nsinternationaal deelt tickets

• 12 november 2019
  • 4 reacties
  • 156 Bekeken

Goededag,

het is nu al twee keer gebeurt, ik heb een kaartje van Frankrijk naar Nederland (bijvoorbeeld Parijs → Delft) gekocht. Dan had ik met een trein vertraging, zodat ik mijn trein gemist heb en in het eind meer dan 1 uur vertraging had. De klantenservice zegt nu tegen mij, dat ik geen recht op een vergoeding heb, omdat het missen van de trein in Nederland een gevolg van de vertraging is. Volgens de artikel 17 in de EU verordening (EG) Nr. 1371/2007 heb ik recht op een vergoeding voor een vertraging tussen "de op het vervoerbewijs vermelde punten van vertrek en van bestemming". Volgens mij gaat de vervoerbewijs van Parijs naar Delft. Maar nsinternationaal verkoopt de reis op twee kaartjes, hoewel ik daar Parijs → Delft indiende. Dat vind ik niet leuk en ben met die procedure niet blij.

Zo ga ik niet meer via nsinternationaal boeken.

Groeten, eenpersoon.

4 reacties

Badge +3

Dit is een bekend probleem dat al vaker aan de orde is gesteld. Zie bijvoorbeeld https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/internationale-treinreis2000

De oorzaak van het probleem is terug te voeren naar de manier waarop de SNCF bij de komst van de TGV treinkaartjes inclusief reservering is gaan verkopen. Dat betekent dat je niet een ticket van (zoals in het voorbeeld) Parijs naar Delft krijgt maar een ticket voor Thalys van Parijs naar Rotterdam en een ticket van Rotterdam naar Delft. Juridisch gezien krijg je twee contracten met twee vervoerders die niets met elkaar te maken hebben. Dat is een absurde situatie want je boeking was van Parijs naar Delft en het zal een reiziger worst zijn of dat op één of twee tickets wordt geprint of op een andere manier geleverd.

Via een andere leverancier dan NS International tickets kopen gaat dit probleem niet oplossen.

In het verkeer met Duitsland is dit beter geregeld. Daar krijg je ticket voor het gehele traject (vertrekstation in Nederland naar aankomststation in Duitsland) met een gereserveerde plaats in bijvoorbeeld de IC Berlijn of de ICE International. 

Dank je voor de aantwoord. Ik had gehoopt, dat het via sncf beter zou zijn.

Hoe zit het dan, als ik mijn trein mis? Heb ik dan ook geen recht aan mijn eindbestemming gebracht te worden of een hotel te krijgen? Dan zou de trein niet meer attractief zijn. Dan zou het beter zijn, dat nsinternationaal de tickets helemaal niet meer verkoopt. Zo is het niet duidelijk, dat ik twee contracten heb en volgens mij moet tenminste duidelijk gemaakt worden, omdat dat heel duur kun worden, als ik bijvoorbeeld mijn Eurostar naar Londen in Rotterdam mis, omdat er een vertraging is.

Weet iemand of er iets zal veranderen in de toekomst?

Reputatie 3

Bij een gemiste trein kun je bij mijn weten een aparte ticket om laten boeken bij het loket.

Reputatie 4

Bij internationale reizen kan geld terug krijgen een flink probleem opleveren omdat veel internationale reizen, ook die je alleen met intercity of sprinter (of hoe die dingen in het buitenland ook heten) wilt maken niet op 1 kaartje mogelijk zijn. Je mag dan van alle maatschappijen uit gaan zoeken hoe die met GTBV omgaan. 

Als de Thalys met vertraging aankomt (of je trein dan mist of niet) kan je bij hun vergoeding claimen. 

Sorry, ik zag het alleen in het Engels...

1. The delay is not attributable to Thalys.

In accordance with the European Regulation on the Rights and Obligations of Rail Travellers, we offer you a compensation worth:

• 25% of the ticket price for a delay of 60 minutes or more.
  • 50% of the ticket price for a delay of 120 minutes or more.

Compensation will be given in the form of paper vouchers or e-Vouchers (valid for 12 months), or by simple request, of a bank transfer.

2. The delay is attributable to Thalys.

For any delay equal to or greater than 30 minutes attributable to Thalys, we offer you a greater compensation:

• 20% of the ticket price for a delay of 30 minutes or more.
  • 50% of the ticket price for a delay of 60 minutes or more.
  • 100% of the ticket price for a delay of 120 minutes or more.

Reageer