beantwoord

OV Begeleiderskaart van NS geldigheid in Belgie

• 22 april 2016
  • 50 reacties
  • 2332 Bekeken

Beste NS,

Het zit namelijk zo: Wij (ik en een goede vriend) waren 9 april een dagje naar Brugge vanuit Nederland en bij controle tussen Antwerpen Centraal - Brugge zei de conducteur van NMBS zei dat de ov beigeleiderskaart uit Nederland geen geldig vervoersbewijs voor de begeleider (ik dus) was en bij de servicebalie van Gent St Pieters zeiden ze het zelfde. Hun zeggen ook op Facebook dat die niet geldig is (foto 2). Wij hadden het van te voren aan de klantenservice Nederlandse Spoorwegen hadden gevraagd en hun zeiden van dat die geldig was in heel Belgie. NMBS klantenservice zegt zelf dat de OV Begeleiderskaart NIET geldig is in Belgie. Dus nu mijn vraag en dat van Tjerco, is die nou wel of niet geldig bij NMBS? En hoe zit dat pressies, heeft de NS daar nou wel of geen afspraken met de collega's van NMBS hierover?

Hoop dat de NS duidelijkheid kan geven.

Vriendelijke groeten,
Thomas
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 29 april 2016, 14:52

Kort samengevat: Je mag in de gehele Benelux met een begeleiderskaart reizen, maar je hebt 'over de grens' wel een '0-euro-kaartje' nodig. Je kan dus niet klakkeloos maar in ieder trein stappen. Ik adviseer om voordat je gaat reizen je plannen te overleggen met de klanteNService van NS International. Zij kunnen je voor iedere trein(reis) een '0-euro-kaartje' verstrekken. Dat is dan (in combinatie met je begeleiderskaart) een geldig vervoerbewijs.
Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 4
De clou zit waarschijnlijk in de formulering "voor een reis naar Belgie toe" hetgeen net iets anders dan "in Belgie".

Het lijkt me overigens ook onwaarschijnlijk dat een Nederlandse begeleiderskaart in Belgie geldig zou zijn. Duitse reductiekaarten voor gehandicapte oorlogsveteranen of Belgische reductiekaarten voor grote gezinnen zijn in Nederland ook niet geldig. Dit zijn typisch landgebonden regelingen.
Reputatie 7
Badge +4
De begeleiderskaart geeft het recht gratis mee te mogen reizen met een gehandicapte in de Benelux. De kaart is van de gehandicapte. De uitzondering voor een binnenlandse reis in België lijkt me er niet te zijn. Als je vanuit Nederland naar Brugge reist, moet dat zeker geen probleem vormen. Geldig in de Benelux is ook geldig in België.
Ik ben ff in mijn railpocket gedoken en daar staat het volgende:

Een begeleider van een gehandicapte of blinde reiziger reist gratis in o.a. Nederland, Belgie en Duitsland. Hij (de begeleider) dient in het bezit te zijn van een vervoerbewijs met prijs € 0,00.

De passen uit Belgie en Duitsland zijn ook geldig bij ons. Heb ze nog nooit gezien, maar ms komt dat door dat vervoerbewijs van €0,00.
Zou daar de onduidelijkheid liggen?
Reputatie 4
In de voorwaarden voor de begeleiderskaart kan ik nergens iets vinden over geldigheid in het buitenland.
Ik ben ff in mijn railpocket gedoken en daar staat het volgende:

Een begeleider van een gehandicapte of blinde reiziger reist gratis in o.a. Nederland, Belgie en Duitsland. Hij (de begeleider) dient in het bezit te zijn van een vervoerbewijs met prijs € 0,00.

De passen uit Belgie en Duitsland zijn ook geldig bij ons. Heb ze nog nooit gezien, maar ms komt dat door dat vervoerbewijs van €0,00.
Zou daar de onduidelijkheid liggen?

Bij de NMBS wel blijkbaar de Conducteur op genoemde traject keek ons verbaasd aan dat we zeiden dat we vanuit Nederland naar Brugge gingen. Was géén geldig vervoersbewijs volgends de conducteur van de NMBS, voor mij als Begeleider dus had (ik dus als begeleider) bijna in Belgie een boete aan me broek. Door de verwarring omdat treinpersoneel als service medewerkers daar ons tweetjes verbaasd aankeken vervolgens...
Had u wel een vervoerbewijs van € 0,00 geregeld? Ik ben het zelf in Nederland andersom nog niet bewust tegengekomen.
Het staat bij ons in de railpocket, maar dan moet alles idd wel duidelijk zijn ja.
Had u wel een vervoerbewijs van € 0,00 geregeld? Ik ben het zelf in Nederland andersom nog niet bewust tegengekomen.
Het staat bij ons in de railpocket, maar dan moet alles idd wel duidelijk zijn ja.

De gene die ik begeleiden die had een e-ticket van de Hema actie van 19 euro, om van een plaats tussen Nederland en Belgie te reizen als dagretour. Vind het onduidelijk als NS zegt is Geldig van/naar Belgie en de NMBS zegt dat die niet geldig is, omdat een Nederlands product is volgens hun weer. Zo weet je als reiziger niet hoe of wat omdat te verwarrend is dan.
Dan had vermoed ik degene die u begeleidde dus via klantenservice een vervoerbewijs voor u als begeleider moeten regelen voor € 0,00 zoals ik hem nu lees. Men accepteert blijkbaar niet de fysieke begeleiderskaart, maar blijkbaar dient het land waar de kaart is uitgegeven dit via een ander vervoerbewijs te laten lopen.
Niet echt een simpele weg om te bewandelen, geef ik direct toe. Ik hoop dat men snel een eenduidige kaart regelen, die dan geldig is in de drie landen.
Ik heb hier weinig ervaring mee, ik kan er dus naast zitten. Het geciteerde railpocketbericht niet iig.
Reputatie 7
Badge +4
In de voorwaarden voor de begeleiderskaart kan ik nergens iets vinden over geldigheid in het buitenland.

Dat bewijst nog niet dat het niet zo is:

Als je een functiebeperking hebt waardoor je niet zonder hulp met de trein kunt reizen, is het binnen de Benelux wel mogelijk om gratis een begeleider mee te nemen. Dat geldt voor het gehele openbaar vervoer. Als je dus hulp nodig hebt en/of er zijn niet genoeg voorzieningen onderweg, dan kan je iemand vragen je te helpen. Dat hoeft overigens niet een specifiek iemand zijn, het kan iedere keer iemand anders zijn. Een begeleider is dus misschien niet het juiste woord; je mag gratis een reisgenoot meenemen. Als je aan een aantal voorwaarden voldoet krijg je een kaart waarmee deze reisgenoot gratis reist. Dat werkt zo:

Als je vanwege een functiebeperking niet zelfstandig kan reizen met het openbaar vervoer,
in Nederland woont
en ouder bent dan twaalf jaar,
kun je bellen met 0900-1462 (€ 0,10 p.m.) en een aanvraagformulier OV-Begeleiderskaart / Bijzondere Vergunning bestellen.
Dat formulier krijg je thuisgestuurd en moet je vervolgens ingevuld terugsturen met een recente pasfoto.
De aanvraag wordt beoordeeld en als je in aanmerking komt krijg je een OV-Begeleiderskaart die op jouw naam te staan;
je kan dan zelf bepalen wie je op die kaart meeneemt.
Het gaat om één begeleider/reisgenoot met wie je samen de reis maakt,
die ook ouder dan twaalf jaar moet zijn.
De kaart is geldig in vrijwel alle treinen, metro’s, trams en bussen.
Met je kaart betaal je ook geen toeslag op het kopen van een kaartje bij een balie.
Een waarschuwing van de NS: een begeleider mag de rolstoelbrug op het station niet bedienen, dat mag alléén een bevoegde reisassistent.
Het aanvragen van de kaart kan tot twee maanden duren en een keuringsarts zal beoordelen of je inderdaad niet alleen kan reizen. Als de kaart verloopt (hij is minstens een jaar geldig) zul je een automatisch een nieuw formulier thuisgestuurd krijgen waarmee je opnieuw een aanvraag in moet dienen. Het is dus nog best een gedoe.

Daarnaast moet je zelf natuurlijk gewoon een kaartje kopen als je met het openbaar vervoer reist. Als je dat niet vooraf kan vanwege je beperking, dan kan je de OV-begeleiderskaart als identiteitsbewijs gebruiken om van de conducteur uitstel van betaling te krijgen. Dit is een wettelijk recht!

Internationaal
Op reizen met het openbaar vervoer binnen de Benelux geldt de begeleiderskaart in principe ook. Dat is anders voor de hogesnelheidstreinen.
Reputatie 7
Badge +4
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/naar-belgie-ov-begeleiderskaart-2443

Voorwaarden voor een OV-Begeleiderskaart

U én uw begeleider moeten minstens 12 jaar oud zijn
U maakt de hele reis gezamenlijk
U reist zelf met een geldig vervoerbewijs, terwijl uw begeleider de OV-Begeleiderskaart als vervoerbewijs kan gebruiken
U of uw begeleider mogen niet zelf de rolstoelbrug bedienen, dat mag alleen de reisassistent
De begeleiderskaart geeft het recht gratis mee te mogen reizen met een gehandicapte in de Benelux. De kaart is van de gehandicapte. De uitzondering voor een binnenlandse reis in België lijkt me er niet te zijn. Als je vanuit Nederland naar Brugge reist, moet dat zeker geen probleem vormen. Geldig in de Benelux is ook geldig in België.

In praktijk is het niet het geval blijkbaar, omdat NMBS zegt dat niet geldig is op belgische traject deel. Dat was in ons geval Antwerpen Centraal - Brugge.
Dan had vermoed ik degene die u begeleidde dus via klantenservice een vervoerbewijs voor u als begeleider moeten regelen voor € 0,00 zoals ik hem nu lees. Men accepteert blijkbaar niet de fysieke begeleiderskaart, maar blijkbaar dient het land waar de kaart is uitgegeven dit via een ander vervoerbewijs te laten lopen.
Niet echt een simpele weg om te bewandelen, geef ik direct toe. Ik hoop dat men snel een eenduidige kaart regelen, die dan geldig is in de drie landen.
Ik heb hier weinig ervaring mee, ik kan er dus naast zitten. Het geciteerde railpocketbericht niet iig.

Ik denk dat het een juridisch dingetje is: Zonder vervoerbewijs (van €0) heeft de begeleider geen overeenkomst met de betreffende vervoerder en is die niet gebonden aan de algemene voorwaarden e.d..
Reputatie 7
Badge +4

In praktijk is het niet het geval blijkbaar, omdat NMBS zegt dat niet geldig is op belgische traject deel. Dat was in ons geval Antwerpen Centraal - Brugge.

Ik denk dat NMBS er naast zit. Mogelijk heeft u niet aan een formaliteit voldaan, zoals Loes aangeeft.
Reputatie 4
Tja, toch vraag ik me af wat de Waalse TEC-chauffeur zegt als ik met mijn Nederlandse kaartje van €0 instap in de bus van Eghezée naar Marchovelette.

Dat bewijst nog niet dat het niet zo is:

Als je een functiebeperking hebt waardoor je niet zonder hulp met de trein kunt reizen, is het binnen de Benelux wel mogelijk om gratis een begeleider mee te nemen. Dat geldt voor het gehele openbaar vervoer. Als je dus hulp nodig hebt en/of er zijn niet genoeg voorzieningen onderweg, dan kan je iemand vragen je te helpen. Dat hoeft overigens niet een specifiek iemand zijn, het kan iedere keer iemand anders zijn. Een begeleider is dus misschien niet het juiste woord; je mag gratis een reisgenoot meenemen. Als je aan een aantal voorwaarden voldoet krijg je een kaart waarmee deze reisgenoot gratis reist. Dat werkt zo:

Als je vanwege een functiebeperking niet zelfstandig kan reizen met het openbaar vervoer,
in Nederland woont
en ouder bent dan twaalf jaar,
kun je bellen met 0900-1462 (€ 0,10 p.m.) en een aanvraagformulier OV-Begeleiderskaart / Bijzondere Vergunning bestellen.
Dat formulier krijg je thuisgestuurd en moet je vervolgens ingevuld terugsturen met een recente pasfoto.
De aanvraag wordt beoordeeld en als je in aanmerking komt krijg je een OV-Begeleiderskaart die op jouw naam te staan;
je kan dan zelf bepalen wie je op die kaart meeneemt.
Het gaat om één begeleider/reisgenoot met wie je samen de reis maakt,
die ook ouder dan twaalf jaar moet zijn.
De kaart is geldig in vrijwel alle treinen, metro’s, trams en bussen.
Met je kaart betaal je ook geen toeslag op het kopen van een kaartje bij een balie.
Een waarschuwing van de NS: een begeleider mag de rolstoelbrug op het station niet bedienen, dat mag alléén een bevoegde reisassistent.
Het aanvragen van de kaart kan tot twee maanden duren en een keuringsarts zal beoordelen of je inderdaad niet alleen kan reizen. Als de kaart verloopt (hij is minstens een jaar geldig) zul je een automatisch een nieuw formulier thuisgestuurd krijgen waarmee je opnieuw een aanvraag in moet dienen. Het is dus nog best een gedoe.

Daarnaast moet je zelf natuurlijk gewoon een kaartje kopen als je met het openbaar vervoer reist. Als je dat niet vooraf kan vanwege je beperking, dan kan je de OV-begeleiderskaart als identiteitsbewijs gebruiken om van de conducteur uitstel van betaling te krijgen. Dit is een wettelijk recht!

Internationaal
Op reizen met het openbaar vervoer binnen de Benelux geldt de begeleiderskaart in principe ook. Dat is anders voor de hogesnelheidstreinen.

@thom De gene die ik begeleide had vervoersbewijs zoon Hema actie e-ticket en ik begeleide hem op zijn kaart die van hem was
Reputatie 7
Badge +4
Een Hematicket - de BENE-variant - is een geldig vervoersbewijs in België en u mag mee met de begeleiderskaart. Een nulticket dat er zou moeten zijn is mij niet bekend, het komt me vreemd voor.

@Loes 30 april as ga ik met die gene weer naar Belgie met de trein en begeleid ik hem weer, waar regel ik dan zoon kaartje van € 0,00? Bij NS Internationaal balie op Amsterdam Centraal?
De railpocketberichten over de kaartsoorten zijn laatst geupdate, ms is er wat veranderd. Ik ben het nooit bewust tegengekomen tijdens dienst met Belgen of Duitsers en heb nooit eerder deze vraag gekregen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan de noodzaak voor dat kaartje tot op heden niet vinden en heb er ook nog nooit van gehoord. Het lijkt me ook zinloos dat dat zou moeten. De begeleiderskaart krijg je niet zomaar.
Het staat ook op deze site:

https://www.oogvereniging.nl/leven-werken/openbaar-vervoer/begeleiderskaart-b/

@Thomas

Ik durf daar geen antwoord op te geven. Het lijkt mij van wel, maar ik hoop dat ee moderator het even goed wil uitzoeken
Reputatie 7
Badge +4
@Loes

Is er niet bedoeld: Een geldig vervoersbewijs voor de gehandicapte en een begeleiderspas voor de begeleider? Ik lees niets over een extra kaartje.

https://www.oogvereniging.nl/leven-werken/openbaar-vervoer/begeleiderskaart-b/
Nee, zo lees ik hem niet.
Reputatie 6
Nu staat de tegenhanger van die NS-kaart gewoon snel en netjes aangegeven op de NMBS-site:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/korting/gratis-begeleider.aspx

Wat zien we bij de voorwaarden betreffende reizen in de Benelux ?

Reis tussen 2 Belgische stations/stopplaatsen. De kaart is geldig tot en met de bestemming (een Benelux -
station) in de internationale klassieke treinen.

Dus ik heb zo het vermoeden, dat de NS-moderators en klantenservice en dergelijke even het onderlijnde stukje hebben gemist.
Nu staat de tegenhanger van die NS-kaart gewoon snel en netjes aangegeven op de NMBS-site:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/korting/gratis-begeleider.aspx

Wat zien we bij de voorwaarden betreffende reizen in de Benelux ?

Reis tussen 2 B
elgische stations/stopplaatsen. De kaart is geldig tot en met de bestemming (een Benelux -
station) in de internationale klassieke treinen.

Dus ik heb zo het vermoeden, dat de NS-moderators en klantenservice en dergelijke even het vetgedrukte stukje hebben gemist.

Vind ik vreemd dat personeel van NMBS dan niet in praktijk naar handelt dan zoals ik het lees. Hierbij zeg ik 1-0 voor NS zoals nu voor staat 🙂

Staat dit in hun voorwaarden van NMBS:
Reis tussen 2 Belgische stations/stopplaatsen. De kaart is geldig tot en met de
bestemming (een Benelux-station) in de internationale klassieke treinen.

Ik heb het ook bij de NMBS zelf neergelegd het probleem via facebook hun gaan het intern uitzoeken om hierover duidelijkheid te regelen. 😛
Ik ga het tot op de bodem uitzoeken en kom na het weekend met een helder antwoord!

Reageer