beantwoord

OV chip reader op Emmerich?



Toon eerste bericht

106 reacties

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

 

Ik verwacht dat dit effect naar Emmerich een stuk kleiner zal zijn. Een dagje Aachen vanuit Nederland is wel leuk. (Grote stad met zo'n 250.000 inwoners, veel winkels helaas nu veel gesloten) Bij Emmerich moet ik toch echt gaan denken wat ik daar de hele dag zou moeten gaan doen.

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Dat is wel nog behoudens goedkeuring door de Provincie Gelderland die het VRR financieel moet gaan compenseren voor de inkomstenderving.

Reputatie 7
Badge

Volgens dagblad De Gelderlander kan de chipkaart mogelijk dit jaar noggebruikt worden voor reizen naar/van Elten, Emmerich en Praest.

Reputatie 7
Badge +3
Ik zie het probleem ook niet zo.

De OV-chipkaart kan gebruikt worden tussen Arnhem en Zevenaar en niet naar Duitsland. Dat is op alle grenstrajecten zo waar een Duitse vervoerder naar een Nederlands station rijdt. Alleen wanneer een Nederlandse vervoerder naar Duitse stations rijdt wordt de OV-chipkaart geaccepteerd.
Sowieso blijft de vraag wat het probleem nu eigenlijk is. Volgens mij gaat het uitsluitend om mensen die met een binnenlands abonnement naar Elten of Emmerich willen zonder daarvoor bij te betalen. Op de hele RE18 is het VRR-tarief geldig, dus ook vanaf Arnhem en er is dus geen probleem met kaartjes op de landsgrenzen.
Reputatie 7
Badge +3
Je hebt mensen die voor elke oplossing een probleem bedenken, zoals je ook mensen hebt die voor elk probleem een oplossing bedenken.
En je hebt mensen die niet willen accepteren dat een oplossing niet uitgevoerd kan worden omdat een buitenlandse partij niet wil of kan meewerken.
@Emeg
Ja ja, chippaaltjes in de treinen van Abellio zodat studenten gratis naar Düsseldorf kunnen. Nou, dat gaat het echt niet worden.

Voor de inwoners van Elten is er nu overigens ook geen probleem, die kunnen naar Arnhem gewoon tegen VRR tarief reizen.

Je praat hooguit over de inwoners van Lobith voor wie dit handig zou zijn als een soort transitverbinding naar Arnhem op de tijden dat lijn 60 niet rijdt. Alleen gaat dat doordeweeks ten koste van die toch al zwakke lijn 60 dus of de Provincie daar op zit te wachten? Of wil je lijn 60 tussen Babberich en Tolkamer helemaal opheffen, dat zou namelijk wel een optie kunnen zijn omdat je dan het daarmee uitgespaarde geld voor de treinverbinding kunt gebruiken.
Reputatie 5
https://www.abellio.de/printpdf/2548

Lees het bovenstaande persbericht. Het is wel degelijk een Duitse concessie. De overeenkomst tussen VRR en Abellio is op 13 juni 2013 ondertekend. Dat de provincie Gelderland en de stadsregio bij de voorbereiding van die concessie betrokken zijn geweest doet daar niets aan af.
Abellio GmbH is een Duitse onderneming die gevestigd is in Berlijn. Het was oorspronkelijk (vanaf 2004) een dochteronderneming van de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV) en de eveneens uit Essen stammende busonderneming Mesenhohl, maar is in 2008 overgenomen door NS. NS heeft inmiddels al haar activiteiten buiten Nederland onder de Abellionoemer geplaatst en in Utrecht een dochteronderneming genaamd Abellio Transport Holding BV gevestigd (vroeger genaamd NedRailways). Abellio GmbH is voor 100% eigendom van Abellio Transport Holding BV.

Het is allemaal niet zo relevant voor deze discussie. Het verschil met de Wiederlinie Groningen-Leer en de drielandentrein (Luik-)Maastricht-Aken is dat de Rhein-IJssellinie (RE19) een Duitse in plaats van een Nederlandse concessie is. Dat maakt de plaatsing van OV-chippalen minder waarschijnlijk.

Uiteraard zou ik een paal in Elten ook van harte toejuichen.


Wat betreft Abellio's regionale expres 19, Rhein-IJssel route. Aan de naam alleen al kan je zien dat het daarbij om een regionale Duits-Gelderse treinverbinding gaat. Het is een misverstand te menen dat het daarbij om een puur Duitse concessie zou gaan, ook de provincie Gelderland participeert daarin met Gelders gemeenschapsgeld en dus staat ook het logo van de provincie van Gelderland op de treinen die Abellio op de RE19 lijn inzet. In die treinen worden de berichten op het gehele traject, dus ook op het Duitse deel van de route tweetalig in zowel het Duits als in het Nederlands omgeroepen. Omdat ook Gelderland meedoet mag, zo meen ik, de provincie ten behoeve van Nederlandse (Gelderse) reizigers aan weerszijden van de grens tot aan Emmerich ook het een en ander te wensen hebben, zoals met de OV chipkaart nog een klein stukje Duitsland in kunnen reizen. Neem nu Elten, in die markante Duitse grens inham bij Lobith, dat is waarschijnlijk het meest Nederlandse dorp van Duitsland geworden. Een derde van de Eltense bevolking is Nederlander. Maar ook voor de inwoners van het nabij gelegen Lobith (tegenwoordig deel van de gemeente Zevenaar) zal het station van Elten, indien deze bereikbaar is geworden met de OV chipkaart, een betere opstap plaats zijn dan het verder weg gelegen Zevenaar, om vanuit Elten met de trein snel naar Zevenaar en Arnhem te kunnen reizen. Kortom dat zal voor Abellio nog meer reizigers kunnen gaan opleveren dan nu. Zeker als de Breng bus van lijn 60, die nu van Arnhem tot Tolkamer rijdt, via Lobith iets verder door zou kunnen rijden naar het station van Elten. Gelderland blijkt van harte de inzet van de burgemeester van Emmerich te steunen en ook de Duitse deelstaat NRW staat in principe niet onwelwillend tegenover de wens om met de OV chipkaart nog een stukje Duitsland in te reizen tot aan Emmerich met daar dichtbij het Nederlandse 's Heerenberg waar ook nogal wat reizigers wonen die sneller met de trein vanaf Emmerich dan vanaf Doetinchem naar Arnhem kunnen reizen. De OV palen in Elten en Emmerich zullen er mogelijk komen. En anders is er nog een andere m.i. goede oplossing voorhanden door ook in de Abellio RE 19 treinen, net zoals in alle Nederlandse trams en bussen, Nederlandse OV in en uit check apparaten te plaatsen om met je OV chipkaart op traject Emmerich - Arnhem in de trein zelf direct bij Abellio te kunnen in of uit checken.

Je hebt mensen die voor elke oplossing een probleem bedenken, zoals je ook mensen hebt die voor elk probleem een oplossing bedenken.
Reputatie 5
Als je bij vrij-reizigers een instaptarief gaat inhouden ontstaat er overigens gelijk ook een heel praktisch probleem: je kunt dan met een keuzedag niet langer naar het buitenland zonder je instaptarief te verliezen. Reizigers die met een keuzedag naar het buitenland willen zijn namelijk nu verplicht om naast een kaartje met 100% korting in Nederland ook hun keuzedag in te checken, omdat ze anders die keuzedag op een later moment opnieuw kunnen gebruiken. Als er bij het inchecken van een keuzedag ook een instaptarief wordt ingehouden zijn ze dat dus kwijt.
Reputatie 5

Ik weet er verder het fijne niet van, maar als ik de huidige OV-chipspecificatie goed begrijp is het onmogelijk om bij inchecken met vrij reizen bij uitchecken toch saldo af te schrijven van de kaart.
Nee, je bij inchecken wordt er bij iedereen geld ingehouden net als bij andere reizigers zonder Vrij-abonnement. Ook als je dus van Haarlem naar Beverwijk gaat. Ga je niet naar het buitenland dan krijg je aan het eind je geld terug.


Eh, je wilt dus het systeem volledig op de schop gooien en bij vrij-reizigers ook een instaptarief gaan inhouden, alleen om reizen met de OV-chipkaart naar Elten en Emmerich mogelijk te maken? Je ziet toch hopelijk zelf ook in dat die "oplossing" totaal niet in verhouding staat tot het nogal kleine probleem dat het oplost (zoveel extra moeite is het niet om op je telefoon of bij de automaat een los kaartje te halen).

Hetzelfde geldt voor inchecken met korting: het is dan bij uitchecken niet mogelijk om de korting slechts over een deel van de reis te berekenen.
Je betaalt gewoon het kortingtarief tot de grens plus een vast bedrag voor het buitenlandse stuk. Dat is niet zo ingewikkeld.


Dat is dus wel ingewikkeld. Voor zover ik weet wordt aan ieder station/haltepunt een bepaalde waarde toegekend op basis van de afstand in tariefeenheden van het vorige/volgende haltepunt en wordt op basis van die waarde het tarief berekend. Vervolgens kan een korting van 20%, 40%, 60% worden toegekend aan het berekende bedrag. Het is bij mijn weten niet mogelijk om aan een deel van de reis korting toe te kennen en aan een ander deel niet.
Reputatie 7
Badge +3
Waar het waarschijnlijk op neerkomt is dat de twee aangrenzende concessieverleners, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr en de provincie Gelderland, tot overeenstemming zullen moeten komen. Zoals anderen al aangeven zal het reizen met de OV-chipkaart in Duitsland leiden tot inkomstenderving van de VRR. Dat zal gecompenseerd moeten worden.

Bovendien lost het plaatsen van paaltjes en (oplaad)automaten in Elten en Emmerich het probleem niet op dat naar andere stations van de RE19 niet met de OV-chipkaart gereisd kan worden.

Het "probleem" van het niet kunnen vaststellen met welke vervoerder is gereisd is in Nederland heel onhandig opgelost door poortjes en paaltjes van verschillende vervoerders op de stations neer te zetten. Dan krijg je de kromme situatie dat je bijvoorbeeld bij NS bent ingecheckt in Almelo om naar Hengelo te reizen en dat de trein van NS vertraging heeft. De eerstvolgende trein is van Blauwnet. Je zult dan op het perron bij NS moeten uitchecken en bij Blauwnet moeten inchecken om met een geldig vervoerbewijs met de eerstvolgende trein te kunnen reizen.

Voor wat betreft het inchecken bij de treinen van Abellio NRW tussen Arnhem en Zevenaar is het natuurlijk opmerkelijk dat je niet incheckt bij NS maar bij de rode poortjes/paaltjes van Arriva/Breng. Abellio NRW is op papier een dochtermaatschappij van NS maar is voor de exploitatie geheel gescheiden van NS. Dat geldt dan weer niet voor de R-Netconcessie tussen Gouda en Alphen die tariefmatig is geïntegreerd met NS. Ik heb overigens begrip voor de verwarring van @Emeg vanwege het feit dat de bedrijven met de merknaam Abellio het NS-beeldmerk in hun bedrijfslogo voeren. Zo kun je het NS-logo ook vinden op bussen in Londen van Abellio London Bus.
Ik weet er verder het fijne niet van, maar als ik de huidige OV-chipspecificatie goed begrijp is het onmogelijk om bij inchecken met vrij reizen bij uitchecken toch saldo af te schrijven van de kaart.

Nee, je bij inchecken wordt er bij iedereen geld ingehouden net als bij andere reizigers zonder Vrij-abonnement. Ook als je dus van Haarlem naar Beverwijk gaat. Ga je niet naar het buitenland dan krijg je aan het eind je geld terug.

Hetzelfde geldt voor inchecken met korting: het is dan bij uitchecken niet mogelijk om de korting slechts over een deel van de reis te berekenen.

Je betaalt gewoon het kortingtarief tot de grens plus een vast bedrag voor het buitenlandse stuk. Dat is niet zo ingewikkeld.

Dat is erg duur, en is bijvoorbeeld ook de reden waarom het afschaffen van het omchecken bij wisselen tussen vervoerders uiteindelijk niet door is gegaan.

Daar speelt een heel ander probleem: in veel gevallen is niet te bepalen via welke route of met welke vervoerder is gereisd. Dat probleem is principieel onoplosbaar.

Het kan mijns inziens wel maar het heeft ook nadelen en er zijn ook kosten. Zo moet je op de buitenlandse stations niet alleen paaltjes plaatsen maar ook automaten.
Badge +3
Kan het niet laten.. 🤣 (off-topic)

https://speld.nl/2019/08/04/perrons-krijgen-patat-oorlog-paal
Reputatie 5
Ik weet er verder het fijne niet van, maar als ik de huidige OV-chipspecificatie goed begrijp is het onmogelijk om bij inchecken met vrij reizen bij uitchecken toch saldo af te schrijven van de kaart. Hetzelfde geldt voor inchecken met korting: het is dan bij uitchecken niet mogelijk om de korting slechts over een deel van de reis te berekenen. Je zult dus aan de kern van de softwarespecificatie van het OV-chipkaartsysteem moeten sleutelen om dit allemaal mogelijk te maken. Dat is erg duur, en is bijvoorbeeld ook de reden waarom het afschaffen van het omchecken bij wisselen tussen vervoerders uiteindelijk niet door is gegaan.

Ik denk dat je de complexiteit van dit vraagstuk onderschat.
Het betekent inderdaad dat er bij het inchecken (waar dan ook) dan ook met een abonnement altijd voldoende saldo op de kaart moet staan. Immers je weet bij het inchecken niet wie er wel of niet de grens over gaat. Dat is de consequentie.

Ingewikkeld qua implementatie lijkt het me niet, het is immers altijd het voor iedereen zelfde vaste bedrag vanaf de grens tot aan de betreffende buitenlandse bestemming v.v..

Steeds meer grenstrajecten defacto gratis maken zal de oplossing ook niet worden want de Provincies zullen weinig trek hebben in de financiële consequenties.
Reputatie 5
Op zich kun je wel OV-paaltjes in Elten en Emmerich neerzetten zodat je daar met je Nederlandse kaart naar toe kan. Dat bespaart je de moeite van het kopen van een apart ticket.

Maar dan rekenen die paaltjes vanaf de grens wel het Duitse VRR-tarief af. Mensen met Nederlandse kortingskaarten, studentenkaarten, abonnementen, vrije reisdagen, etc. moeten dan voor het Duitse stuk ook gewoon betalen en reizen daar dan dus niet gratis of met korting.

Alleen is dat niet wat de voorstanders willen. Die wil met hun binnenlandse abonnement zonder daarvoor te betalen in Duitsland gaan reizen.


Technisch gezien lijkt me het behoorlijk ingewikkeld om een OV-chippaal te ontwikkelen die voor mensen met een vrij-reizenabonnement of kortingsabonnement toch een vol tarief afrekent zodra je de grens over gaat. Het geeft ook allerlei moeilijkheden. Ik kan met mijn Dal Vrij-abonnement namelijk met een negatief saldo inchecken in de daluren en aan het einde van mijn reis bij elke OV-chippaal of -poort "gratis" uitchecken. Het zou zeer eigenaardig zijn als dit alleen in Elten en Emmerich niet zou kunnen, maar in Weener, Leer, Kaldenkirchen, Aken, etc. wel.

De kosten voor het ontwikkelen van een dergelijke OV-chippaal liggen waarschijnlijk veel hoger dan het vanuit de gemeente of provincie afkopen van de inkomstenderving aan VRR.
Op zich kun je wel OV-paaltjes in Elten en Emmerich neerzetten zodat je daar met je Nederlandse chipkaart naar toe kan. Dat bespaart je de moeite van het kopen van een apart ticket.

Maar dan rekenen die paaltjes voor het Duitse stuk wel het VRR-tarief af. Mensen met Nederlandse kortingskaarten, studentenkaarten, abonnementen, vrije reisdagen, etc. moeten dan voor het Duitse stuk ook gewoon betalen en reizen daar dan dus niet gratis of met korting.

Alleen is dat niet wat de voorstanders willen. Die willen met hun binnenlandse abonnement zonder daarvoor te betalen ook in Duitsland kunnen reizen.
Reputatie 5
Abellio GmbH is een Duitse onderneming die gevestigd is in Berlijn. Het was oorspronkelijk (vanaf 2004) een dochteronderneming van de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV) en de eveneens uit Essen stammende busonderneming Mesenhohl, maar is in 2008 overgenomen door NS. NS heeft inmiddels al haar activiteiten buiten Nederland onder de Abellionoemer geplaatst en in Utrecht een dochteronderneming genaamd Abellio Transport Holding BV gevestigd (vroeger genaamd NedRailways). Abellio GmbH is voor 100% eigendom van Abellio Transport Holding BV.

Het is allemaal niet zo relevant voor deze discussie. Het verschil met de Wiederlinie Groningen-Leer en de drielandentrein (Luik-)Maastricht-Aken is dat de Rhein-IJssellinie (RE19) een Duitse in plaats van een Nederlandse concessie is. Dat maakt de plaatsing van OV-chippalen minder waarschijnlijk.

Uiteraard zou ik een paal in Elten ook van harte toejuichen.
Moet nu zo snel als mogelijk realiteit worden, geld mag geen rol spelen. En anders moet het Duitse Arriva maar uit Nederland opdonderen evenals het Nederlandse Abellio uit Duitsland ;)
Sorry, maar dit is een onzin.

Natuurlijk speelt geld een rol want iemand moet de rekening betalen. Of het VRR of de Provincie Gelderland of de Kreis Emmerich. Omdat het voornamelijk om Nederlandse studenten gaat (die ook gratis een stuk in Duitsland willen reizen terwijl ze daar geen abonnement voor hebben) lijkt het logisch dat de Provincie Gelderland dat dan moet betalen. In ieder geval gaat Abellio dit vervoer niet gratis op eigen kosten doen en als DB of NS deze dienst zou rijden zouden ze dat net zo min doen.

Wat Arriva in de Achterhoek hier mee te maken heeft is me sowieso een volslagen raadsel.

Bij Alphen-Gouda is NS de exploitant en huurt alleen Abellio Nederland in om de diensten uit te voeren. Dat is omdat NS zelf van de vakbonden niet met eenmansbediening mag werken. Verder zijn alle normale binnenlandse kaartjes daar volgens contract geldig omdat het binnenlands vervoer is. Bij Emmerich gaat het echter om mensen die met een binnenlands Nederlands kaartje zonder bijbetaling naar het buitenland willen.
Waar je ook nog mee zit is de precedentwerking. Reizigers willen dan ook Nederlandse paaltjes in Bad Bentheim, Gronau, Kaldenkirchen etc.

De situatie in Elten en Emmerich is niet goed te vergelijken met die in Herzogenrath en Aken. Daar rijdt een Nederlandse vervoerder in Duitsland en accepteert die Nederlandse vervoerbewijzen tot/naar de stations in Duitsland die door Arriva bediend worden. Op de overige genoemde trajecten zou een Duitse vervoerder de Nederlandse OV-chipkaart in Duitsland moeten accepteren. Maar in theorie kan natuurlijk alles en zeker als er door bijvoorbeeld de provincie Gelderland betaald wordt voor aanschaf en onderhoud van de apparatuur en de eventuele inkomstenderving voor de VRR.

@Emeg
Arriva is een Nederlandse vervoerder die naar/van Duitsland rijdt. Abellio NRW is een Duitse vervoerder die naar/van Nederland rijdt. Waar de houdstermaatschappijen gevestigd zijn doet er in dit verband niet toe.


Abellio NRW is een onderdeel van de Abellio Group, gevestigd in Utrecht en net als NS Reizigers BV een volle dochtermaatschappij van de Nederlandse Spoorwegen. Uiteindelijk is het voor buitenstaanders (ik denk dat dat de bedoeling is) onduidelijk vestzak broekzak geld en gegoochel met namen door uiteindelijk dezelfde vervoerder waaraan ik als reiziger geen boodschap wil hebben. Abellio NRW is behalve op het traject Arnhem-Zevenaar in Nederland ook elders onzichtbaar actief. Zoals op het spoor tussen Gouda en Alphen aan de Rijn samen met NS Reizigers BV. De exploitatie van die lijn wordt in de praktijk gedaan met materieel van NS Reizigers maar Abellio NRW verdiend daaraan volop mee. Arriva is geen Nederlandse maar een multinationale Britse vervoersorganisatie die volledig eigendom is van de Deutsche Bahn. Ik weet het, het is ingewikkeld, maar het is momenteel niet anders 🙂 https://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva#Duitsland
Reputatie 7
Badge
De vraag is (ook) wie er gaat verdienen aan paaltjes in Emmerich.

Nu zijn de opbrengsten van OV Chipkaart reizigers die reizen tussen Arnhem en Zevenaar (ook met RE19) voor Breng/Arriva. Dus hoe gaat het dan als er paaltjes staan in Emmerich: Is dan de helft voor Breng, of meer of minder?
Reputatie 7
Badge +3
Waar je ook nog mee zit is de precedentwerking. Reizigers willen dan ook Nederlandse paaltjes in Bad Bentheim, Gronau, Kaldenkirchen etc.

De situatie in Elten en Emmerich is niet goed te vergelijken met die in Herzogenrath en Aken. Daar rijdt een Nederlandse vervoerder in Duitsland en accepteert die Nederlandse vervoerbewijzen tot/naar de stations in Duitsland die door Arriva bediend worden. Op de overige genoemde trajecten zou een Duitse vervoerder de Nederlandse OV-chipkaart in Duitsland moeten accepteren. Maar in theorie kan natuurlijk alles en zeker als er door bijvoorbeeld de provincie Gelderland betaald wordt voor aanschaf en onderhoud van de apparatuur en de eventuele inkomstenderving voor de VRR.

@Emeg
Arriva is een Nederlandse vervoerder die naar/van Duitsland rijdt. Abellio NRW is een Duitse vervoerder die naar/van Nederland rijdt. Waar de houdstermaatschappijen gevestigd zijn doet er in dit verband niet toe.

Reageer