beantwoord

NS naar Leuven

• 1 januari 2020
  • 7 reacties
  • 336 Bekeken

Hoi allemaal,

Ik heb studenten OV (weekabonnement) en wil vanuit NL naar Leuven. Is mijn abonnement daar ook geldig? En hoe kan ik daar het beste geraken? Ik zie bijvoorbeeld trajecten zoals Breda-Mechelen-Leuven of Maastricht-Liège-Gullemens-Leuven. Of is de trein voor deze reis niet aanbevolen?

Bedankt alvast voor het lezen!

icon

Beste antwoord door Tamzin 1 januari 2020, 21:55

Zowel via Breda als via Maastricht is deze reis prima mogelijk. Wel zult u een kaartje moeten kopen van de grens naar Leuven v.v. want uw Nederlandse abonnement is uiteraard niet geldig in België .

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zowel via Breda als via Maastricht is deze reis prima mogelijk. Wel zult u een kaartje moeten kopen van de grens naar Leuven v.v. want uw Nederlandse abonnement is uiteraard niet geldig in België .

Reputatie 5

Welke route het beste is voor u hangt af van het beginstation. Over het algemeen zal het vooral via Breda of Roosendaal zijn. 

Reputatie 7
Badge +4

Voor jongeren onder de 26 is er de Go Pass of Go pass 1, waarmee u goedkoop een enkele reis/retour kunt maken. Hetzij vanaf Roosendaal, hetzij vanaf Maastricht. Wilt u via Breda reizen dan koopt u bij NSInternational een kaartje van uw woonplaats in Nederland naar het eerste station over de grens. Dat is Noorderkempen. Geef voor Nederland 100 procent korting op als uw abonnement geldig is. Neem uw SRP mee als bewijs en open het poortje met de e-ticket.  Vanaf Noorderkempen kunt u met de Gopass 1 reizen. Kijk voor de voorwaarden op de site van de NMBS 

Via Roosendaal is dus goedkoper maar het treintje is wel mijl op zeven. Via Breda gaat u in de rechtstreekse trein van Amsterdam/Rotterdam naar Leuven. Voor het retour Noorderkempen-Leuven bent u €13,20 kwijt. Het stukje Grens naar Noorderkempen komt daar nog bij en die prijs kan iets wisselen. Reken op ongeveer vijf euro voor een enkele reis en tien voor een retour.

Via Roosendaal of Maastricht  is het 17 euro en dat is dus goedkoper. Als Maastricht voor u een optie is, gaat het redelijk snel en goedkoop via Luik. Dan is het met de Gopass 1 Maastricht. Net als bij Go Pass 1 Roosendaal is hierbij het grenstraject inbegrepen.

Het Belgische stuk is absoluut niet gratis. De controle in de ICBrussel is nauwgezet, mede gezien het feit dat het een grenstraject is.

Reputatie 5

Ik denk dat iedereen met een beetje boerenverstand wel weet dat je met een NS abonnement niet vrij kan reizen op het spoorwegnet van een ander land. 

Reputatie 6
Badge +2

Mocht je nou echt heel krap bij kas zitten of heel weinig uit willen geven dan kun je ook overwegen om bijvoorbeeld vanaf Goirle met de bus te gaan. Dan kun je voor 3 euro naar Leuven met een ritkaart die je op de bus koopt en overstap binnen een uur in Turnhout. Je bent dan uiteraard wel langer onderweg.

Vanaf Tilburg kan ook. Dat is wel wat duurder, want je hebt dan twee tickets nodig of bijvoorbeeld een m-daypass voor 24 uur (6 euro).

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat via Turnhout ga, want een vriend van me gaat met de auto die kant ook op.

Ik denk dat iedereen met een beetje boerenverstand wel weet dat je met een NS abonnement niet vrij kan reizen op het spoorwegnet van een ander land. 

Daar had ik al op gerekend maar daarbij wilde ik ook een bevestigend antwoord krijgen. Ik neem het wel erg kwalijk op hoe u dit heeft verwoord. Ik raad u in de toekomst aan om dit in een meer rationele manier zulke vragen uit te leggen om confilicten te verkomen.

Reageer