beantwoord

omleiding IC Brussel bij problemen Rotterdam-Breda

Hallo,

Even een praktische vraag.
Ik heb vanmiddag in Brussel-Noord om 16:55 de IC Brussel genomen om terug naar huis in Breda te reizen.
Er waren blijkbaar problemen op de HSL lijn tussen Breda en Rotterdam, het verlengde van mijn traject. Mijn reis zou dus normaal gezien moeten stoppen vlak voordat deze problemen begonnen.

Kan iemand met gezond verstand misschien even verklaren waarom reizigers uit België met bestemming Breda, door het schrappen van Breda als stopplaats van deze trein, verplicht worden om uitgerekend via Rotterdam om te reizen? Waren de problemen tussen Rotterdam en Breda misschien nog niet groot genoeg zonder de internationale reizigers er ook nog eens bij te betrekken? Het is toch te gek voor woorden dat reizigers op aanraden van NS en NMBS meer dan een uur om worden gestuurd, uitgerekend langs de probleemzijde van de lijn waar ze normaal gezien helemaal niets te zoeken hebben. 1u15 vertraging op een ritje van 1 u 23 is wel heel veel.
Ik begrijp dat ze de internationale trein graag laten doorrijden naar Amsterdam, maar dit moet ook anders kunnen.
Ik kan begrijpen dat we in Breda de klos zijn bij problemen tussen Breda en Antwerpen, maar op deze manier mogen wij voor alle problemen opdraven op deze lijn. Ik denk niet dat daarvoor die miljardeninvesteringen aan het spoor in en om Breda zijn gedaan.
icon

Beste antwoord door volvo8700 24 april 2018, 07:59

De Beneluxtrein slaat Breda dan over om zo min mogelijk reizigers te duperen.
De miljardeninvestering in de HSL is niet gedaan voor Breda, maar om de randstad met België te verbinden, het blokje om via Breda kost 18 minuten rijtijd.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 4
De miljardeninvestering in de HSL is niet gedaan voor Breda, maar om de randstad met België te verbinden, het blokje om via Breda kost 18 minuten rijtijd.
Reputatie 4
Als er een verstoring is zou ik met de stoptrein gaan naar Roosendaal en dan overstappen. Ik weet niet waar uw vertrekstation is.
Reputatie 1

Laat die verstoringen dan maar vaker komen scheelt enorm tijd naar Amsterdam😂
Reputatie 4
HSL bouwen bij Roosendaal was achteraf was veel beter maar die domme Roosendalers wilde dat weer niet.
Reputatie 7
Achja, die domme Zeeuwen investeren zelf niet in ov maar lopen het hardst te klagen..
Reputatie 4
Betaal jij dan voor de bodemloze put van de veerboot?
waarom moeten wij tol betalen voor de westerschelde tunnel terwijl dat voor geen enkele andere tunnel in nederland is?

De zeeuwen worden alleen maar genaaid door het randstad grachengordel kakker genootschap.
Reputatie 4
Achja, die domme Zeeuwen investeren zelf niet in ov maar lopen het hardst te klagen..
Ze investeren alleen in schoolvervoer, iedereen boven de 18 heeft daar wel een auto, zeker in de kleine dorpen.
Betaal jij dan voor de bodemloze put van de veerboot?
waarom moeten wij tol betalen voor de westerschelde tunnel terwijl dat voor geen enkele andere tunnel in nederland is?

De zeeuwen worden alleen maar genaaid door het randstad grachengordel kakker genootschap.

De veerboot en de Westerschelde tunnel zou Zeeland weer aan het Rijk kunnen overdragen. Vooral de tunnel omdat het geen lokale verbinding meer is.
Reputatie 4
Die trajecten abbonementen na je studie zijn dan ook vrij duur.
HSL bouwen bij Roosendaal was achteraf was veel beter maar die domme Roosendalers wilde dat weer niet.
Beste Melvin,

Ik vraag me oprecht af in welke realiteit jij leeft? Denk jij nou echt dat het aan Roosendaal lag dat de HSL niet via Roosendaal ging? Breda wilde in eerste instantie ook geen HSL in de achtertuin, maar ging akkoord mits zij een HSL aansluiting kregen. Daarnaast wilde het rijk het langs een bestaande snelweg laten lopen om zo voor minder landschapsdoorsnijdingen en om een aansluiting in Breda te kunnen realiseren. Maar dat komt allemaal door die domme Roosendalers?

"WTF NS eerst de Belgen miljarden laten uitgeven om in Antwerpen een tunnel te bouwen en vervolgens de Beneluxtrein laten keren in Breda waardoor je reistijd winst verloren gaat. De Beneluxtrein is nog langzamer dan op de oude lijn 60 jaar geleden.
Wie dit verzonnen heeft mag ontslagen worden!"
(ik heb deze reactie even van je facebook geplukt)

Ten eerste was die spoortunnel nodig aangezien Antwerpen-centraal eerst een onhandig kopstation was en de trein een enorm eind om moest reizen. Daarnaast is deze spoortunnel ook handig voor de Belgen zelf, men laat nu de IC treinen naar Essen, Noorderkempen, de L-treinen naar Essen en Roosendaal en de Thalys door deze tunnel. Maar deze tunnel was alleen aangelegd voor de Beneluxtrein toch? En daarnaast is deze route langzamer omdat NMBS en NS extra stops hebben afgedwongen, maar het komt voornamelijk omdat de trein nu ook op het station van de luchthaven Zaventem stopt. En het aantal stops is in België hoger dan in NL, dus hoezo schuld van NS?

Komop man, Grow up
Reputatie 7
Even een opmerking bij mijn reactie: "domme zeeuwen" was uiteraard sarcastisch bedoeld als reactie op die van melvin.
Badge +3
@Tim F
Het lijkt mij geen gelukkige keuze in de bijsturing om reizigers vanuit België richting Breda via Rotterdam te laten reizen. De enige reden die ik kan bedenken is dat er storing was precies tussen Breda en de aansluiting met de HSL ten zuiden van Breda, dus dat de trein niet van Noorderkempen naar Breda kon rijden.
Het wordt nog vreemder: het niet stoppen van trein 9255 in Breda is helemaal niet geregistreerd.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/9255/2018-04-25T18:26:00+0200

@Slidestops
Dat vermoedde ik al. Het is dan nog sarcastischer om "Zeeuwen" zonder hoofdletter te schrijven.

@Braboz
De Noord-Zuidtunnel in Antwerpen is onlosmakelijk onderdeel van de Belgische HSL 4, de HSL naar Nederland. Zonder het besluit tot aanleg van de HSL 4 zou de tunnel waarschijnlijk nooit gebouwd zijn. De tunnel is er vooral gekomen voor Thalys en andere treinen die via de HSL rijden. Dat te stoptrein naar Roosendaal en de IC naar Essen er ook gebruik van kunnen is mooi meegenomen.

In de tijd van kopstation Antwerpen-Centraal maakte alleen de Benelux kop in Antwerpen-Centraal. (Tussen 1980 en 1998 was er ook nog een IC van Roosendaal naar Oostende die kopmaakte in Antwerpen-Centraal.) Getrokken internationale treinen stopten tot 1975 in Antwerpen-Oost en daarna tot de komst van Thalys in 1996 in Antwerpen-Berchem. Thalys heeft tot december 2007 in Antwerpen-Berchem gestopt.
Het is in dit verband op zijn minst opmerkelijk te noemen dat de IC Brussel in Antwerpen-Centraal kan doorrijden en dat er kopmaken in Breda is binnengesmokkeld in de dienstregeling. Kopmaken moet zoveel mogelijk voorkomen worden. De infrastructuur rond van de HSL in Breda is niet bijster handig voor de huidige dienstregeling. Daaraan is duidelijk te zien dat de dienstregeling politiek bepaald is en weinig meer met de operationele haalbaarheid te maken heeft.
@Tim F
Het lijkt mij geen gelukkige keuze in de bijsturing om reizigers vanuit België richting Breda via Rotterdam te laten reizen. De enige reden die ik kan bedenken is dat er storing was precies tussen Breda en de aansluiting met de HSL ten zuiden van Breda, dus dat de trein niet van Noorderkempen naar Breda kon rijden.
Het wordt nog vreemder: het niet stoppen van trein 9255 in Breda is helemaal niet geregistreerd.https://www.ovtijden.com/arnu/rl/9255/2018-04-25T18:26:00+0200

@Slidestops
Dat vermoedde ik al. Het is dan nog sarcastischer om "Zeeuwen" zonder hoofdletter te schrijven.

@Braboz
De Noord-Zuidtunnel in Antwerpen is onlosmakelijk onderdeel van de Belgische HSL 4, de HSL naar Nederland. Zonder het besluit tot aanleg van de HSL 4 zou de tunnel waarschijnlijk nooit gebouwd zijn. De tunnel is er vooral gekomen voor Thalys en andere treinen die via de HSL rijden. Dat te stoptrein naar Roosendaal en de IC naar Essen er ook gebruik van kunnen is mooi meegenomen.

In de tijd van kopstation Antwerpen-Centraal maakte alleen de Benelux kop in Antwerpen-Centraal. (Tussen 1980 en 1998 was er ook nog een IC van Roosendaal naar Oostende die kopmaakte in Antwerpen-Centraal.) Getrokken internationale treinen stopten tot 1975 in Antwerpen-Oost en daarna tot de komst van Thalys in 1996 in Antwerpen-Berchem. Thalys heeft tot december 2007 in Antwerpen-Berchem gestopt.
Het is in dit verband op zijn minst opmerkelijk te noemen dat de IC Brussel in Antwerpen-Centraal kan doorrijden en dat er kopmaken in Breda is binnengesmokkeld in de dienstregeling. Kopmaken moet zoveel mogelijk voorkomen worden. De infrastructuur rond van de HSL in Breda is niet bijster handig voor de huidige dienstregeling. Daaraan is duidelijk te zien dat de dienstregeling politiek bepaald is en weinig meer met de operationele haalbaarheid te maken heeft.

Daar heb jij helemaal gelijk in, maar de stop in Breda is mede mogelijk gemaakt doordat de NMBS zelf ook een hoop stops heeft toegevoegd aangezien men in België geen zin heeft om een nieuwe lijn in het leven te roepen. Stop in breda vind ik ook overbodig, al scheelt het voor een hoop mensen vanuit het zuiden van NL een hoop reistijs, en de eis van de Breda was ook een aansluiting voordat zij mee wilde gaan in de aanleg van de HSL
Reputatie 1
@Tim F
Het wordt nog vreemder: het niet stoppen van trein 9255 in Breda is helemaal niet geregistreerd.https://www.ovtijden.com/arnu/rl/9255/2018-04-25T18:26:00+0200

@Slidestops

@Braboz

En wie is er de dupe van? De Internationale reiziger die nu gedwongen word de Thalys te nemen omdat de IC Brussel een verkapte Stoptrein is
De IC brussel is met 12 stops niet echt een stoptrein, besef even dat wanneer het wel een stoptrein zou zijn je ruim 40 stops zou moeten maken.

Precies... Randstad.. maar niet het grensverkeer van studenten en arbeiders in deze regio (met name ook vanuit Zeeland).
Reputatie 4
Voor het lokale grensverkeer zou de P treinen verlengt moeten worden naar Breda. Echter kan dit pas als I11 rijtuigen vrijkomen en reeks 13/18&19 locs beschikbaar zijn.

De IC brussel is met 12 stops niet echt een stoptrein, besef even dat wanneer het wel een stoptrein zou zijn je ruim 40 stops zou moeten maken.

Het aantal stops in België vind ik best meevallen, Antwerpen Berchem, Noorderkempen, Mechelen en Brussel Luchthaven zijn ook voor Nederlanders nuttige stops en eigenlijk zou Antwerpen Luchtbal er ook bij mogen als de Noorderlijn af is, dan kunnen Nederlandse studenten makkelijker naar de Hogeschool Antwerpen aan de Noorderlaan.
@Tim F

Ben ik blij dat ik van dit issue 23 april in de trein heb zitten Twitteren met NS en dat ik dus printscreens hiervan heb als enig bewijsmateriaal.
Ik bedenk me nog een reden waarom het lucratief kan zijn om IC Brussel soms niet te laten stoppen op Breda en reizigers via Rotterdam laten rijden; extra kaching/pecunia 😉 Want, er moet wel een extra kaartje gekocht worden naar mijn weten....
Reputatie 4
Ik bedenk me nog een reden waarom het lucratief kan zijn om IC Brussel soms niet te laten stoppen op Breda en reizigers via Rotterdam laten rijden; extra kaching/pecunia 😉 Want, er moet wel een extra kaartje gekocht worden naar mijn weten....
Bij een onverwachte omleiding verwacht ik niet dat je bij moet betalen aan iets waar je niks aan kunt doen.
Ow, nou dan wil ik mijn geld terug. Heb een keer in eenzelfde situatie gezeten (men besloot niet te stoppen) en moest toen gewoon een kaartje bij kopen (ik had volgens de HC ook de mogelijkheid een trein later te pakken of de stoptrein te nemen.)
Reputatie 7
Bij een omreisroute geadviseerd door NS(international), zijn zij ook verantwoordelijk voor de kosten. Je kan ook worden doorgestuurd naar het internationale loket in Rotterdam, die kunnen dan eventueel direct voor je bekijken hoe of wat, en je ticket aanpassen.

Bij een omreisroute op eigen initiatief geldt bovenstaande niet.
Reputatie 1
Bij een omreisroute geadviseerd door NS(international), zijn zij ook verantwoordelijk voor de kosten. Je kan ook worden doorgestuurd naar het internationale loket in Rotterdam, die kunnen dan eventueel direct voor je bekijken hoe of wat, en je ticket aanpassen.

Bij een omreisroute op eigen initiatief geldt bovenstaande niet.

Ik ben bang dat veel reizigers dit dus niet weten, en dan op eigen initiatief een oplossing bedenken om terug te reizen.

Men kan bij de NS bij dit soort ongeregeldheden beter een omroep maken met uitleg waar passagiers zich moeten melden voor ondersteuning of informatie
Reputatie 4
Als de NS ineens niet stopt in Breda kan je ook moeilijk in een rijdende trein een kaartje kopen.
Reputatie 6
Bij problemen op de HSL wil NMBS pendeltreinen Antwerpen - Breda gaan inzetten:

https://www.bndestem.nl/breda/trein-breda-antwerpen-valt-zo-vaak-uit-nmbs-gaat-pendeltreinen-inzetten~a5d68973/
Badge +3
De NMBS heeft helemaal geen materieel om vanuit Antwerpen naar Breda te rijden. Het enige wat men kan regelen zijn pendeltreinen tussen Antwerpen en Noorderkempen. Dat is overigens geen slecht idee want het is natuurlijk tamelijk absurd dat Noorderkempen niet bediend wordt wanneer er problemen zijn in Nederland.

Reageer