beantwoord

Ov chip geldig naar Aken .weekend vrij ook?

Vanaf 9 december gaat de directe trein naar Aken rijden en wordt de ov chipkaart ingevoerd zie: https://www.arriva.nl/a/verleg-je-grenzen-met-arriva-1.htm

Houdt dit ook in dat je net als naar leer nu ook met weekend vrij of andere abonnementen kan reizen?
icon

Beste antwoord door Raymond123 26 november 2018, 18:28

Het verlossende antwoord staat nu op de Arriva site!!! :)

https://www.arriva.nl/a/verleg-je-grenzen-met-arriva-1.htm

Ook met NS-producten naar Aachen!

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee, dat mag niet. Bij de grens even voor Herzogenrath houdt de geldigheid op.
Reputatie 7
Badge +4
In de trein die nu naar Aken gaat, kunt u de ov-chipkaart gebruiken tot (dank Rudi) Eygelshoven Markt. U kunt niet uitchecken vanaf Herzogenrath, maar wel profiteren van uw Weekendvrij. U koopt dan een kaartje van uw woonplaats naar Aken bij nsinternational en u geeft 100 procent korting op voor Nederland. Dan betaalt u alleen nog voor het deel vanaf de grens, want Weekendvrij is wel tot de grens geldig. Dit geldt tot en met 8 december.

U moet uw Weekendvrij wel bij zich hebben als bewijs van korting, maar er niet mee inchecken. Een poortje openen gaat met de vierkante code.

Edit: Na negen december kunt u in Aken uitchecken en dat betekent dat u vrij reist op de daarvoor geldige tijden.

Mogelijk heeft u tot negen december iets aan de Euregioticket. In het weekend reist u daar mee onbeperkt met maximaal vijf personen voor €18,50. Uw bereik is dan Heimbach, Monschau, Spa en Hasselt.

Edit: Peter geeft onder aan dat er paaltjes komen, dit was niet bekend. Dat betekent wellicht dat we met onze vrijabonnementen en kaartjes naar Aken kunnen, zonder extra kosten. Dat zou heel mooi nieuws zijn.
Reputatie 5
Kleine aanvulling op Thom: de OV-chipkaart geldt nog één station voorbij Landgraaf, namelijk tot Eygelshoven Markt. Maar voor Weekend vrij maakt dat uiteraard niets uit.
Badge +3
Was het niet zo dat je op vrijdagavond juist wél moet inchecken met je Weekend Vrij, om aan te kunnen tonen dat je na 18:30 op pad bent gegaan en zodoende je recht op die 100% aan te tonen? Die incheck kost je immers niets.

Op zaterdag en zondag is inchecken niet nodig, en is het tonen van je kaart voldoende bij controle.

Aan de andere kant, met Arriva kan je nooit van ver komen, en is ook zonder incheck meestal wel duidelijk wanneer je (ongeveer) vertrokken of overgestapt naar Arriva bent.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt geen 100 procent korting invullen en de reis er naar toe maken, als je er geen recht op hebt. Uiteraard zal dan mijn verhaal niet opgaan. Ik denk in termen wat wel is toegestaan. De conducteur hoort te controleren of je recht hebt op korting en kan de vertrektijd desnoods terugrekenen. De vertrekplaats staat immers op de e-ticket. Het lijkt me ook niet aan de orde. Om 18.30 vertrekken kan alleen als je in de buurt woont en nog terug wilt gaan.

Toch is de gedachte dat het hetzelfde zou werken als naar Leer niet onlogisch. Dan moeten er wel paaltjes zijn.

Edit: Peter geeft aan dat die komen, mijn dank.

Volgens de arriva website worden er dus wel paaltjes geplaatst vandaar dat ik mij afvraag hoe het met de abonnementen zit
Reputatie 7
Badge +4
Kijk, Peter, daar hebben we wat aan. Zo leer ik nog wat op de oude dag, lol. Het was me niet bekend.

Het moet voor de mensen met een geschikt abonnement haast wel vrij reizen betekenen, analoog aan naar Leer.

Hier is deze jongen erg blij mee. Dat zou ook mogelijkheden bieden naar Luik op den duur, maar het gaat in België niet erg lekker nu met die verbinding.
Reputatie 4
En zoals ik op de side van Arriva lees zijn alle Arriva abonnementen voor Limburg geldig dus zo gek is het niet om aan Leer te denken en het ook voor NS abonnementen geldt maar dat zal wel binnen korte tijd bekend zijn.
Als het inderdaad zo is wordt het vervoer in de grensregio met Duitsland steeds leuker.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben er echt ontzettend blij mee. Het verhoogt de waarde van je Dalvrij weer Cornelis, en bovendien wordt het reizen met losse kaartjes iets goedkoper als je verder Duitsland in gaat.
Reputatie 6
Badge
Uit de informatie blijkt nog niet, dat dit ook voor NS-VRIJ abonnementen geldt. Juist omdat er niets over NS-abonnementen wordt gezegd lees ik het zo, alsof er in dat geval (gewoon) het genoemde kilometer-tarief moet worden betaald aan Arriva.

Er wordt nu via bovenstaande link over een stuk of vijf verschillende kaartsoorten gerept, behalve..... die van NS.

Ik ben benieuwd hoe de vlag er bij gaat hangen..
Reputatie 4
Omdat er paaltjes komen denk ik dat de kans toch wel erg groot is zie Leer.
Reputatie 7
Badge +4
Het blijft speculatie en inschatting. Arriva zal het duidelijk moeten maken en 9 december is al dichtbij. Het zou wel heel mooi zijn. Het lijkt me het meest voor de hand liggen dat het systeem precies zal werken zoals in Nederland en naar analogie van Leer.

We wachten af.
Reputatie 4
Is het zeker dat er incheckpaaltjes komen op de Duitse stations? Zowel Arriva als AVV zijn daar niet duidelijk over.
Reputatie 6
Badge
Uit de informatie via bovenstaande link (Peter91) lijkt het zo, dat er paaltjes gaan komen.
Nu nog wachten op het verlossende antwoord over de NS abonnementen! 🙂
Reputatie 6
Badge
Het verlossende antwoord staat nu op de Arriva site!!! :)

https://www.arriva.nl/a/verleg-je-grenzen-met-arriva-1.htm

Ook met NS-producten naar Aachen!
Reputatie 7
Badge +4
https://www.arriva.nl/eticket/d?ticket_type_id=297

Gratis kaartje Maastricht-Aken op zondag 16 december. Nooit weg.

Arriva moet wel even aangeven waar de paaltjes staan, met name in Aken. In Leer is het voor veel mensen zoeken.

Edit: Arriva heeft deze actie afgeblazen omdat de treinen nog niet in Duitsland mogen rijden na 9 september.
Reputatie 4
Naar dat paaltje ga ik met alle plezier wel even zoeken in Aachen☺.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het ook wel, maar het liefst makkelijk. 😉
Reputatie 4
Badge
Dat paaltje zoeken is het zeker waard. 🙂 Het is weer een mooi voorbeeld van hoe grenzeloos reizen eruit zou moeten zien, makkelijk reizen zonder belachelijke toeslagen e.d. Daar kan men op de verbindingen tussen Nederland en België nog wel wat leren. (Constant kaartjes moeten kopen tot het eerste Belgische station is ietwat duur en naar mijn mening onnodig)
Badge +3
Ik stel voor dat "antwoord" bij het bericht van @Tamzin wordt verplaatst naar het bericht https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/ov-chip-geldig-naar-aken-weekend-vrij-ook-53523?postid=361316 van @Raymond123.

Tamzin was iets te pessimistisch. Maar beter zo dan andersom. Van het bericht van Arriva wordt iedereen blij, met name de gemeente Aken die opeens treinladingen met Nederlanders met goedkope dagkaarten op zich af ziet komen. 😀
Badge +3
Tja, en helemaal geweldig omdat Arriva zegt..

Zolang het om grensoverschrijdend vervoer gaat, op de RE18, zijn alle Nederlandse producten gewoon geldig. Wil je bijvoorbeeld, voor de reis naar Aachen, gebruik maken van keuzedagen, meereiskorting of je studentenreisproduct, dan kan dat.

iMark schreef:

treinladingen met Nederlanders

... en enkele Belgen met een NS-abonnement. ☺️
Opgelet: bij actie retours en meereisretours lukt dit niet omdat je geen Duitse bestemming in kan vullen dus bijbetalen lijkt mij

Reageer