Mijn tip is om direct te boeken als je zo'n goedkoop tarief ziet. Jammer want 40 euro naar Zwitserland (ik neem aan Basel?) is echt een koopje.

Reputatie 3

U komt dan tot Basel Bad Bf, een Duits station op Zwitsers grondgebied.

Afhankelijk van waar je wilt zijn in Zwitserland en de planning, zou je ook voor een reis naar Schaffhausen kunnen kiezen.

Ik heb ooit de omgekeerde reis gemaakt met dit ticket naar Venlo (via Karlsruhe/Mainz/Koblenz). Dat was prima te doen in een dag, al lijkt er geen regionale trein meer van Singen naar Karlsruhe te rijden.

Hoe dan ook, met een QDL-ticket heb je aardig wat opties en ben je ook vrij flexibel. Al kunnen de overstaptijden soms wel lang zijn, dus je moet er wel tijd voor/zin in hebben. 

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard zijn andere bestemmingen nabij de grens evenzeer mogelijk.De waterval blijft een mooi verschijnsel. Basel is echter vrij standaard, vandaar. Het plannen is handig op https://www.bahn.de/p/view/index.shtml

Er kan dan gekozen worden uit ‘Nur Nahverkehr’ en niet, wat standaard is, uit de snelste verbindingen. Nur Nahverkehr moet de keuze zijn met een QDL. Kies  bijvoorbeeld Venlo en Basel Bad Bf. Dan blijkt dat niet alleen de totale tijdsduur verschillend is, maar ook de wachttijd en het type trein. Na een dag reizen kan het laatste stukje als stoptrein wat vervelend zijn, dan wel een wat langere wachttijd in Karlsruhe komt beter uit. Hoe dan ook, als mensen voor heel weinig geld in een groep willen reizen, is het een mooie en relatief onbekende mogelijkheid, vandaar dat ik mensen er ook op wijs.

Mensen die in een groep naar Berlijn gaan, kunnen van deze optie veel gemak hebben. Studenten reizen binnen Nederland toch al zonder meerkosten.

De Probe Bahncard in combinatie met een Sparpreis kan handig zijn. U heeft dan wel de korting maar voor een lagere prijs en natuurlijk wel voor een kortere termijn. Die termijn is als u incidenteel reist natuurlijk geen probleem.

Ik moet in alle eerlijkheid toegeven dat ik zelf altijd de ICE neem, en wel eens loer naar aanbiedingen in Duitsland. Die moeten er natuurlijk maar net zijn op het moment. Ik reis zelf eerste klas met Bahncard. Wat minder courante tijden kunnen veel goedkoper zijn. Ebay heeft regelmatig ook prima acties. Treinreizen is rekenen en even uitzoeken. Dat kan echt heel veel schelen en dat geld is beter te besteden.

Reputatie 6

@rcr Er rijden wel degelijk regionale treinen tussen Singen en Karlsruhe. Al is er momenteel busvervoer tussen Singen en Engen wegens werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

Goedkoop kan duurkoop worden als je vanwege Coronamaatregelen niet zou kunnen reizen. Kijk daarom goed naar de voorwaarden van de tickets. Als je ze niet kunt om boeken of annuleren ben je het geld kwijt.

Reputatie 6
Badge

een andere optie-ik neem aan dat jullie nog junior =<26 zijn is de INterrail-de goedkoopste biedt je 5 dagen naar keuze in 1 maand reizen door heel Eur per trein en geldt dus ook tot ver in CH. Geldt niet in je eigen land, maar je kan wel de eerste uitreis en laatste terugreis gratis in dat land-NL dus. Kost meen ik rond de 150/160 voor jullie-en dan kan je dus zonodig zelfs 2x heen en weer of tussendoor leuke ritjes maken of bvb de heen of terugreis varieren en tussenstops maken. Bedenk wel dat treinreizen in CH echt peperduur is-denk aan tenminst 2x het al dure NL/NS-tarief. Af en toe zijn er nog aanbiedingen met 10-15% korting-kijk op hun site. En voor die hypermoderne jeugd tegenwoordig ook als ticket op de onmisbare smartefono. Kan zonodig nog 10 min voor vertrek gekocht worden, dus geen zorregies over cancellen. Is als papieren ouderwetse variant ook nog te koop-wel met forse ´service´toeslag bij NS-INternationaal of bvb de treinreiswinkel.

Reputatie 7
Badge +4

Voor Zwitserland is er de Swiss Travel Pass. Voor de ervaren reizigers: de voorwaarden zijn aangepast.

https://www.swiss-pass.ch/nl/

Echt goedkoop is het niet. De Treinreiswinkel is met zijn aanbiedingen vaak inclusief deze Pass, en dan wordt het wat beter betaalbaar. Het is ook inclusief de treinreis naar Zwitserland toe.

Zwitserland en goedkoop heb ik nog nooit in één zin horen noemen, al vind ik het zo ongeveer het mooiste land ter wereld.

Reputatie 7
Badge +3

Zwitserland en goedkoop heb ik nog nooit in één zin horen noemen, al vind ik het zo ongeveer het mooiste land ter wereld.

Dat is nog een understatement, het land is absurd duur. Dat komt door de hoge koers van de Zwitserse Frank die op zijn beurt een gevolg is van het bancaire waterhoofd in het land. 

Treinreizen is erg mooi, verder is het land vooral schoon en saai. 

Reputatie 3

@rcr Er rijden wel degelijk regionale treinen tussen Singen en Karlsruhe. Al is er momenteel busvervoer tussen Singen en Engen wegens werkzaamheden.

Ik heb het misschien niet helemaal goed verwoord, want ik bedoelde eigenlijk dat er blijkbaar geen rechtstreekse regionale trein meer rijdt van Singen naar Karlsruhe. Ik zie dat de reis nu een stuk langer duurt, ook na de werkzaamheden (of ik kijk niet goed). 

Reputatie 7

Voor Zwitserland is er de Swiss Travel Pass. Voor de ervaren reizigers: de voorwaarden zijn aangepast.

https://www.swiss-pass.ch/nl/

Echt goedkoop is het niet. De Treinreiswinkel is met zijn aanbiedingen vaak inclusief deze Pass, en dan wordt het wat beter betaalbaar. Het is ook inclusief de treinreis naar Zwitserland toe.

Ik ken Zwitserland als een schitterend en ideaal, supertoeristvriendelijk land waar alles betrouwbaar en ordentelijk georganiseerd is in het vervoer. Het is maar net wat je nodig hebt en wat je wilt. Ik koop meestal een goedkoper ticket naar Basel Bad (vanuit Kaldenkirchen vaak maar 40 euro) en koop daar aan het loket dan de 15-daagse Swiss Travel Pass en laat hem gelijk ingaan. Hiermee reis ik per trein en soms nog bus meteen door naar de andere kant van Zwitserland. De 15- daagse pas valt omgerekend per dag erg mee, ben in euro's gerekend tussen de 30-35 euro per dag kwijt en daar krijg je veel voor. Het hele land kan je er mee door en dan zit zo ongeveer alle trein/bus/tramvervoer, bootverbindingen over de meren en entree voor musea inbegrepen + halve prijs voor veel kabelbanen. Je komt ook met de bus en Postbus op de meest prachtige plekken, over bergpassen en spectaculaire wegen door de bergen.

Het Holland Travel Ticket is veel kostbaarder en beperkter. Nee, Nederland is zeker niet goedkoop zonder abonnement.

Verder heb je in Zwitserland meerdere regionale onbeperkt reizen tickets (bij ons niet aanwezig) en krijg je in sommige streken gewoon alle vervoer en kabelbanen gratis wanneer je in een appartement of hotel verblijft. Das Auto kann stehen bleiben. Bijvoorbeeld in het Oberengadin (regio St. Moritz).

Reputatie 6

Verder heb je in Zwitserland meerdere regionale onbeperkt reizen tickets (bij ons niet aanwezig) en krijg je in sommige streken gewoon alle vervoer en kabelbanen gratis wanneer je in een appartement of hotel verblijft. Das Auto kann stehen bleiben. Bijvoorbeeld in het Oberengadin (regio St. Moritz).

In mijn regio kun je gebruik maken van het grensoverschrijdende Euregio-ticket. Werd/wordt weinig publiciteit aan besteed.

https://www.ns.nl/producten/overige-kaartjes/p/euregio

Reageer