ov-begeleiderskaart vanaf 11/12/2022 geldig in Belgie! | NS Community

ov-begeleiderskaart vanaf 11/12/2022 geldig in Belgie!

  • 16 November 2022
  • 48 reacties
  • 1413 Bekeken

Ik ben een jaar aan het touwtrekken geweest via de ombudsrail met de NMBS. Veel bellen, geduld en emails. Tjah ik woon in (NL) de grensstreek en moet geregeld naar UZ Brussel met mijn gehandicapte partner.

We kunnen vanaf 11.12.2022 in België 1 treinkaartje kopen en de Nederlandse ov begeleiderskaart gebruiken zonder te starten in Nederland 🎊🎊🎊

Het ongemak is dus binnenkort van de baan 🎊🎊

 

Hoe het zit met De Lijn (bus en tram) dat weet ik niet. Wel is het zo dat de NMBS Belgische ov begeleiderskaarten uitgeeft en ook gebruikt worden in bus en tram en metro. 

Ik zou uitleggen dat het in de NMBS de kaart accepteert in de trein, dan zal de controle in bus of tram niet moeilijk moeten doen. 

Ik lees graag jullie bevindingen na 11 december 2022.

-------

Email van de directie nmbs:

Beste,

De voorbije maanden hebben we het nodige ondernomen om onze regels en processen aan te passen.

Vanaf 11 december 2022 volstaat het om uw Nederlandse OV-begeleiderskaart te tonen aan de treinbegeleider. Als houder van een Nederlandse kaart kan u vanaf dan op het NMBS-net kosteloos een begeleider meenemen (zowel bij een grensoverschrijdende als niet-grensoverschrijdende reis). U heeft vanaf dan geen bijkomende vervoerbewijzen of kaarten nodig (zoals het €0-biljet van NS).

In de hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,

Matthias Dubois

NMBS

 

ze referentie Uw referentie Brussel, 14 november 2022.

Referenrie: JDS/81957313 2021/04/273/01

 

Uw vraag m.b.t. de reactie van S*** Van N***
Geachte mevrouw,
Wij hebben uw vragen in het dossier van S*** Van N** goed ontvangen. Alvast onze oprechte excuses voor 
ons laattijdige antwoord. U vroeg ons of wij de Nederlandse kortingskaart Kosteloze Begeleider al kunnen 
erkennen zonder dat het omgekeerde het geval is. 
Intussen werd beslist dat de kaarten Kosteloze Begeleider van NS en van CFL vanaf 11 december 2022 zullen 
worden geaccepteerd op ons net. Vanaf die datum zal er dan ook geen 0€-biljet meer nodig zijn voor de 
begeleider van reizigers die vanuit Nederland of Luxemburg reizen met een kaart Kosteloze Begeleider.
Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn.
Met vriendelijke groeten.
Liesbeth Van Praet
NMBS Klantendienst

 


This topic has been closed for comments

48 reacties

Hebben NMBS en NS International dit ook op hun site gezet…? :)

Het is nu nog vers van de pers laat ik het zo zeggen. Dus er zal via heel veel kanalen gecommuniceerd moeten worden. Vandaag had ik een gesprek met Martin van iederin.nl (organisatie zit aan tafel met de overheid tbv personen met een beperking) we vroegen ons ook af hoe men dit gaat communiceren naar de buitenwereld.

Weet wel dat duizenden websites, voornamelijk bij organisaties voor personen met een handicap aangepast moeten worden.

Ik heb Argonaut, die de begeleiderskaart verstrekt, per mail op de hoogte gebracht met de officiële brief als bijlage.

Volgende week ga ik ook achter De Lijn aan (bus en tram) in Vlaanderen. Heb van de directie nog geen antwoord ontvangen.

Mocht je iets in de media lezen, wil ons op de hoogte houden?

Ik zal mijn contactpersoon bij de NS even mailtje sturen met het verzoek of men de informatie op de website wil plaatsen. Je brengt mij wel op een idee. Die officiële brief die ik heb al ik doorsturen naar een aantal organisaties. 😃

 

Heb je interesse in de officiële brief met kenmerken etc (om deze uit te printen… mocht je wellicht ook de LIJN gebruiken tram/bus/metro in Vlaanderen om bij controle te tonen. Want vanuit De Lijn is nog geen reactie)…  stuur mij even een mailtje naar het volgend adres: brief@asdrep.nl

Ik zal je dan de pdf sturen. Indien organisaties of lezers de PDF ook willen ontvangen, stuur een email.

De Nederlandse Oogvereniging heeft in de nieuwsbrief van gisteren aangegeven dat de Nederlandse begeleiderskaart vanaf 11 december geldig is in treinen van de NMBS, minus Thalys en Eurostar.
 

Het blijft vreemd dat er vanuit de NS geen antwoord retour komt, contact gehad met de secretaresse van de directeur per email. Mooi dat de Oogvereniging het ook overneemt. Via ‘IEDERIN.nl’ was op facebook en twitter ook een bericht geplaatst.

Binnenkort De LIJN weer eens benaderen. Had hier ook de secretaresse van de directrice een email gestuurd, geen antwoord terug. Van de week ga ik haar bellen. Tram, bus en metro van De Lijn is tot heden nog geen groen licht voor de Nederlandse begeleiderskaart

Neem de waterbus over de Schelde bij Antwerpen!

Wat ook interessant kan zijn, met de OV-begeleiderskaart mag de begeleider gratis mee en krijgt de persoon met een beperking korting bij tonen van de kaart op het moment dat je opstapt. Op de boot betaalde ik vrijwel niets voor mijn partner.

https://www.dewaterbus.be/nl/schelde

Je kan bij diverse plaatsen aan de schelde uitstappen en wellicht ergens iets drinken en pak je de waterbus terug.

Ik raad iedereen aan om een ticket te kopen als je bij de waterboot bent (ben zelf met partner in 2020 op de waterboot geweest). 

Vanaf station Antwerpen neem je de tram naar de ‘Groenplaats’ vanaf hier loop je naar de Schelde. Je loopt het centrum uit. Denk 10 minuten lopen.

Je kan de ov-begeleiderskaart ook in de FLIXBUS gebruiken (zoals ik op de website heb gelezen). Zelf heb ik nog geen gebruik gemaakt met mijn partner van de FLIXBUS. Dus reacties zijn welkom.

In sommige gevallen is het goedkoper om met de flixbus naar België te reizen of door Nederland. In ons geval zouden wij 7 euro betalen voor 1 persoon, enkele reis van Maastricht naar Brussel (2 uur reizen). Met de trein (maastricht-luik-brussel) zijn we langer onderweg en is het kaartje voor de trein is prijzig.

 

RYANAIR vliegen.. heb je een ov-begeleiderskaart of parkeerkaart voor gehandicapten… neem contact op met RYANAIR en geef aan dat de persoon met een beperking een looprek heeft (slecht ter been) en hij of zij met een begeleider vliegt. 

Wat de persoon ook mankeert, RYANAIR werkt met codes. Codes die gekoppeld zijn aan een beperking. Gezien ik mijn partner niet aan een code kon hangen is besloten ‘de looprek’. Mijn partner heeft niets met een looprek.

RYANAIR zet jullie dan naast elkaar in het vliegtuig. Je betaald geen geld voor deze service. Ik heb destijds via online chat dit geregeld voor mij en mijn partner.

Je kan met je begeleiderskaart of de blauwe kaart gaan staan zwaaien bij RYANAIR maar daar bereik je niets mee. Eerst je reis boeken, daarna chatten online met ryanair.

oja, het is dus zo dat je geen zitplaatsen moet reserveren. Eerst chatten met RYANAIR voor zit plaatsen.

Reputatie 1

Je kan de ov-begeleiderskaart ook in de FLIXBUS gebruiken (zoals ik op de website heb gelezen). Zelf heb ik nog geen gebruik gemaakt met mijn partner van de FLIXBUS. Dus reacties zijn welkom.

In sommige gevallen is het goedkoper om met de flixbus naar België te reizen of door Nederland. In ons geval zouden wij 7 euro betalen voor 1 persoon, enkele reis van Maastricht naar Brussel (2 uur reizen). Met de trein (maastricht-luik-brussel) zijn we langer onderweg en is het kaartje voor de trein is prijzig.

 

We hebben de OV begeleiderskaart in de FLIXbus gebruikt van Luik naar Parijs. Echter vroegen ze ons daarnaast om ook nog extra medische gegevens te delen. Ivm de privacy voelde dat niet prettig. Volgende keer betalen we liever een extra ticket ipv privacy gevoelige informatie te delen met een vervoerder omdat je niet weet waar de informatie blijft/terecht kan komen.

Reputatie 1

Het is nu nog vers van de pers laat ik het zo zeggen. Dus er zal via heel veel kanalen gecommuniceerd moeten worden. Vandaag had ik een gesprek met Martin van iederin.nl (organisatie zit aan tafel met de overheid tbv personen met een beperking) we vroegen ons ook af hoe men dit gaat communiceren naar de buitenwereld.

Weet wel dat duizenden websites, voornamelijk bij organisaties voor personen met een handicap aangepast moeten worden.

Ik heb Argonaut, die de begeleiderskaart verstrekt, per mail op de hoogte gebracht met de officiële brief als bijlage.

Volgende week ga ik ook achter De Lijn aan (bus en tram) in Vlaanderen. Heb van de directie nog geen antwoord ontvangen.

Mocht je iets in de media lezen, wil ons op de hoogte houden?

Ik zal mijn contactpersoon bij de NS even mailtje sturen met het verzoek of men de informatie op de website wil plaatsen. Je brengt mij wel op een idee. Die officiële brief die ik heb al ik doorsturen naar een aantal organisaties. 😃

 

Heb je interesse in de officiële brief met kenmerken etc (om deze uit te printen… mocht je wellicht ook de LIJN gebruiken tram/bus/metro in Vlaanderen om bij controle te tonen. Want vanuit De Lijn is nog geen reactie)…  stuur mij even een mailtje naar het volgend adres: brief@asdrep.nl

Ik zal je dan de pdf sturen. Indien organisaties of lezers de PDF ook willen ontvangen, stuur een email.

De klantenservice van NS international vertelt vorige week hier niet van op de hoogte te zijn gebracht. De begeleider moet volgens de medewerker van NS international een gratis ticket blijven tonen in OV in België en Luxemburg. Het tonen van de OVbegeleiderskaart alleen volstaat niet werd verteld. Werk aan de winkel daar bij de NS.

Vervelend dat je een minder prettige ervaring hebt met de flixbus. Het lijkt mij niet van zelfsprekend dat een vervoerder om medische documenten vraagt. Ik zou hier ook niet blij mee zijn. Ik wil het met mijn partner uitproberen vanaf maastricht naar brussel dit jaar en de ov begeleiderkaart.

De Franstalige chauffeurs zullen niet op de hoogte zijn van fe ov begeleiderkasrt lijkt mij(?)

Ik spreek geen frans en een opstap in het buitenland lijkt mij lastig. Ik dacht eerder aan een opstap in Nederland met de ov begeleiderkaart.

Fijn dat je iedereen op de hoogte heb gebracht met je ervaring. 

Het is voor mij een beetje duister over de bereikbaarheid van flixbus, om over dit onderwerp te praten dat we zonder problemen gebruik moeten kunnen maken van de ov begeleiderkaart

 

Reputatie 7
Badge +3

Nog een aanvulling. In Luxemburg is de begeleiderskaart niet (meer) nodig omdat het OV gratis wordt aangeboden in Luxemburg, ook aan toeristen.
https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html

Reputatie 7

Inmiddels heb ik de Kaart Kosteloze Begeleider verkregen en de folder van de NMBS is er zeer duidelijk in, dat die wederzijds is:

 

Je begeleider mag gratis reizen in de klassieke treinen van NMBS, CFL, NS en in de klassieke treinen met
bestemming Aachen. De ‘Carte d’invalidité C’ van CFL en de ‘OV-Begeleiderskaart van NS’ worden eveneens erkend als vervoerbewijs door NMBS. De Kaart Kosteloze Begeleider van NMBS wordt ook aanvaard als vervoerbewijs door CFL.

 

 

Maaarrr… de NS blijft natuurlijk de NS… 😪

 

Opgelet: de Kaart Kosteloze Begeleider, uitgegeven door NMBS, wordt niet aanvaard als vervoerbewijs door NS. Om gratis te reizen op het NS-net, dient de begeleider bijkomend een ticket aan 0,00 € aan te kopen.
Het ticket aan 0,00 € wordt uitgegeven via volgende verkoopkanalen: NMBS- loket met internationale verkoop, via het NMBS Contact Center International op het telefoonnummer, gereserveerd voor Personen met beperkte mobiliteit
+32 24 32 38 01 (werkdagen 8u-20u / weekend 9u-16u30) of via een geaccrediteerd reisagentschap. Voor bijkomende informatie, raadpleeg de website www.b-europe.com

 

 

Is dat zo, NS ?

Fraai staaltje van wederkerigheid weer.

Inclusiviteit ook weer toppie geregeld.

 

En neen… het is niet vanwege die idiote poortjes.

 

Het valideringsticket van je KAART KOSTELOZE BEGELEIDER is voorzien van een QR-code voor het openen van de poortjes in de Nederlandse stations.

 

 

Dat klopt inderdaad. Ik zal je signaal doorzetten dat je dit liever anders had gezien.

Reputatie 7

En had de NS daar ook nog een reden voor ?

 

Reputatie 1

Vandaag is het 200 dagen geleden dat het heuglijke nieuws werd gepresenteerd: Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door NS in Nederland) reist je begeleider gratis op het Belgische net volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider! Er is zelfs een 
folder te vinden op de website van de NMBS met deze informatie https://is.gd/WMBTPI .
Dus geen € 0,00 ticket meer nodig, alleen de OV begeleiderskaart. Hoe handig is dit? Ook is de OV begeleiderkaart geldig in de trein, bus, tram en metro in België (en Luxemburg) volgens de website van de NL overheid https://is.gd/wYkDYd Bij de NS international is niets vermeld op de website https://is.gd/AhVLuj  .
 


Echter is de realiteit anders. Vorige week reisden we bij Eijsden de grens over, reiziger (niet rolstoelafhankelijk) in bezit van een geldig vervoersbewijs en een Nederlandse OV begeleiderskaart met een begeleider. Omdat we van het type ‘eerst zien, dan geloven’ zijn hebben we toch ook een € 0,00 ticket in de tas zitten voor de begeleider. Daar gaan we dan, op weg naar Brussel, daar gezellig de stad verkennen per OV. De treinbegeleider komt in Visé de vervoersbewijzen controleren. Nee, de OV begeleiderskaart is haar niet bekend, heeft u ook een de Kaart Kosteloze Begeleider of een € 0,00 ticket? Anders heeft u geen geldig vervoersbewijs voor de begeleider. Het € 0,00 ticket uit de tas gevist, toen was het goed. Hopelijk zal het na invoering van de Arriva Drielandentrein vanaf december a.s wel bij iedereen bekend zijn!

Aangekomen in Brussel, op naar de metro. Bij de Bootik (infoloket MIVB-OV Brussel) naar binnen. Gewapend met enkele printjes met informatie die we online vonden (o.a. website NL overheid met de tekst”Uw begeleider reist met de OV-begeleiderskaart gratis: in de trein, bus, tram en metro in Nederland, België en Luxemburg” geel gemarkeerd https://is.gd/wYkDYd) lopen we naar het loket. We laten de informatie zien aan de medewerker en vragen of op welke manier we met onze OV begeleiderskaart de poortjes kunnen openen. Of is er een andere manier hoe we in het OV in Brussel kunnen reizen met de OV begeleiderskaart? Ze vroeg ons een Belgisch paspoort te tonen en de Belgische Kaart Kosteloze Begeleider. Nee, we zijn geen Belgen en hebben uitsluitend de Nederlandse OV begeleiderskaart en ID kaart. Geïrriteerd snauwde de medewerkster waarom we niet gewoon een kaartje aanschaffen. Voor buitenlanders zijn er geen regelingen, alleen voor Belgische mensen met verminderde mobiliteit. Nogmaals gezegd dat onze overheid de informatie verstrekte dat het mogelijk zou moeten zijn, waarop de medewerkster zegt dat dan de Nederlandse overheid dan maar de kaartjes moet komen kopen en uitdelen. We zijn ondertussen een kwartier verder en we worden naar het informatiegedeelte van de NMBS gestuurd. Zij zouden ons zeker en vast verder kunnen helpen.

Daar aangekomen weer het verhaal gedaan, ook deze medewerker keek of ze water zag branden. Lang verhaal kort: op haar advies kochten we twee herlaadbare Mobib kaarten voor 6 euro per stuk bij de informatiebalie van de NMBS (online kosten die 5 euro per stuk), 1 voor de reiziger met beperking en een voor de begeleider. Daarna op elke kaart hebben via een automaat (MIBV) voor zo’n 17 euro per persoon reistegoed gezet, zoals ons werd geadviseerd. Ondertussen is het een uur later en zijn we maar naar onze bestemming gereisd, met een illusie en flink wat euro's armer.
#ReizenmetEenBeperking 

Reputatie 7
Badge +1

Daar aangekomen weer het verhaal gedaan, ook deze medewerker keek of ze water zag branden. Lang verhaal kort: op haar advies kochten we twee herlaadbare Mobib kaarten voor 6 euro per stuk bij de informatiebalie van de NMBS (online kosten die 5 euro per stuk), 1 voor de reiziger met beperking en een voor de begeleider. Daarna op elke kaart hebben via een automaat (MIBV) voor zo’n 17 euro per persoon reistegoed gezet, zoals ons werd geadviseerd. Ondertussen is het een uur later en zijn we maar naar onze bestemming gereisd, met een illusie en flink wat euro's armer.
#ReizenmetEenBeperking 

Het beste dien je consequent bij elke vervoerder een klacht in, elke keer dat het misgaat. Zonder klachten is er immers geen probleem. Natuurlijk vraag je bij elke klacht je geld terug.

Reputatie 1

Nog een aandachtspunt wat betreft reizen met begeleider in België met de OV begeleiderskaart: bij het station op Brussels Airport werken de poortjes niet met alleen de OV begeleiderskaart want om door de poortjes te gaan heb je een (QR) code nodig. Deze code heb je wel op je €0,00 ticket, maar reis je met alleen de OV begeleiderskaart, dan gaan ze niet open.

Er zou wel assistentie op het station aanwezig zijn om de poortjes te openen voor reizigers die geen werkende code hebben op hun vervoersbewijs, we hebben die echter niet gezien.

Reputatie 1

Daar aangekomen weer het verhaal gedaan, ook deze medewerker keek of ze water zag branden. Lang verhaal kort: op haar advies kochten we twee herlaadbare Mobib kaarten voor 6 euro per stuk bij de informatiebalie van de NMBS (online kosten die 5 euro per stuk), 1 voor de reiziger met beperking en een voor de begeleider. Daarna op elke kaart hebben via een automaat (MIBV) voor zo’n 17 euro per persoon reistegoed gezet, zoals ons werd geadviseerd. Ondertussen is het een uur later en zijn we maar naar onze bestemming gereisd, met een illusie en flink wat euro's armer.
#ReizenmetEenBeperking 

Het beste dien je consequent bij elke vervoerder een klacht in, elke keer dat het misgaat. Zonder klachten is er immers geen probleem. Natuurlijk vraag je bij elke klacht je geld terug.

Dan deden we ook. MIBV heeft echter (nog) niet gereageerd. Niet op de klacht en/of op aanvraag restitutie. We wachten geduldig af.

Reputatie 7

Allereerst.

Als je de Belgische kaart Kosteloze Begeleider hebt - uitsluitend bedoeld voor inwoners van België - dan kan je bij de MIVB een kosteloos abonnement voor je begeleider aanvragen. Dat staat gewoon netjes hier op hun website.

 

BEGELEID(ST)ER GEHANDICAPTE PERSOON

 

Lijd je aan een handicap opgenomen in de lijst van de NMBS en heb je nood aan assistentie tijdens jouw verplaatsingen met het openbaar vervoer? Vraag in dat geval een kaart “Kosteloze begeleider" aan bij de NMBS. Vervolgens kan je een kosteloos MIVB-abonnement aanvragen voor jouw begeleider.

 

 

Nu, dat staat er hier niet in detail bij, maar alle MIVB-abonnementen staan altijd op een MOBIB-kaart. Dus men zal een MOBIB-kaart moeten kopen. Net zoals bij de NS met zijn Kids Vrij: kost je ook centjes voor de kaart.

 

Ten tweede.

 

Hoe kom jij precies op het idee, dat dat ook voor jou zou moeten gelden ? Waarom zou een buitenlands kaartje moeten gelden bij de Brusselse vervoersmaatschappij ?

Wel… retorische vraag. Dat heb je bij het loket staan te toeteren, al zwaaiend met geel gestifte documenten “De Nederlandse overheid zegt het !”

 

Het antwoord lijkt me heel logisch: “Dan mogen die ook lekker de kaartjes voor je kopen !”

 

Als laatste.

Voorlopig legt de NMBS je geen strobreed in de weg. Je toont het buitenlandse kaartje en de begeleider mag gratis mee. Bravo, NMBS !

Heel anders is dat bij de NS.

Ik moet eerst een of ander obscuur nummer bellen om een 0 euro kaartje te regelen en dan 'mag’ ik ook hetzelfde als jullie bij de NMBS mogen. Joepie. Erryt bevestigt dat hierboven gewoon vrolijk.

Nu, in internationale relaties geldt er ook zo iets als reciprociteit. Als jij mijn burgers dwars ligt, dan doe ik dat bij jouw burgers net zo hard. Moet ik een visum aanvragen ? Dan jij ook.

Ik heb daarom bij de NMBS een klacht ingediend vanwege de reciprociteit en die zijn hun procedure met betrekking tot de OV Begeleiderskaart aan het heroverwegen.

Reputatie 1

Ten tweede.

 

Hoe kom jij precies op het idee, dat dat ook voor jou zou moeten gelden ? Waarom zou een buitenlands kaartje moeten gelden bij de Brusselse vervoersmaatschappij ?

Wel… retorische vraag. Dat heb je bij het loket staan te toeteren, al zwaaiend met geel gestifte documenten “De Nederlandse overheid zegt het !”

 

Het antwoord lijkt me heel logisch: “Dan mogen die ook lekker de kaartjes voor je kopen !”

 

Beste Ferdinand,
Dank voor je reactie, misschien kan je jouw bericht eens nalezen en bekijken hoe jouw toon overkomt?
Maar met plezier geef ik antwoord op je vraag “Hoe kom jij precies op het idee, dat dat ook voor jou zou moeten gelden? “
Wel nu,dat staat op de website van de Nederlands overheid:

Voor welk openbaar vervoer geldt de OV-begeleiderskaart? Uw begeleider reist met de OV-begeleiderskaart gratis: in de trein, bus, tram en metro in Nederland, België en Luxemburg;
Men zegt vaker G
oogle is je vriend, maar ik heb ook nog de link waar je de informatie kan vinden voor je opgezocht. Geen dank, graag gedaan!
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/vervoer-en-beperking/ov-begeleiderskaart

Reputatie 7

Dan mag jij je lekker melden bij de Nederlandse overheid om je geld terug te krijgen.

Zoals die loketbediende je al zei.

Reputatie 7
Badge +1

Dan mag jij je lekker melden bij de Nederlandse overheid om je geld terug te krijgen.

Een denigrerend toontje is hier niet op zijn plaats.

Wie er moet betalen, hangt ervan af wat de afspraken zijn. We mogen echter toch wel aannemen dat de Nederlandse overheid niet zomaar iets verzint over de geldigheid van welke kaart dan ook, dus dat er iets is afgesproken.

Een klacht bij de Nederlandse overheid hierover (maar bij welke instantie precies?) lijkt me wel nuttig, want ze mogen toch wel weten dat wat er op hun website staat in de praktijk niet werkt en dat er dus e.e.a. verbeterd moet worden.

Reputatie 7

“Mevrouw” heeft bij de MIVB de boel een kwartier lang op stelten gezet, omdat ze vond, dat ze recht had op een gratis kaartje. Niet dus.

Waarom vond ze dat ? Omdat ze dat op de een of andere obscure buitenlandse website gelezen had. Terecht, dat die loketbediende het helemaal zat was.

En vervolgens komt ze dat trots hier melden.

 

Je schrijft vervolgens

 

We mogen echter toch wel aannemen dat de Nederlandse overheid niet zomaar iets verzint over de geldigheid van welke kaart dan ook, dus dat er iets is afgesproken.

 

De Nederlandse overheid heeft in België een welverdiende en grondig gedocumenteerde reputatie, dat men over België regelmatig onzin uitkraamt. Het is niet dat men Nederlands praat, dat Nederland in België de regels bepaalt.

Jij weet dat overigens ook.

Dus nogmaals: klachten richting de Nederlanders. 

 

Reputatie 7
Badge +1

“Mevrouw” heeft bij de MIVB de boel een kwartier lang op stelten gezet, omdat ze vond, dat ze recht had op een gratis kaartje.

Op deze manier ga ik niet discussiëren.

Dus nogmaals: klachten richting de Nederlanders.

Kun je dat niet zonder kleinerende toon schrijven?