beantwoord

OV Begeleiderskaart van NS geldigheid in Belgie

• 22 april 2016
  • 50 reacties
  • 2329 Bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Ik ga het tot op de bodem uitzoeken en kom na het weekend met een helder antwoord!

Bedankt @Klaas-Jan,

NMBS is het ook intern aan het uitzoeken ondertussen. Begreep ik van hun via facebook 🙂

Zo zei NMBS het volgende in hun reactie:
We gaan deze zaak intern even verder uitzoeken zodat we een eenzijdig antwoord kunnen formuleren. Ik ga deze zaak intern doorspelen aan de nodige mensen die het nodige doen. Zodra ik een antwoord ontvang, hoor je ons terug. Alvast excuses voor de verwarring.
Top. Hopelijk kunnen we snel eenduidigheid en duidelijkheid bieden.
Reputatie 6
Nu staat de tegenhanger van die NS-kaart gewoon snel en netjes aangegeven op de NMBS-site:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/korting/gratis-begeleider.aspx

Wat zien we bij de voorwaarden betreffende reizen in de Benelux ?

Reis tussen 2 B
elgische stations/stopplaatsen. De kaart is geldig tot en met de bestemming (een Benelux -
station) in de internationale klassieke treinen.

Dus ik heb zo het vermoeden, dat de NS-moderators en klantenservice en dergelijke even het vetgedrukte stukje hebben gemist.

Vind ik vreemd dat personeel van NMBS dan niet in praktijk naar handelt dan zoals ik het lees. Hierbij zeg ik 1-0 voor NS zoals nu voor staat 🙂

Staat dit in hun voorwaarden van NMBS:
Reis tussen 2 Belgische stations/stopplaatsen. De kaart is geldig tot en met de
bestemming (een Benelux-station) in de internationale klassieke treinen.

Ik heb het ook bij de NMBS zelf neergelegd het probleem via facebook hun gaan het intern uitzoeken om hierover duidelijkheid te regelen. :P

De trein van Antwerpen naar Brugge is *geen* "internationale klassieke trein" dus de kaart was inderdaad niet geldig.
Het staat correct op de NMBS-site en de controleur heeft correct gehandeld.
Nu staat de tegenhanger van die NS-kaart gewoon snel en netjes aangegeven op de NMBS-site:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/korting/gratis-begeleider.aspx

Wat zien we bij de voorwaarden betreffende reizen in de Benelux ?

Reis tussen 2 B
elgische stations/stopplaatsen. De kaart is geldig tot en met de bestemming (een Benelux -
station) in de internationale klassieke treinen.

Dus ik heb zo het vermoeden, dat de NS-moderators en klantenservice en dergelijke even het vetgedrukte stukje hebben gemist.

Vind ik vreemd dat personeel van NMBS dan niet in praktijk naar handelt dan zoals ik het lees. Hierbij zeg ik 1-0 voor NS zoals nu voor staat 🙂

Staat dit in hun voorwaarden van NMBS:
Reis tussen 2 Belgische stations/stopplaatsen. De kaart is geldig tot en met de
bestemming (een Benelux-station) in de internationale klassieke treinen.

Ik heb het ook bij de NMBS zelf neergelegd het probleem via facebook hun gaan het intern uitzoeken om hierover duidelijkheid te regelen. :P

De trein van Antwerpen naar Brugge is *geen* "internationale klassieke trein" dus de kaart was inderdaad niet geldig.
Het staat correct op de NMBS-site en de controleur heeft correct gehandeld.

@Ferdinand Wij kwamen vanuit Amsterdam Centraal via Roosendaal (grens), Antwerpen Centraal naar Brugge, dus dan reis je Internationaal of ligt het aan mij niet? Dus dan geldt wel de Internationale klassieke trein
Reputatie 7
Badge +3
Jij reist wel internationaal maar de trein Antwerpen-Brugge is geen Internationale trein. Je kunt dus alleen reizen met de trein Amsterdam-Brussel en de trein Maastricht-Luik.
Reputatie 7
Badge +4
Dat je voor de treinen als de Thalys een kaartje moet hebben dat is begrijpelijk maar het lijkt me toch dat de begeleiderskaarten zowel voor Nederlanders als Belgen in elkaars land geldig zijn en dat voor de begeleider geen extra kaart hoeft te worden gekocht. En dat voor zowel de nationale als de internationale liijnen.

KJ zal het wel grondig uitzoeken, dus ik ben benieuwd.
https://www.nsinternational.nl/nl/voorbereiding-thuis/treinreizen-met-een-mobiliteitsbeperking
Badge +3
Er valt weinig uit te zoeken. De OV-begeleiderskaart voor blinden en slechtzienden is zonder beperking geldig in alle openbaar vervoer in de hele Benelux. Dat is sinds jaar en dag het geval.

https://www.regelhulp.nl/bladeren/_/artikel/ov-begeleiderskaart/

De NMBS noemt 'klassieke internationale treinen' zodat duidelijk wordt dat Thalys is uitgezonderd van deze regeling omdat voor de begeleider een biljet tegen begeleiderstarief moet worden gekocht.

Wat uitgezocht moet worden is waarom de informatie zo knullig in de regelgeving van de spoorwegmaatschappijen is terechtgekomen. Maar dat is een ander vraagstuk.
Reputatie 4
Klassieke internationale treinen duidt er toch op dat de NMBS van mening is dat het behalve voor Thalys ook voor binnenlandse Belgische treinen niet geldt.

Dat het ergens op een Nederlandse site staat zegt natuurlijk niet alles want voor mij is de vraag of de NMBS dit ook zo ziet. Om maar te zwijgen over De Lijn, TEC en MIVB.

Dat het knullig is klopt. En dat is dan recentelijk de tweede keer dat regelingen met Belgie rammelen na de eerdere problemen met de HEMA-kaartjes die zogenaamd naar ieder Belgisch station geldig zouden zijn (maar niet heus).
Badge +3
Er is blijkbaar meer aan de hand dan ik in eerste instantie dacht. Ik weet niet beter dan dat sinds jaar en dag een Begeleiderskaart uit Nederland, België en Luxemburg in de landen onderling dezelfde rechten geeft.
Volgens de Nationale Hulpgids zouden er geen problemen moeten zijn:
https://www.nationalehulpgids.nl/nieuws/treinreizen-met-een-beperking/
"Op reizen met het openbaar vervoer binnen de Benelux geldt de begeleiderskaart in principe ook."

Blijkbaar is dat in de praktijk minder goed geregeld dan op papier. Zie ook dit artikel:
http://www.kimbols.be/mobiliteit/openbaar-vervoer/belgie-trein-station/aan-de-grens-ga-ik-echt-niet-beter-zien.html
Een grensoverschrijdende reis met aankomststation in België kan wel gemaakt worden met de Nederlandse begeleiderskaart. Maar een binnenlandse reis met vertrek- en aankomststation in België niet.
Dan wordt het natuurlijk een nare discussie of een reis van een Nederlands station naar een Belgisch station waarbij in België moet worden overgestapt als een internationale reis geldt of na de overstap als binnenlandse reis. Wanneer mensen met een begeleiderskaart reizen, moeten ze natuurlijk niet worden lastiggevallen door treinpersoneel dat vage instructies heeft meegekregen.

In België is de informatie overigens zeer versnipperd. Op de website voor het aanvragen van de kaart wordt in Vlaanderen alleen gesproken over de NMBS, de Lijn en de MIVB. Op de website van de TEC (Wallonië) wordt dan weer gezegd dat de begeleiderskaarten van de NMBS daar geldig zijn. Met gaat er in Vlaanderen blijkbaar vanuit dat Nederlandstaligen niet met de bus in Wallonië willen reizen.

Geen van de Belgische sites rept ook maar met een woord over geldigheid van de begeleiderskaart in de gehele Benelux. En over sleutelkaarten om in Nederland poortjes te kunnen openen wordt al helemaal niets gezegd.

Al met al is het natuurlijk tamelijk absurd dat de openbaar vervoerbedrijven in de Benelux dat niet beter hebben afgestemd. Blijkbaar moet er gewacht worden tot er een European Disability Card wordt ingevoerd.

Hier overigens de geldigheid van Luxemburgse begeleiderskaart. De CFL is de enige spoorwegmaatschappij die het duidelijk heeft opgeschreven:
http://www.cfl.lu/espaces/voyageurs/fr/Documents/0General/AVEUGLES%20ET%20LEUR%20ACCOMPAGNATEUR_15_12_13.pdf
Blijkbaar is er dus ook een regeling met Duitsland gekomen, want daar lees ik hier niets over. Luxemburg mis ik dan weer in mijn railpocket. Ik ben benieuwd, weet het graag zelf ook mocht ik deze situatie bij controle treffen.
Reputatie 6
Het antwoord op Loes' vraag is niet zo moelijk te vinden. Ik kwam via één van iMark's links op de letterlijke tekst van de Nederlandse Regeling uit: http://www.ovbegeleiderskaart.nl/Portals/36/Staatscourant%20Regeling%20OV-begeleiderskaart.pdf

Artikel 8
Met een op grond van deze regeling afgegeven OV-begeleiderskaart wordt gelijkgesteld een
OV-begeleiderskaart die is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de
Europese Unie, danwel een staat, niet zijnde een lidstaat van de Europese Unie, die partij is bij de
overeenkomst inzake de Europese Economische Ruimte

Dus willekeurig welke begeleider uit welk land van de EU of de EER mag gratis mee in de Nederlandse treinen.

Terug naar de Belgische casus.
Zowel de NMBS-site zelf als die NMBS-controleur waren heel erg duidelijk: die Nederlandse kaart is niet geldig in de Belgische nationale treinen.
Daar kan je dan wel een hele stapel Nederlandse websites tegenover zetten, die iets anders beweren, maar Nederland bepaalt aldaar sinds 1830 niet meer de regels.
Badge +3
Het omgekeerde is zo mogelijk nog vreemder. Onze zuiderburen hebben geen idee welke rechten zij in het buitenland kunnen ontlenen aan hun begeleiderskaart.

Het gaat er mij niet om dat Nederlanders wel even gaan voorschrijven welke regels in België gelden. Maar normaal gesproken worden dit soort regelingen uitgewerkt op basis van wederkerige erkenning van documenten. In Nederland en Luxemburg wordt deze wederkerigheid blijkbaar anders uitgelegd dan in België. Nederland laat zich nu eens van zijn beste kant zien door alle begeleiders uit welk EU-land dan ook gelijk te stellen met een Nederlandse begeleider.
In de praktijk zal dat nog moeilijk genoeg zijn. Hoe krijgen deze begeleiders uit een ander EU-land een sleutelkaart voor Nederlandse poortjes?

Maar wat is nu precies een internationale reis volgens de NMBS? De zeer beperkte uitleg betekent dat men met een Nederlandse begeleiderskaart slechts kan reizen naar Belgische stations waar een grensoverschrijdende trein stopt. In de praktijk dus de stopstations van de IC Brussel, de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen en de trein van Maastricht naar Hasselt via Liège-Guillemins. Zo gauw men overstapt in België, is de begeiderskaart niet geldig.
Ik kan me niet voorstellen dat dat de juiste interpretatie is van het principe van een reis die van een Nederlands station naar een Belgisch station voert. En hoe verwachten onze zuiderburen dat men zonder overstap naar Luxemburg reist? Of geldt dan ineens het principe dat je dan opnieuw met een grensoverschrijdende trein reist?

Ik ben inmiddels erg benieuwd geworden naar de antwoorden van onze zuiderburen.

Overigens klopt dit verhaal dan ook niet: https://forum.ns.nl/overige-producten-6/naar-belgie-ov-begeleiderskaart-2443?postid=14984
Blijkbaar heeft nog nooit iemand gehoord van een biljet van €0,00 voor begeleiders. En in België is een dergelijk biljet op vertoon van een Nederlandse begeleiderskaart niet te koop. Of hadden onze vrienden uit het eerste bericht een dergelijk biljet van Roosendaal grens naar Brugge moeten kopen? En waarom dan niet naar Antwerpen, Mechelen of Brussel?
We zijn niet de enigen die er moeite mee hebben. Dit forum heeft in 2011 een soortgelijke vraag gehad en daar komt weer dat internationale kosteloze vervoerbewijs naar voren.

http://www.treintrambus.be/actueel/forums/1/916.html

Deze is van Facebook van dit jaar met hetzelfde probleem als Thomas, wederom gaat het om dat kosteloze vervoerbewijs wat gehaald moet worden:

https://m.facebook.com/NMBS/posts/637066493098127

@Ferdinand
Als in Nederland een bepaalde kaart gelijkgesteld wordt met de andere lidstaten, zal dat ongetwijfeld ook gelden andersom, het zou te zot zijn om een Belg wel gratis in Nederland mag reizen, maar een Nederlander niet in Belgie, beiden als begeleider natuurlijk, dat is dus Europees geregeld.
Het feit dat zowel NMBS en NS het intern gaan uitzoeken zegt al iets en ik als HC behoor dit als actieve kennis te hebben en het is mij zelfs onduidelijk.

Iemand ms al iets gevonden vanuit Duitsland?
Als dat kosteloze vervoerbewijs, speciaal voor begeleiders, verkrijgbaar is tot elk station in België, dan kun je er vanuit gaan dat de begeleiderskaart en dat vervoerbewijs samen geldig zijn totaan dat station, dus ook als daarvoor overgestapt moet worden.
Badge +3

Iemand ms al iets gevonden vanuit Duitsland?

Hier is iets uit Duitsland. Het vervoerbewijs van €0,00 conform het TCV komt ook hier weer terug. Ook voor een geleidehond moet een kosteloos vervoerbewijs worden aangeschaft. N.B. België wordt uitdrukkelijk ook genoemd in deze regeling.

Begleitpersonen von Blinden
Nach dem "TCV-Tarif" werden die Begleitpersonen von Blinden auf den nachfolgend aufgelisteten Strecken und Bahnen unentgeltlich Befördert. Anstelle einer Begleitperson wird auch ein Blindenführhund unentgeltlich befördert. Die Begleitperson bzw. der Blindenhund erhält eine Fahrkarte ohne Fahrpreisberechnung. Zuschläge die eventuell anfallen, müssen jedoch gezahlt werden.

Luxemburgische Eisenbahnen
Griechische Eisenbahnen
Dänische Staatsbahnen
Ungarische Staatsbahnen
Niederländische Eisenbahnen
Österreichische Bundesbahnen
Schweizerische Bundesbahnen einschließlich der im TCV-Heft II/III Schweiz aufgeführten
schweizerischen Transportunternehmen
Belgische Eisenbahnen
Slowenische Staatsbahnen
Slowakische Staatsbahnen

Bron: http://www.eu-info.de/leben-wohnen-eu/5861/8257/behinderte-reisen/

Grensoverschrijdend lijkt het (op papier) allemaal wel geregeld te zijn. Maar wat moet een Slowaakse blinde als hij met zijn begeleider van bijvoorbeeld Bussum Zuid naar Hilversum wil reizen? Waar koopt hij dat kosteloze kaartje voor zijn begeleider? Of heeft hij, net als een Nederlandse begeleider, hier geen kaartje nodig? Maar hoe komt de begeleider in Hilversum dan door het poortje?
Kort samengevat: Je mag in de gehele Benelux met een begeleiderskaart reizen, maar je hebt 'over de grens' wel een '0-euro-kaartje' nodig. Je kan dus niet klakkeloos maar in ieder trein stappen. Ik adviseer om voordat je gaat reizen je plannen te overleggen met de klanteNService van NS International. Zij kunnen je voor iedere trein(reis) een '0-euro-kaartje' verstrekken. Dat is dan (in combinatie met je begeleiderskaart) een geldig vervoerbewijs.
Thanks voor deze duidelijkheid Klaas-Jan.
Badge +3
Duidelijk. Maar erg handig is het natuurlijk niet. Moet je zo'n kaartje dagen van te voren bestellen? Kan dat niet beter via de automaat geleverd worden?

Verder blijft onduidelijk of je nu wel of niet op vertoon van je Nederlandse begeleiderskaart een binnenlands kaartje van €0,00 in België kunt krijgen.
Kort samengevat: Je mag in de gehele Benelux met een begeleiderskaart reizen, (...)

Geldt dat ook voor Duitsland?
Reputatie 7
Badge +4
Dat nuleurokaartje zal dan wel telefonisch moeten want ze worden niet verstrekt als je zowel voor België als voor Nederland 100 procent korting invult.
Maar afgezien van deze rare constructie was het gelukkig zo ik veronderstelde. Ik denk dat weinig mensen die met een begeleider reizen, weet hebben van het nuleurokaartje.
In Duitsland geldt dit niet Pe_pe. Verder moet je voorafgaand aan je reis contact opnemen met NS International iMark voor zo'n "0-euro-kaartje" en het is dan ook mogelijk om een binnenlands "0-euro-kaartje" voor België aan te schaffen. Het "0-euro-kaartje" dient wel uitgeprint te zijn voor je er mee mag reizen.
Reputatie 6
Kort samengevat: Je mag in de gehele Benelux met een begeleiderskaart reizen, maar je hebt 'over de grens' wel een '0-euro-kaartje' nodig. Je kan dus niet klakkeloos maar in ieder trein stappen. Ik adviseer om voordat je gaat reizen je plannen te overleggen met de klanteNService van NS International. Zij kunnen je voor iedere trein(reis) een '0-euro-kaartje' verstrekken. Dat is dan (in combinatie met je begeleiderskaart) een geldig vervoerbewijs.

Heb je hier ook formele bevestiging van de NMBS over gekregen ? Of heeft Thomas nieuws van de NMBS ?

De controleur van de NMBS was bij Thomas terecht niet zo onder de indruk van zijn Nederlandse "Begeleiderskaart", dus hij en zijn collega's zullen ook niet bijzonder onder de indruk zijn van een Nederlands 'nul-eurokaartje'.
Anders willen ze dat best wel even ruilen voor een Belgisch 'heel-erg-veel-euroskaartje'. 🙂
Bedankt @klaas-jan. Ik heb ook bericht gehad van de NMBS die zeggen ook inderdaad het zelfde van het 0 euro kaartje via Facebook 🙂
Bedankt @klaas-jan. Ik heb ook bericht gehad van de NMBS die zeggen ook inderdaad het zelfde van het 0 euro kaartje via Facebook :)

Fijn. Dan staan we op één lijn en is het helder!

Reageer