overstap enschede-gronau, nu dit weer | NS Community
beantwoord

overstap enschede-gronau, nu dit weer

  • 23 January 2022
  • 40 reacties
  • 1178 Bekeken

Reputatie 6

Even in aanvulling op mijn vorige topic. Vorige week nogmaals de reis ( s ochtends vroeg) gemaakt. Dus incheck in kampen, met blauwnet naar Enschede. Daar op het perron omgeschept van blauwnet naar ns om bij ns door de poortjes te kunnen. Op perron 4a weer ingecheckt naar Gronau en op Gronau uitgecheckt. Dat ging goed. Echter terug in `Gronau ingecheckt, uitgecheckt op perron 4a en weer ingecheckt bij blauwnet poortje voor de reis naar kampen. Dan rekent blauwnet ineens 20 euro terwijl ik een afgekocht reisrecht heb. Ik word verwezen naar uitcheck gemist maar ik heb geen uitcheck gemist. Ik voeg screenprint bij. 


wie O wie heeft de gouden tip? :)

icon

Beste antwoord door Sim70 24 January 2022, 13:45

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dit forum is van NS. Support moet hier dus van Keolis komen (die hebben overigens net al hun duitse bedrijven verkocht). Als ik dit lees zie ik gewoon een gemiste UITsjek op het duitse perron in Ens. Dus of niet goed gedaan, niet goed opgelet dan wel defect.En blijkbaar haalt Keo meteen elk bedrag weg als je ook maar iets niet precies volgens de regels doet. NS schijnt gemiste UITsjeks op dagen van betaald reisrecht niet zo erg meer te vinden (volgens berichten hier, kan dit niet zelf bevestigen)

Reputatie 6

Ja had al even contact met ns chat ik snap dat ik bij keolis moet zijn maar mn weekend vrij neem ik toch echt af bij NS. Als er dan in een weekend ineens 20 euro afgaat vind ik daar wat van. Zal morgen keolis eens vragen. Ik kan geen uitcheck claimen want ik was uitgecheckt  ( om 08.43) en keurig weer ingecheckt om 10.36. Echter om 10.36 staat ook een tweede melding “ no info available`’. Heel bijzonder dit.

Goed dat je zelf even bij Keolis wilt navragen. Maar als jij een abonnement hebt bij de NS (weekend vrij) dan zal de NS eigenlijk moeten zorgen dat het abonnement goed toegepast wordt en zou de NS jouw vraag bij Keolis moeten neerleggen. Zeker als dit om Flex gaat, dan zal namelijk door Keolis alleen de transacties doorgegeven worden en berekent de NS de prijs.

Reputatie 6

Ja dat vind ik dus ook, ik neem het product bij NS af. Keolis is op zondag niet bereikbaar dus morgen maar eens bellen. 

Reputatie 6

Inmiddels restitutie aangevraagd via uitcheck gemist. Dat kon alleen als ik zowel als begin als eindpunt Gronau invulde. ( voor ik daar achter was….)  Volgens `keolis was het een technische fout die ze nog nooit eerder gezien hadden. Het was geen foute in of uitcheck naar mijn mening, immers om 10.36 ingecheckt in `Gronau en direct daarna staat er nog een keer dat tijdstip en ‘ no info available’. Ik blijf het bijzonder vinden dat men dan zomaar 20 euro af mag schrijven terwijl je een afgekocht reisrecht hebt @moderators, hoe kijken jullie daar tegenaan? En willen jullie die vraag oppakken?

 

want je mag maar een paar keer per jaar een uitcheck missen, dat heb ik niet gedaan maar deze reis telt wel als gemiste uitcheck….

Reputatie 7
Badge +1

Klaag bij Keolis én de provincie dat na een uitcheck via het poortje in Enschede niet direct een incheck naar Gronau mogelijk is, dat Keolis zijn poortjes daarom beter moet afstellen, bv. zoals NS dat ook gedaan heeft. Bij voldoende klachten daarover ziet hopelijk iemand dat er iets mis is.

Goedemiddag Sim70.

Ergens ben ik het met je eens dat een correctietarief niet gegeven zou moeten worden als je in het bezit ben van een vrij-abonnement. Er is echter voor gekozen om de voorwaarden van NS Flex niet aan te passen op basis van welk abonnementstype je in je bezit hebt.

Correctietarief: het bedrag dat in rekening kan worden gebracht indien u niet beschikt over een geldig vervoerbewijs of reisrecht. Hiervan is sprake als u niet correct heeft in-en/of uitgecheckt, wanneer u tegen de reisrichting in reist, gebruikmaakt van bepaalde kortingen, zoals samenreiskorting, zonder dat u hier recht op heeft en bij het ontbreken van een vereiste Klassewissel of Toeslagproduct. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de specifieke situatie en wordt bepaald in artikel 14 van deze productvoorwaarden.

Badge +3

Er is echter voor gekozen om de voorwaarden van NS Flex niet aan te passen op basis van welk abonnementstype je in je bezit hebt.

In artikel 14 van de productvoorwaarden, waar je citaat naar verwijst, staat bij de correctietarieven voor een gemiste check-in en check-uit dat NS het correctietarief kan verminderen met een eventueel kortingspercentage. Dat gebeurt ook: bij een kortingsabonnement is het correctietarief 12 euro en geen 20 euro. De voorwaarden sluiten een correctietarief van 0 euro bij Weekend Vrij in het weekend dus niet uit en het is dus zelfs gek dat er in de praktijk geen correctietarief van 0 euro geldt.

Mogelijk speelt het een rol dat het gaat om een rit bij Keolis, maar ik dacht dat ook voor reizen bij NS tijdens een afgekochte periode de correctietarieven niet 0 euro zijn, maar hoger.

Badge +3

Ik denk dat er transacties op Enschede vertraagd zijn (met name het paaltje op spoor 4a), waardoor je dus een uitcheck mist. Ik zou het nog een weekje aankijken of het zichzelf corrigeert, maar als het nu al 9 dagen duurt is dat al verrekte lang eigenlijk.

Zelf corrigeren van een Blauwnet reis zou moeten lukken via uitcheckgemist.nl (na enkele dagen tot enkele weken) maar via NS Klantenservice kan het ook, waarbij je Reishistorie natuurlijk overduidelijk is.

Edit: Ik lees dat het inmiddels opgelost is via Uitcheckgemist.

Waarom er 20 euro gerekend wordt bij Weekend Vrij snap ik niet, en ook niet waarom er vanaf Gronau ineens 2e klas staat.

Het lijkt erop dat bij de incheck in Gronau je 1e klas Weekend Vrij niet goed herkend is (ook al staat dat niet als zodanig op je kaart), dus lijkt het me verstandig om de Klantenservice daarnaar te laten kijken.

Geeft het pijltje rechts naast die rit nog wat meer details?

Voor de rest een vreemde fiets-transactie, van 07:01 want toen zat je al in de trein naar Enschede. Maar dat komt wel vaker voor, ook bij OV-fiets, een vreemde transactie van precies een geheel aantal uren (met als prijs € 0,00).

Reputatie 6

Het lijkt wel een soort Logiquiz :) dank voor al jullie tips en uitleg.j

@Sascha NS , ik moet zeggen dat ik het toevallig zag omdat mijn facturen altijd 100% kloppen tot nu toe.  Ik zou het fijn vinden als NS dit met Blauwnet opneemt. Niet zozeer mijn ervaring maar ik ben klant bij jullie, heb een abbo bij jullie, ik betaal op tijd met incasso als er dan iets niet klopt (in dit geval bij Blauwnet) dan vind ik eigenlijk dat jullie dat voor je klanten op moet lossen. Het kan echt niet zo zijn dat ze zomaar 20 euro afschrijven terwijl je gezien het tijdstip (weekend) nooit een bedrag in zou moeten kunnen houden.

 

ik heb overigens via uitcheck gemist een claim in kunnen dienen, was een heel gedoe want ik moest zowel als begin als eindstation Gronau invullen anders `’pakte`’ de site hem niet.

Reputatie 6

@Robert B het pijltje levert dit op.
Iemand enig idee wanneer gemiste uitcheck verwerkt is? 

Badge +3

Hmm, die extra info zegt niet zoveel dus, maar aantal tariefeenheden bij aanvang zou 0 moeten zijn (of het aantal gereisde tariefeenheden van Kampen naar Enschede) ?

De handeling bij uitcheckgemist zal via je Flex factuur verwerkt worden (wellicht krijg je daar nog een aparte mail over?) maar de reis zoals die er nu staat blijft volgens mij zo staan.

Ben wel benieuwd hoe dat er dan op een factuur uit ziet.

Reputatie 5

Toevallig stuit ik op dit topic en herinner ik mij dat ik een aantal weken geleden iets vergelijkbaars had. Ook ik reis met Weekend Vrij Flex en na een overstap in Enschede vanuit Glanerbrug (dus ook het spoorlijntje uit Gronau) kreeg ik ook ineens een zogenaamde gemiste uitcheck en boete van €20 in mijn Reishistorie te zien. De klantenservice van Keolis heeft mij toen geadviseerd dit via uitcheckgemist.nl zelf te corrigeren, wat alleen technisch mogelijk bleek als ik het vertrekstation Glanerbrug invulde bij de “gemiste” uitcheck…

 

Reputatie 7
Badge +1

Dus www.uitcheckgemist.nl kent Gronau niet? Dat moet je denk ik bij Translink melden.

Reputatie 5

Of op die site Gronau wel of niet bekend is, weet ik niet. Ik reisde slechts binnenlands (nog net) vanaf Glanerbrug. Maar ook ik kreeg dus net zoals Sim70 met Weekend Vrij ineens een boete van €20 omdat ik zogenaamd in Enschede niet zou hebben uitgecheckt.

Toen ik station Enschede (Centraal) op uitcheckgemist invulde kwam ik niet verder dan een vage foutmelding. De enige manier om dit daarop wel te kunnen te corrigeren bleek te zijn (ten onrechte) Glanerbrug in te vullen. Dus met dezelfde ‘workaround’ die hierboven ook werd genoemd: beginpunt én eindpunt Glanerbrug. Met die oplossing was de klantenservice van Keolis het eens.

Reputatie 6

Of op die site Gronau wel of niet bekend is, weet ik niet. Ik reisde slechts binnenlands (nog net) vanaf Glanerbrug. Maar ook ik kreeg dus net zoals Sim70 met Weekend Vrij ineens een boete van €20 omdat ik zogenaamd in Enschede niet zou hebben uitgecheckt.

Toen ik station Enschede (Centraal) op uitcheckgemist invulde kwam ik niet verder dan een vage foutmelding. De enige manier om dit daarop wel te kunnen te corrigeren bleek te zijn (ten onrechte) Glanerbrug in te vullen. Dus met dezelfde ‘workaround’ die hierboven ook werd genoemd: beginpunt én eindpunt Glanerbrug. Met die oplossing was de klantenservice van Keolis het eens.

Dit is toch bizar? Je reisde dus idd hetzelfde als ik. 

Reputatie 6

Updaten; ook afgelopen weekend ging het weer fout hij keolis. Daar ook gemeld, nog geen reactie.Maar let dus even op als je deze reis maakt binnenkort.

Badge +3

Erg vreemd dat het blijkbaar op de terugweg (structureel?) mis gaat (met Flex Weekend Vrij), je gebruikt precies dezelfde paaltjes als op de heenweg.

En dat dus zowel voor Glanerbrug als Gronau. Gelukkig redelijk makkelijk op te lossen via Uitcheckgemist (2x zelfde station invullen).

Reputatie 7
Badge +2

Interessant kan hier zijn eens op de tijd te letten die paaltje en poortje aangeven. Terugkijkend in Mijn NS valt me bij een overstap in Enschede op dat er liefst 3 minuten tussen een check-out bij NS en een check-in bij het paaltje op 4a zat, zo ver is dat echt niet lopen. 

Gaat het dus niet mis doordat dat paaltje voor loopt qua tijd? Dat is het enige waar je alleen op de terugweg last van hebt ook.

Reputatie 7
Badge +3

Zoiets hebben we hier volgens mij eerder voorbij zien komen. Een paaltje dat een paar minuten voor of achter liep, waardoor de uitcheck op een later tijdstip plaatsvond dan de incheck. Daar kon het systeem vervolgens geen chocola meer van maken. Robert B heeft dat topic waarschijnlijk zo gevonden 😉

Badge +3

Zoiets hebben we hier volgens mij eerder voorbij zien komen. Een paaltje dat een paar minuten voor of achter liep, waardoor de uitcheck op een later tijdstip plaatsvond dan de incheck. Daar kon het systeem vervolgens geen chocola meer van maken. Robert B heeft dat topic waarschijnlijk zo gevonden 😉

Dat was deze denk ik:

En dan vanaf deze reactie.

Volgens Keolis/Blauwnet moet er in Enschede 1 minuut zitten tussen overstappen door poortjes (uit) en incheck bij het paaltje op het perron voor de trein naar Gronau.

Andersom zou goed moeten gaan, want een poortje kan aan de incheckzijde natuurlijk nooit zeggen dat ‘je al uitgecheckt bent’.

Reputatie 7
Badge +3

Of dit topic https://community.ns.nl/archief-43/overstap-arriva-ns-in-arnhem-49074?postid=329880#post329880

Reputatie 7
Badge +3

Die van Robert B bedoelde ik niet. Die van Momo kan ik niet lezen 🙂

Maar goed, maakt verder ook niet zoveel uit. Maar zou wel interessant zijn om te weten of dat hier in Enschede ook speelt.

Badge +3

Die staat in het archief, maar je zou het kunnen checken door (komende uit Duitsland) na het uitchecken bij het Blauwnet paaltje op spoor 4 in Enschede door een NS poortje te gaan, vervolgens uitchecken aan de binnenkant en dan op het perron (overstapmeubel) weer in te checken bij Blauwnet?

Badge +3

Die van Robert B bedoelde ik niet. Die van Momo kan ik niet lezen 🙂

Maar goed, maakt verder ook niet zoveel uit. Maar zou wel interessant zijn om te weten of dat hier in Enschede ook speelt.

Altijd interessant om uit te zoeken waarom het de ene kant op altijd goed gaat en de andere kant op niet. Zie ook de topics over NS-Qbuzz (Merwedelingelijn) en een overstap tussen GVB en Connexxion (bus) in Noord-Holland.

Het lijkt erop dat het Flex systeem er geen soep van kan maken, maar om helemaal geen uitcheck weer te geven (en je €20 te rekenen met Weekend Vrij) terwijl je dat wel gedaan hebt (bij aankomst in Enschede vanuit Duitsland) is wel erg vreemd.

De ‘workaround’ achteraf (je moet het maar weten) is simpel: ga naar Uitcheckgemist en vul daar Gronau-Gronau of Glanerbrug-Glanerbrug in en je krijgt je €20 terug. Wel slordig.

Reageer