OV-begeleiderskaart in België & NMBS & Ombudsrail. Lopende zaak 2021. Help mee!

  • 6 December 2021
  • 45 reacties
  • 1873 Bekeken


Toon eerste bericht

45 reacties

Reputatie 7

Neen, dat betekent dat De Lijn de kaart ‘Kosteloze begeleider’ van de NMBS accepteert.

En geen andere.

 

Treblado roept mensen op om zwart te reizen. Dat vind ik niet zo netjes. Wat gaan we hier nog meer meemaken ? Tips om ‘gratis’ bij de NS in de eersteklas te reizen ?


Uiteindelijk zal Treblado tegen de lamp lopen bij een controleur die wel zijn werk doet. 

 

De eerste is 107 euro.
De tweede is 294 euro.
En als Treblado dan nog eens eigenwijs is, dan is dat 400 euro per stuk. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geschreven dat De Lijn de begeleiderskaart uit een andere EU-lidstaat zou moeten accepteren. Ik heb niet beweerd dat De Lijn dat doet.

Reputatie 7

Dat weet ik. Maar De Lijn zou dat helemaal niet moeten moeten. Waarom ?

We hebben het hier over een kaart die de begeleider van de gehandicapte een gratis ritje aanbiedt.
Waar worden de mensenrechten geschonden als mevrouw haar € 1,50 zelf moet betalen ?
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me tamelijk evident. De Europese parkeerkaart voor mensen met een lichamelijke beperking wordt ook door alle EU-lidstaten erkend. Dus waarom de begeleiderskaart niet in het OV? Misschien moet de EU dit maar eens gaan regelen als de lidstaten er niet uitkomen.

Reputatie 7

“Het Nederlands paspoort wordt in de hele EU erkend. Dus dan moeten ze ook de bonuskaart van de Albert Heijn in de hele EU herkennen. “

Grapje, zeker, iMark ?

 

Even voor de duidelijkheid:

  • De Nederlandse gehandicapte mag gewoon mee met de tram.
  • De Nederlandse begeleider mag ook gewoon mee met de tram. Als hij maar zijn € 1,50 betaalt.

 

Dat is dus het essentiële verschil tussen het Nederlandse paspoort en de bonuskaart van de Albert Heijn. De invalidenparkeerkaart is essentieel, omdat een zwaar invalide persoon nu eenmaal voor de deur moet kunnen (laten) parkeren. Anders komt hij niet binnen. Als dat recht niet Europees verankerd is, dan wordt er inderdaad een mensenrecht geschonden. De invalide kan immers niet komen waar hij zijn moet.

Dan is dat Nederlanderpasje waar dit onderwerp over gaat een heel ander onderwerp. Zoals hierboven gemeld: de invalide en zijn begeleider mogen gewoon met De Lijn reizen. Alleen… de begeleider moet ook gewoon zijn 150 centjes betalen.

Hint aan de Nederlanders: ‘gratis’ is GEEN universeel mensenrecht !

 

 

Maar zelfs voor ‘gratis’ bestaat een Europese oplossing. U vraagt, wij draaien, iMark. De beschaafde landen van de Europese Unie hebben tesamen de European Disability Card opgericht. Een EU-ding ! De EDC geeft gratis toegang (voor invalide, begeleider of zelfs invalide+begeleider) tot de leuke dingen des levens: musea, attracties en pretparken. Gewoon. Omdat het kan. Geen verplichting. Sommige Europese musea doen het. Andere musea doen het niet. 

En inderdaad.

Nederland doet daar niet aan mee.

Stelletje mensenrechtenschenders ! 😄

 

Reputatie 7
Badge +3

Het feit dat er onnodige uitzonderingen zijn doet aan het principe niets af. Ik ben een voorstander van het EU-breed erkennen van al dit soort regelingen.

Badge +3

Op zich wat voor te zeggen, EU-breed erkennen van allerlei soorten gehandicapten-pasjes.

Met een in NL (via Argonaut) verkregen kaart voor een begeleider die recht geeft om in NL gratis mee te mogen reizen kom je dus al een heel eind in België (NMBS vindt het uiteindelijk prima, na een hoop gedoe).

Vergelijkbaar met een EU parkeerkaart lijkt zo'n pas me in ieder geval niet, dus als men bij De Lijn er anders over denkt (en zo te lezen slechts € 1,50 voor die begeleider rekent, toch enige erkenning) wat is dan het probleem?

Sleep ze maar voor de EU rechter, toch?! 😴

Het feit dat er onnodige uitzonderingen zijn doet aan het principe niets af. Ik ben een voorstander van het EU-breed erkennen van al dit soort regelingen.

Zolang ieder land op basis van eigen, totaal arbitraire criteria dit soort pasjes mag uitgeven lijkt me dit geen goed idee. Sommige dingen moet je niet onnodig (met alle bijkomende bureaucratie) centraliseren.

Reputatie 2

Het feit dat er onnodige uitzonderingen zijn doet aan het principe niets af. Ik ben een voorstander van het EU-breed erkennen van al dit soort regelingen.

Zolang ieder land op basis van eigen, totaal arbitraire criteria dit soort pasjes mag uitgeven lijkt me dit geen goed idee. Sommige dingen moet je niet onnodig (met alle bijkomende bureaucratie) centraliseren.

Ik begrijp je redenering maar het zou m.i. goed zijn dat wel alle begeleiderskaarten in EU landen dezelfde opmaak hebben om in een oogopslag als zodanig herkenbaar te zijn om het werk van controlerende medewerkers eenvoudiger te maken. En de informatie op ov-begeleiderskaarten moet alijd actueel zijn en duidelijk leesbaar in diverse talen.

Achterop de Ov-begeleiderskaart van Argonout staat alleen in de Nederlandse taal 'geldig voor OV in Nederland' terwijl het o.a. ook geldig is als vervoersbewijs op het NMBS net en in Luxemburg.

Op 30 augustus jl heeft de NMBS haar informatievoorziening weer geüpdatet, een niewe folder 'kosteloze begeleider' staat sindsdien op hun website werd mij onlangs medegedeeld . 

Reputatie 7
Badge +1

Op 30 augustus jl heeft de NMBS haar informatievoorziening weer geüpdatet, een niewe folder 'kosteloze begeleider' staat sindsdien op hun website werd mij onlangs medegedeeld . 

De NMBS heeft die voorwaarden inderdaad aangepast: de OV-Begeleiderskaart is in België alleen nog maar geldig bij de NMBS. Tot voor kort stond die beperking er niet in. Ik vermoed dat dat een vergissing was.

Reputatie 7

Waar precies staat die beperking genoemd ? Ik zie voornamelijk documentatie over de Belgische Kaart Kosteloze begeleider.

Reputatie 7
Badge +1

Waar precies staat die beperking genoemd ? Ik zie voornamelijk documentatie over de Belgische Kaart Kosteloze begeleider.

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/overview-discount/free-carer

Naar onder scrollen, dan op "Meer info over de kaart Kosteloze begeleider” klikken.

Reputatie 7

Bedankt. Ik had die PDF al gevonden en je verwijst waarschijnlijk naar het volgende citaat:

 

Voor binnenlands verkeer: voor een traject* tussen twee Belgische stations* of stopplaatsen*. Ook geldig op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. Om de gebruiksvoorwaarden te kennen op de netten van MIVB, TEC of De Lijn, raadpleeg de website van de betrokken regionale vervoersmaatschappij* (www.delijn.be, www.mivb.be of www.letec.be ). Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door Argonaut en gebruikt op het openbaar vervoer in Nederland) of de Carte d’invalidité C (uitgegeven door het Groothertogdom Luxemburg), reist je begeleider eveneens gratis op het NMBS-net , volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider.

 

Daar trek jij de (terechte) conclusie uit, dat de OV-begeleiderskaart niet geldig is op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. 

Maar die tekst heeft er volgens mij altijd zo gestaan.

 

De folder akkert ook nog door over de uitzonderlijk beschamende eis van de Nederlandse Spoorwegen om een ticket van 0 euro te regelen...

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt. Ik had die PDF al gevonden en je verwijst waarschijnlijk naar het volgende citaat:

Voor binnenlands verkeer: voor een traject* tussen twee Belgische stations* of stopplaatsen*. Ook geldig op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. Om de gebruiksvoorwaarden te kennen op de netten van MIVB, TEC of De Lijn, raadpleeg de website van de betrokken regionale vervoersmaatschappij* (www.delijn.be, www.mivb.be of www.letec.be ). Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door Argonaut en gebruikt op het openbaar vervoer in Nederland) of de Carte d’invalidité C (uitgegeven door het Groothertogdom Luxemburg), reist je begeleider eveneens gratis op het NMBS-net , volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider.

Daar trek jij de (terechte) conclusie uit, dat de OV-begeleiderskaart niet geldig is op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. 

Maar die tekst heeft er volgens mij altijd zo gestaan.

Nee, in de laatste zin staat nu "het NMBS-net” i.p.v. "het Belgische net”. Daar hadden we net een hele discussie over gehad omdat de vorige formulering allesbehalve eenduidig was, zie bv. deze post. Dat heeft de NMBS nu blijkbaar ook ingezien.

Reputatie 7

Inderdaad ! Wauw… die lezen precies mee op dit forum. Dank je.

“Het Nederlands paspoort wordt in de hele EU erkend. Dus dan moeten ze ook de bonuskaart van de Albert Heijn in de hele EU herkennen. “

Grapje, zeker, iMark ?

 

Even voor de duidelijkheid:

  • De Nederlandse gehandicapte mag gewoon mee met de tram.
  • De Nederlandse begeleider mag ook gewoon mee met de tram. Als hij maar zijn € 1,50 betaalt.

 

Dat is dus het essentiële verschil tussen het Nederlandse paspoort en de bonuskaart van de Albert Heijn. De invalidenparkeerkaart is essentieel, omdat een zwaar invalide persoon nu eenmaal voor de deur moet kunnen (laten) parkeren. Anders komt hij niet binnen. Als dat recht niet Europees verankerd is, dan wordt er inderdaad een mensenrecht geschonden. De invalide kan immers niet komen waar hij zijn moet.

Dan is dat Nederlanderpasje waar dit onderwerp over gaat een heel ander onderwerp. Zoals hierboven gemeld: de invalide en zijn begeleider mogen gewoon met De Lijn reizen. Alleen… de begeleider moet ook gewoon zijn 150 centjes betalen.

Hint aan de Nederlanders: ‘gratis’ is GEEN universeel mensenrecht !

 

 

Maar zelfs voor ‘gratis’ bestaat een Europese oplossing. U vraagt, wij draaien, iMark. De beschaafde landen van de Europese Unie hebben tesamen de European Disability Card opgericht. Een EU-ding ! De EDC geeft gratis toegang (voor invalide, begeleider of zelfs invalide+begeleider) tot de leuke dingen des levens: musea, attracties en pretparken. Gewoon. Omdat het kan. Geen verplichting. Sommige Europese musea doen het. Andere musea doen het niet. 

En inderdaad.

Nederland doet daar niet aan mee.

Stelletje mensenrechtenschenders ! 😄

 



De EDC was een pilot. Inmiddels heeft de Europese Commissie een voorstel gedaan voor een Europees brede pas: Voorstel Europese gehandicaptenkaart ingediend  - Iederin

Reputatie 2

Weer een stap vooruit, 't zal tijd worden om alle puzzelstukjes van alle betrokken landen over deze kwestie tot één overzichtelijk puzzel worden gelegd zodat eenduidige informatie en besluiten kunnen worden vastgelegd in begrijpelijke toepasbare wetgeving/taal. 

De website van de NL overheid, Regelhulp, heeft onlangs zijn teksten aangepast, zo te zien gebeurt er wel vanalles achter de schermen.

De NL wettekst is onveranderd:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0035366/2014-08-01/0/Artikel8/

Artikel 8 Met een op grond van deze regeling afgegeven OV-begeleiderskaart wordt gelijkgesteld een OV­begeleiderskaart die is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Unie, danwel een staat, niet zijnde een lidstaat van de Europese Unie, die partij is bij de overeenkomst inzake de Europese Economische Ruimte.

Ik zocht informatie hoe de ov-begeleiderskaart te gebruiken. Ik zie er al een heleboel over geschreven, helaas vaak met een negatieve toon en het betreft reizen in België. Eerst zocht ik onder de categorie reizen met beperking, maar daar vond ik niets.

In de post die ik hierboven via de link deel lees ik zojuist dat Sanny maanden geleden dat zij Argonaut op de hoogte bracht dat sinds 12-2022 de OV-begeleiderskaart laten zien bij de NMBS als vervoersbewijs wordt geaccepteerd voor begeleiding. Helaas zei de medewerker van Argonaut mij onlangs dat zij hierover niets hebben vernomen, van afspraken in december 2022 met NMBS, toen ik vroeg om informatie nadat iemand me dat vertelde. De medewerker vertelt wel dat in álle OV in de hele Benelux de ov-begeleiderskaart geldig is, niet alleen in NL. Maar hoe het werkt met poortjes op perron in Brussel Airport enz. kon Argonaut niet zeggen. Voor alle reisvragen verwees de medewerker me naar NS international. Die medewerker weet het niet maar vertelt me, naast de ov-begeleiderskaart, te reizen met een €0 ticket. De communicatie is schijnbaar moeizaam, wiens taak is voorlichting aan alle partijen? De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat?

 

De folder akkert ook nog door over de uitzonderlijk beschamende eis van de Nederlandse Spoorwegen om een ticket van 0 euro te regelen...

Dat ligt aan de kaart kosteloze begeleider van de NMBS, de chip om poortjes te openen ontbreekt in die kaart, een 0 euro ticket is voorzien van QR code om poortjes te openen. De NS faciliteert zo de houder van kaart kosteloze begeleider omdat NMBS kiest voor kaart zonder chip. Dat vertelt me laatst een Vlaamse reiziger die ik onderweg sprak. Prima oplossing vond hij, zo'n QR code. Al had hij liever actie van NMBS, om een chip voor poortjes in NL en Brussel Airport in de kaart te plaatsen.

Reputatie 2

 beschaafde landen van de Europese Unie hebben tesamen de European Disability Card opgericht.. Een EU-ding ! De EDC geeft gratis toegang (voor invalide, begeleider of zelfs invalide+begeleider) tot de leuke dingen des levens: musea, attracties en pretparken. Gewoon. Omdat het kan. Geen verplichting. Sommige Europese musea doen het. Andere musea doen het niet. 

En inderdaad.

Nederland doet daar niet aan mee.

 



De EDC was een pilot. Inmiddels heeft de Europese Commissie een voorstel gedaan voor een Europees brede pas: Voorstel Europese gehandicaptenkaart ingediend  - Iederin

Het was inderdaad een pilot project, met resultaat de introductie van een Europese gehandicaptenkaart door de Europese Commissie die in alle EU-landen geldig is. De kaart maakt het personen met een handicap gemakkelijker om passende steun te krijgen wanneer ze naar een ander land in de Europese Unie reizen of verhuizen. En ook de gehandicaptenparkeerkaart zal worden vernieuwd. Voor de duidelijkheid het werd in enkele landen getest, een pilot project: Da's een proefperiode met een kleine groep voordat het groot zal worden aangepakt.

 

Een tip voor mensen die moeite hebben met begrijpend lezen, de lees simpel app maakt de tekst goed leesbaar en begrijpelijker. Heel handig!

Reageer